// کد مطلب: ۱۴۶۷۸۷

واتس‌اپ | جایگزین واتس‌اپ | نرم‌افزار واتس‌اپ

افشاگری مهم مدیر تلگرام از خطرناک بودن واتس‌اپ | اظهارنظر جنجالی پاول دوروف از واتس‌اپ

افشاگری مهم مدیر تلگرام از خطرناک بودن واتس‌اپ | اظهارنظر جنجالی پاول دوروف از واتس‌اپ
لینک کوتاه کپی شد

پاول دوروف مدیر و پایگذار تلگرام معتقد است واتس‌اپ سالهاست که به عنوان یک ابزار جاسوسی فعالیت می کند. پاول دوروف همه را به دوری از واتس‌اپ توصیه می کند.

به گزارش طلانیوز؛ واتس‌اپ (WhatsApp) (که در ایران به اشتباه به آن واتساپ می‌گویند) یک برنامهٔ پیام‌رسانی فوری برای تلفن‌های هوشمند است. واتس‌اپ توسط شرکت سهامی واتس‌اپ ساخته شده و مؤسس شرکت و سازندهٔ این برنامه یان کوم است و در نهایت توسط متا پلتفرمز (شرکت فیس‌بوک سابق) خریداری گردید. پیام‌رسان واتس‌اپ ، سامانه‌ای نرم‌افزاری برای گوشی‌های هوشمند اندروید و آی‌او‌اس است. این پیام‌رسان از ارتباط اینترنت موبایل یا وای-فای برای فرستادن پیام استفاده می‌کند. افزون بر توانایی فرستادن متن ساده می‌توان پرونده‌هایی مانند پی‌دی‌اف، نگاره، آوا و ویدئو را با واتس‌اپ فرستاد.

تقریبا از چند سال گذشته، درباره امنیت اپلیکیشن واتس‌اپ تردیدهایی بین کاربران وجود داشته و بسیاری ادعا کرده‌اند که این سرویس پیام‌رسان چندان امن نیست. حالا «پاول دورف» موسس و رئیس رقیب دیرینه واتس‌اپ، یعنی تلگرام، در پست جدید کانال خود به این موضوع اشاره و ادعا کرده که هکرها از طریق واتساپ می‌توانند به تمام اطلاعات گوشی‌های کاربران دسترسی داشته باشند.
دورف در پست خود توضیح می‌دهد که این امر اخیرا از طریق یک مشکل امنیتی که اخیرا توسط تیم امنیتی واتس‌اپ برطرف شده، امکان‌پذیر بوده است. رئیس تلگرام توضیح می‌دهد که با وجود این آسیب‌پذیری هکرها برای کنترل کامل گوشی کاربران، فقط باید یک ویدیو مخرب به آن‌ها ارسال کرده یا تماس تصویری برقرار می‌کردند.

با این حال، نکته مهم اینکه دورف ادعا می‌کند که این مشکلات امنیتی بزرگ حتی پس از به‌روزرسانی و دریافت آخرین نسخه اپلیکیشن واتس‌اپ نیز برطرف نخواهد شد.

انتقاد شدید مدیرعامل تلگرام از امنیت واتس‌اپ

او در واقع اشاره می‌کند که از سال 2017 تاکنون، هر سال یک مشکل امنیتی دقیقا مانند این مورد جدید، برای اپلیکیشن واتس‌اپ کشف شده است. در پست دورف نوشته شده:

«بنابراین، هر سال در مورد مشکلی گزارش داده می‌شود که با وجود آن، واتس‌اپ تمام اطلاعات کاربران خود را در معرض خطر قرار داده است. یعنی تقریبا کاربران همیشه باید انتظار یک نقص امنیتی جدید را داشته باشند. این مسائل چندان تصادفی و اتفاقی نیستند، بلکه بَک‌دُرهای برنامه‌ریزی شده‌ای هستند. اگر یک بَک‌دُر کشف و حذف می‌شود، یک نمونه دیگر اضافه خواهد شد.»

سپس او با اشاره به گزارش‌های مربوط به هک شدن گوشی جف بزوس توضیح داده که حتی اگر ثروتمندترین فرد روی زمین هم باشد، با نصب واتس‌اپ روی گوشی خود، تمام داده‌هایتان را در دسترس هکرها قرار می‌دهیم. رئیس تلگرام همچنین اشاره می‌کند که با توجه به همین مسائل، واتساپ را چندین سال پیش حذف کرده است.

در نهایت، دورف اشاره می‌کند که تلگرام بیش از 700 میلیون کاربر فعال و بیش از 2 میلیون کاربر جدید روزانه دارد اما به هیچ‌کس فشاری نیاورده تا از تلگرام استفاده کنند. بلکه به کاربران توصیه کرده تا از واتس‌اپ دوری کنند، زیرا پیام‌رسان شرکت متا به مدت 13 سال یک ابزار جاسوسی و کنترل بوده است.

واتس‌اپ

در ژانویه 2016، این پیام‌رسان اعلام کرد که برای همیشه رایگان خواهد بود. پیش از آن این سرویس پیام‌رسانی تنها سال اول رایگان بود و پس از آن 0٫99 دلار آمریکا در سال باید پرداخت می‌شد. همچنین مدیر واتس‌اَپ در تاریخ 18 فروردین 1395 اعلام کرد که همه پیام‌ها و تماس‌های این مسنجر به صورت کامل رمزنگاری می‌شوند. واتس‌اَپ و نرم‌افزارهای شبیه به آن امروزه با گسترش اینترنت همراه، جایگزینی برای پیامک یا پیام‌های متنی کلاسیک شده‌اند. این نسخه در 31 دسامبر 2019 در سیستم ویندوز فون به کار خود پایان داد.

در 30 شهریور 1401 در حالی که همه گمان می‌کردند که واتس‌اَپ در ایران فیلتر شده است، این برنامه خبر فیلتر شدنش را در کشور ایران تکذیب کرد و اعلام کرد که در تلاش هستیم تا دوستان ایرانی خود را در ارتباط نگه داریم.

شمار کاربران واتس‌اپ
واتس‌اَپ در سال 2013 در سراسر جهان 300 میلیون کاربر داشته که دستکم ماهی یکبار آنلاین بوده‌اند. در 1 بهمن 1392 اعلام شد این برنامه ماهانه 430 میلیون کاربر دارد که دستکم یک بار در ماه از آن استفاده می‌کنند و روزانه بیش از 54 میلیارد پیامک جابه‌جا می‌کند که با توجه به این آمار رکورد فرستادن پیامک در روز در جهان شکسته شد.

در اوایل فوریه 2016 واتس‌اَپ اعلام کرد که شمار کاربرانش از مرز یک میلیارد نفر گذشت.

شرکت فیس‌بوک در جدیدترین گزارش خود شمار کاربران واتس‌اپ را دو میلیارد نفر اعلام نمود (50٪ افرادی که اینترنت دارند از واتساپ استفاده می‌کنند).

خرید واتس‌اپ توسط فیس‌بوک
در 19 فوریه 2014 شرکت فیس‌بوک (در حال حاضر متا پلتفرمز) اعلام کرد که واتس‌اَپ را به قیمت 19 میلیارد دلار خریداری کرده‌است که از این مبلغ 4 میلیارد دلار به صورت نقدی و 15 میلیارد دلار به شکل سهام فیس‌بوک به مالکان آن پرداخت شده‌است. در همان سال مؤسس واتس‌اَپ نیز به لطف تصاحب این شرکت توسط فیسبوک، به جمع میلیاردرها پیوست.

پشتیبانی واتس‌اپ از پلتفرم‌های گوناگون
نسخه وب

واتس‌اپ به‌طور رسمی برای رایانه‌های شخصی از طریق یک سرویس گیرنده وب، تحت نام واتساپ وب، در اواخر ژانویه 2015 از طریق اطلاعیه ای که توسط کوم در صفحه فیس بوک خود ارائه شده بود، در دسترس قرار گرفت: "مشتری وب ما فقط افزونه تلفن شماست: وب مرورگر مکالمات و پیام‌های دستگاه تلفن همراه شما را آینه می‌کند - این بدان معناست که همه پیام‌های شما هنوز در تلفن شما زنده هستند ". گوشی کاربر واتس اپ هنوز باید به اینترنت متصل باشد تا برنامه مرورگر کار کند. همه مرورگرهای اصلی رومیزی به جز اینترنت اکسپلور پشتیبانی می‌شوند. رابط کاربری واتساپ وب بر اساس اندروید پیش فرض است و از طریق این وبگاه قابل دسترسی است. بعد از اینکه کاربران کد QR شخصی خود را از طریق برنامه تلفن همراه واتس اپ خود اسکن کردند، دسترسی داده می‌شود.

از 21 ژانویه 2015، نسخه دسکتاپ فقط برای کاربران اندروید، بلک بری و ویندوز فون در دسترس بود. بعداً، از آی او اس، نوکیا سری 40 و نوکیا اس60 پشتیبانی کرد.

راه حل‌های مشابهی برای مک او اس وجود دارد، مانند چیت چت منبع باز، که قبلاً به عنوان واتس مک شناخته می‌شد.

در ژانویه 2021، نسخه محدود بتا اندروید به کاربران اجازه داد بدون نیاز به اتصال برنامه تلفن همراه به اینترنت از واتساپ وب استفاده کنند. در مارس 2021، این ویژگی بتا به کاربران آی او اس گسترش یافت.

ویندوز و مکینتاش
در تاریخ 10 می 2016 سرویس پیام‌رسان واتس‌اَپ هم برای مایکروسافت ویندوز و هم برای مکینتاش معرفی شد.

منبع: دیجیاتو

افشاگری مهم مدیر تلگرام از خطرناک بودن واتس‌اپ | اظهارنظر جنجالی پاول دوروف از واتس‌اپ

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه