// کد مطلب: ۱۴۷۱۸۱

مهرابی قائم مقام مدیریت نورد ذوب آهن اصفهان مطرح کرد؛

از ارائه ایده تا تجاری سازی محصول در ذوب آهن اصفهان

از ارائه ایده تا تجاری سازی محصول در ذوب آهن اصفهان
لینک کوتاه کپی شد

ذوب آهن اصفهان،صنعتی که به واسطه تلاش و کوشش شبانه روزی کارکنانش سبد متنوع محصولات آن،به پروژه های عمرانی و زیربنایی کشور رونق خاصی بخشیده است،از دهه ۸۰ و بر اساس طرح توسعه کارگاه نورد ۶۵۰ و همچنین رصد هوشمندانه بازار و تدوین استراتژی ها،متناسب با نیاز مصرف کننده نهایی،تولید محصولات صنعتی را از مرحله ایده تا تجاری سازی آغاز کرد و روز به روز خانواده H ها و ریل را به عنوان محصولات ارزش افزا گسترش داد.

به نقل از روابط‌عمومی ذوب آهن اصفهان، در یک جمله می توان گفت،حتی تحریم هم نورد کرد و از آن خودکفایی ساخت. محصولاتی منطبق با آخرین استانداردهای روز دنیا که هیچگاه ذره ای از کیفیت آنها کاسته نشد،را تولید کرد تا برند (با اطمینان بسازید) همچنان در اذهان استوار و سربلند باقی بماند. ذوب آهن اصفهان با اولویت تامین نیاز بازار داخل،هم اکنون محصولاتش به بیش از 20 کشور جهان (همسایه و اروپایی) نیز صادر می شود تا در کنار ارزش آفرینی و تامین نیاز داخل،ارز حاصل از صادرات محصولات این کارخانه عظیم نیز رونق بخش اقتصاد کشور باشد.
روند تولید و توسعه محصول در شناسنامه صنعت فولاد ایران از ارائه ایده تا تجاری سازی محصول را در گفتگو با علیرضا مهرابی قائم مقام مدیریت نورد ذوب آهن اصفهان مورد کنکاش قرار دادیم که در ادامه می خوانید.
علیرضا مهرابی گفت : در دهه 50 و همزمان با راه اندازی بخش نورد در ذوب آهن اصفهان،تولید تیرآهن های IPE باسایزهای14و16و18وبعضا20،میلگردهای آجدار و ساده از سایز های 10 تا 32، محصول کلاف و نبشی ها در سایزهای4و5 و 6 با روش قدیم (سینونسی) در کارگاه نورد 350 تولید می شد.
وی افزود : در سال 74 با اجرای طرح توسعه نورد 350 ،جهت تولید میلگرد آجدار وکلاف در سایزهای مختلف، نصب خط مونوبلوک وچهار قفسه دانیلی،به فرایند تولید سینوسی خاتمه داد و تولید محصول شاخه ای ومونوبلوک به صورت مستقیم و همچنین کلاف،سرآغازی برای تحولات جدید در این بخش شد. در ابتدا کلاف در سایزهای 5/5، 7، 8 ،10،12،14،16 تولید و در یک سال گذشته سایزهای 5/6 و9 و11 نیز تولید شد که سبد این محصول جهت بازار داخلی و صادراتی تکمیل گردید. در دوسال گذشته رشد تولید کلاف در نورد 350 دو برابر شده وضایعات آن به زیر18/0 درصد رسیده که در نوع خود یک رکورد بحساب می آید. با توجه به بازار صادرات،تنوع گرید این محصول زیاد شده ولی با همه موارد افزایش تولید قابل قبولی داشته است. رکورد تولید تیرماه امسال20800 تن و رکورد شهریورماه20900 تن بود که برگ برنده سرپرست و مسئولین نورد 350 و مهندسی نورد است که به همه خداقوت و خسته نباشید می گویم.
قائم مقام مدیریت نورد کارخانه بیان کرد : در کارگاه نورد 650 نیز تیرآهن در سایزهای 14- 16 - 18 و بعضاً 20 متناسب با نیاز بازار تولید می شد. در راستای بهبود روند تولید کارخانه،طرح توسعه نورد 650 در اواخردهه 70 کلید خورد و لذا امکان تولید کلیه سایزهای تیرآهن از سایز14 تا تیرآهن27 محقق گردید. با همت وتلاش کارشناسان و پرسنل نورد بدون کمک کارشناسان خارجی، تیرآهن های نیم بال پهن در سایزهای 22- 24 نورد شد و در ادامه تولید تیرآهن30 که خارج از طرح کارگاه بود آغاز شد و در ادامه دو سایز تیرآهن18 و20 که با روش قبل توسعه نورد می شد با طرح ابتکاری در طرح جدید نوردگردید که سهولت تولید و افزایش کیفیت وکاهش ضایعات را به همراه داشت و سبد محصولات با تنوع بیشتری به بازار عرضه شد.
این تلاشگر ذوب آهنی ادامه داد : در کارگاه نورد 500 نیز تیرآهن در سایزهای 12و14 و 16 تولید و 18 نیز به آن اضافه شد و با تلاش تکنولوژ کارگاه 500 و کارشناسان طراحی کالیبر، تیرآهن 20 امسال به سبد محصولات این نورد اضافه شد که تاثیر بسیار خوبی بر تنوع محصولات نورد 650 می گذارد و تیرآهن 20 از نورد650 به کارگاه نورد 500 انتقال می یابد. امسال بر اولین بار میلگرد ساده 25 و30 با کرید70cr2جهت رول فورج وگلوله آسیاب با کیفیت عالی نورد شد. کارگاه های میانی نورد با ارائه خدمات تراشکاری غلتک های نوردی و قطعات تعمیراتی و سرویس های دوره ای در راستای تولیدات محصولات نقش بسزایی دارد. هم اکنون کارگاه نورد 500 ذوب آهن اصفهان،سالیانه ظرفیت تولید یک میلیون تن محصول را دارا می باشد و همچنین کارگاه نورد 300 نیز سالیانه حدود 700 هزار تن محصول را تولید می کند.
مهرابی تصریح کرد : در سال 84 و بر اساس ایده ای که از بازار اخذ شد،تولید تیرآهن بال پهن با استفاده از نرم افزار آباکوس و همچنین دانش طراحی کالیبر آغاز شد،نکته مهم اینکه بدون بازدید از خطوط تولید هیچ کارخانه ای،محصول H16 در دومین تست آزمایشی نرمال شد و به دلیل کیفیت بالا و دسترسی آسان،نظر مصرف کنندگان را جلب کرد و پس از آن خانواده H ها،هر یک به فاصله کمتر از دو سال از دیگری و در سایزهای 14 - 18 و 20 تولید شدند.
وی گفت : در نورد 500 نیز نبشی 8 و 10 و ناودانی سبک وسنگین در سایزهای 14و16 و18 تولید شد که به دلیل مسایل طراحی وتکنولوژی تناژ پایین وکیفیت متوسط داشت وبا اجرای نورد انیورسال ناودانی در سال1400که به همت وتلاش مهندسین دفتر طراحی کالیبر و تکنولوژ نورد650و500 انجام گرفت ناودانی 20سنگین در نورد650 وناودانی18سبک در نوردبا500تناژخوب وکیفیت در سطح عالی رسید که تناژ در نورد500 به دو برابر درشیفت(550 تن) و در نورد 650 (450تن)رسید. این توسعه پی در پی سبد محصولات کارخانه،ما را به سمت تولید پروفیل در سایزهای دیگر و با روش جدید انیورسال رهنمون ساخت تا ارتقاء تولید با کمترین ضایعات به ثمر بنشیند. از جمله دیگر تولیدات کارگاه نورد 500 ، میلگرد 60،آرماتور 50 و 70 می باشند به تولیدات جدید این نورد می توان تیرآهن های سبک و فوق سبک 14 در اشل IPE14A,IPE14AA,IPE14AAA,IPE14AAAA اضافه کرد و همچنین IPN12,IPN14نیز در این کارگاه تولید شد.
قائم مقام مدیریت نورد شرکت در پاسخ به این سوال که برای جلب نظر بیشتر مشتریان صادراتی چه تغییراتی در شیوه تولید محصولات اعمال شده است،چنین پاسخ داد: در راستای بهبود تولید محصولات،دو اره برش سرد به خط نورد 500 به ویژه برای تولید محصول میلگرد اضافه شد و بازار صادراتی آنها را بهبود بخشید و تولید میلگرد را تا سایز 60 در گریدها صنعتی میسر ساخت که قبلا به دلیل برش با قیچی از کیفیت پایین تری برخوردار بود.
مهرابی گفت : قبل از توسعه ریل، آرک V21 نیز در نورد 650 تولید شد و پس از توسعه ریل انواع ورق سازه های فولادی در عرض های مختلف از 200 تا300 میلی متر و با ضخامت های 12تا25 با کیفیت عالی و تناژ خوب تولید شد.
وی اظهار داشت : توسعه دوم نورد 650 مربوط طرح توسعه تولید ریل است که دو قفسه جدید(5آ و 6 ) وکلیه ملزومات تولید ریل از هات استمپینگ وپروفایل گیج تا ماشین های صافکاری افقی وعمودی واره دریلینگ و از همه مهمتر تست سنتر که منحصر بفرد میباشد، بدین منظور اضافه شد و شرایط را برای تولید انواع ریل صنعتی وغیر صنعتی وH ها فراهم کرد.
وی از آرکTH36 به عنوان تولیدی منحصر بفرد یاد کرد و گفت : قبل از طرح توسعه نورد نیز امکان تولید این محصول وجود داشت اما به هر دلیلی شرایط آن فراهم نشد،محصولی که حتی می توان گفت در خاورمیانه هم توان تولید آن وجود ندارد و در اکتشافات عمقی معادن برای تامین ایمنی،حرف اول را می زند.
مهرابی در خصوص شرایط بعد از توسعه نورد 650 و همزمان شدن آن دوران با تحریم ها نیز گفت : کارشناسان آلمانی که برای همکاری در تولید ریل های U33و UIC60 حضور داشتند،کارخانه را ترک کردند.ریل،محصول استراتژیکی که در کنار رعایت کلیه پارامترهای استانداردEN13674 که بسیار سختگیرانه است،پس تولید آن هم نیاز است،محصول توسط بازرسان بین المللی صحه گذاری شود.تولید ریلU33 ,UIC60 انجام شد و با رعایت کلیه الزامات استاندارد تحویل راه آهن جمهوری اسلامی گردید و اما ذوب آهن اصفهان در کنار اینکه یکبار دیگر با همدلی و تلاش و کوشش شبانه روزی این دوران سخت را نیز پشت سر گذاشت،ریل های UIC54 وS49 که مخصوص مترو تهران و اصفهان بود را تولید کرد وکشور از وابستگی به محصولات استراتژیک ریلی بی نیاز شد. در ادامه نیز ریل R18 هم تولید شد ومعادن را از این حیث بی نیاز به خارج کرد.
وی افزود : یکی دیگر از اعضای خانواده High-tech ریلی ذوب آهن اصفهان،که به واقع نماد بومی سازی در صنعت ریلی کشور به شمار می رود،ریل سوزن UIC60 نام دارد که درصنعت ریلی به دلیل نا متقارن بودن E1A1 نامیده می شود و تا کنون هیچ تجربه ای درنورد محصولات نامتقارن در ذوب آهن نبود که این موضوع به ابتکار دفتر طراحی کالیبر وکارشناسان نورد انجام گرفت و تولید شد که تجلی بخش خودکفایی در صنعت ریلی کشور نام گرفت و پس از آن نیز ریل UIC54 هم به این جمع صنعتی اضافه شد.
مهرابی گفت : در ادامه H30 متوسط نورد شد، در این محصول از شمش اولیه بیم بلانک تولید ذوب آهن استفاده گردید که گام موثری در خودکفایی داشت . تیرماه امسال H30 سبک با کیفیت ابعادی عالی وعدم تقارن خوب تولید شد ودر مرداد ماه H24 متوسط وسبک با طراحی دقیق وکمترین هزینه با استفاده از بیم بلانک ذوب آهن تولید گردید.
چشم انداز تولید محصولات جدید در مدیریت نورد تا پایان سال جاری نیز از جمله سایر سوالات بود که قائم مقام این مدیریت در مقام پاسخ چنین گفت : تولید Hدر سایزهای 26 - 22 -36- 40 و 50 در نقشه راه کارخانه قرار دارد و بدین منظور گام های اولیه برای تولید سه پروفیل Hجدید در سایزهای 22 و 26 و 40 برداشته شده و طراحی سایز40 نیز تا پایان مهر ماه امسال به اتمام می رسد. برنامه نورد تیرآهن نیم بال پهن در سایزهای33 و36 از شمش 250*360 نیز در دست اقدام است و طراحی آن انجام شده و نورد این دو محصول از ابتکارات مجموعه مهندسی نورد می باشد.این سایز شمش به همت کارشناسان مدیریت فولادسازی در حال انجام مراحل تولید هست.
مهرابی گفت : جهت افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها از این ماه در نورد 350و 300 آمادگی کامل ایجاد شد که کلیه میلگردهای آجدار به روش ترمکس نورد شود که بدلیل کاهش مصرف فروآلیاژ صرفه جویی خوبی بدست می آید.
وی اظهار داشت : فرایند ارائه ایده،طراحی و تولید هر یک از این محصولات دستورالعملی منحصربفرد داشت که تدوین شد و در ریل اجرا قرار گرفت.
مهرابی افزود : ارتباط بسیار نزدیک با معاونت بازاریابی و فروش شرکت،تعامل دفتر طراحی مدیریت نورد با تکنولوژهای کارگاه و همچنین همکاری بسیار خوب بخش های مختلف کارخانه در این موفقیت ها نقش تعیین کننده داشته است و شایسته می دانم از همه عزیزان تشکر و قدردانی نمایم.

از ارائه ایده تا تجاری سازی محصول در ذوب آهن اصفهان

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه