// کد مطلب: ۱۵۲۶۴۲

معاون فناوری اطلاعات بانک ملی ایران:

تفکر نوآورانه از تکنولوژی مهم‌تر است

تفکر نوآورانه از تکنولوژی مهم‌تر است
لینک کوتاه کپی شد

عضو هیات عامل و معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی ایران در رویداد بذر امید که به میزبانی مرکز نوآوری این بانک (فینوداد) برگزار شد، درباره وضعیت بوم‌ها و بانکداری باز در اکوسیستم نوآوری گفت: مفهوم باز بودن اکوسیستم باید جا بیافتد و انحصار طلبی محصولات و خدمات بشکند.

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، علیرضا ماهیار در این مراسم با تاکید بر اینکه امروز می‌بینیم که بسیاری از بوم‌ها در پی انحصار محصولات و خدمات هستند، تصریح کرد: بعضا عنوان می شود اگر فلان خدمت را به ما می‌دهید نباید آن را به رقیبمان ارائه کنید؛ این شکل کار با مفهوم اصلی بانکداری باز در تضاد است چرا که تفکر نوآورانه از تکنولوژی بسیار مهم‌تر است.

مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی نیز در این نشست درباره شکل جدید اعتبارسنجی ها گفت: با داده‌هایی که به شرکت اعتبارسنجی ایرانیان داده شده، شکل جدیدی از اعتبارسنجی را شاهد خواهیم بود. در این شیوه، علاوه بر رتبه‌بندی، گزارش‌دهی نیز در دستور کار قرار گرفته و شکل اعتبارسنجی جدید تلفیقی از روش کنونی و شیوه‌های جدید است.

وی همچنین علت اصلی عقب ماندگی بانکداری باز در کشور را انتقال کامل ریسک‌ به بانک‌ها و در نهایت انتقال آن به بوم‌ها عنوان کرد و ادامه داد: این انتقال ریسک نتیجه‌ای جز محافظه‌کاری در پی ندارد. امروز ریسک‌ها در بانکداری باز به تدریج افزایش یافته و بانک مرکزی برای کنترل و مدیریت ریسک در این حوزه ورود کرده است. هنوز مشخص نیست این ورود موجب محدودیت یا آزادی عمل بوم‌ها خواهد شد اما انتظار می‌رود به رشد آنها منتج شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در آخر عنوان کرد: تا حد امکان به سمت مجوزدهی پیش نخواهیم رفت. تلاش ما این است چارچوب‌ها را مشخص کنیم و در ادامه نیز رویکردمان به این شکل خواهد بود.

مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس هم درباره آخرین وضع حاکمیت داده گفت: در قانون مصوب سال 1401، تکلیف داده‌های ملی مشخص شد و مالکیت آن با دولت است. اما در اینکه این قانون به انجام برسد، خود بحث دیگری است و هنوز همکاری لازم در تمام بخش‌های درگیر با این قانون برای اجرا صورت نگرفته است.

وی همچنین درباره ریسک‌های فین‌تک‌ها افزود: به نظرم مهم‌ترین ریسک انحصار، رگولاتوری بود که باعث جلوگیری از نوآوری می شد. اختلالات و وضعیت سرعت اینترنت نیز ریسک دیگر بود. امیدواریم با دستور رئیس جمهوری به رئیس جدید مرکز ملی فضای مجازی، اینترنت نیز به حالت عادی بازگردد.

سید امیرحسین شبیری مدیرعامل مرکز نوآوری بانک ملی ایران (فینوداد) هم در بیان وضعیت کسب‌وکارهایی که در سال گذشته شکست خورده‌اند، گفت: بسیاری از کسب‌وکارها در سال جاری با مشکلات روبرو شدند. ما نباید تنها از کسب‌وکارهای موفق تقدیر کنیم بلکه باید از کارآفرینان کسب‌و کارهای شکست خورده نیز قدرانی شود زیرا آن‌ها هم باعث شدند تا اقتصاد ما پادشکننده شود.

مجید حسامی مدیرعامل اسنپ پی به مقایسه وضعیت BNPL (سیستم الان بخر، بعدا پرداخت کن یا پرداخت قسطی) در ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس پرداخت و گفت: نسبت کل BNPL به تجارت الکترونیک در کشور حدود 10 تا 20 درصد است در حالی که این درصد در کشورهای حاشیه خلیج فارس چیزی حدود 20 تا 35 درصد برآورد شده است. برای ارتقایBNPL در کشور باید سیستم اعتبارسنجی ما تغییر کند و سنجش بر اساس رفتار دیجیتالی مردم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه با برخورد بانک مرکزی در این حوزه به شکل دستوری مخالفم، تصریح کرد: مانع اصلی رشد BNPL در کشور، تامین مالی است و تنها شبکه بانکی می‌تواند این تامین مالی را انجام دهد در حالی که در بسیاری از کشورها این شیوه‌های جدید هستند که تامین مالی را ممکن می‌کنند. همچنین باید این نکته را در نظر گرفت که بزرگ‌ترین ریسک فین‌تک‌ها، دخالت نهاد رگولاتوری است.

حسین محمودی عضو هیات مدیر شاپرک هم درباره اعتبارسنجی گفت: اعتبارسنجی باید به شکلی باشد که بتواند حدی از اعتبار را بر اساس رفتار و طبقه شهروندی برای هر شهروند به همراه آورد. اگر اعتبارسنجی ما به این سمت برود قطعا اتفاق‌های خوبی در خدمات مالی رقم می‌خورد.

وی درباره مهم‌ترین ریسک شبکه بانکی در سال جاری گفت: مهم‌ترین ریسک امسال، تامین مالی بود چراکه پیچیدگی‌های زیادی در این زمینه برای شبکه بانکی وجود دارد. رگولاتور نیز باید همواره به خلق نقدینگی غیر کنترل ‌شده بپرازد.

تفکر نوآورانه از تکنولوژی مهم‌تر است

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه