// کد مطلب: ۱۵۰۰۰۱

مدیرعامل بیمه اتکایی ایران‌معین:

لازمه تحول دیجیتال، تغییر باور مدیران است

لازمه تحول دیجیتال، تغییر باور مدیران است
لینک کوتاه کپی شد

باور مدیران، کارکنان و به‌طور کلی منابع انسانی صنعت بیمه به فضای دیجیتال، باعث می‌شود تا در این صنعت تغییر مورد انتظار روی دهد.

به گزارش روابط عمومی بیمه اتکایی ایران‌معین به نقل از ستاد خبری کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه، مدیرعامل بیمه اتکایی ایران‌معین با بیان این مطلب اظهار داشت: یک نگرانی در ریسک‌های مدنظر صنعت بیمه و تصمیم‌گیران آن، روابط حقوقی است. یعنی مشابه آنچه در بانک برای وام‌ها اتفاق می‌افتد؛ پس باید همان فضایی که به صنعت بانکداری دادیم به صنعت بیمه نیز بدهیم تا هر کس در هر کجا و هر زمان بتواند درخواست خود را از صنعت بیمه طلب کند.

مجتبی حیدری با بیان اینکه در فضای دیجیتال، انتظارات و درخواست‌ها به قوانین نزدیک‌تر می‌شود، اضافه کرد: انتظارات مشتریان، حکمرانی و قانونگذاری، خواسته‌های دستگاه‌های نظارتی و منافع محاسبات و ریسکی که شرکت‌های بیمه برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند در بستر مناسب و با سرعت، شفافیت و دقت بیشتری انجام می‌شود.

حیدری درباره قابلیت‌های این صنعت برای ایجاد زیست‌بوم خدمات مالی گفت: اکنون افراد بیشتری در بخش‌های گردشگری، صنایع، خرده‌فروشی و ... از فضای دیجیتال استفاده می‌کنند و مشتریان سهم بیشتری در این تصمیم‌گیری دارند بنابراین همانگونه که از بانکداری دیجیتال استقبال شد و مردم خواهان آن هستند، تصمیم‌گیران صنعت بیمه نیز باید به این سمت بروند و بازیگران آن از تحول دیجیتال در ارائه محصولات و خدمات خود استفاده کنند.

حکمرانی صنعت بیمه خواستار تحول دیجیتال

وی صدور مجوز ایجاد یک شرکت بیمه تمام‌دیجیتال از سوی بیمه مرکزی را برداشتن قدم‌های آغازین در این راه برشمرده و یادآور شد: حکمرانی صنعت بیمه می‌خواهد تحول دیجیتال در این صنعت روی دهد و برای آن برنامه‌ریزی و تاکید دارد. عزم دولت این است که فضا را فراهم کند همان طور که از استارت‌اپ‌های بیمه حمایت کرد اما یکی از ذینفعان تحول دیجیتال، حکمران است و در سمت دیگر مشتریان و گردانندگان آن قرار دارند.

نایب رئیس بیمه اتکایی ایران‌معین که در برنامه تلویزیونی چشم‌انداز با موضوع «تحول دیجیتال در صنعت بیمه» سخن می‌گفت، مهمترین زیرساخت تحول دیجیتال را منابع انسانی برشمرده و با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در این بخش، قدم دوم است، تصریح کرد: باور مدیران، کارکنان و به‌طور کلی منابع انسانی به فضای دیجیتال، باعث می‌شود تا تغییر روی دهد.

به گفته حیدری، بستر را بیمه مرکزی فراهم می‌کند و مردم هم از محصولات و خدمات بیمه استفاده می‌کنند اما باید اراده‌ای باشد تا شرکت‌های بیمه‌ای هم‌راستا و با سرعت بیشتر در مسیر دیجیتالی شدن قدم بردارند، سرمایه‌گذاری کنند و همگی از یک پلتفرم واحد استفاده کنند.

افزایش ضریب نفوذ با تحول دیجیتال

این متخصص صنعت بیمه با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های دولت و شرکت‌های بیمه، افزایش ضریب نفوذ بیمه است که با تحول دیجیتال روی خواهد داد، گفت: باید به مردم حق انتخاب باز بدهیم و بیمه را در هر نقطه، هر کجا و هر زمان که مشتری می‌خواهد به او ارائه کنیم. برای اجرای این مهم، امکانات، چالش جدی نیست بلکه منابع انسانی و کارکنان باید باور داشته باشند تا بتوانند اقدام عملی کنند.

او آسیب و چالش جدی در مسیر تحول دیجیتال صنعت بیمه را جزیره‌ای عمل کردن همه ارکان این صنعت دانست و با یادآوری اینکه هم‌اکنون تعداد نرم‌افزارها و میزان داده در این صنعت فراوان است، اظهار کرد: تحول دیجیتال، تزیینی نیست و نمی‌خواهیم فرد به وسیله یک اپ فقط بیمه‌نامه بخرد بلکه باید بتواند در زمان نیاز درخواست خسارت، ارزیابی خسارت و طلب خسارت کند و از آن سو هم شرکت بیمه خسارتش را پرداخت کند.

به گفته این استاد دانشگاه، تحول دیجیتال یک مدل کسب‌وکار است که باید تمام اجزای آن شامل تصمیم‌گیران، سیاستگذاران و دیگر عوامل، یکپارچه عمل کنند و همه در یک پلتفرم واحد خدمت دریافت کنند نه اینکه هرکس، ساز خود را بزند، شرکت بیمه سهم خود را بردارد، بیمه مرکزی بگوید فقط این بخش از داده را می‌خواهم یا مردم بگویند فقط این بخش را می‌خواهیم.

وی افزود: از آنجا که ما در صنعت بیمه، خدمت می‌فروشیم لازم است کارکنان صنعت بیمه که می‌خواهند از فضای دیجیتال استفاده کنند، آموزش لازم را ببینند و برای نگرانی‌ها و ابهامات مشتریان، پاسخ داشته باشند.

حیدری خاطرنشان کرد: شرکت‌های بیمه، کارگزاران، نمایندگی‌ها، مردم و بیمه مرکزی باید نیازهای خود را در این صنعت احصاء کنند، خواسته‌ها سنجیده و براساس آن نقشه راه و برنامه عملی طراحی شود تا بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم در غیر این صورت از سرعت تحول دیجیتال کاسته خواهد شد.

گفتنی است کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه با هدف تبیین وضعیت نظام بانک و بیمه در عرصه تحول دیجیتال و بررسی نقشی حکمرانی دیجیتال در این دو بخش و ارائه راهکارهای چابک‌سازی نظام بانک و بیمه در زیست‌بوم دبجیتال روز دوشنبه 28 آذرماه 1401 در سالن همایش‌های کتابخانه ملی جمهوری اسلامی برگزار می‌شود.

لازمه تحول دیجیتال، تغییر باور مدیران است

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه