در مسیر تحقق چشم‌انداز ۵ ساله ومعادن برنامه‌ریزی شد/

رسیدن به سود ۱٫۰۸ میلیارد دلاری در پایان سال ۱۴۰۶

رسیدن به سود ۱٫۰۸ میلیارد دلاری در پایان سال ۱۴۰۶
لینک کوتاه کپی شد

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به نوپابودن این شرکت، گفت: ومعادن حدود یکسال است که در بخش سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند و نباید با شرکت‌های بزرگی همچون فولاد مبارکه و مس مقایسه شود. برنامه‌ریزی این شرکت برای افق پنج ساله تحقق ۱٫۰۸ میلیارد دلار درآمد تا پایان سال ۱۴۰۶ می‌باشد.

به گزارش اختصاصی طلانیوز : سعد محمدی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با توجه به فعالیت‌های اصلی این مجموعه سعی در تشریح اهداف و برنامه‌ریزی‌های ومعادن برای سودآوری و توسعه بیشتر می‌گوید:« در ابتدا به این نکته بسیار مهم توجه کنید که پایه و اساس تشکیلات «شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات» یک نهاد مالی بوده است. با توجه به تغییر شرایط برای سرمایه‌گذاری‌ها مستقیم وارد شده است(سرمایه‌گذاری برای توسعه شرکت)».

او اضافه می‌کند: شاید مقایسه این شرکت با شرکت‌هایی که قدمت چندین ساله و بیش از ۴۰ ساله دارند خیلی درست نباشد. شرکت‌های بزرگی مانند فولاد مبارکه، گل‌گهر چادرملو، مس و… این شرکت‌ها معاونتی در داخل شرکت دارند به عنوان «بخش طرح و توسعه» و ساختار و قدمت تجربه‌ای در این کار دارند؛ اما این مجموعه فقط حدود یک سال است که در این حوزه فعالیت می‌کند و طبیعی ا‌ست، نیازمند تجربه اندوختن در فضای جدید است و نمی‌توان از این شرکت مهارت شرکت‌های بزرگ و با قدمت را داشت.

دورنمای سود یک میلیارد دلاری

محمدی معتقد است نخستین نکته مهم در مورد این مجموعه، هدفگذاری و برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت است. او توضیح می‌دهد: هدفگذاری در این مجموعه به طور کامل مشخص است. برای مثال سود شرکت از منابع درآمدی در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۹۱ میلیون دلار بوده (ناشی از عملیات) و برنامه‌ریزی برای افق پنج ساله این است که سود شرکت تا پایان سال ۱۴۰۶ به ۱٫۰۸ میلیارد دلار برسد.

مدیرعامل ومعادن یادآور می‌شود: این افزایش سود از افزایش سهم مشارکت و میزان سودآوری هر بخش و پروژه خواهد بود. حتی روند سودآوری (سود خالص) شرکت هم در پنج سال اخیر نشان می‌دهد که میزان سود خالص شرکت رو به رشد بوده است.

او می‌افزاید: البته در سال ۱۴۰۱ بیشترین میزان سود سنواتی شرکت حاصل شده است. در همین سال سود خالص شرکت بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است، که در عمل سود تلفیقی شرکت بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان خواهد بود که نشان می‌دهد این مجموعه یک روند رو به رشد را برای خودش ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنابع و معادن، روند ارزش خالص دارایی(NAV) سهم شرکت را رو به رشد و بهبود توصیف می‌کند به طوریکه از ابتدای سال ۴۰۱ تا ۸ آذر ۱۴۰۱ وجود داشته و میزان آن به ۹۴۴۱ ریال رسیده است.

او اضافه می‌کند: میزان ارزش بازار شرکت، در ۱۲ آذر ۱۴۰۲ بیش از ۱۶۸ هزار میلیارد تومان و میزان افزایش آن نسبت به بهای تمام شده حدود ۲۳ هزار بوده، به ۱۴۴ هزار میلیارد تومان ارتقای ارزش داشته است. نسبت P به NAV (قیمت به خالص سرمایه) هم در ۱۲ آذرماه حدود ۵۱٫۸ درصد است. ارزش خالص روز دارایی‌های شرکت بیش از ۱۸۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

محمدی معتقد است، این ارقام نشان می‌دهد که ارزش این شرکت در واقع بیش از آنچه که بورس مطرح شده است. خوشبختانه در سال‌های اخیر روند پرداخت سود در شرکت‌های بازار به شکلی بود که تمایلی به پرداخت سود وجود نداشت، امسال در سریع‌ترین زمان ممکن انتهای ماه شش (شهریور ماه) سود سهامداران خرد پرداخت شد، در واقع سعی کردیم انضباط مالی شرکت را برای سهامداران به طور کلی حفظ کنیم.

مدیرعامل و معادن، روند افزایش سرمایه شرکت را یک روند خوب و رو به بهبود توصیف می‌کند. او در مورد شیوه افزایش افزایش سرمایه می‌گوید: پس از اسفند ۱۴۰۰ یک افزایش سرمایه کلی انجام شده و به حدود ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید. در یکم خرداد ۱۴۰۱ به ۱۹ هزار و ۲۴۲ هزار میلیارد تومان ارتقا پیدا کرد. و در حال حاضر نیز قرار است یک افزایش سرمایه از محل سود انباشته در برنامه داریم که اعلام شده و مجمع فوق‌العاده آن هم به زودی برگزار می‌شود و سرمایه شرکت به ۳۰ هزار میلیارتومان افزایش می‌یابد.

پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع و معادن شامل شرکت‌های بورسی و غیربورسی می‌شود. محمدی در مورد نسبت پرتفوی شرکت توضیح می‌دهد: روند سرمایه گذاری‌های و معادن به سمت شفاف شدن جهت‌گیری شده است. حدود ۹۵ درصد ارزش سرمایه‌های ما در شرکت‌های بورسی شکل گرفته است. این نشان از آن دارد که شرکت توسعه معادن و فلزات به سمت شفافیت کامل قدم برمی‌دارد.

او اضافه می‌کند: میزان دارایی‌ها و ترکیب پرتفوی شرکت، حدود ۹۵ درصد شرکت‌های بورسی و حدود ۵ درصد آن شرکت‌های غیربورسی است. برنامه این است که ۱۰۰ درصد پرتفوی ما شرکت‌های بورسی شوند.

محمدی در مورد تفکیک صنایع شرکت و سرمایه‌گذاری‌های شرکت، ومعادن می‌گوید: بزرگترین بخش پرتفوی مربوط به کانه‌های فلزی با ۶۵٫۲ درصد است فلزات اساسی ۸٫۸۹ درصد، سرمایه‌گذاری۳٫۳۶ درصد و سایر صنایع ۲۲٫۷۳ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت‌سرمایه‌گذاری صنایع و معادن با اشاره به اینکه رشد ارزش پرتفوی بورسی شرکت بسیار قابل توجه است، تشریح می‌کند: بهای تمام شده در شرکت بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است که میزان افزایش هم حدود ۱۳۳ هزار میلیارد تومان بوده و ارزش روز شرکت هم حدود ۱۵۳ هزار میلیارد تومان است.

محمدی در مورد ترکیب ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت می‌گوید: ترکیب ارزش روز پرتفوی شرکت نشان می‌دهد که ۲۹ درصد از این ارزش مربوط به گل‌گهر، ۱۶ درصد چادرملو، ۱۵ درصد گهر زمین، ۱۳ درصد صبانور، ملی مس ۹ درصد، فولاد خراسان ۶ درصد، تجلی ۵ درصد، ارفع ۴ درصد و سایر ۳ درصد؛ است. تمام این درصدها و ارقام نگاه این مجموعه به سرمایه‌گذاری‌ها و آینده شرکت را مشخص می‌کند.

او اضافه می‌کند: شرکت پویا انرژی ۳۶ درصد سهام در بخش غیر بورسی را دارد و نیروگاه شاهرود را نیز دارد. انشالله نیروگاه سمنان را هم به مجموعه اضافه کنیم. این شرکت بیشتر در بخش برق سرمایه‌گذاری می‌کند.

محمدی از شرایط دیگر شرکت‌های غیر بورسی مانند توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، می‌گوید که در حال طی کردن مراحل برای بورسی شدن است اما در همان مسیر فلزات اساسی گام برمی‌دارد و توضیح می‌دهد: شرکت پرتو تابان معادن و فلزات (۱۰ درصد)، که شرکتی است مربوط به بازار سهام و در آن بخش فعالیت می‌کند. ایریتک (۷ درصد)، کاوند نهان زمین (۴ درصد) شرکتی است که معادن مس در قزاقستان فعالیت می‌کند و در آن سرمایه‌گذاری شده و تولید مس کاتدی انجام می‌شود و معدن هم وجود دارد ذخایر آن هم بسیار خوب است. برای کنسانتره این معدن نیز در آینده نزدیک سرمایه‌گذاری می‌شود. مجموع پرتفوی بورسی توسعه صنایع و معادن ۳۱ شرکت بورسی(۹۵ درصد) هستند و حدود ۴۵ شرکت هم غیر بورسی (۵ درصد) هستند.

مدیرعامل ومعادن در مورد مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این شرکت می‌گوید و اینکه حدود ۷ پروژه از جمله پروژه‌های پیشران است. هفت پروژه دیگر نیز شرکت در آن سرمایه‌گذاری کرده، اما جزو پروژه‌های پیشران نیست. او توضیح می‌هد: این مجموعه چون در شرکت‌های گل‌گهر و … سهم دارند در افزایش سرمایه این شرکت‌ها هم سهیم می‌شود. یعنی در پروژه‌ها سهیم می‌شود سود حاصل از پروژه را برداشت نکرده و در شرکت باقی می‌ماند.

او اضافه می‌کند: مجموع این طرح‌ها حدود ۶۱ طرح است که مبلغ پروژه‌ها (سهم شرکت توسعه معادن و صنایع) حدود ۳ میلیارد دلار است. مبلغ ۳ میلیارد دلار برای مجموعه‌ای مانند شرکت صنایع و معادن از آن جهت اهمیت دارد که حجم و اندازه این شرکت و سهم‌اش را با میزان سرمایه‌گذاری کل پروژه‌ها و با توجه به حجم و سرمایه شرکت‌های (شرکت‌هایی مانندگل‌گهر، چادرملو و…) دیگر بسیار قابل توجه است.

محمدی در مورد طرح‌های دردست اجرای این مجموعه می‌گوید و اینکه به طور کلی در بخش‌های تولید آهن اسفنجی ۴٫۷ میلیون تن و تولید فولاد ۲٫۵ میلیون تن، سرمایه‌گذاری شده است. او اضافه می‌کند: طرح‌هایی مانند فولاد کردستان که در بخش آهن اسفنجی و فولاد آن سرمایه‌گذاری شده، آهن اسفنجی در بیجار و فولاد در منطقه قروه شکل داده می‌شود. با ارزیابی متوجه نیازهای جدیدی در بازار شدیم. فرق فولاد کردستان با دیگر تولیدکنندگان فولاد در سیستم تین اسلپ سرمایه‌گذاری انجام شده و به طور پیوسته اجرا می‌شود. نمونه آن فقط در فولاد صبا تولید می‌شود و چون با ضخامت کمتر است مصرف انرژی کمتری دارد و بیشتر برای تولید ورق‌های عریض کاربرد دارد و با جدیدترین فناوری روز دنیا تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع و معادن در مورد دو طرح صبا امید و صبانور توضیح می‌دهد، که باهم پیش می‌روند. او توضیح می‌هد: یکی از دو طرح گندله‌سازی (یک میلیون تنی) و دیگری احداث کارخانه کنسانتره سازی (حدود دو میلیون) است. این تغییر هم برای این به وجود آمد چون ما ذخایر جدید از سنگ آهن کشف کردیم و خوشبختانه به منابع خوبی هم دست پیدا کردیم به همین دلیل کنسانتره را به ۲ میلیون تن افزایش دادیم. و پروژه نیروگاه سمنان هم که سیکل ترکیبی بود به بهره‌برداری رسیده است. احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی در اردبیل با ظرفیت ۱٫۱ میلیون تن و اقلید فارس با ۱٫۲ میلیون تن.

محمدی می‌گوید؛ تمام شرکت‌هایی که نام برده شد صادرات داشته یعنی ارزآوری دارند. اما شرکت سرمایه‌گذاری صنایع و معادن خودش صادراتی را ندارد و ارزی هم ندارد بنابراین باید راهکارهای قانونی برای این کار باید پیدا کرد.

مدیرعامل و معادن از طرح‌های زیر مجموعه‌های مختلف و ترکیب سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها می‌گوید، طرح‌های جاری و در حال بررسی نیز طرح‌های بسیار مهم و سودآوری هستند. او توضیح می‌دهد: توسعه معادن و صنایع جانجا در سیستان و بلوچستان با پروژه تولید کنسانتره مس با ظرفیت ۱۳۰ هزارتن و ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری که سهم این مجموعه حدود ۹۱ میلیون یورو است. احداث کارخانه الکترود گرافیتی در کازرون، احداث کارخانه تولید فروآلیاژ شیروان، استیل کورد الشتر و…. این نقاط از جمله نقاط کم برخوردار کشور است. این پروژه‌ها در مناطقی است که در راستای سیاست‌های دولت است تا اشتغال در این مناطق بیشتر شده و توزیع درآمد در این بخش‌‌ها به خوبی انجام شود. سرمد ابرکوه با سه پروژه آهن اسفنجی با ۱٫۱ میلیون تن ظرفیت، فولاد ۱٫۲ میلیون تنی و تولید کلاف و….این پروژه‌ها بخش‌های مهمی در سرمایه‌گذاری‌های سودآور این مناطق هستند.

او اضافه می‌کند: در کل مجموع سرمایه‌گذاری‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۵۸۸٫۶ میلیارد تومان و مجموع سرمایه‌گذاری‌ها از ابتدای ۱۴۰۱ تاکنون؛ حدود ۷۸٫۲۹ میلیون یورو علاوه بر بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که در مجموع ۷۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و نشان از رشد ۱۳ برابری سرمایه‌گذاری در این مجموعه دارد. درصد پیشرفت فیزیکی تجمعی در پروژه‌ها، نیروگاه پویا حدود ۹۹ درصد، گندله صبا ۴۷ درصد، آهن اسفنجی اردبیل ۳۸٫۲۶ درصد، و ….

-مدیر سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در پاسخ به سوال خبرنگار طلانیوز با بیان اینکه معدن مس جانجا حاوی طلا نیز میباشد گفت : برنامه ریزی ما در این معدن این است که به آمار تولید طلا کشور نیز اضافه کنیم .

وی با اشاره به اینکه باید سالی ۱۶ میلیون تن مواد معدنی از این معدن برداشت شود و میزان باطله نیز چهار برابر این رقم می باشد گفت بیش از ۷۶ میلیون تن حجم عملیات معدنی در جانجا می باشد که این معدن را در سال های آینده به یکی از معادن بزرگ کشور تبدیل میکند .

مدیرعامل ومعادن با بیان اینکه در این معدن برای پیشبرد برنامه ریزی ها و هدف های تعیین شده از افراد متخصص استفاده شده است ادامه داد در جانجا از اقای ابراهیمی نسب استفاده کردیم که بیشتر از سی سال سابقه کار در معدن های مس کشور را دارد و بسیار متخصص و کاربلد و مسلط به نرم افزار معدنی است که با کمک نیروهای متخصص توانستیم سرعت عمل و کیفیت فنی را بالا ببریم .

وی با اشاره به اینکه در معدن جانجا ماده معدنی اکسیده نیز وجود دارد گفت برای تبدیل ماده معدنی اکسیده به کاتوت در این معدن باید اینکار توسط لیچینگ انجام شود که به همین منظور یک کارخانه sxew از طریق لیچ برنامه ریزی کردیم تا با سرمایه گذاری در آن این عملیات انجام شود .

در پایان مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معدن و فلزات افزود : امیدواریم بتوانیم در حوزه معدن در سیستان بلوچستان به لحاظ اقتصادی و ارزآوری  که از نقاط محروم می باشند سرمایه گذاری داشته باشیم و مردم نیز بتوانند از منافع و مزیت ها برخوردار شوند.

 

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه