پترول/

بزرگترین همکاری با بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی

بزرگترین همکاری با بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی
لینک کوتاه کپی شد

شرکت پترول امروز در مراسمی تفاهم‌نامه‌ای را با اتحادیه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی امضاء نمود که بزرگترین همکاری بخش خصوصی در این صنعت با هلدینگ خلیج فارس از نظر حمایتی در راستای توسعه اقتصادی و سودآوری تاکنون بوده است.

به گزارش طلانیوز و به نقل از شمانیوز، با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با جلوگیری از خام‌فروشی مواد اولیه صنعت نفت، شرکت پترول در ارتباط با صنایع پایین‌دستی اقداماتی را از جمله امضای تفاهم‌نامه با اتحادیه صنایع پایین دستی پتروشیمی و با هدف حمایت از بخش خصوصی را انجام داد که در این گزارش به آن پرداخته‌ایم.

در ابتدای نشست دکتر قانعی مدیرعامل پترول با اشاره دغدغه جدی آقای عسگری مدیریت جدید هلدینگ خلیج فارس در رابطه با تکمیل زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی، اظهار داشت: یکی از مشکلات در سالیان گذشته مربوط به عدم شکل‌گیری زنجیره صنعت پتروشیمی به صورت کامل بوده است که در خیلی مواقع به این زنجیره از بعد تاثیر نگذاشتن تحریم‌ ها نگاه کرده‌ایم. در کنار درست بودن واقعیت این است که این امر، حتی از جهت اقتصادی برای مجموعه ای مانند پترول واجب و سودآور است.

پترول

وی با بیان تغییر رویکرد چین بر پایه ذغال سنگ به دلیل وجود بحران انرژی در دنیا، گفت: صادرات متانول به طور محسوسی کاهش یافته و شرکت‌های متانولی در دنیا دچار مشکلات عدیده‌ای شده اند. اکنون رویکرد ما در قبال این کاهش تقاضای متانول که بخش عمده‌ای از این بازار در دست چینی‌ها بوده، چیست؟ ما باید به جای نظاره‌گر بودن اینکه سرمایه‌گذاری چندمیلیارد دلاری که متلق به مردم و نتیجه زحمات 20 ساله مدیران و کارکنان است، می‌توانیم زنجیره متانول را تشکیل بدهیم و محصولات بالاتری را تولید نماییم.

قانعی در توضیح چگونگی انجام تکمیل زنجیره متانول برای تولید محصولات تصریح کرد: با دستور مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس حدود هفت ماه پیش یعنی از اواخر بهمن‌ماه سال گذشته مطالعات و تحقیقات بین‌المللی در این باره با ارسال نیرو و بازدید از نزدیک در کشورهای مختلف انجام شد. نگاه ما به این موضوع توسعه اقتصادی و کسب سود است و توانایی این کار را دارد چرا که هلدینگ خلیج فارس یکی صاحبان عمده تامین خوراک است و شرکت پترول در این زمینه و هنچنین تامین مالی براساس تغییر رویکرد دوماهه اخیر بانک‌ها مشکل خاصی ندارد.

وی اضافه کرد: مسئله اصلی و حیاتی این است که این کار به تنهایی صورت نمی‌پذیرد و نیاز به همیاری بخش خصوصی ای داریم که چندین دهه در این موضوع فعالیت داشته و همچنان علاقه از خود نشان می‌دهد. هلدینگ‌های بزرگ به دلیل اینکه شاید همان زنجیره اول به خاطر ساده‌تر بودن برای آنها اقتصادی‌تر بوده علاقه‌ای به کشاندن بخش خصوصی و تامین خوراک آن نداشته‌اند. تا قبل از این کشورهای چین و هند محصول را دریافت می‌کردند و سودهای قابل توجهی از تبدیل به خوراک صنایع پایین دستی ما به دست می‌آورده اند.

مدیرعامل شرکت پترول با اشاره به اتحادیه تعاونی های صنایع پایین دستی پتروشیمی به عنوان یکی از بخش‌های خصوصی علاقمند به فعالیت در این حوزه، بیان داشت: این شرکت‌ها در حالی که بخش خصوصی هستند نقشه راه در این خصوص دارند، کمک فکری و اندیشه ای برای نشان دادن مسیر حرکت ما هستند. جلسات مختلفی با این اتحادیه برگزار شده و هر گامی که قرار است از طرف ما برداشته شود با مشورت فکری دوستان انجام می‌شود.

پترول

قانعی افزود: امضای تفاهم‌نامه در این جلسه برای اطلاع‌رسانی افکار عمومی است که بدانند کار بزرگی میان هلدینگ خلیج فارس با یک تشکل بسیار بزرگ از جمع شرکت های خصوصی بر مبنای اصول خصوصی سازی و شرکت مردم در اقتصاد در حال انجام است. همکاری‌های آماری و اطلاعات، گزارش‌های تحقیق و توسعه، کمیته‌های مشترک اختصاصی، امکان سنجی‌های اقتصادی، توسعه بخش خصوصی و بازاریابی با توجه به همکاری این مجموعه ها با شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاهی، آمار و اطلاعات دقیق‌تر در کنار شناخت مزیت‌های رقابتی تولید محصول در کشورهای همسایه و سرمایه گذاری بخش خصوصی برای تامین خوراک خود این بخش ها از جمله محورهای این همکاری است و امیدواریم تا آخر سال مالی فعلی سود این برنامه‌ها به سهامداران تعلق بگیرد.

محرومیت‌زدایی، اشتغالزایی و عدم تحریم‌پذیری

در ادامه این نشست دکتر حسین دُر رییس اتحادیه تعاونی های صنایع پایین دستی پتروشیمی با بیان اینکه این اتحادیه متشکل 5481 واحد تولیدی صنفی و صنعتی فعال در سرتاسر کشور است، گفت: باتوجه به برنامه‌هایی که در جهت رفع مشکلات تحریمی، اشتغالزایی و محرومیت زدایی در کشور فراهم می‌گردد، فواید امضای تفاهم‌نامه را از این دیدگاه ها بررسی می‌کنیم.

حسین دُر درباره تاثیرات این تفاهم‌نامه و محورهای ذکر شده، اظهار داشت: به ازای هر یک میلیون مواد پلیمری با توجه به ظرفیت موجود در کشور 200 هزار اشتغال ایجاد می‌شود. در مبحث محرومیت زدایی دیدگاه ها به استفاده و نفع حداکثری جامعه از نفت و گاز و مشتقات آن می‌باشد. انفال نفت و گاز یعنی اینکه ما بگوییم هرکس بخواهد از این مزیت استفاده بکند، زیرساخت‌های آن را فراهم می‌کنیم. تحریم مشکل دیگری است که رهبر معظم انقلاب درباره بی‌اثر کردن تحریم ها هم مطالبی را فرمودند. اگر کشور ما حدود 30 سال پیش به سمت پتروشیمی نرفته بود اکنون و با تحریم فروش نفت ایران، تولیدات ما با مشکل مواجه می‌گردید.

رئیس اتحادیه صنایع پایین دستی پتروشیمی تصریح کرد: اکنون هم با توجه به آمارهای موجود اگر به طرف صنایع پایین دستی پتروشیمی نرویم کمتر از 10 سال آینده مجددا کُمیت کشور با مشکل مواجه خواهد شد. چرا که در شرایط تحریمی جدید مشاهده می‌کنیم که طرف‌های بازرگان خارجی ما هم در حال تحریم شدن هستند که حضور در صنایع پایین دستی و توجه به آن در حوزه بی اثر کردن تحریم‌ها نکته ای حائز اهمیت است . نکته ای که همواره نگاه نظام و تاکید رهبرانقلاب هم در سال 1397 به توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی بوده است.

حسین دُر با تاکید بر نگاه محوری صنعت این بخش افزود: با بررسی و تحقیقات صورت‌گرفته در این خصوص که توسط بخش‌های زیرمجموعه این اتحادیه از بخش‌های خصوصی انجام شد، نقشه راه آن هم تدوین شد. سرمایه گذاری این بخش هم توسط همین شرکت‌ها برای متمرکز شدن در حوزه صنایع پایین دست پتروشیمی و فعالیت در آن انجام شده، چرا که برای ما احداث کارخانه و توسعه، بازاری جذاب است.

وی در پایان تاکید کرد که سهامداران پترول بدانند اگر این مسیر آرمانگرایی و رویایی و اصطلاحا سودآور نبود ما هیچ‌وقت وارد سرمایه‌گذاری در این حوزه و بخش نمی‌شدیم و از دوستان هم می‌خواهیم مسیری را که آمده‌اند با قدرت هرچه بیشتر ادامه بدهند.

بزرگترین همکاری با بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه