// کد مطلب: ۱۵۰۰۳۲

سردار دهقان مشاور مقام معظم رهبری در نشست ویژه سرمایه‌گذاری هلدینگ سبا :

سرمایه گذاری در سواحل مکران از سرمایه گذاری در کشورهای منطقه جذاب تر می شود

سرمایه گذاری در سواحل مکران از سرمایه گذاری در کشورهای منطقه جذاب تر می شود
لینک کوتاه کپی شد

سردار دهقان مشاور فرماندهی معظم کل قوا و دبیر ستاد توسعه سواحل مکران در نشست ویژه بررسی فرصت‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری هلدینگ سبا در منطقه آزاد چابهار و محدوده مرزی ریمدان که شامگاه سه‌شنبه ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۱ در مجتمع فرهنگی بیمه ایران برگزار شد با تاکید بر اهمیت نوگرایی، نواندیشی و نوآوری‌های فناورانه تصریح کرد؛ هلدینگ سبا با اتکا به ظرفیت‌های موجود می‌تواند ضمن تحت پوشش قرار دادن سرمایه وارد شده به آن منطقه و اتصال با بیمه‌های دنیا، وجه تکمیلی پیدا کند و سرمایه‌گذاری در  منطقه چابهار و ریمدان ارتقای نقش هلدینگ سبا از سطح ملی محلی به سطح بین‌المللی را رقم خواهد زد. وی همچنین با اشاره به اینکه مکران موتور توسعه اقتصادی کشور است خاطرنشان ساخت با برنامه ریزی های صورت گرفته در ستاد توسعه سواحل مکران برای ارائه مشوق ها ، تسهیلات و امکانات سرمایه گذاری در سواحل مکران ابراز امیدواری کرد با این اقدام سرمایه گذاری در این سواحل جذابتر و رقابت پذیرتر از مناطق مشابه در کشورهای منطقه می شود.

به گزارش روابط عمومی هلدینگ توسعه کسب و کار سبا، در این نشست سردار سرتیپ حسین دهقان ضمن تشریح مزایای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار و محدوده مرزی ریمدان تصریح کرد؛ یکی از مبانی جدی توسعه ملی کشور عدم وجود عزم و اراده برای اقدام و عمل است و چنانچه این عزم و اراده برای اقدام شکل بگیرد هیچ مانعی در مسیر حرکت وجود نخواهد داشت، الزامات کار به صورت خودبه‌خود پاسخ داده خواهد شد و می‌توان به تداوم حرکت و مسیر امیدوار بود و مومنانه کار را پیش برد و هدف نیز در دسترس خواهد بود.

مشاور فرماندهی معظم کل قوا با تاکید بر لزوم استفاده سریع و به موقع و هوشمندانه از مزایا و فرصت‌های موجود در جهت توسعه ملی و ایجاد سرمایه و ثروت در کشور تصریح کرد؛ یکی از این ظرفیت‌ها سواحل دریایی طولانی در جنوب و شمال است که با در نظر گرفتن جزایر به حدود 5000 کیلومتر می‌رسد.

وی با اشاره به این که مسیر توسعه ملی از این مناطق به داخل گسترش پیدا کرده است و پیوستگی دریاها حاکمیت، سلطه، قدرت را به همراه می آورد، از ساحل، دریا و اقیانوس به عنوان دروازه ورودی و پیوند یک سرزمین با دنیا یاد کرد و افزود؛ سواحل مکران کلیه این ویژگی‌ها را دارا است و به دلیل اتصال به اقیانوس و آب‌های آزاد و قرارگیری در کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب می‌تواند و باید به عنوان موتور محرک پیشران توسعه اقتصادی کشور در همه زمینه‌ها مطرح باشد.

سردار دهقان یادآور شد؛ ورود به این منطقه ضمن تسهیل فرایند توسعه ملی، توانمندسازی جامعه محلی و از بین بردن چهره فقر موجود در آن منطقه، تولید ثروت و درآمد برای مجموعه سرمایه‌گذاران هلدینگ سبا را نیز فراهم خواهد کرد. ریمدان به عنوان یک منطقه بکر می‌تواند در سایه بنیه انسانی، سازمانی، سرمایه و تجربه موجود در هلدینگ سبا نقطه جهش جدی برای این مجموعه باشد.

وی حضور معنی‌دار و قوی هلدینگ سبا را راهگشای ادامه مسیر دانست و با تاکید بر لزوم توجه به بازار هدف، طراحی یک بسته تجاری متناسب با آن و برنامه‌ریزی منسجم و دقیق، خواستار توجه به زیرساخت‌های نرم افزاری و ایجاد شخصیت حقوقی مطمئن و معتبر در منطقه شد به طوری که با ایجاد یک مجموعه هوشمند، فناور و به‌روز، نوعی از پیشگامی و پیشتازی را به عنوان یک مدل الگو در منطقه به نمایش بگذارد.

سردار دهقان، با تاکید بر اهمیت نوگرایی، نواندیشی و نوآوری‌های فناورانه تصریح کرد؛ هلدینگ سبا با اتکا به ظرفیت‌های موجود می‌تواند ضمن تحت پوشش قرار دادن سرمایه وارد شده به آن منطقه و اتصال با بیمه‌های دنیا، وجه تکمیلی پیدا کند و منطقه چابهار و مکران و ریمدان ارتقای نقش هلدینگ سبا از سطح ملی محلی به سطح بین‌المللی را رقم خواهد زد.

دبیر ستاد توسعه سواحل مکران با اعلام آمادگی کامل ستاد توسعه سواحل مکران جهت همکاری با هلدینگ سبا افزود؛ تشخیص شما در این موضوع درست بوده و آینده‌‌ترسیم شده برای این طرح نیز مورد قبول است و اتصال این تشخیص و این آینده هنر شما است که در سایه فعالیت با قدرت، سرعت، اطمینان، استمرار و برنامه‌ریزی دقیق محقق خواهد شد.

وی رقابت‌پذیری در امتیازات اولیه را حداقل وظیفه شورای منطقه مکران دانست و اعلام کرد؛ در حوزه تسهیلات، تخفیفات و تشویقات پولی و بانکی، رایزنی‌هایی در حال انجام است تا از این طریق منطقه مکران جهت سرمایه گذاری نسبت به کشورهای منطقه رقابت‌پذیرتر شود و با ایجاد خدمات ارزان قیمت و زیر ساخت‌های مورد نیاز، سرمایه گذاری در این منطقه به سرعت آغاز گردد و در این مسیر قطعا افرادی که پیشتاز هستند بهره بیشتری خواهند برد.

شایان ذکر است در ابتدای این نشست محسن احمدی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل هلدینگ توسعه کسب ‌و‌کار سبا با اشاره به هدفگذاری ها و سیاست‌های کلی نظام برای فقرزدایی و ایجاد اشتغال در استان کمتر بر خوردار سیستان و بلوچستان از برنامه‌های توسعه‌ای هلدینگ سبا و تبین سیاست‌های جدید این مجموعه حول محور کمک به عمران، آبادانی و توسعه زیرساخت‌های کشور سخن گفت و به تشریح عوامل تعیین کننده و مزایای منطقه آزاد چابهار و محدوده مرزی ریمدان به عنوان محل سرمایه‌گذاری آتی هلدینگ سبا پرداخت.

احمدی خاطرنشان کرد مجموعه تحولات در دوره جدید شامل تفاهم‌نامه 25 ساله کشورمان با چین، عضویت ایران در پیمان شانگهای و عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا که (حسب فرمایشات مقام معظم رهبری برای نگاه به شرق در کشور شکل گرفت است)، باعث گردیده تا هلدینگ سبا نیز به تعریف برنامه های بلندمدت خود در افق 1404برای ورود به بازار اوراسیا وکشورهای حوزه شانگهای از طریق آسیای میانه اقدام نماید محسن احمدی یاداور شد پس از بررسی‌های کارشناسانه، هلدینگ سبا محور توسعه ملی خود را در سیستان و بلوچستان و در بندر چابهار قرار داده است تا از این رهگذر علاوه بر ایفای نقش و مسئولیت اجتماعی خود به توسعه، محرومیت زدایی و عمران و آبادانی منطقه اقدام نماید.

مدیرعامل هلدینگ توسعه کسب‌و‌کار سبا تصریح کرد؛ برای ورود به این موضوع بررسی‌های فنی و کارشناسی در منطقه چابهار و سواحل مکران آغاز شده که امیدواریم با توجه به ظرفیت‌های موجود و استراتژی‌های هلدینگ سبا سرمایه‌گذاری در محدوده ریمدان واقع در نقطه صفر مرزی و محل اتصال کریدور شمال -جنوب منجر به رشد روزافزون این منطقه گردد.

احمدی همچنین نزدیکی ریمدان و به بندر گوادر، پاکستان و تمایل چینی ها برای ورود به این منطقه، شکل‌گیری مرز رسمی کشور در ریمدان را فرصت تاریخی بی نظیری برای عمران و آبادانی این منطقه محروم دانست و ابراز امیدواری کرد مشوق‌ها و شرایط سرمایه گذاری مناسب (که از سوی حاکمیت در اختیار هلدینگ سبا و شرکت‌های تابعه قرار می گیرد)، شاهد تبدیل شدن این منطقه به مرکز ترانزیتی و پارک لجستکی منطقه باشیم.

مدیرعامل هلدینگ سبا یادآور شد در آینده ای نزدیک با انجام طرح های توسعه ای نظیر ایجاد انبار، سردخانه های دومنظوره، نیروگاه مقیاس کوچک و ترمینال گاز مایع و مخازن سوخت، کارخانه فرآوری میوه، صنایع بسته بندی و کارخانه­جات پایین­دستی پتروشیمی بتوانیم در توسعه همه جانبه این منطقه مشارکت جدی داشته باشیم.

این گزارش حاکی است در ادامه این نشست سردار سرتیپ عیسی گلوردی، معاون برنامه ریزی توسعه سواحل مکران، با بیان آن که نخسیتن اسکله ها در این منطقه حدود 40 سال پیش ساخته شده است، گفت: مردم بلوچستان دارای یک پیوند محکم و همگرا با حکومت های مرکزی در طول تاریخ بوده اند که می توان از پتانسیل وجودی آن ها به شکل کامل بهره برد. معاون سابق دبیر شورای امنیت ملی کشور با بیان آن که سرمایه گذاری هلدینگ سبا دارای مزایای بیشماری است یادآور شد: توسعه و پیشرفت در دنیای امروزی راهش از دریا می گذرد به طوری که ما با در اختیار داشتن سواحل دریایی می توانیم با کل جهان ارتباط داشته باشیم. وی تصریح کرد: اگرچه ممکن است برخی از ظرفیت ها در کشورمان اشباع شده باشد اما مکران یکی از مناطق استراتژیک برای توسعه فعالیت ها محسوب می شود. گلوردی با اشاره به بازار هند گفت: توسعه این منطقه به افزایش صادرات نفت و گاز توسط کشورمان کمک شایانی می کند و توسعه فعالیت های هلدینگ سبا موجب افزایش روند سرمایه گذاری بخش خصوصی خواهد شد.

این گزارش می افزاید: فرد حسینی، معاون اقتصادی ستاد توسعه سواحل مکران نیز در این مراسم گفت: پروژه های بسیاری وجود دارند که باید در ظرف زمانی مشخصی به اجرا و اتمام برسد و اکنون که سردار دهقان در راس امور قرار گرفته است، می توان با تمام توان برای جذب سرمایه گذار در این منطقه اقدامات لازم به انجام برسد.

لازم به ذکر است در این مراسم، محمد حسین اربابی، دبیر سابق کمسیون نهم مجلس شورای اسلامی و رئیس پیشین مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان به عنوان فعال اقتصادی محلی و مهدی صفری مقدم، دبیر شورای لجستیک مناطق آزاد کشور و مدیرکل اسبق جامع و مدل های حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ، موسی رضایی مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین، مجتبی حیدری مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی ایران معین و عباس زیارانی مدیرکل سرمایه گذاری شرکت سهامی بیمه ایران به ارائه دیدگاه و نظرات خود در خصوص نحوه مشارکت هلدینگ سبا در این منطقه پرداختند.

سرمایه گذاری در سواحل مکران از سرمایه گذاری در کشورهای منطقه جذاب تر می شود

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه