// کد مطلب: ۱۴۶۶۶۵

بانک کشاورزی

در سفر وزیر اقتصاد به استان خراسان رضوی چه گذشت؟

در سفر وزیر اقتصاد به استان خراسان رضوی چه گذشت؟
لینک کوتاه کپی شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در هفته گذشته با سفر به خراسان رضوی با فعالان اقتصادی دیدار کرد که در طی این سفر، خبر خوش حذف کارمزد وام‌های 10 میلیون تومانی در بانک‌های قرض الحسنه در آینده نزدیک اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، وزیر اقتصاد در روزهای پایانی هفته ای که گذشت با سفر به خراسان رضوی در اجلاس سراسری مدیران مالیاتی کشور شرکت کرده و با حضور در برخی از شهرهای این استان با مدیران و فعالان اقتصادی دیدار کرد.


تاکید بر تحقق مالیات هوشمند در اجلاس سراسری مدیران مالیاتی کشور سید احسان خاندوزی در اجلاس سراسری مدیران مالیاتی کشور اظهار کرد: گزارش عملکرد 6 ماهه مالیاتی امیدوارکننده‌ است.

وی افزود: انتخاب سازمان امور مالیاتی در جشنواره شهید رجائی به عنوان دستگاه برتر در حوزه ساماندهی امور مالیاتی انتخاب کاملا دقیق و‌ کارشناسی بود. وزیر امور اقتصادی و دارائی بیان کرد: ما و شما به سمت چشم‌اندازی در حال حرکت هستیم و اگر در این مسیر تا حد ممکن، همگرا و هم‌نظر نباشیم، نمی‌توانیم در مقابل فشارها، موانع، مقاومت‌ها و بازدارنده‌هایی که در مسیر اصلاحات نظام مالیاتی وجود دارد ایستادگی کنیم.

خاندوزی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین ارکان‌های اصلاح در دولت و نظام بودجه‌ریزی کشور و هم در نظامات اداری و انضباط مالی کشور فارغ از اینکه تأثیرات بودجه‌ای خواهد داشت یا نه، حرکت به سمت اصلاح نظام مالیاتی است.وی اضافه کرد: تقریبا هیچ کشوری که از لحاظ اقتصادی مترقی باشد را سراغ نداریم که بدون اصلاح نظام بودجه ای و مالیاتی خود توانسته باشد به پیشرفت اقتصادی و پیشرفت پایدار دست پیدا کند.

وزیر امور اقتصادی و دارائی گفت: اصلاح نظام بودجه و مالیات به جهت گره خوردن با منافع طبقه‌ای از جامعه که طبقه پرشماری نیستند اما پر صدا هستند و دسترسی و نفوذهای خوبی نیز دارند جزو اصلاحات ویژه و راهبردی و پر مناقشه همه اقتصادها است و اگر تاریخچه مالیاتی نظامات مختلف را مطالعه کنیم نشان می‌دهد این مسیر پر از فراز و نشیب و همراه با مقاومت است.

خاندوزی اظهار کرد: این چشم انداز و حرکت به سمت قله را به عنوان سند توافق بین ما و خودتان در نظر بگیرد. ما در دوره‌ای، مسئولیت اجرایی را بر عهده داریم که دولت خود خواهان این تحول است.

وی افزود: امروز خدا را شاکرم که هم رئیس جمهور و هم تیم اقتصادی دولت کاملا با علم به اینکه این اصلاح لازم و کاملا آزاد منشانه است ، این اجازه را به ما می‌دهند که دست اندرکار یکی از اصلاحات مهم اقتصادی کشور باشیم.

خاندوزی گفت: قرار است مالیات را بر اساس مالیات هوشمند و عادلانه‌ای وصول کنیم. ما باید بتوانیم تغییر پارادایم در نظام مالیات ستانی را از شیوه‌های سنتی به سمت نظام هوشمند پیش ببریم.

وزیر اقتصاد گفت: سامانه مودیان طبق فراخوان‌هایی که انجام شد و مصوبه سران سه قوه است، از آبان ماه اجرایی خواهد شد. این مورد به جهت نو بودن نیاز به انرژی بیشتری دارد و باید هنرمندانه و دقیق انجام شود تا موجب سوء تفاهم و ساختن روایت‌های غلط در فضای رسانه‌ای نشود.

تمام موتورهای ایجاد تورم، کنترل شده استوزیر اقتصاد همچنین در حاشیه این اجلاس اظهار داشت: مسئله تورم به صورت ثابت و هفتگی توسط بانک مرکزی رصد شده و گزارشی از عوامل بی‌انضباطی مالی و پولی در کشور ارایه می‌شود. همچنین تخلف دستگاه ها، مسائل منجر به کسری بودجه، بی انضباطی های بانکی و... به صورت مستمر به ستاد اقتصادی دولت ارائه می‌شود.

خاندوزی در خصوص کاهش تورم در کشور گفت: تقریباً تمام موتور های ایجاد تورم چه از ناحیه بی انضباطی های بودجه‌ای، شبکه بانکی، خلق پول، نوسان های بی ضابطه نرخ ارز و... در ماه‌های گذشته کنترل شده است و با سرعت در حال مهار موتورهای تولید تورم هستیم. البته به ثمر نشستن آن مستلزم گذر زمان است. وی افزود: در اولین گزارش کمیته رصد بانک مرکزی که به ستاد اقتصادی دولت ارائه می شود با دقت در اعداد و ارقام در مورد مهار عوامل بودجه و تورم و کنترل پایه پولی در طول 6 ماهه اول امسال، گزارشی ارائه خواهد شد.

افزایش امید و اعتماد با پیگیری و رسیدگی به مشکلات اقتصادی مناطق محرومدر ادامه سفر استانی، وزیر اقتصاد و دارایی در نشست کارگروه فعالان اقتصادی شهرستان کوهسرخ حضور یافت.

خاندوزی اظهار کرد: در این نشست کارگروه مسائل مختلفی از جمله بررسی مشکلات فعالان اقتصادی، ایجاد ناحیه صنعتی، خدمات درمانی و حوزه معدن از سوی مسئولان و فعالان اقتصادی شهرستان کوهسرخ مطرح شد.وی افزود: در این راستا رویکرد ما در این وزارتخانه بر این است که انگیزه و اعتماد از دست رفته فعالان اقتصادی به سیاست های دولت بازگردد.

خاندوزی با تاکید بر ضرورت ایجاد فضای اعتماد بخشی و امیدآفرینی در فضای کسب و کار و میان فعالان اقتصادی اظهار داشت: باید کمک کنیم کارآفرینان در بخش غیردولتی میدان‌دار تولید و صادرات باشند که ظرفیت های زیادی در این مسیر باقی مانده است.

با تراکمی از نیازهای عمرانی و اقتصادی مواجه هستیم

وزیر اقتصاد در این سفر استانی همچنین در دیدار با شهرداران منطقه ترشیز افزود: به دلیل عقب ماندگی در سال های گذشته با تراکمی از نیازهای عمرانی و اقتصادی در مناطق مختلف مواجه هستیم که برای سازگاری با این شرایط باید منطق اولویت بندی در پروژه های شهری با پروژه هایی باشد که قابلیت درآمدزایی و اشتغال آفرینی داشته باشند.

وی افزود: تلاش شود منابع به سمتی سوق داده شود تا در سال های آینده فرصت‌های راهبردی بوجود آید تا از کنار آنها درآمدهای بلند مدت برای شهرداری ها ایجاد شده و افزایش پیدا کند.

*كارمزد وام‌های 10 میلیون تومانی در بانک‌های قرض‌الحسنه به زودی صفر می‌شود

وزیر اقتصاد همچنین در نشست مدیران صندوق های قرض الحسنه منطقه ترشیز اظهار کرد: با توجه به قدمت و فراگیری خوب قرض الحسنه در این منطقه به عنوان یکی از ظرفیت های خوب تامین مالی کشور، وظیفه ما در دولت تشویق و تسهیل عملکرد این حوزه است.

احسان خاندوزی در ادامه افزود: در این راستا و در گام اول، دو برابر شدن سرمایه بانک های قرض الحسنه در سال جاری رخ داد و همچنین دستورالعمل ساماندهی صندوق های قرض الحسنه در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید.

وزیر اقتصاد با اعلام اینکه برای اولین بار دستگاههای دولتی و اجرایی مجاب شدند حساب‌های پرداخت حقوق کارکنان خودشان را در بخش شبکه قرض الحسنه کشور متمرکز کنند، تصریح کرد: این اجازه به افزایش رسوب و قدرت وام دهی بانکهای قرض الحسنه در کشور کمک شایانی می کند.

وی افزود: برای اولین بار تا دو ماه آینده با هماهنگی که بین بانک قرض الحسنه مهر ایران و بانک قرض الحسنه رسالت صورت گرفته، برای وام های خرد 10 میلیون تومانی و کمتر از آن کارمزد 4 درصد ر ا به صفر خواهیم رساند.

وزیر امور اقتصادی و دارائی تصریح کرد: مجموعه این اقدامات در کنار تلاش هایی که توسط بانک مرکزی صورت می گیرد؛ به این امر کمک خواهد کرد تا سال 1401 از نظر سهم شبکه تامین مالی قرض الحسنه شاهد یک جهش، نسبت به گذشته باشیم.

خاندوزی در ادامه گفت: علیرغم سقف دو درصدی افزایش ترازنامه بانک های کشور، بانک مرکزی با نگاه حمایتی سقف بانکهای قرض الحسنه را 5 درصد یعنی 2.5 برابر بیشتر از سایر بانک ها مقرر کرده است که این امکان را می دهد بانک ها و صندوق های قرض الحسنه غیر بانکی کشور امسال با موانع کمتر و سرعت بیشتر به فعالیت تامین مالی که مورد نیاز و خواست مردم است، اقدام کنند.

فعالیت شرکت‌ها نقطه قوتی برای کمک به دولت است وزیر اقتصاد در ادامه سفر خود از مجتمع صنعت پولاد ترشیز به عنوان یکی از پروژه های بزرگ در حال احداث، بازدید کرد.

وی همچنین در شهرک صنعتی کاشمر با تعدادی از تولیدکنندگان این مجموعه به گفت وگو نشست و از نزدیک در جریان مشکلات آنها قرار گرفت. مشکلات در حوزه تسهیلات بانکی، گمرک، سرمایه در گردش، افزایش هزینه مواد اولیه تولید و غیره از جمله مسائل مطرح شده از سوی تولیدکنندگان بود. وزیر اقتصاد افزود: فعالیت شرکت ها نقطه قوتی برای کمک به دولت و فعالیت های صادراتی و ارزآوری است.

ادامه برخورد با تخلفات بانک‌ها در موضوع تضامین بانکی خاندوزی همچنین در جلسه با فعالان اقتصادی شهرستان ترشیز نیز اظهار کرد: در شرایط کنونی جامعه، فاصله زیادی برای رسیدن به شرایط مطلوب داریم و باید کماکان در این مسیر اقدامات متعددی صورت پذیرد تا موانع موجود هر چه سریعتر رفع شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به موضوع مالیات بر ارزش افزوده، تصریح کرد: در این رابطه قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده از 13 دی ماه 1400 تبدیل به قانون دائم شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص تضامین سیستم بانکی که علیرغم دستور رئیس جمهور و ابلاغ وزارت اقتصاد کماکان شاهد آن هستیم، گفت: از هیئت مدیره بانک های هدف خواسته شده است تا ضمن باور به سند تحول دولت، شرایطی را فراهم کنند تا دسترسی های آسان و تضامین کمتر و حرکت به سمت اعتبارسنجی را در این زمینه مدنظر قراردهند.

وی افزود: علیرغم اینکه از تمامی آن ها خواسته شده است شیوه سنتی ناکارآمد و پر هزینه قبلی را کنار بگذارند، متاسفانه هنوز هم در برخی بخش ها شاهد مواردی از تخلف هستیم. بنابراین به بازرسی وزارتخانه ابلاغ شد تا این موضوع را بررسی کنند و اگر تخلفی محرز شد، مدیر شعبه ای که رسما برخلاف ابلاغیه های دولت اقدام می کند، حق ندارد یک روز هم در این سیستم باقی بماند.

در سفر وزیر اقتصاد به استان خراسان رضوی چه گذشت؟

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه