// کد مطلب: ۱۶۳۴۸۶

رپرتاژ اگهی

اصطلاحات کسب و کار؛ ۷ اصلاح بازار سرمایه که هیچ کس به شما نمی گوید!

اصطلاحات کسب و کار؛ 7 اصلاح بازار سرمایه که هیچ کس به شما نمی گوید!
لینک کوتاه کپی شد

آشنایی با اصطلاحات کسب و کار و حوزه تجارت از این نظر اهمیت دارد که باعث می شود شما بتوانید اطلاعات خود را سریع و ساده به دیگران منتقل کنید و سریع مفهوم افراد مختلف در این حوزه ها را درک کنید. از این رو آشنایی با مفاهیمی مانند بازاریابی، منابع مالی، منابع انسانی، تامین سرمایه، جذب سرمایه و کرادفاندینگ می تواند شما را یک گام مهم به موفقیت در تجارت نزدیک تر کند.

به طور کلی دنیای اقتصاد و تجارت یک دنیای مجزا و کاملا مستقل شناخته می شود، این دنیای مستقل درست مانند هر دنیا و هر کشور دیگر دارای زبان خاص خودش است. شناخت این زبان باعث می شود که شما بتوانید با مردمان و افراد فعال در این حوزه ارتباط موثرتری برقرار کنید و ساده تر به اهداف خود برسید.

احتمالا بارها دیده اید که برخی از تجار زبان بین المللی مانند انگلیسی را به خوبی نمی دانند و حتی نمی توانند ارتباطی مستقیم با طرف خارجی برقرار کنند، در عین حال همین افراد می توانند تجارت موفقی در کشور، منطقه و جهان داشته باشند. علت این موضوع همین است که این تجار به زبان کسب و کار و اصطلاحات مهم آن آشنا هستند و می دانند که چگونه باید از آنها استفاده کنند. بنابراین در نظر داشته باشید که دنیای کسب و کارها و تجارت دارای زبان خاصی و شناخت الفبای این زمان از اولین گام هایی است که برای ورود به این دنیا باید برداریم.

 

اهمیت شناخت و استفاده از اصطلاحات کسب و کار

شاید این سوال برای شما ایجاد شود که چرا باید اصطلاحات کسب و کار را بدانیم و از آن استفاده کنیم؟ ما می توانید با کمی توضیح بیشتر مفهوم خود را برسانیم و یا باقدری تامل یا جست و جو می توانیم مفاهیم و اصطلاحات به کار رفته در یک رابطه تجاری را متوجه شویم. از این رو به نظر نمی رسد که وقت گذاشتن و شناختن اصطلاحات کسب و کار چندان اهمیت داشته باشد.

این یک تصور رایج و غلط است که در غالب تجار جوان و تازه کار می توان آن را پیدا کرد. همچنین برخی از تجار کهنه کار و قدیمی نیز نمی خواهند خود را با اصطلاحات جدید کسب و کار آشتی دهند. بنابراین بررسی اهمیت های واقعی شناخت این اصطلاحات شاید بتواند کمی این دیدگاه را تغییر دهد.

همانطور که گفتیم اولین مزیت این مسئله را می توان در برقراری ارتباط موثر میان طرفین دانست. زمانی که شما با یک کلمه بتوانید تمام مفهوم مورد نیاز را منتقل کنید و فرد مقابل نیز بتواند مفهوم ذهنی خود را تحت یک اصطلاح عنوان کند، رابطه تجاری شما سریع تر و ساده تر شکل می گیرد و می تواند به شکل بهتری به نتیجه برسید.

نکته دیگر این است که چه بخواهید و چه نخواهید یکی از معیارهای ذهنی تمامی افراد برای تشخیص حرفه ای یا مبتدی بودن فرد توانایی برقراری ارتباط موثر است. در کلام ساده تر اگر شما نتوانید ساده و صریح منظور خودتان را بیان کنید و یا در درک صحبت های فرد مقابل عاجز باشید عملا نشان می دهید که در حوزه خود حرفه ای نیستید و این می تواند یک بی اعتمادی بسیار بزرگ میان شما و فرد مقابلتان ایجاد کند.

از طرف دیگر همه ما امروزه می دانیم که زمان بیش از هر سرمایه ای دیگر می تواند ارزشمند باشد. وقتی شما بتوانید با تسلط بر مهمترین اصطلاحات کسب و کار خودتان یک مفهوم را طی مدت زمان کمتری بفهمید و از آن استفاده کنید، چرا باید ساعت ها برای درک همان مفهوم زمان بگذارید؟

 

a4e69f32-de14-439f-a98b-10f948c66ba1

مهم ترین اصطلاحات کسب و کار

اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر کسب و کار و هر حوزه تجاری می تواند اصطلاحات مخصوص خودش را داشته باشد. به نوعی نمی توان انتظار داشت که فردی در حوزه تجاری پتروشیمی بتواند مفاهیم تجارت خودرو را به سادگی درک کند. از این رو با توجه به گستردگی کسب و کارها و مفاهیمی که در حوزه های مختلف تجارت وجود دارد ما در ادامه تنها به برخی از اصطلاحات کسب و کار ها به صورت عمومی می پردازیم. در کلام ساده تر مفاهیمی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم عموما در تمامی کسب و کارها وجود دارد و از جمله مفاهیم و اصطلاحاتی است که صاحبان هر کسب و کاری باید به آن آشنایی داشته باشند.

 

تامین مالی

هر کسب و کار یا شرکت تجاری برای این که بتواند به اهداف خود برسد باید بتواند نیاز مالی خود را تامین کند. این نیاز مالی ممکن است از منابع درون شرکت مانند گردش مالی ایجاد شود، اما در برخی موارد امکان تامین نیاز مالی از طریق این منابع وجود ندارد. اینجاست که می توان از تامین مالی به عنوان فرایندی برای ایجاد منابع جدید مالی استفاده کرد.

به طور کلی تامین مالی به معنای استفاده از منابع مالی است که در اختیار شرکت نیست. به طور مثال استفاده از وام های بانکی به عنوان یک نوع تامین مالی شناخته می شود. این وام ها به عنوان سرمایه هایی است که در اختیار بانک ها قرار دارد و شرکت برای مدت محدودی می تواند از آن استفاده کند.

بهترین راه های تامین مالی استارتاپ در ایران

جذب سرمایه

جذب سرمایه مفهومی است که در دید اول بسیار نزدیک به مفهوم تامین مالی محسوب می شود، اما در عمل تفاوت های بنیادی میان ها وجود دارد. از جمله مهم ترین تفاوت های این دو مفهوم را می توان در این ویژگی دانست که جذب سرمایه به معنای استفاده از منابع داخلی شرکت است. یعنی اگر شرکت در زمانی که نیاز مالی پیدا کند سراغ منابع داخلی مانند منابع مالی راکد، حقوق صاحبان سهام یا فروش سهام شرکت برود عملا گفته می شود که شرکت به دنبال جذب سرمایه گذار است.

 

مزیت رقابتی

این اصطلاح را می توان در هر کسب و کار و تجارتی پیدا کرد. مزیت رقابتی به مفهومی گفته می شود که شما بر اساس آن می توانید بازاریابی خودتان را انجام دهید و اقدام به جذب مشتری کنید. این مفهوم بدین معنی است که شما باید نشان دهید محصول یا خدمات ارائه شده توسط شما چه مزیت یا مزیت هایی نسبت به محصولات و خدمات مشابه دارد.

به طور مثال شما در حال تولید خودرو در داخل کشور هستید، شما برای جذب مشتری باید نشان دهید که چرا مشتری باید خودروی تولید شده شما را به سایر برندهای داخلی و خارجی ترجیح دهد. آیا شما قیمت کمتری برای خودروهای خود در نظر گرفته اید و یا اینکه خدمات و کیفیت بهترین به مشتری های خودتان ارائه می دهید؟

 

توسعه سازمانی

یکی از اهداف مشترک هر کسب و کار و تجارتی این است که بتواند روزی گسترش پیدا کرده و شرایط بهتری برای خود ایجاد کند. توسعه سازمانی به معنی طراحی و اجرای یک روند مشخص برای رسیدن به این هدف است. در واقع توسعه سازمانی به مجموع فرایندهایی گفته می شود که کسب و کار بر اساس آن می تواند در روند پیشرفت قرار بگیرد. در خاطر داشته باشید که این مفهوم در دسته مفاهیم بنیادی محسوب می شود و در دل خود ده ها مفهوم و اصطلاح دیگر جای داده است.

 

رشد پایدار

این مفهوم عموما در شروع کسب و کارها به خصوص کسب و کارهای استارتاپی مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که یک کسب و کار شروع به کار می کند مسلما نمی توان انتظار سودآوری داشت. این کسب و کار برای مدتی درگیر هزینه ها خواهد بود و مجبور است تا لحظه سوددهی صبر کند. توانایی کنترل هزینه ها و ایجاد تناسب مناسب با درآمدهای ایجاد شده را رشد پایدار می گوییم. بر اساس این مفهوم کسب و کار سعی می کند با افزایش سطح درآمد و کاهش سطح هزینه تناسب را در وضعیت بهتری قرار دهد و به یک رشد منطقی و ثابت دست پیدا کند.

 

afef8d7e-f6a8-4792-89ee-cede15a3ebed

کرادفاندینگ

کرادفاندینگ چیست؟ یکی دیگر از اصطلاحات مهمی که بسیاری از کسب و کارهای سنتی و تجار کهنه کار با آن آشنا نیستند، کرادفاندینگ است. این اصطلاح به معنی تجمیع سرمایه های خرد برای تامین نیاز مالی یک کسب و کار است. فرض کنید که یک کسب و کار برای انجام ی پروژه نیاز به ده میلیارد تومان سرمایه دارد.

شرکت می تواند از طریق یک بانک این سرمایه را تامین کند، اما این مسیر هم طولانی است و هم می تواند سخت باشد. به واسطه کرادفاندینگ شرکت می تواند سرمایه های خرد را تجمیع و جذب کند. سال هاست این روش در بازار بورس و سرمایه‌گذاری استفاده می شود، اما نکته ای که وجود دارد در این بازارها شرکت های کوچک و متوسط امکان حضور ندارند.

دونگی به عنوان پلتفرمی ساده اما معتبر و کاربردی است که توانسته برای شرکت های کوچک و متوسط امکان دریافت وام از طریق سرمایه های جمعی را فراهم بیاورد. در این پلتفرم شرکت ها با ارائه طرح توجیهی خودشان می توانند نسبت به جذب سرمایه گذار با هدف دریافت وام اقدام کنند. این سرمایه باید در زمان مشخص با سود تعیین شده به صاحبان سرمایه بازگردانده شود. توجه داشته باشید که در این مفهوم اصل سرمایه تضمین شده خواهد بود و هیچ زیان مالی برای صاحبان سرمایه وجود ندارد.

 

جمع بندی

اصطلاحات کسب و کار طی سال های متمادی بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند تجربه، دانش، تخصص، وضعیت اجتماعی و اقتصادی و ده ها مورد دیگر ایجاد می شود. یکی از جدید ترین نمونه های این اصطلاحات را می توان کرادفاندینگ دانست.

امروز بسیاری از کسب و کارها از چنین مفاهیم جدیدی بی اطلاع هستند و این عدم اطلاع باعث شده است بسیاری از شرکت ها و کسب و کارها از فرصت های طلایی برای تامین مالی دور بمانند. اینجاست که شما می توانید با شناخت این مفاهیم از دیگران پیشی بگیرید و در حوزه تجاری خود موفق شوید.

 

سوالات متداول

مهم ترین اصطلاحات کسب و کاری چیست؟

هر کسب و کاری بر اساس شرایط اقتصادی و تجاری ممکن است یک گروه اصطلاحات مهم و پرکاربرد داشته باشد، اما در حالت کلی می توان اصطلاحاتی مانند تامین مالی، جذب سرمایه و کرادفاندینگ را در دسته مهم ترین اصطلاحات کسب و کاری دانست.

چرا باید اصطلاحات کسب و کار را بدانیم؟

شناخت این اصطلاحات باعث می شود شما در کوتاه ترین زمان ارتباط موثری با دیگران و دنیای اقتصاد برقرار کنید. این می تواند یک نشانه قوی از حرفه ای بودن شما باشد.

اصطلاحات کسب و کار به چند دسته تقسیم می شود؟

به طور کلی هر کسب و کار می تواند دسته بندی خاصی برای اصطلاحات مربوط به خود داشته باشد اما در حالت کلی می توان دسته هایی مانند اصطلاحات مالی، اصطلاحات منابع انسانی، اصطلاحات بازاریابی و ... را در نظر گرفت.  

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری طلانیوز مسئولیتی بابت آن ندارد .... 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه