فولاد خوزستان

برنامه های فولاد خوزستان برای تحقق ۱۳.۶ میلیون تن فولاد

برنامه های فولاد خوزستان برای تحقق ۱۳.۶ میلیون تن فولاد
لینک کوتاه کپی شد

امین ابراهیمی با اشاره به برنامه های فولاد خوزستان برای تحقق ۱۳.۶ میلیون تن فولاد، گفت: در حال حاضر ۴۰ هزار میلیارد تومان پروژه و تولید ۱۳۶۰ مگاوات برق در دستور کار قرار گرفته است.

 مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه در حاشیه نمایشگاه سمپوزیوم کیش، ضمن اشاره به اینکه صنعت فولاد ایران از ۱.۸ میلیون تنی قبل از انقلاب به ۴۵ میلیون تن رسیده است، گفت: در حال حاضر ایران از نظر ظرفیت رتبه هفتم جهان و از نظر تولید رتبه دهم را دارد و فولاد خوزستان به عنوان دومین فولادساز بزرگ کشور ، ظرفیتی ۴ میلیون تنی را دارد که شامل ۱۰ درصد ظرفیت کل فولاد کشور است.

امین ابراهیمی با بیان اینکه فولاد خوزستان از سال ۵۳ فعالیت خود را آغاز کرده است به همین دلیل امروزه با چالش فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات مواجه شده است، افزود: این شرکت بر مبنای برنامه هایی که دارد چشم انداز دستیابی به تولید ۱۳.۶ میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۱۰ را ترسیم کرده است.

وی با تاکید بر اینکه فولاد خوزستان برای اینکه بتواند ۲۵ درصد بازار فولاد را در اختیار بگیرد ۴ افق برای خود تعیین کرده است، اظهار کرد: افق نخست فولاد خوزستان برای افزایش سهم بازار تا سال ۱۴۰۲، افق دوم تا پایان سال ۱۴۰۴، افق سوم تا پایان ۱۴۰۶ و افق چهارم تا پایان ۱۴۰۸ تعیین شده است.

مدیرعامل فولاد خوزستان، با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه در گام نخست زیرساخت هایی مانند ایجاد پست برق، بازچرخانی و… انجام داده است، اظهار کرد: در گام دوم پروژه های بالادست و پایین دست تعریف شده است که یکی از آنها زمزم ۳ است که از دیشب مشعل زمزم روشن شده و با توجه به اینکه سوپر مگامدول است که ظرفیت تولید ۲ میلیون تن آهن اسفنجی را دارد و قبل از اینکه یک پروژه توسعه ای باشد یک پروژه محیط زیستی بوده و امروز در زمینی ۲۱ هکتاری ایجاد شده است که بزرگترین سوپرمگامدول کشور است و برای ۳۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه تا پایان ماه ، زمزم ۳ به بهره برداری خواهد رسید، گفت: همچنین واحد فولادسازی شادگان با محوریت شمش ها راه اندازی شده است که با توجه به فضای رقابتی که در بازارهای جهانی وجود دارد طرح توسعه شادگان تا ظرفیت یک میلیون تن برای فولادهای کلین در دستور کار قرار دارد و تا دی ماه ذوب اول را خواهیم داشت و تا پایان سال نخستین تولید را خواهیم داشت و قرار شده است محصولاتی تولید شود که تاکنون در فولاد خوزستان عرصه نشده و با رویکرد صادراتی طرح شادگان پیش خواهد رفت که بازار هدف این صادرات کشورهای ترکیه و عراق می باشد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه پروژه تامین هزار مگاوات نیروگاه با وزارت نیرو و صنعت تعریف شده است، گفت: فولاد خوزستان قراردادی با صندوق توسعه ملی برای بخش نیروگاهی نهایی کرده است و تا پایان سال ۱۴۰۳ واحد گازی و پایان سال ۱۴۰۴ فاز نهایی آن بهره برداری خواهد شد و ساخت نیروگاه۲۰۰ مگاواتی خورشیدی را در دستور کار داریم و هم اکنون مناقصه برای شناسایی پیمانکار در حال انجام است و پروژه نیروگاه ۳۵۰ مگاواتی شادگان هم اکنون جزو برنامه های مناقصه است و تا پایان امسال تعیین تکلیف می شود و در نهایت ۱۳۶۰ مگاوات ظرفیت برق وارد مدار خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه فولاد خوزستان ۴۰ هزار میلیارد تومان پروژه توسعه ای تعریف کرده است، گفت: در حال حاضر تغییر نگاهی در مدیران و سهامدار عمده فولاد خوزستان رخ داده است و هر چند هفته یکبار پروژه جدیدی در فولاد خوزستان بهره برداری می شود.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان با اشاره به اینکه قیمت آهن اسفنجی به دلیل عرضه هایی که اتفاق می افتاد غیر منطقی است، گفت: در حال حاضر به دنبال این هستیم که صادرات آهن اسفنجی به عراق داشته باشیم و به دنبال توسعه صادرات به ترکیه هستیم چراکه مازاد تولید به نسبت تقاضا در این بخش داریم.

ابراهیمی با اشاره به اینکه فولاد خوزستان طرح جامع توسعه تعریف کرده است که به دنبال ایجاد تعادل در زنجیره فولاد از سنگ تا محصولات کلین است، اظهار کرد: به همین دلیل چند پروژه تولید ورق را در دستور کار قرار داده ایم که ۵۰ درصد از محصولات اولیه تا حلقه های پایین در فولاد خوزستان فرآوری شود و این برمبنای چشم انداز تبدیل شدن فولاد خوزستان به هاب فولادی در منطقه جنوب غرب کشور است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه یکی از چالش های اصلی صنعت فولاد تامین مواد اولیه است، گفت: با توجه به اینکه برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور به ۱۶۷ میلیون تن سنگ آهن نیاز است و از آنجایی که ذخایر سنگ آهن اکتشافی کشور حدود ۳.۳ میلیارد تن است جوابگوی ۱۵ سال بیشتر نیست، از این رو باید اکتشافات توسعه یابد.

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه