// کد مطلب: ۱۶۷۲۳۸

اقتصاد|طلا و جواهر یا گوهر

برای خرید کدام بهتر است؟

برای خرید کدام بهتر است؟
لینک کوتاه کپی شد

همه ما از روی عادت کلمه طلا و جواهر و یا گوهر و جواهر را با هم استفاده می‌کنیم و اطلاعات دقیقی در مورد تفاوت آن‌ها نداریم. به همین دلیل نمی‌دانیم برای خرید گوهر بهتر است یا جواهر یا طلا.

به گزارش طلانیوز: برای ساخت یک جواهر به صورت انگشتر، گردن بند، گوشواره یا هر جواهر دیگری ابتدا قالبی از طلا می‌سازند و سپس طی مراحلی نگین‌هایی را بر روی این قالب قرار می‌دهند. این جنس نگین‌ها می‌تواند از سنگ ‌های گران قیمت یا هر چیز دیگر باشد.

 انواع سنگ‌ها در جواهرسازی

 در صنعت جواهرسازی از سنگ‌های قیمتی و گاهی از انواع سنگ‌های کمیاب استفاده می‌شود که بسته به ارزش سنگ به‌کاررفته قیمت جواهر ساخته شده متفاوت است. از جمله مهم‌ترین و بهترین سنگ‌های قیمتی مورد استفاده در ساخت جواهر می‌توان به سنگ فیروزه، یاقوت سرخ، مروارید، اوپال، مورگانیت، سنگ لاجورد، لعل، الماس، آکوامارین، الکساندریت، تانزانیت، روبلیت، کهربا، سنگ عقیق سلیمانی، حجر القمر، یشم، زمرد، سیترین، سنگ یاقوت اشاره کرد.

فرق گوهر با جواهر

برای بیان تفاوت گوهر و جواهر به بررسی هر یک از این دو مورد می‌پردازیم. در اصطلاح علم گوهر شناسی به سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، گوهر می‌گویند. سنگی که در طبقه بندی گوهر قرار می‌گیرد باید سه ویژگی زیبایی، کمیابی و مقاومت ثابت در برابر مواد شیمیایی و نور را داشته باشد. الماس و یاقوت قرمز، زمرد و یاقوت کبود گوهرهای قیمتی هستند و عقیق، امیتیست و سیترین سنگ‌های نیمه قیمتی نام دارند. البته نوع دیگر گوهر به اسم گوهر ارگانیک وجود دارد که شامل مروارید، کهربا، صدف و مرجان هستند و به آن‌ها سنگ می‌گویند.

در اصطلاح علم گوهرشناسی جواهر به قطعه‌ای تزئینی گفته می‌شود که در ساخت آن‌ها از فلزات قیمتی استفاده شده است و با گوهرهای قیمتی و نیمه قیمتی تزئین شده باشند. جالب است بدانید که جواهرات اشیاء کوچک و زینتی هستند که برای ساخت زیورآلاتی مثل انگشتر، سنجاق، گوشواره و آویز گردن مورد استفاده قرار می گرند. مهره‌های ساخته شده از صدف ناساریوس که قدمتی صد هزار ساله دارند قدیمی‌ترین جواهر شناخته شده تا به امروز است.

فرق طلا و جواهر

برای اینکه متوجه فرق طلا و جواهر شویم باید تعریف دقیقی از طلا داشته باشیم. در واقع طلا به مصنوعاتی گفته می‌شود که در ساخت آن‌ها از طلا و آلیاژهای آن استفاده شده باشد؛ ولی هیچ گونه سنگ قیمتی در آن‌ها به کار نرفته باشد. در حالی که جواهر همان طلایی است که در فرآیند طراحی و ساخت آن از سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی استفاده می‌کنند.

جواهر

منبع:گلدنیوز

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه