// کد مطلب: ۱۴۵۹۳۰

بانک قرض الحسنه مهر ایران/

بانک قرض‌‌الحسنه به سمت دریافت مزد خدمت می‌رود

بانک قرض‌‌الحسنه به سمت دریافت مزد خدمت می‌رود
لینک کوتاه کپی شد

مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان زنجان گفت: برنامه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، حرکت به سمت مزد خدمت است تا این کارمزد چهار درصد را نیز از مشتریان دریافت نکند؛ بلکه در قبال خدماتی که ارائه می‌دهد، مزد دریافت کند که این طرح به نفع مشتریان خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، «بهرام بادپا» مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان زنجان در گفت‌وگو با رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: یکی از انسان دوستانه‌ترین رهنمودهای خداوند متعال در مورد بشریت موضوع قرض‌الحسنه است. این مفهوم از صدر اسلام در جوامع بشری وجود داشته و مقوله جدیدی نیست.
وی یادآوری کرد: خداوند متعال بارها در قرآن بر مفهوم قرض‌الحسنه تأکید کرده‌اند. به عنوان مثال در آیه 11 سوره حدید می‌فرمایند «مَنْ ذَا الَّذی یُقْرِضُ اللهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ کَریمٌ» آن کیست که به خدا قرض نیکو دهد و خداوند آن را براى او چندین برابر کند؟ و براى او پاداش نیکو عطا نماید.
کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: در حدیثی از امام جعفر صادق (ع) روایت شده که بر درب بهشت نوشته‌اند پاداش صدقه 10 برابر، اما پاداش قرض‌الحسنه 18 برابر است. هر کاری که انسان برای خدا انجام می‌دهد، قرض نیکو به شمار می‌رود و خداوند چندین برابر پاداش می‌دهد. در اینجا متوجه می‌شویم که خداوند نیازی به قرض و وام بندگان ندارد و خداوند جایگاه انسان را آن‌قدر بالا می‌بیند و از سوی دیگر می‌خواهد مقام و جایگاه قرض‌الحسنه را نشان دهد.
بادپا، پیامبر گرامی اسلام (ص) را نخستین بنیانگذار صندوق امانات در تاریخ اسلام بیان کرد و ادامه داد: پیامبر(ص) از زمانی که در مکه زندگی می‌کردند، مورد اعتماد مردم بودند و امانت آن‌ها را نگهداری می‌کردند و محمد امین لقب گرفته بودند.
وی افزود: پیامبر گرامی اسلام (ص) آن‌گاه که به دستور خداوند از مکه به مدینه عزیمت کردند، امانت‌های مردم مکه را به حضرت علی (ع) سپردند.
مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان زنجان به اهمیت قرض‌الحسنه که نوعی صدقه جاری است، اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در 5 سوره قرآن و 12 دفعه بر این موضوع تأکید کرده‌اند که بالاتر از صدقه در نظر گرفته شده است.
بادپا به تفاوت‌های صدقه و قرض‌الحسنه اشاره کرد و اظهار داشت: قرض‌الحسنه نوعی صدقه جاری به شمار می‌رود و هر کسی که نیازمند است، آن را دریافت می‌کند. در صدقه امکان دارد کسی نیازمند نباشد، اما صدقه بگیرد.
وی افزود: در قرض‌الحسنه کرامت انسانی حفظ می‌شود و در خصوص باز پس دادن آن توافق می‌شود.
کارشناس حوزه بانکی و پولی گفت: تاریخ دقیقی از تشکیل نخستین صندوق قرض‌الحسنه وجود ندارد، اما بر اساس اطلاعات موجود از سال 1348 نخستین صندق ایران در بازار تهران توسط مرحوم «میرزا علی فلسفی» امام جماعت وقت مسجد لرزاده شکل گرفت و سپس در مساجد و شهرهای مذهبی چنین صندوق‌هایی تشکیل شد.
بادپا خاطرنشان ساخت: تا سال 1365 در سطح کشور 2200 مورد صندوق قرض‌الحسنه وجود داشت که در حال حاضر این رقم به 5000 صندوق رسیده است.
به گفته وی، در این صندوق‌ها سپرده مردم را بدون اینکه کارمزدی بگیرند، دریافت می‌کردند و بر حسب ضرورت در اختیار نیازمندان قرار می‌دادند.
بانک‌های قرض‌الحسنه کارمزدمحور نیستند
بادپا در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: در بانک‌ها چهار نوع سپرده اصلی اعم از بلندمدت، کوتاه‌مدت، قرض‌الحسنه جاری و قرض‌الحسنه پس‌انداز وجود دارد که برای 60 درصد از سپرده‌های مشتریان از سوی بانک‌ها کارمزد پرداخت می‌شود و به‌نوعی هزینه برای شبکه بانکی محسوب می‌شود.
وی افزود: برخی بانک‌ها برای حساب‌های قرض‌الحسنه در قالب عقد قرض‌الحسنه وام پرداخت نمی‌کردند و در حال حاضر نیز این کار انجام نمی‌شود و این موضوع تا سال 1385 حلقه‌ای مفقوده در سیستم بانکی کشور بود.
کارشناس حوزه پولی و بانکی گفت: شورای پول و اعتبار در سال 1385 این موضوع را بررسی کرد که وقتی ماهیت حساب قرض‌الحسنه است، هنگام پرداخت وام، طبق سایر عقود انجام می‌شود. در نتیجه از بدنه 10 بانک دولتی در سال 1386 نخستین و بزرگترین بانک تخصصی قرض‌الحسنه با سهامداری این بانک‌ها راه‌اندازی شد که در راستای بهینه‌سازی صندوق‌های قرض‌الحسنه بود که در شبکه بانکی نبودند و سپره مالی نداشتند.
بادپا تأکید کرد: بانک‌های قرض‌الحسنه کارمزدمحور نیستند و در قبال خدماتی که به مردم می‌دهند، کارمزدی نمی‌گیرند و همان کارمزد حداکثر چهار درصدی را دریافت می‌کنند.
وی اضافه کرد: برنامه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، حرکت به سمت مزد خدمت است تا این کارمزد چهار درصد را نیز از مشتریان دریافت نکند؛ بلکه در قبال خدماتی که ارائه می‌دهد، مزد دریافت کند که این طرح به نفع مشتریان خواهد بود.
مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در زنجان گفت: این بانک به عنوان بانک پیشرو در بانکداری دیجیتال و هوشمند و ابزارهای الکترونیکی مطرح است که این ابزارها را در راستای ارائه خدمات به‌روز به مشتریان ارائه کرده است. هدف این بانک حذف کارمزد بانکی است تا اینکه از محل ارائه خدمات بانکداری دیجیتال کارمزد دریافت کند که موجب سهولت در دریافت خدمات و کاهش هزینه‌ها می‌شود.
بادپا با تأکید بر اینکه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از مردم و برای مردم است، اظهار داشت: این بانک سپرده‌ها را از مردم دریافت و در اختیار مردم قرار می‌دهد. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در این زمینه پیشرو بوده و با حذف کاغذ همه خدمات، حتی امکان دریافت وام بانکی را از طریق بارگذاری در اپلیکیشن موبایلی فراهم کرده است.
وی ادامه داد: کسانی که می‌خواهند در این بانک افتتاح حساب کنند، از طریق اپلیکیشن موبایلی این مهم را انجام می‌دهند.

بانک قرض‌‌الحسنه به سمت دریافت مزد خدمت می‌رود

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه