// کد مطلب: ۱۶۳۸۹۷

طلانیوز گزارش می دهد؛

سهم ۷/۴۸ درصدی پرداخت الکترونیک سپهر از تراکنش ها

سهم ۷/۴۸ درصدی پرداخت الکترونیک سپهر از تراکنش ها
لینک کوتاه کپی شد

سهم بازار هر شرکت PSP از نظر مبلغ تراکنش ها در دی ۱۴۰۲ حکایت از سهم ۷/۴۸ درصدی پرداخت الکترونیک سپهر دارد این شاخص، سبب شناخت حوزه فعالیت و نحوه ی سرمایه گذاری هر یک از شرکتهای PSP در ابزار های پذیرش می شود.

به گزارش طلانیوز، با توجه به اینکه گسترش نفوذ ابزارهای پذیرش، یکی از دلایل کاهش نسبت اسکناس و مسکوک به نقدینگی بوده است که انتظار می‌رود این روند کاهشی همچنان تداوم داشته باشد کاهش این نسبت یکی از عوامل اصلی افزایش ضریب فزاینده و سالم سازی ترکیب نقدینگی در بازه زمانی اخیر بوده و بخشی از نیاز به پول فیزیکی برای پرداخت بهای کالاها و خدمات مورد تقاضا، با گسترش زیرساخت های لازم توسط شبکه پرداخت الکترونیک کارت جبران شود.

در همین راستا شرکت های پرداخت نیز در یک روند صعودی در عملکرد قرار گرفته اند. به طوری که داود قربانی مدیر بازاریابی شرکت پرداخت الکترونیک سپهر با بیان اینکه طبق گزارش اقتصادی شاپرک، رشد سپهر طی یک سال اخیر در صنعت پرداخت مستمر بوده گفته « با حفظ این روند موفق شده در دی ماه بالاترین رشد در سهم ابزار اینترنتی را کسب کند. تحقق اهداف یکساله و دستاوردهای قابل توجه سپهر ماحصل بهبود سطح فنی و زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات در اجرای برنامه عملیاتی بوده است.»

این شاخص، منجر به شناخت حوزه فعالیت و نحوه بازاریابی به منظور پذیرش وجوه مربوط به داد و ستدهای کارت‌های بانکی در هر یک از ابزارهای پذیرش می‌شود.

در دی ماه ۱۴۰۲ بالغ بر ۳/۹۸۷ میلیون تراکنش با ارزش ۱۰/۵۵۸ هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده که نسبت به آذر ماه رشد منفی ۲/۹۰ درصدی در تعداد ۱/۲۴ درصدی در ارزش ریالی داشته است و تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به آذر ماه رشد ۱/۶۸ درصدی را تجربه نموده اند که به نظر می رسد سبب این تغییر، افزایش ۱/۴۰ درصدی تعداد ابزار کارتخوان فروشگاهی است. ابزارهای پذیرش اینترنتی در دی ۱۴۰۲ نسبت به آذر ۱۴۰۲ ماه رشد ۴/۴۱ درصدی را تجربه کرده است.

بیشترین تغییر متوسط تعداد تراکنش مربوط به ابزار پذیرش موبایلی است . در دی ماه متوسط تعداد تراکنش های اینترنتی با کاهش ۱/۶۷ درصدی از ۲۳۶ تراکنش در آذر ۱۴۰۲ به ۲۳۲ تراکنش رسیده است. متوسط تعداد تراکنش هر ابزار پذیرش موبایلی ۱۴/۶۹۶ تراکنش است که این مقدار نسبت به ماه گذشته با افزایش ۴۳۶/۴۹ واحدی همراه بوده است. متوسط تعداد تراکنش هر ابزار کارتخوان فروشگاهی نیز با ۱۷/۵۲ واحد کاهش نسبت به آذر ماه ۱۴۰۲ به ۳۵۳عدد در دی ماه رسیده است.

کارتخوان فروشگاهی با سهم ۹۱/۱۹ درصدی، بیشترین تعداد تراکنش را در بین سایر ابزار های پذیرش داشته است و ابزار پذیرش اینترنتی و ابزار پذیرش موبایلی به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار گرفته اند

گسترش نفوذ ابزارهای پذیرش، یکی از دلایل کاهش ۹۳ درصدی نسبت اسکناس و مسکوک به نقدینگی در مدت مورد بررسی بوده است که انتظار می رود این روند کاهشی همچنان تداوم داشته باشد. اما با توجه به شروع روند کاهشی میزان نقدینگی به نظر می رسد سرعت کاهش سهم اسکناس و مسکوکات از نقدینگی، نسبت به گذشته کاهش یابد.

در دی ماه ۱۴۰۲ بالغ بر ۳/۹۸۷میلیون تراکنش با ارزش ۱۰/۵۵۸ هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده که نسبت به آذر ماه رشد  منفی ۲/۹۰ درصدی در تعداد و ۱/۲۴ درصدی در ارزش ریالی داشته است.

سهم بازار هر شرکت PSP از نظر مبلغ تراکنش ها در دی ۱۴۰۲ حکایت از سهم ۷/۴۸ درصدی پرداخت الکترونیک سپهر دارد این شاخص، سبب شناخت حوزه فعالیت و نحوه ی سرمایه گذاری هر یک از شرکتهای PSP در ابزار های پذیرش می شود. بیشترین اختلاف بین سهم مبلغی تراکنشهای ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی نسبت به ماه گذشته توسط شرکت "پرداخت الکترونیک سپهر" ایجاد شده و در ابزار پذیرش اینترنتی با افزایش ۴/۵۸ درصدی، بالاترین تفاضل را نشان می دهد.

بیشترین سهم بازار تراکنش های شاپرکی در اختیار ابزار کارتخوان فروشگاهی است. این در حالی است که عواملی مانند وجود محدودیت انجام تراکنش بر روی ابزار پذیرش موبایلی، تعداد بالای ابزار کارتخوان فروشگاهی، فراگیر بودن این ابزار، عدم نیاز این ابزار به تجهیزات مکمل دیگر نظیر کامپیوتر یا گوشی موبایل و عواملی از این دست را میتوان از جمله عوامل تاثیر گذار بر تعداد تراکنش های ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی دانست. این در حالی است که به منظور استفاده از ابزار پذیرش اینترنتی، به بستر اینترنتی امن و در استفاده از ابزار پذیرش موبایل به وجود دستگاه گوشی تلفن همراه نیاز است که ممکن است هنگام خرید در دسترس همگان قرار نداشته باشد

الکترونیک سپهر یکی از ۱۲ شرکت دارنده مجوز PSP از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که به منظور ارائه راهکارهای جامع فناوری مورد نیاز بانک‌ها و سایر موسسات مالی و اعتباری، طراحی و اجرای اتوماسیون‌های بانکی، ارائه خدمات پرداخت الکترونیک و بانکی اعم از نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، واردات و فروش کارت‌های الکترونیک هوشمند، پیاده‌سازی سامانه‌‌های امنیتی مرتبط به حوزه پرداخت و... راه اندازی شده است.

 علل رشد مداوم هر ماه پرداخت الکترونیک سپهر در شاخص‌هایی همچون توسعه سهم از پایانه‌های کارت‌خوان، سهم از مبلغ کل، سهم از مبلغ اینترنتی را نشان می دهد که صرفاً به دو استراتژی می‌توان اکتفا کرد. اولین موضوع توجه به مشتریان در قالب شرکای تجاری است که به جرئت می‌توان گفت سپهر امروز یکی از بهترین شرکای تجاری در صنعت است. دومی نیز جمله‌ای است که تمامی مراودات بازاریابی سپهر حول محور آن بوده و مشتری را برای سال‌های آتی بازاریابی می‌کند.

بررسی ارزش تراکنش‌ها را با توجه به وضعیت سیکل‌های تجاری و دوره‌های رکود و رونق اقتصادی کشور و نسبت به تولید ناخالص داخلی مورد تحلیل قرار داد. ارزش تراکنش‌های شبکه پرداخت، معیاری جهت نشان دادن گستره فعالیت شبکه با توجه به اندازه اقتصاد ملی است.

عواملی مانند وجود محدودیت انجام تراکنش بر روی ابزار پذیرش موبایلی، تعداد بالای ابزار کارتخوان فروشگاهی، فراگیر بودن این ابزار، عدم نیاز به تجهیزات مکمل دیگر نظیر کامپیوتر یا گوشی موبایل و عواملی از این دست را می‌توان از جمله عوامل تاثیر گذار بر تعداد تراکنش‌های ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی دانست. در حالی که به منظور استفاده از ابزار پذیرش اینترنتی، به بستر اینترنتی امن و در استفاده از ابزار پذیرش موبایل به وجود دستگاه گوشی تلفن همراه نیاز بوده که ممکن است هنگام خرید در دسترس همگان قرار نداشته باشد.

هرچند کاهش میزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص از یک سو و افزایش میزان نقدینگی از سوی دیگر پرداخت الکترونیکی رونق گرفته است، اما  عملکرد الکترونیک سپهر بر مبنای برنامه مدونی بوده به طوری که کیفیت بازاریابی و تغییر نگرش در بازارداری را می‌توان به‌عنوان یک ارزش بنیادی در تیم کسب‌وکار و عملیات سپهر و تحقق اهداف آن دانست.

 

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه