// کد مطلب: ۱۴۶۶۸۰

رئیس کل بانک مرکزی در جمع خبرنگاران:

بزودی خبرهای خوبی در میدان عمل آزاد سازی ۷ میلیارد دلار اعلام می شود

بزودی خبرهای خوبی در میدان عمل آزاد سازی 7 میلیارد دلار اعلام می شود
لینک کوتاه کپی شد

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص جزئیات خبر آزاد سازی  7 میلیارد دلار گفت: خوشبختانه با هماهنگی و همکاری وزارت امور خارجه پیشرفت خوبی ایجاد شده است که جزئیات را الان نمی توانم اعلام کنم اما در روزهای اینده خبرهای خوبی در عمل منتشر خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی دکتر صالح آبادی که در حاشیه رونمایی از درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز صرافی ها در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ می داد افزود: این منابع متعلق و در اختیار بانک مرکزی خواهد بود و این بانک می تواند از ان استفاده کند البته بخشی از این منابع نیز مربوط به منابع صندوق توسعه ملی است که بانک مرکزی می تواند از این منابع در بازار از آن استفاده کند.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در زمینه معرفی حساب برای انتقال 7 میلیارد دلار نیز گفت: توافقات خوبی با وزارت خارجه حاصل شده و هماهنگی های لازم در زمینه معرفی حساب ها انجام شده است.

وی افزود: پیشرفت ها نسبت به هر زمان دیگری بسیار خوب بوده است و امیدوارم در روزهای آینده خبرهای خوبی خدمت مردم عزیز اطلاع دهیم.

وی افزود: منابع ارزی، جزیی از دارایی های ملت ایران است و باید در راستای منافع کشور مورد استفاده قرار بگیرد. در همین راستا هم بانک مرکزی با همکاری دستگاه دیپلماسی از ابتدای استقرار دولت، پیگیری این موضوع را بطور جدی در دستور کار قرار داد که در یک مرحله، خوشبختانه منجر به آزادسازی بخشی از منابع مسدودی در انگلیس پس از بیش از 40 سال گردید که رسما هم در این خصوص اطلاع رسانی شد.

صالح آبادی ادامه داد: در خصوص سایر منابع مسدودی هم مذاکرات فشرده و مستمری در راستای استیفای حقوق قانونی ملت ایران انجام و طی هفته های اخیر هم پیشرفت خوبی در این خصوص حاصل شده، البته برخی ملاحظات بانکی در این زمینه باقی است که به طرف های مقابل اعلام شده و نمایندگان طرفین در حال پیگیری این موضوع هستند.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه همچنین در پاسخ به این سوال که معادل ریالی 7 میلیارد دلار مسدود شده توسط دولت قبل استفاده شده و در صورت آزادسازی این منابع در اختیار دولت قرار نخواهد گرفت و متعلق به بانک مرکزی است، گفت: منابع ارزی مسدود شده جزو منابع بانک مرکزی است و در اختیار این بانک قرار خواهد گرفت. البته بخشی از منابع صندوق توسعه نیز داخل همین مبلغ است که بانک مرکزی می تواند در بازار از این منابع استفاده کند.

رئیس کل بانک مرکزی در جواب خبرنگاری در خصوص اقدامات بانک مرکزی در حوزه اوراق گام گفت: بانک مرکزی استفاده از ابزارهای اعتباری را در سالجاری در دستورکار دارد و تا کنون نیز اقداماتی در این زمینه انجام شده است و خوشبختانه موفق شده ایم اوراق گام به خوبی توسعه پیدا کند.

وی افزود: حجم معاملات این ابزار در بازار در سه ماهه اخیر به 26 همت رسیده است این در حالی است که از زمان راه اندازی یعنی بهمن ماه 1399 تا تیرماه سالجاری مجموعاً 8.8 همت بوده است در واقع این نشان دهنده افزایش 16 همت در انتشار اوراق گام بوده است و به سرعت در حال توسعه زنجیره های مختلف است و امیدواریم امسال بتوانیم بیش از 100 همت از این ابزار در بازار برای بخش صنعت داشته باشیم و 100 همت نیز برای سایر صنایع مدنظر است.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: در بورس کالا این ابزار نیز پذیرفته شده است که فروشنده به جای پول نقد قادر است اوراق گام دریافت کند. این موضوع در سامانه های بورس کالا عملیاتی شده است و بزودی مورد استفاده قرار می گیرد.

دکترصالح آبادی با بیان اینکه روز گذشته در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوب شد که دستگاه های دولتی هم بتوانند در قبال دریافت اوراق گام محصولات خود را به فروش برسانند افزود: طبیعتاً ابزارهای جدیدی که راه اندازی می شوند باید بتوانند عمق لازم را در بازار پیدا کنند که خوشبختانه شواهد حاکی از توسعه این ابزار در بازار هستیم.

وی تاکید کرد: اوراق گام از ابزارهای بسیار مهم تامین مالی سرمایه در گردش تولید به شکل غیرتورمی است ضمن آنکه یکی دیگر از ابزارها ابزار فکتورین است که همکاران در بانک مرکزی در حال بررسی بر روی این ابزار نیز هستند البته اولویت با توسعه اوراق گام است.

علی صالح آبادی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه آیا مصوبه شورای پول و اعتبار برای تفکیک حساب های تجاری و شخصی تغییر خواهد کرد؟ وزیر اقتصاد هم قبلاً گفته بود که امسال این مصوبه اجرا نمی شود. اظهار داشت: عمده کار مربوط به حساب‌های شخصی و تجاری با ساماندهی دستگاه های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت انجام شده است.

وی افزود: الان اکثر افرادی که درگاه پرداخت دارند، حساب تجاری هستند. تکلیف این گروه روشن است و پرونده مالیاتی هم دارند. دیگر معضلی در این زمینه نداریم.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: در شورای پول و اعتبار هم تصویب شد که امسال مبنای تفکیک حساب تجاری و شخصی خوداظهاری افراد باشد. افرادی که علاقه‌مند هستند از مزایای حساب تجاری استفاده کنند به شرط اینکه کار خود را تجاری تشخیص دهند می توانند اعلام کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم که دیگر تعداد و مبلغ تراکنش ملاک تعیین حساب تجاری نخواهد بود؟ گفت: بله؛ تعداد و مبلغ تراکنش حساب امسال هیچ موضوعیتی ندارد.

آخرین وضعیت ریال دیجیتال
وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت رمز ریال بانک مرکزی گفت: رمز ریال پیش از این وارد تست و آزمایش شده بود که البته مبلغ آن یک میلیارد تومان بود و دو بانک ملت و ملی و دو فروشگاه به صورت آزمایشی در حال استفاده از رمز ریال هستند. با پایان این مرحله از تست، وارد آزمایش‌های گسترده‌تر خواهیم شد که امیدوارم در مهر ماه وارد مرحله آزمایشی گسترده‌تر شویم.

بزودی خبرهای خوبی در میدان عمل آزاد سازی 7 میلیارد دلار اعلام می شود

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه