// کد مطلب: ۱۶۶۱۱۱

فرانشیز بیمه

فرانشیز بیمه بدنه

فرانشیز بیمه بدنه
لینک کوتاه کپی شد

فرانشیز بیمه قانونی است که برای تصادف‌ها یا خسارت‌های وارد شده به خودرو در نظر گرفته می‌شود. طبق قانون رسمی بیمه در ایران، برای پاسخ به سوال «فرانشیز بیمه بدنه چیست؟» باید گفت فرانشیز بیمه بدنه سهمی است که فرد بیمه‌گزار باید پرداخت کند. به‌زبانی ساده‌تر یعنی شرکت بیمه‌ کل خسارت وارد شده را پرداخت نمی‌کند و در هنگام بروز حادثه، طبق فرانشیز بیمه بدنه، بیمه‌گزار باید بخشی از خسارت را تقبل کند.

در ادامه این مقاله به بررسی قوانین فرانشیز بیمه بدنه طبق قانون مرکزی بیمه می‌پردازیم و به سوال «فرانشیز بیمه بدنه چقدر است؟» پاسخ خواهیم داد. هم‌چنین ساده‌ترین روش حذف فرانشیز بیمه بدنه را آموزش خواهیم داد.

فرانشیز بیمه بدنه چیست؟ خسارتی که بیمه‌گذار باید پرداخت کند

فرانشیز بیمه بدنه در قانون بیمه برای انواع بیمه‌ها صدق می‌کند، اما فرانشیز در بیمه بدنه و فرانشیز بیمه مسئولیت بیشتر لحاظ می‌شود. فرانشیز بیمه به‌زبانی ساده، مبلغی از خسارت است که شرکت بیمه آن را پرداخت نمی‌کند و شخص بیمه‌گزار موظف به پرداخت این مبلغ خواهد بود.

درصد فرانشیز در بیمه بدنه و سایر بیمه‌ها نسبت به قوانین بیمه مرکزی متفاوت است و نسبت به شرایط لحاظ می‌شود. برای مثال سهم بیمه‌گزار در فرانشیز شکست شیشه در بیمه بدنه با سرقت کلی بیمه بدنه متفاوت خواهد بود. درصد سهمی که بیمه‌گزار عهده‌ دارد، در قرارداد بیمه ذکر شده است و شرکت بیمه‌ به‌هیچ‌وجه تعهدی در قبال پرداخت میزان فرانشیز بیمه‌گذار نخواهد داشت.

فرانشیز بیمه بدنه؛ مبلغ مشخص شده برای بیمه‌گزار

بررسی قانون فرانشیز بیمه بدنه؛ طبق قانون بیمه مرکزی

طبق قانون بیمه مرکزی برای فرانشیز در بیمه بدنه، زمانی که حادثه‌ای برای خودرو رخ می‌دهد، بیمه‌گزار در پرداخت خسارت به فرد متقابل سهیم است. هم‌چنین اگر بیمه‌گذار دچار حادثه نشود و نیازی به پرداخت خسارت از سهم بیمه نباشد، از طرف شرکت بیمه تخفیف عدم خسارت در تمدید بیمه نامه سال بعدی در نظر گرفته می‌شود. برای ارائه پاسخ کامل‌تری به سوال «فرانشیز بیمه بدنه چیست؟» باید گفت هدف قانون فرانشیز در بیمه بدنه و سایر رشته‌های بیمه، جلوگیری از مراجعه به شرکت بیمه برای خسارت‌های خرد است. در جدول زیر بررسی کرده‌ایم که فرانشیز بیمه بدنه چقدر است و درصدها طبق قانون بیمه رسمی ایران هستند:

حادثه سهم بیمه‌گزار از فرانشیز

خسارت اول ۱۰% مبلغ خسارت، حداقل ۵۰۰٫۰۰۰ ریال

خسارت دوم ۲۰% مبلغ خسارت، حداقل ۱۰۰٫۰۰۰ ریال

راننده با سابقه کمتر از ۳ سال افزایش ۱۰% بر فرانشیز مبنا

راننده با سن کمتر از ۲۵ سال افزایش ۱۰% بر فرانشیز مبنا

حادثه با مقصر شخص ثالث (تصادف) نصف فرانشیز خسارت اول

حادثه کلی (آتش سوزی یا حوادث مشابه) ۱۰% مبلغ خسارت

سرقت (جزیی یا کلی) ۲۰% مبلغ خسارت

توجه داشته باشید که فرانشیز در بیشتر بیمه نامه‌ها مقدار چشم‌گیری از تعهدات بیمه‌گر را کاهش می‌دهد که همین امر باعث شده حق بیمه ارزان‌تر شود. در پاسخ به سوال «فرانشیز بیمه بدنه چقدر است» باید گفت شما می‌توانید با مطالعه مقاله «استعلام بیمه بدنه» به جزئیات فرانشیز بیمه بدنه دست‌یابید.

آشنایی با انواع فرانشیز بیمه بدنه؛ از سرقت کلی تا خسارت‌های جزئی

فرانشیز بیمه بدنه در شرکت‌های بیمه‌گذار نسبت به اصول آن‌ها متفاوت است. درصد فرانشیز بیمه بدنه نسبت به نوع خسارت که جزئی یا کلی باشد سنجیده می‌شود. میزان فرانشیز بیمه نیز باید در انتقال بیمه بدنه به مالک جدید در نظر گرفته شود تا مشکلات احتمالی در آینده کاهش یابند.

بررسی قانون بیمه در فرانشیز سرقت کلی خودرو

زمانی که خودرو کاملا به سرقت برود یا قطعات آن دزدیده شود، ۲۰ درصد فرانشیز در مبلغ کل خسارت کسر خواهد شد. هم‌چنین اگر خودرو دچار خسارت کلی شود، فرانشیز بیمه بدنه ۱۰ درصد از مبلغ کل خودرو خواهد بود. مبلغ مطابق با ارزش روز خودرو در بیمه نامه ذکر خواهد شد و در زمان سرقت، ۱۰ درصد از آن کسر می‌شود. فرانشیز بیمه شخص ثالث نیز نسبت به اصول شرکت بیمه‌ سنجیده می‌شود. اگر در مورد تفاوت بیمه بدنه و شخص ثالث نیاز در زمان خسارت و نحوه محاسبه فرانشیز آن‌ها سوالات بیشتری دارید، مطالعه مقاله «فرق بیمه بدنه و شخص ثالث» بسیار مفید خواهد بود.

نحوه محاسبه فرانشیز در بیمه بدنه برای خسارت‌ها

میزان فرانشیز بیمه، در هر مرتبه از خسارت و تصادف‌ها افزایش می‌یابد. در زمان دریافت خسارت، بیمه‌گزار از طریق بیمه بدنه خودرو بر اساس تعداد دفعات متغیر خواهد بود. توجه داشته باشید که طبق قانون رسمی بیمه ایران، گواهینامه داشتن یا نداشتن فرد روی میزان محاسبه فرانشیز تاثیر دارد. ازهمین‌رو توصیه می‌کنیم نگاهی به مقاله قانون جدید بیمه شخص ثالث بدون گواهینامه داشته باشید.

آیا امکان حذف فرانشیز بیمه بدنه وجود دارد؟

برای حذف فرانشیز بیمه بدنه، باید پوشش حذف فرانشیز بیمه بدنه را خریداری کنید. با خرید بیمه بدنه، سهم فرانشیز بیمه‌گذار حذف می‌شود و بیمه موظف به پرداخت کل خسارت است.

حذف فرانشیز بیمه بدنه؛ با پرداخت سهم بیمه بیشتر

فرانشیز در بیمه بدنه؛ بخشی از حق بیمه با مسئولیت بیمه‌گذار

در این مقاله تلاش کردیم به سوال «فرانشیز بیمه بدنه چیست؟» پاسخ دهیم و فرانشیز بیمه بدنه را بررسی کردیم. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد قوانین بیمه از جمله قانون جدید افت قیمت خودرو دارید، فقط کافی است نگاهی به بخش مجله‌های بیمه آسماری داشته باشید. شما چه تجربه‌ای از درصد فرانشیز بیمه بدنه دارید؟ شما می‌‌توانید نظرات خود را از طریق کامنت‌های همین صفحه با ما و سایر خوانندگان مجله بیمه آسماری به اشتراک بگذارید.

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه