ایمیدرو

۶ پروژه معدنی جدید با ایمیدرو و سازمان انرژی اتمی در دست اجرا داریم

۶ پروژه معدنی جدید با ایمیدرو و سازمان انرژی اتمی در دست اجرا داریم
لینک کوتاه کپی شد

حمیدیان با بیان اینکه ۶ پروژه معدنی جدید با ایمیدرو و سازمان انرژی اتمی در دست اجرا داریم، گفت: در حال حاضر پیش بینی می شود ذخیره معادن سنگ آهن مرکزی دو برابر شود و با پروژه های در دست اجرا ۲۵۰ میلیون تن افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در حاشیه نمایشگاه‌ و سمپوزیوم فولاد کیش در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سنگ آهن مرکزی ایران قدیمی ترین شرکت حوزه سنگ آهن کشور است که قدمت آن بیش از ۵۰ سال است، گفت: این معدن ذخایر خوبی برای توسعه دارد و با توجه به برنامه هایی که دور جدید مدیریت در نظر گرفته است به دنبال ارتقای جایگاه و افزایش نقش آفرینی شرکت است.

حمیدیان با بیان اینکه سنگ آهن مرکزی بر روی حوزه معدن تمرکز دارد، افزود: در  سال های اخیر علاوه بر اینکه پروژه های تکمیل شده، پهنه های معدنی و پروژه های جدید تعریف و اجرایی شده اند. به طوری که هم اکتشاف و هم استخراج و بهره برداری از معادن توسعه یافته است.

وی با تاکید بر اینکه شرکت سنگ آهن مرکزی ظرفیت های صنعتی بالایی دارد، تصریح کرد: بر همین مبنا رفع اشکالات و تکمیل زنجیره معدن را در دستور کار قرار داده ایم و در نهایت به توسعه زیرساخت های برق و حتی گاز ورود کرده ایم که این امر به پایداری شرکت کمک شایانی می کند.

حمیدیان با بیان اینکه تقویت زیرساخت ها به افزایش سرعت توسعه کمک می کند، اظهار کرد: پس از سقوط قیمت ها در سال گذشته هوشمند سازی و همکاری با شرکت های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است و در جلساتی که با شرکت های دانش بنیان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشتیم ، بهبود ارزش افزوده تولید دنبال شده است.

وی با اشاره به اینکه هوشمندسازی شرکت سنگ آهن مرکزی در راستای بهینه سازی قیمت ها برنامه ریزی شده است، گفت: همچنین تامین مالی به عنوان بستری برای توسعه سایر بخش ها جزو برنامه های اصلی شرکت سنگ آهن مرکزی قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی با بیان اینکه نیازهای صنعتی به شرکت های دانش بنیان وجود دارد اما مسأله اصلی برای همکاری با این شرکت ها رقابت برای تکنولوژی در دنیا است، اظهار کرد: مهمترین مسأله این است که دانش بنیان ها چقدر می توانند به سودآوری شرکت ها کمک کند.

وی افزود، با افت قیمت ها در سال گذشته پی بردیم که همکاری فناورانه باید در راستای افزایش سودآوری شرکت ها باشد.

حمیدیان با تاکید بر اینکه موضوع زمان در اجرای پروژه ها اهمیت دارد، تصریح کرد: در حال حاضر ابتدا باید انتقال تکنولوژی و بعد تولید اجرایی شود تا بتوانیم در بهره برداری بتوانیم با خارجی ها رقابت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در ایران با موضوع بهره برداری از عناصر نادر خاکی با چالش مواجه هستیم، گفت: همچنین در بهره برداری از معادن زیرزمینی با مشکل مواجه هستیم و از آنجایی که با کمبود ذخایر معدنی مواجه هستیم باید روی استخراج معادن زیر زمینی تمرکز کنیم.

حمیدیان با بیان اینکه واحد دانش بنیان و معاونت فناوری را در ساختار شرکت سنگ آهن مرکزی راه اندازی کرده ایم، اظهار کرد: ما باید بر روی این موضوع متمرکز شویم که ۲۰ درصد از سود شرکت از طریق فناوری محقق شود در غیر اینصورت در آینده با مشکل روبرو می شویم.

وی با اشاره به اینکه مرکز کارآفرینی را با دانشگاه آزاد اسلامی  راه اندازی کرده ایم، گفت: همچنین مرکز نوآوری را با همکاری دانشگاه آزاد یزد راه اندازی کرده ایم و در آنجا استقرار شرکت ها دنبال شده و در مرکز ایمینو هم فعالیت هایی داشته ایم و همکاری خود را با شرکت های کوچک فناوری توسعه داده ایم.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی با بیان اینکه یک شرکت سی وی سی راه اندازی کرده و روی سه شرکت سرمایه گذاری کرده ایم که جزو مشتریان آنها بوده ایم، گفت: همچنین به دنبال ساختارهای سرمایه گذاری جدید هستیم و در واقع رویکرد ما این است که در سنگ آهن مرکزی میزبان شرکت های دانش بنیان شویم و از محصولات آنها استفاده و به رفع مشکلاتشان کمک کنیم تا در کنار هم شرکت های دانش بنیان بزرگ شوند و به رشد و تعالی دست یابند.

حمیدیان با تاکید بر اینکه صادرات مواد معدنی خام از سال پیش ممنوع شده است و به همین دلیل مشکلاتی برای شرکت بروز کرده است ، گفت: به همین دلیل شرکت بازرگانی سنگ آهن مرکزی را برای توسعه صادرات فعال کرده ایم.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی در پاسخ به پرسش خبرنگار نبض اقتصاد درباره تامین مالی پروژه ها، گفت: در دو سال گذشته در معدن چغارت بالاترین ظرفیت باطله برداری را داشته ایم و در معدن سه شاهو، مدیریت تامین مالی کرده ایم و معدن انومالی دی ۸ و معدن دی ۱۹ با سرمایه گذاری سنگ آهن مرکزی و چادرملو پیشرفت قابل توجه رسیده و سال آینده معدن نارگان در تامین مواد اولیه وارد چرخه خواهد شد و پیش بینی می شود ذخیره معادن سنگ آهن مرکزی دو برابر شود و با پروژه های در دست اجرا ۲۵۰ میلیون تن افزایش یافته است.

وی افزود: همچنین دو معدن با همکاری ایمیدرو و چهار معدن با همکاری سازمان انرژی اتمی بهره برداری خواهیم کرد که دو معدن آن امسال به سنگ آهن خواهند رسید و پیش بینی ما این است که ذخایر معدنی این معادن ، با بررسی بیشتر افزایش یابد.

حمیدیان با بیان اینکه کارخانه آهن اسفنجی ۱.۷ میلیون تنی شرکت، ما را  آسانتر وارد ظرفیت های صادراتی می کند، گفت: همچنین دو پروژه کوچک برای فولاد های خاص در دستور کار داریم که رویکردی صادراتی دارند.

حمیدیان گفت؛ همچنین در بخش دانش بنیان هم پروژه هایی را دنبال کرده ایم که علاوه بر تامین نیاز داخلی در مسیر صادرات هم باشند.

وی تاکید کرد، هرچند هم اکنون سنگ آهن مرکزی صادرات دارد اما در چند سال آینده ظرفیت های صادراتی شرکت قابل توجه خواهد بود.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست ها در سنگ آهن مرکزی بخش بندی و تخصصی سازی است، گفت: این مسأله منجر به بهبود خدمات شرکت خواهد شد و همچنین با توجه به اینکه ده شرکت زیر مجموعه سنگ آهن مرکزی هستند با ماموریت تخصصی شکل گرفته اند، برای نمونه در حوزه آب و فاضلاب، تامین مالی و… شرکت های تخصصی راه اندازی کرده ایم و به سایر مجموعه هم مشاوره می دهند.

حمیدیان با اشاره به اینکه ۱۲۰ میلیون تن باطله داریم، اظهار کرد: در سال های اخیر ظرفیت های پرعیارسازی باطله های سنگ آهن مرکزی رشد پیدا کرده است و با اجرای پروژه ها تا ده برابر سرعت پرعیارسازی ارتقا پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه خطوط بهره برداری از عناصر جانبی هم در دستور کار قرار دارد، گفت: در حال حاضر سیاست سنگ آهن مرکزی این است که در حوزه های مختلف به تنهایی پیش نرود و از سرمایه گذاری های بخش خصوصی هم استفاده کند.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی افزود: در بخش مدیریتی هم سیاست های جدیدی دنبال می کند همانطوری که در ابتدای شروع به کار هزار میلیارد تومان به شرکت ایمیدرو بدهکار بود و همچنین پروژه نیمه تمام مانده بود و برای جلوگیری از زیان ناشی از آن با همکاری ایمیدرو پروژه پرعیارسازی هفت ماهه اجرایی شد و این مسأله منجر شد که شرکت های اقماری سنگ آهن مرکزی سودده شوند.

حمیدیان با بیان اینکه دو پروژه اجرایی شده که یکی در تابستان افتتاح شده و دیگری چند ماه آینده بهره برداری می رسد، گفت: در حال حاضر مجوز انتشار اوراق سلف را برای نخستین بار کسب کرده ایم و امیدواریم ماه آینده این اوراق منتشر شود.

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه