// کد مطلب: ۱۴۸۴۳۵

منطقه آزاد چابهار

بدون چابهار، اتحادیه مشترک مناطق آزاد اجرایی نمی‌شود

بدون چابهار، اتحادیه مشترک مناطق آزاد اجرایی نمی‌شود
لینک کوتاه کپی شد

اُلگ ساو چنکو، عضو دومای دولتی روسیه در نشست با مدیران سازمان منطقه آزاد چابهار، بر اهمیت چهارمین شهر لجستیک ایران برای شکل گیری اتحادیه مشترک مناطق آزاد تاکید کرد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد چابهار «اُلگ ساو چنکو»، عضو دومای دولتی روسیه در دیدار با «امیر مقدم» مدیر عامل منطقه آزاد چابهار که «سرگئی میلوشکین» مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه نیز حضور داشت با تاکید بر اهمیت بندر چابهار در عملیاتی شدن کریدور شمال - جنوب گفت: روابط ایران و روسیه بسیار اهمیت دارد؛ ما پروژه بسیار خوب و بزرگی برای حمل و نقل کالاها از کشورهای اروپایی به هند و برعکس داشتیم و تصورمان این بود که بتوانیم از ایران به طرف اقیانوس هند کالاها را حمل و نقل کنیم اما اکنون استراتژی به‌طورکل تغییر کرده است.

وی اضافه کرد: «در حال حاضر روسیه مشکلاتی برای دسترسی به بازارهای خارجی داشته و فرصت زیادی ندارد و امکان بسیار مهم برای اجرا و عملیاتی شدن این پروژه، کریدو است. رئیس جمهور فدراسیون روسیه و رئیس جمهور ایران فرمودند که کریدور حمل‌ونقل شمال - جنوب بسیار مهم است. علاوه بر آن نمایندگان هندوستان، آذربایجان و ترکمنستان اهمیت پروژه را تایید می‌کنند‌.»

نائب رئیس دومای روسیه با بیان این‌که پروژه منطقه آزاد در آستاراخان از منطقه آزاد چابهار عقب مانده است، عنوان کرد: به نظر ما ایجاد اتحادیه مشترک مناطق آزاد تصمیم بسیار مهمی است و اولین امضاها زیر این سند باید برای نمایندگان ایران و روسیه باشد. بدون ایران و منطقه آزاد چابهار این پروژه اجرایی نمی‌شود. ما آمده‌ایم تا کار عملیاتی را نقطه‌گذاری کنیم و تا پایان امسال به هند سفر خواهیم کرد و سپس به توافق می‌رسیم.

«الک ساو چنک‌و» ادامه داد: ما به عنوان شریک، تمام زمینه‌های لجستیک را تاسیس خواهیم کرد که به ما امکان می‌دهد تعرفه واحد تضمین برای ایران، هند و روسیه ایجاد کنیم. بعد از این سند برای ایجاد یک سازمان واحد مديريت این کریدور به عنوان مرحله دوم باید فکر کنیم. در سطح پایین تر فعالان اقتصادی و همچنین نمایندگان کسب و کار باید اسناد شبیه را امضا کنند.

وی با اشاره به این نکته که روسای بنادر باید در این پروژه حضور داشته باشند تا اطمینان حاصل کنند که در سطوح پایین‌تر کار ادامه دارد، گفت: «مهمترین موضوع این است که اگر بخواهیم از هندوستان به روسیه کالا حمل و نقل شود و یا برعکس، یک نقطه ورود وجود دارد و آنجا تعداد زیادی شرکت‌کننده می توانند حضور داشته باشند اما سه رئیس منطقه آزاد باید باشند و فعالیت‌های کریدور شمال - جنوب را هماهنگ کنند و در مجموع ایران تجربه خوبی در این زمینه دارد. استقرار چابهار برای تمام کریدور بسیار مهم است و منطقه ویژه لوتوس نیز درب ورودی به بازار لجستیک تمام روسیه است و می‌توان از طریق منطقه آزاد چابهار، دسترسی اقیانوس هند به روسیه را ایجاد کرد.»

بدون چابهار، اتحادیه مشترک مناطق آزاد اجرایی نمی‌شود

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه