// کد مطلب: ۱۵۱۵۲۰

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت در نشست خبری:

پوشش صندوق صعب‌العلاج برای ۳۱ بیماری خاص و صعب العلاج تاکنون

پوشش صندوق صعب‌العلاج برای ۳۱ بیماری خاص و صعب العلاج تاکنون
لینک کوتاه کپی شد

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفت: در سال ۱۴۰۱ به طور کامل دهک‌های پایین جامعه را با توجه به عادلانه شدن خدمات سلامت، به صورت رایگان بیمه کردیم  و ۶ میلیون و ۲۵۵ هزار نفر را تحت پوشش بیمه سلامت قرار دادیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت ، محمد مهدی ناصحی در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، افزود: همکاران ما با همکاری سازمان‌های مردم نهاد و موسسه‌های حمایتی توانستند در همه شهرهای کشور، نقاط کمتر برخوردار را شناسایی کرده و یک میلیون و 255 هزار نفر را در این مناطق بیمه کنند.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: سازمان بیمه سلامت بر اساس تکالیف قانونی، یک سازمان حمایتی در حوزه سلامت و به خصوص درمان است. بیمه سلامت در سه بعد فعالیت می‌کند. موضوع اول، پوشش همگانی بیمه سلامت ، موضوع دوم، پوشش خدمات سلامت و موضوع سوم، تامین منابع مالی یا محافظت از مردم در برابر هزینه‌های سلامت است. این سه موضوع، محور فعالیت همه سازمان‌های بیمه گر پایه است. سازمان بیمه سلامت درصد بالایی از جمعیت را به طور کامل بیمه کرده و درصدی که هنوز بیمه نشده‌اند نیز شرایط بیمه شدن را دارند.

وی افزود: این اعتقاد در سازمان بیمه سلامت وجود دارد که همواره باید رو به جلو باشیم و سازمانی هوشمند باشیم و زمینه‌های پیش رفت در آن از نظر الکترونیکی شدن خدمات و هوشمند شدن فرآیندها مشاهده شود. قدم‌های مهمی در دو سال اخیر در سازمان بیمه سلامت برداشته شده و بین 177 سازمان و وزارتخانه و موسسه، رتبه هشتم را در زمینه فناوری در سال 1400 کسب کردیم. همچنین رتبه سازمان بیمه سلامت در زمینه‌های مختلف قابل توجه است، حتی رتبه پنجم را در زمینه شفافیت داشتیم.

ناصحی گفت: در زمینه ارزیابی عملکرد سازمان‌ها و معاونت‌های زیرمجموعه وزارت بهداشت نیز سازمان بیمه سلامت در جشنواره شهید رجایی در سال 1399 رتبه دوم و در سال 1400 رتبه اول را کسب کرده است. اجرای کارهای مهمی که شاید دو دهه در کشور انجام نشده بود و جزو قوانین مصوب بوده، توسط سازمان بیمه سلامت انجام شده است.

تولید ماهانه 9.5 میلیون نسخه الکترونیک در بیمه سلامت

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت درباره نسخه الکترونیک گفت: بسیاری از نقص‌های سامانه نسخه الکترونیک برطرف شده و ماهانه 9.5 میلیون نسخه الکترونیک در سازمان بیمه سلامت تولید می‌شود که پرداخت آن نیز به صورت الکترونیک است.

ناصحی افزود: نسخه الکترونیک به دلیل برخط بودن، مهمترین و حساس‌ترین قسمت اقدامات سازمان بوده و در یک سال اخیر با شتاب بیشتری این طرح در کشور با همکاری جامعه پزشکی اجرایی شد. در حال حاضر بسیاری از نقص‌های سامانه نسخه الکترونیک برطرف شده و 144 میلیون نسخه به صورت تمام الکترونیک در سازمان بیمه سلامت ثبت شده است. تمام داروهای مصرفی، خدمات آزمایشگاهی، تصویربرداری، خدمات توانبخشی و غیره در این گنجینه ارزشمند موجود است.

وی ادامه داد: 103 هزار و 999 پزشک در کشور به صورت تمام الکترونیک نسخه نوشته و به سازمان ارسال می‌کنند. در مجموع 29 هزار و 647 پزشک در طول سال نسخه ترکیبی کاغذی و الکترونیک نوشتند.

برطرف شدن نقص‌های سامانه نسخه الکترونیک

ناصحی اظهار کرد: نقص‌های نسخه الکترونیک کم کم برطرف شد و نسخه جدید بسیار تکامل یافته است. از نظر ظاهر صفحه اصلی که خدمات را به صورت واضح نشان می‌دهد، با یک آموزش حداقلی، همکاران پزشک می‌توانند از سامانه استفاده کنند. این سامانه ویژگی‌های جدیدی دارد که با سامانه‌های دیگر متمایز است. همچنین از نظر سرعت، میزان سرعت افزایش یافته و در روند و فرآیندها ساده سازی شده و به طور مثال داروهای پر مصرف به طریق مختلف در دسترس است. همچنین امکان ایجاد سرویس‌های جدید هم وجود دارد.

وی ادامه داد: پشتیبانی سامانه نسخه الکترونیک بیمه سلامت این ویژگی را دارد که در کوتاه‌ترین زمان، بهترین خدمت را بدهد. نظام ارجاع الکترونیک نیز در سامانه نسخه الکترونیک بیمه سلامت ارتقا پیدا کرده است.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: همچنین سامانه نظارت برخط بر مراکز طرف قرار داد که شامل 40 هزار مرکز می‌شود را نیز به زودی راه اندازی می‌کنیم. این مراکز تاکنون به صورت حضوری و بدون فرآیندهای ارتقا یافته نظارت می‌شدند و شاید همین باعث می‌شد بسیاری از مراکز تحت نظارت کافی قرار نداشته باشند.

پوشش بیمه‌ای زوجین نابارور

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: هیچ وقت سراغ نداشتیم که زوجین نابارور پوشش بیمه‌ای داشته باشند. در سال 1401 این موضوع به صورت جدی پیگیری شد و پوشش بیمه‌ای زوجین نابارور تا 90 درصد دربخش سرپایی و بستری افزایش پیدا کرد. مادران باردار و نوزادان و شیرخواران تا 5 سالگی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته و خدمات آنها به صورت بیمه‌ای ارائه می‌شود.

انجام تعهدات بیمه سلامت در دارویار

وی بیان کرد: سازمان بیمه سلامت توانست به تعهدات خود در طرح دارویار عمل کند. قول داده بودیم پرداخت‌ها را به موقع انجام بدهیم که با همکاری سازمان برنامه و بودجه این اقدام نیز انجام شد. پوشش بیمه‌ای داروها نیز شامل 9 هزار و 600 دارو اعم از برندها و ژنریک انجام شد.

ناصحی ادامه داد: همچنین 25 هزار و 200 بازدید از داروخانه‌ها تا روز گذشته از طرف سازمان بیمه سلامت انجام شده که شامل تذکر و آموزش بوده و اگر تخلفی بوده نیز اعمال مقررات شده است.

پوشش بیمه‌ای برای 31 بیماری خاص و صعب العلاج تاکنون

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفت: تلاش کردیم مشکلات بیماران را در صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج کم کنیم. در حال حاضر بیماران خاص و صعب العلاج در صندوقی که با این عنوان تشکیل شده، در تمام استان‌ها بار هزینه‌های این بیماری‌ها را از دوش مردم برداشته است. در حال حاضر 31 بیماری خاص و صعب العلاج در صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارد.

وی افزود: این اقدام قدم مهمی بوده است. سقف پرداختی در استان‌ها در این صندوق تا 50 میلیون تومان است. اگر بیماری هزینه بیشتری داشته باشد، نیاز به تایید ستاد کشوری دارد که تا حد زیادی این هزینه‌ها پرداخت می‌شود. دولت و وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت در کنار بیماران حضور دارند و تلاش می‌کنیم هزینه‌ها را کم کنیم.

ناصحی ادامه داد: صندوق بیماران خاص و صعب العلاج از حدود اوایل مهر ماه به سازمان بیمه سلامت ابلاغ شد و از آن تاریخ بیمارانی که هزینه‌هایی داشتند، پذیرفته شدند. همچنین این اجازه را داشتیم که از ابتدای سال نیز هزینه‌های این بیماران پرداخت شود، ولی بر اساس قانون باید هزینه‌ها از اول مهر پرداخت شود. تاکنون 2 هزار و 100 میلیارد تومان به سازمان بیمه سلامت پرداخت شده که برای این بیماران هزار و 700 میلیارد تومان پرداخت شده و برای پیوند 600 میلیارد تومان هزینه شده است.
وی افزود: با حمایتی که رسانه‌ها در این مورد اطلاع رسانی کرده‌اند، مردم بتدریج از صندوق بیماران خاص و صعب العلاج آگاه میشوند.

توجه بیمه سلامت به دندان پزشکی

ناصحی اظهار کرد: برای دندان پزشکی اقداماتی در نظر داریم که عمده آنها در زمینه پیشگیری است. ویزیت، رادیوگرافی، فیشور سیلانت، وارنیش فلوراید و فلوراید تراپی تحت پوشش بیمه پایه قرار دارد. در سال 1402 برخی خدمات مانند دندان کامل مصنوعی برای سالمندان هم پیشنهاد شده که اگر شورای عالی بیمه سلامت تایید کند، می‌توانیم در بسته بیمه‌ای به سالمندان ارائه کنیم.

تعامل با سازمان‌ها و نهادهای حمایتی و مردم نهاد

وی بیان کرد: سازمان بیمه سلامت در زمینه تعامل با سازمان‌ها و نهادهای حمایتی و مردم نهاد نیز فعالیت‌هایی انجام داده است. از قسمت‌های مختلف و انجمن‌ها دعوت کردیم و تاکنون در سال جاری با 24 انجمن نشست داشتیم و نظرها را دریافت کرده و در اقدامات منظور کردیم.

افزایش 33 درصدی مصرف سرم در کشور

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت درباره مصرف سرم در کشور گفت: در نسخه‌هایی که به دست سازمان بیمه سلامت رسیده، رشد مصرف سرم در کشور تا 33 درصد نسبت به سال گذشته بوده است. گاهی شرایط خاصی در کشور ایجاد می‌شود که مصرف بیش از حد از نظر علمی می‌شود. به طور مثال این بار علائم گوارشی در آنفلوآنزا بیشتر بود و به همین دلیل، مصرف سرم افزایش پیدا کرد.

طرح دارو رسان گسترش پیدا می‌کند

ناصحی درباره طرح دارو رسان نیز اظهار کرد: طرح دارو رسان اقدام مثبتی است که از تهران شروع شد. در حال حاضر به دنبال گسترش دارو رسان در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی هستیم. حتی این صحبت نیز مطرح شده که داروخانه‌های خصوصی که مجوز توزیع داروهای گران قیمت را دارند وارد چرخه ارائه خدمت شوند.

وی ادامه داد: هفته گذشته گزارش خوبی از دارو رسان داشتیم. بیماران مشکلاتی در زمینه تهیه دارو داشتند که با این طرح برطرف می‌شود. در مرحله اول این طرح از داروی بیماران ام اس آغاز شد. تعداد افرادی که از این طرح استفاده می‌کنند بیشتر شده است. این طرح می‌تواند به همه بیماری‌های صعب العلاج گسترش پیدا کند. نمی‌خواهیم در طرح دارو رسان عجله کنیم و به مرور پیش خواهد رفت.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: بر اساس آخرین آمار، تاکنون 200 بیمار ام اس برای تحویل دارو در قالب طرح دارو رسان در استان تهران اعلام آمادگی کرده‌اند.ر

پوشش صندوق صعب‌العلاج برای ۳۱ بیماری خاص و صعب العلاج تاکنون

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه