// کد مطلب: ۱۴۵۵۳۳

بیمه سلامت |

اقدامات گام به گام بیمه سلامت در حوزه ناباروری

اقدامات گام به گام بیمه سلامت در حوزه ناباروری
لینک کوتاه کپی شد

سازمان بیمه سلامت ایران، در تمامی استان ها نقش مهمی را در ارایه خدمات به زوجین نابارور ایفا می کند.

به گزارش پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت ایران، سال گذشته بود که مجلس شورای اسلامی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را تصویب کرد و در نامه ای به رییس جمهور و معاونان ذی ربط تاکید شد در راستای اجرای سیاست های کلی جمعیت و خانواده، سیاست های کلی برنامه ششم توسعه و قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت موضوع اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور و سند جمعیت و تعالی خانواده و قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، احکام مقرر در قانون حمایت از خانواده با رعایت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم الاجراء است.
از آن زمان دستگاه ها و نهادهای ذی ربط بر آن شدند تا با هدف جلوگیری از پیری جمعیت و توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای جوانی جمعیت تدابیر لازم را اتخاذ کنند، از تصویب قوانین گرفته تا سیاست هایی متنوع تشویقی برای زوجین در جهت فرزندآوری از جمله اقداماتی است که در حوزه فرهنگی با این هدف در اولویت مسئولان قرار گرفت. نکته مهم و حائز اهمیت در این حوزه در کنار موارد دیگر از جمله کاهش مشکلات اقتصادی خانواده ها، ورود جدی به حوزه بهداشت و درمان و سازمان های بیمه گر برای بررسی خدماتی بود که به زوجین نابارور ارایه می دادند؛ پس از بررسی های به عمل آمده مشخص شد که بسیاری از خدمات مورد نیاز افراد در این حوزه مورد پوشش بیمه های پایه نیست و زوجین باید با صرف هزینه های گزاف و هنگفت اقدام به درمان ناباروری کنند. البته که هر زوجی ممکن است نیاز باشد که در طول یکسال به دفعات از اقدامات درمانی استفاده کند و هر بار چاره ای جزء پرداخت این هزینه ها از جیب ندارد، لذا بسیاری از زوجین چون شرایط مالی مناسبی ندارند از قدم گذاشتن در مسیر درمان خودداری می کنند.

خوشبختانه از سال گذشته که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به تصویب رسید، مسئولان حوزه بهداشت و درمان از جمله بیمه ها به این نتیجه رسیدند که خدمات بیشتری را به زوجین ارایه دهند، سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان بزرگترین سازمان بیمه گر پایه از سال گذشته در مسیر خدمات دهی به زوجین نابارور قدم جدی برداشت و تاکنون بخش زیادی از هزینه های درمان ناباروری را در بخش بستری و سرپایی پرداخت کرده است؛ ضمن اینکه برای مادران باردار فاقد بیمه و فرزندان آنها تا پنج سالگی نیز خدمات بیمه درنظرگفت و این افراد می توانند از پوشش بیمه استفاده کنند. همچنین بیمه سلامت اعلام کرد زوجینی که قبل از تصویب این قانون و در سال 1400 اقدام به درمان ناباروری کردند می توانند اسناد را تحت خسارت متفرقه ارایه داده و هزینه های خود را دریافت کنند.
به گفته مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران، وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت در بحث نازایی گام های موثری را برداشتند تا بتوانند هزینه هایی که از جیب مردم پرداخت می‌شود را کاهش دهند.
ناصحی می گوید، خوشبختانه 90 درصد هزینه های ناباروری در بخش سرپایی و بستری تحت پوشش بوده و پرداخت می‌شود.
خوشبختانه ادارات کل استانی سازمان بیمه سلامت ایران در تمامی کشور اقدام به ارایه خدمات به زوجین نابارور از طریق مراکز درمان ناباروری طرف قرار داد می کنند و در همین خصوص زوجین بسیاری توانستند بدون داشتن دغدغه مالی از خدمات مورد نیاز استفاده کنند.
در این خصوص مدیر کل بیمه سلامت استان یزد می گوید، یزد قطب درمان ناباروری در کشور بوده و برای اولین بار مرکز درمان ناباروری در سال 69 در یزد تاسیس شد، خوشبختانه در راستای قانون حمایت از جوانی جمعیت از سال گذشته با دو مرکز در این استان قرار داد منعقد شده است.
دریجانی می گوید، سازمان بیمه سلامت ایران از سال گذشته بیش از هزار و 450 زوج بیمار را تحت درمان قرار داده و در این خصوص 3 میلیارد تومان بودجه صرف کرده است.
وی تصریح می کند، با توجه به اینکه تعداد زوجین نابارور در کشور در حال افزایش است، باید تدابیر بیشتری را برای ارایه خدمات بهتر به زوجین در نظر گرفت، بدون شک اقداماتی که تاکنون در این باره انجام شده بی سابقه بوده و ما انتظار داریم افزایش پیدا کند.

همچنین عباس افلاطونیان با ابراز قدردانی از تعامل سازمان بیمه سلامت با موسسات درمانی درحوزه درمان ناباروری گفت: خوشبختانه بیمه سلامت ایران پرداختی های مناسب و به روزی دراین باره داشته و امیدواریم سازمان های بیمه گر دیگر نیز در این مسیر حرکت کنند.
موسس پژوهشکده علوم تولید مثل یزد تاکید می کند، تا اواخر مرداد ماه حدود 530 مورد در مرکز دانشگاهی ما از خدمات درمان نازایی استفاده کردند، ضمن اینکه در بیمارستان مادر به عنوان بخش خصوصی نیز 407 مورد مراجعه برای درمان ناباروری ثبت شده است؛ خوشبختانه بیمه در بخش دولتی 90 درصد هزینه های بستری و 70 درصد سرپایی را پرداخت می کند.
وی اظهار می کند، هیچ گونه مشکلی درجهت پرداختی ها وجود ندارد.
افلاطونیان می گوید، بدون شک حمایت های انجام شده در حوزه درمان ناباروری بی سابقه بوده و برای زوجینی که به لحاظ مالی مشکلات بسیاری دارند کمک کننده خواهد بود، لازم به ذکر است بیمه سلامت در تمامی شرایط از زوجین نابارور حمایت می کند.
بیمه سلامت به عنوان یک سازمان بیمه گر دولتی برای ارایه خدمات بهتر به بیمه شدگان خود در تمامی صندوق ها نیازمند حمایت های جدی دولت است، بنابر این انتظار می رود که سیاستگذاران و تصمیم گیران پشتیبان این سازمان باشند تا بتوان نتایج قابل قبول تری را کسب کرد.

اقدامات گام به گام بیمه سلامت در حوزه ناباروری

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه