// کد مطلب: ۱۶۶۸۸۱

رپرتاژ اگهی /

طلا زرد چیست؟ کاربردها و تفاوت با سایر انواع طلا

لینک کوتاه کپی شد

طلای زرد یک فلز گرانبها، ارزشمند و درعین‌حال زیبا و درخشان است که در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد. در واقع می‌توانیم بگوییم صنعت جواهرات و تزئینات کاملاً وابسته به همین فلز گرانبهاست. امروزه اگر سری به بازار طلافروشی بزنید، با انواع رنگ طلا روبرو می‌شوید که هرکدام ویژگی‌ها و زیبایی خاص خود را دارند؛ اما طلای زرد اصلی‌ترین و خالص‌ترین نوع طلا در بازار محسوب می‌شود که از ارزش مادی زیادی نیز برخوردار است. در این مطلب قصد داریم با طلا زرد و کاربردهای آن بیشتر آشنا شده و به تفاوت آن با سایر انواع طلا بپردازیم.

طلای زرد یک فلز گرانبها، ارزشمند و درعین‌حال زیبا و درخشان است که در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد. در واقع می‌توانیم بگوییم صنعت جواهرات و تزئینات کاملاً وابسته به همین فلز گرانبهاست. امروزه اگر سری به بازار طلافروشی بزنید، با انواع رنگ طلا روبرو می‌شوید که هرکدام ویژگی‌ها و زیبایی خاص خود را دارند؛ اما طلای زرد اصلی‌ترین و خالص‌ترین نوع طلا در بازار محسوب می‌شود که از ارزش مادی زیادی نیز برخوردار است. در این مطلب قصد داریم با طلا زرد و کاربردهای آن بیشتر آشنا شده و به تفاوت آن با سایر انواع طلا بپردازیم.

طلای زرد چیست؟

طلا در میان مردم به‌ویژه بانوان واژه آشنا و محبوبی است. این فلز گرانبها، در طبیعت وجود دارد و بسیار نرم و انعطاف‌پذیر است. رنگ طبیعی طلا زرد است؛ اما این بدین معنا نیست که هر طلای زرد صددرصد از طلای خالص تشکیل‌شده است. طلای زردی که در بازار وجود دارد ازنظر خلوص، درجه‌بندی داشته که به آن عیار طلا می‌گویند. هر چه عیار طلا بالاتر باشد، رنگ طلا زردتر و جنس آن نرم‌تر است.

هر چه عیار طلا کمتر باشد به این معناست که در ساخت آن علاوه بر فلز طلا، از فلزات دیگری همچون نقره، نیکل، مس، آلومینیوم، روی و... نیز استفاده‌ شده است؛ اما چرا روی واژه طلای زرد تأکید داریم؟ به این دلیل که طلای زرد قدیمی‌ترین و پرمصرف‌ترین رنگ طلا محسوب می‌شود و تمام مردم در سراسر دنیا رنگ اصلی طلا را زرد می‌دانند.

کاربردهای طلای زرد

همان‌طور که اشاره کردیم، طلا زرد، متداول‌ترین و رایج‌ترین نوع طلا در بازار است؛ بنابراین بیشترین میزان مصرف را در صنعت جواهرسازی و تزئینات دارد.

به‌جز طلای 24 عیار که بیشترین ترکیب موجود در آن طلای خالص است. در دیگر انواع طلا مقادیری از فلزات نیکل، روی، مس، نقره و... نیز یافت می‌شود. دلیل آن‌هم این است که بتوان نرمی بیش از اندازه طلا را با افزودن این ترکیبات کمی جبران کرد و مقاومت طلا را در برابر فشار و زنگ‌زدگی افزایش داد.

با توجه به ترکیبات موجود در طلا، عیار، سختی، کیفیت و کارایی محصول نیز متفاوت می‌شود. طلای زرد کاربرد زیادی در ساخت انواع جواهرات و زیورآلات دارد. ازجمله انگشتر زنانه و کودکانه، دستبند، گردنبند، ساعت، گوشواره زنانه و کودکانه و... . همچنین در صنعت ساخت لوازم تزئینی و دکوراتیو گران‌قیمت از مقادیری طلای زرد استفاده می‌شود. ساخت انواع مجسمه طلا، تابلوی طلاکوب و... نمونه‌هایی از کاربردهای طلای زرد هستند؛ اما در ادامه تصمیم داریم به مهم‌ترین تفاوت‌های موجود میان طلای زرد و دیگر انواع طلا بپردازیم.

تفاوت طلای زرد با طلای سفید

تفاوت طلای زرد با سایر انواع طلا

امروزه تنوع رنگ طلا نسبت به گذشته بسیار بیشتر است. به‌نحوی‌که شما می‌توانید متناسب باسلیقه و استایل موردنظرتان طلا را در رنگ‌بندی‌های مختلفی تهیه کنید. این تفاوت رنگ قطعاً در خصوصیات و ویژگی‌های طلا نیز تفاوت‌هایی ایجاد می‌کند. از انواع رنگ طلا می‌توانیم به طلای زرد، سفید، رزگلد و... اشاره کنیم.

میزان خلوص

قطعاً اولین و مهم‌ترین تفاوت بین طلا زرد با دیگر انواع طلا، در میزان خلوص آن‌هاست. طلای زرد یک طلای ناب است که از فلز خالص طلا ساخته‌شده است. درواقع زردی طلا نشان‌دهنده آن است که میزان خلوص طلا در آن بالاست. به هراندازه که رنگ طلا از این زردی فاصله بگیرد، خلوص طلا در آن نیز کمتر می‌شود.

البته توجه داشته باشید، در مورد دو طلای زرد و سفید ما چنین مقایسه‌ای را درست نمی‌دانیم. طلای سفید در واقع همان طلای زرد است و تنها روی آن از یک روکش برای سفید کردن طلا استفاده‌شده است؛ یعنی در عیارهای مشابه، خلوص طلا در آن‌ها یکسان است.

در طلاها با رنگ‌های دیگر مانند طلای رزگلد، آبی، بنفش و... درصد طلای به‌کاررفته کمتر است. چراکه از عناصر دیگری مانند نیکل، روی، مس و... به مقدار بیشتری استفاده می‌شود تا رنگ طلا از حالت زردی درآِید و به رنگ‌های دیگر تبدیل شود.

رنگ و ظاهر طلا

تفاوت بعدی که بسیار واضح و روشن است، رنگ و شکل ظاهری طلاجات است. طلای زرد مشخصاً زرد رنگ است و از درخشندگی بیشتری نسبت به دیگر انواع طلا برخوردار است. البته باید به این موضوع نیز اشاره‌کنیم که طلای زرد نیز به دلیل عیارهای مختلف، ازنظر میزان درخشندگی و زیبایی درجه‌بندی خاص خود را دارد؛ اما آنچه مسلم است این است که طلای زرد و پس‌ازآن طلای سفید در مقایسه با دیگر انواع رنگ طلا، شکوه و جلوه بیشتری دارند.

دوام و ماندگاری

مورد دیگری که بین طلای زرد با دیگر انواع طلا تفاوت ایجاد می‌کند، در میزان مقاومت، دوام و ماندگاری آن‌هاست. به‌خوبی می‌دانید که طلای زرد، خلوص بیشتری دارد. خلوص بالا، نشان‌دهنده این است که از فلز طلا به مقدار بیشتری استفاده‌شده است. فلز طلا نرم و منعطف است و به‌راحتی خم‌شده و شکل می‌گیرد؛ بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم، طلای زرد در مقایسه با دیگر انواع طلا، سختی، مقاومت و دوام کمتری دارد. چراکه مقادیر فلز طلا در آن بیشتر است.

میزان محبوبیت

ازنظر محبوبیت نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که طلای زرد پرطرفدارتر از دیگر انواع طلاست. البته این روزها برای طلای سفید نیز تقاضای بالایی وجود دارد؛ اما طلای زرد به دلیل ظاهر جذاب و درخشنده و ارزش مادی که دارد، از محبوبیت بیشتری بین مصرف‌کنندگان برخوردار است. طلاهای دیگری همچون رزگلد، طلای آبی و... نیز مشتریان خاص خود را دارند؛ اما هیچ‌گاه ازنظر میزان محبوبیت و فروش نمی‌توانند به جایگاه طلای زرد در بازار برسند.

کاربرد

آن چیزی که طلا را خاص و متمایز می‌سازد، همین درخشندگی، براق بودن، زیبایی، جلوه و شکوه آن است که با استفاده از آن به‌عنوان اکسسوری و یا در ساخت لوازم تزئینی و دکوراتیو می‌توان جذابیت بیشتری به آن‌ها بخشید.

طلای زرد نیز به دلیل اینکه از میزان درخشندگی بیشتری برخوردار است، بیش از هر نوع طلای دیگری در ساخت جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستبند، انگشتر، گوشواره، گردنبند، آویز طلا و دیگر اکسسوری های جذابی که از این نوع طلا ساخته‌شده‌اند، بیشتر از دیگر انواع طلا، در بازار موجود هستند. درنتیجه می‌توانیم بگوییم کاربرد و موارد مصرف طلای زرد نسبت به سایر انواع طلا بیشتر است و این محصول کاربرد بیشتری در صنعت جواهرسازی دارد.

انواع رنگ طلا

شیوه ساخت آلیاژ

تولیدکنندگان طلا برای ساخت طلای زرد و دیگر انواع طلا از آلیاژهای خاصی استفاده می‌کنند. همین عامل سبب تفاوت میان طلای زرد با دیگر انواع طلا می‌شود. به‌عنوان‌مثال برای ساخت طلای تیره تر، باید عملیات اکسیداسیون روی فلز طلا انجام شود یا آلیاژ موردنظر را تحت یک سری واکنش‌های شیمیایی به رنگ تیره درآورد. درحالی‌که برای تولید طلای زرد چنین عملیاتی صورت نمی‌گیرد.

قیمت محصولات

قیمت طلا در بازار به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر بخواهیم بین طلای زرد و طلای سفید مقایسه‌ای در این باب داشته باشیم، باید بگوییم این دو نوع طلا در عیارهای یکسان، ازنظر قیمت تفاوت فاحشی ندارند؛ اما در رنگ‌بندی‌های دیگر طلا، مانند طلای رزگلد، بنفش، آبی و... تفاوت قیمت آشکارتر است. از دیگر عوامل تأثیرگذار بر قیمت طلا می‌توانیم به موارد زیر اشاره‌کنیم:

  • روش ساخت آلیاژ
  • قیمت و ارزش فلزات استفاده‌شده در ساخت طلا
  • میزان تقاضای بازار برای خرید محصول
  • نوسانات ارز و دلار و قیمت روز طلا در بازار
  • دستمزد ساخت محصول یا همان اجرت
  • هزینه سنگ‌های قیمتی به‌کاررفته در طلا
  • عملیاتی که روی ساخت طلا انجام‌شده

بهترین راه کسب اطلاع از قیمت روز طلا و خرید طلا مراجعه به وب‌سایت‌های معتبری است که در این زمینه به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنند.

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری طلانیوز مسئولیتی بابت آن ندارد .... 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه