// کد مطلب: ۱۶۵۳۷۳

به گزارش اختصاصی خبرنگار طلانیوز

ما به توانمندی جوانان کشورمان در اجرای پروژه‌ها افتخار می کنیم | قرارگاه خاتم رفیق شرکت‌های داخلی و رقیب شرکت‌های خارجی است

ما به توانمندی جوانان کشورمان در اجرای پروژه‌ها افتخار می کنیم | قرارگاه خاتم رفیق شرکت‌های داخلی و رقیب شرکت‌های خارجی است
لینک کوتاه کپی شد

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء در روز پایانی بیست‌و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع اصحاب رسانه به بیان دستاوردها، فعالیت‌های این نهاد سازندگی در کشور پرداخت و از پروژه‌هایی که قرار است در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد، سخن گفت.

به گزارش طلانیوز، سردار سرتیپ پاسدار عبدالرضا عابد در نشست خبری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) ، با بیان اینکه توان و تجربه نیروهای قرارگاه پس از جنگ بنابر درخواست دولت در بازسازی مناطق آسیب‌دیده به کار گرفته شد، گفت: پس از بازسازی مناطق جنگ‌زده، قرارگاه خاتم‌الانبیاء به نیازها و گلوگاه‌های کشور پرداخت و به دلیل اینکه در آن دوره اولویت کشور آب بود، در اولین حرکت ساخت سد کرخه در حالی که شرکت‌های خارجی، ایران را ترک کرده بودند، بدون هیچ نقشه و راهنمایی توانستیم این سد بزرگ را در منطقه فتح‌المبین احداث کنیم.

 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) افزود: در دهه سوم و پس از اعمال تحریم‌های متعدد، نیروهای جهادی و متخصص در قرارگاه خاتم پروژه میدان پارس جنوبی که از میدان‌های مهم منطقه است را اجرا کردند. پس از توسعه موفقیت‌آمیز فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی، فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ نیز توسعه یافت که در حال حاضر ۱۷۹ میلیون مترمکعب گاز در روز از تولیدات این فازها به شبکه گاز کشور تزریق می شود.

 

سردار عبدالرضا عابد، درباره چرایی و علت ورود قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) به بحث تولید بنزین، اظهار داشت: در سال‌های گذشته موضوع بنزین به گلوگاهی برای کشور تبدیل شده بود و واردات آن خروج ارز بسیار قابل توجهی از کشور خارج می‌کرد. قرارگاه سازندگان خاتم‌الانبیاء (ص) با ورود به ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس توانست تا علاوه بر توقف واردات بنزین ایران را در جمع صادرکنندگان دنیا مطرح کند.

 

وی تاکید کرد: در حال حاضر امینت تأمین بنزین برای کشور با بهره‌برداری از این پالایشگاه بزرگ محقق شده است و ۴۵ درصد بنزین روزانه کشور از پالایشگاه ستاره خلیج فارس تأمین می‌شود. مطمئنا بهره‌برداری از پالایشگاه مهر خلیج فارس می‌تواند کمک شایانی به بحث تأمین پایدار نیاز بنزین کشور و کاهش ناترازی بنزین کند.

 

سرتیپ پاسدار عبدالرضا عابد با اعلام اینکه قرارگاه خاتم در بحث توسعه میادین مشترک نفتی و گازی به کمک وزارت نفت آمده است، بیان کرد: در کنار توسعه میادین مستقل مثل میدان لالی، میدان مارون و میدان اهواز، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به توسعه میدان مشترک یادآوران ورود کرده‌ است.

 

وی ضمن تاکید بر اینکه قرارگاه خاتم رقیب شرکت‌های داخلی نیست، تصریح کرد: این قرارگاه با شرکت‌های خارجی رقابت می‌کند و در حال حاضر این قرارگاه در پروژه‌های خارج از کشور به میزان پنج میلیارد دلار مشارکت دارد. در بحث حضور در پروژه‌های خارجی، یارگیری برای ما بسیار مهم است، البته این کشورها دیر باور کردند که هدف ما از حضور در پروژه‌های خارجی کمک به این کشورها است، اینکه می‌خواهیم دست آنها را بگیریم و دست و بازوی آنها باشیم.

 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) ادامه داد: اکنون قرارگاه با ۵۰۰۰ پیمانکار بخش خصوصی همکاری دارد که از این تعداد ۲۵۰۰ پیمانکار در حوزه نفت و گاز است. پروژه‌ای در سه هفته گذشته در کشور سریلانکا افتتاح شد که مورد تقدیر رئیس‌جمهور این کشور قرار گرفت و اعلام کرد که بهترین کمک را در این مدت، جمهوری اسلامی ایران انجام داده است. ما در کشورهای مختلف از جمله عراق، سوریه و ونزوئلا حضور داریم و با مشارکت و همکاری پیمانکاران بخش خصوصی پروژه‌های خارجی را به اجرا می‌رسانیم.

 

سردار عابد با تاکید بر اینکه حریف برای ما بسیار مهم است و اگر شرکت‌های پیمانکاری، حرفه‌ای نباشند، بازنده خواهند شد، اظهار کرد: ما به آنها می‌گوییم که باید نگاه اقتصادی داشته باشند نه اینکه از آن کشور فقط وام بگیرند و قادر به اجرای پروژه نباشند و نتوانند حقوق نیروی کار را بدهند. ما ارز حاصل از انجام این پروژه‌ها را به کشور برمی‌گردانیم و برای هیچ کشوری مجانی کار نمی‌کنیم.

 

وی با اشاره به ساخت راه‌آهن زهدان - چابهار به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های قرارگاه خاتم، بیان کرد: این خط ریلی در حال حاضر تا خاش به بهره‌برداری رسیده و اگر مانعی وجود نداشته باشد تا انتهای امسال این پروژه به پایان می‌رسد و با ترانزیت می‌توان امنیت منطقه را هم برقرار کرد.

 

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) تاکید کرد: این پروژه در بحث ترانزیت، حمل بار و مسافر تأثیر حائز اهمیتی دارد و با تکمیل این خط ریلی امکان حمل بار تا ۷و نیم میلیون تن و جابه جایی تا ۱۰۰ هزار مسافر فراهم می‌شود؛ البته این

پروژه هم‌اکنون در سه شیفت کاری در حال پیشروی و زمینه ترانزیت ریلی با کشورهای چین و هند فراهم خواهد شد.

 

گفتنی است؛ در ادامه این نشست خبری که در روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در غرفه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء برگزار شد، قرارداد حفاری ۲۴ حلقه چاه با حضور محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، سردار عبدالرضا عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و حسین دهقان رئیس بنیاد مستضعفان در طرح افزایش تولید میدان مشترک نفتی یادآوران با هدف نگهداشت تولید و افزایش تولید به ۴۲ هزار بشکه در روز و به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار با شرکت‌های ملی حفاری ایران، توسعه صنایع نفت و انرژی قشم و قرارگاه خاتم امضا شد. همچنین در این مراسم، ۱۲موافقت‌نامه و تفاهم‌نامه همکاری خرید خدمات در قالب مشارکت عمومی و خصوصی امضا شد.

 

گزارش از

فاطیما زراعت دوست

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه