// کد مطلب: ۱۴۷۱۶۶

قیمت مرغ | اخبار قیمت مرغ | قیمت مرغ در بازار | قیمت مرغ تنظیم بازاری

افزایش سرسام‌آور قیمت مرغ | قیمت مرغ امروز ۲۴ مهر ۱۴۰۱ | علت افزایش بی‌رویه قیمت مرغ چیست؟

افزایش سرسام‌آور قیمت مرغ | قیمت مرغ امروز 24 مهر 1401 | علت افزایش بی‌رویه قیمت مرغ چیست؟
لینک کوتاه کپی شد

قیمت مرغ در برخی از استان‌ها تا 80 و 90 هزار تومان هم می‌رسد. قیمت مرغ امروز یکشنبه، 24 مهر 1401 چند شده است؟

به گزارش طلانیوز؛ قیمت مرغ از سال گذشته تا به الان با افزایش بسیار شدید همراه شده است. قیمت مرغ در بازار از سال گذشته با افزایش چشمگیر همراه شده بود. اما اما چند روزی‌ست که قیمت مرغ به نرخ مصوب رسیده است. قیمت مرغ امروز یکشنبه، 24 مهر 1401 در بازار چند شده است؟

یک ماه است که قیمت مرغ و تخم مرغ در فروشگاه های محصولات پروتئینی و سوپرمارکت های سطح شهر تهران رو به افزایش گذاشته و از نرخ مصوب دولتی فراتر رفته است.

گزارش های منتشر شده از بازارهای شهرستان ها حاکی از رسیدن قیمت مرغ به کیلویی 67هزار تومان و تخم مرغ به شانه ای 95هزار تومان است اما پایتخت نشینان در بیشتر مناطق با قیمت هایی به مراتب بالاتر مواجهند. در بیشتر مغازه های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو مرغ گرم تازه به 80 تا 90هزار تومان رسیده و هر شانه 30عددی تخم مرغ نیز 120هزار تومان به فروش می رسد.

این در حالی است که این دو کالا 3ماه خرداد، تیر و مرداد را زیر نرخ مصوب گذراندند و کاهش تقاضا مجالی برای رشد قیمت به آنها نداد. براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی که در شهریورماه منتشر شد، خرید مرغ بعد از هدفمندسازی یارانه ها 30درصد کاهش یافت.

قیمت مرغ
افزایش توزیع برای کنترل قیمت
به دنبال افزایش قیمت مرغ، دولت توزیع مرغ منجمد را از محل ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام از شهریور ماه آغاز و اعلام کرد توزیع این کالا به طور نامحدود و با قیمت کیلویی 45هزار تومان برای مباشرین و کیلویی 48هزار تومان برای مصرف کنندگان ادامه خواهد داشت.

اما این اقدام دولت روند افزایش قیمت مرغ گرم را متوقف نکرد و هر کیلو مرغ تازه که شهریور به 70 تا 75هزار تومان رسیده بود، در مهرماه قیمت های 80 تا 90هزار تومانی را هم دید.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران 2نوبت در شهریور و مهر، طی گفت وگو با همشهری، فروش مرغ بالاتر از نرخ مصوب را تخلف دانست و اعلام کرد اعضای این اتحادیه باید از نرخ 59هزار و 800تومانی حتی به قیمت متضررشدن، تبعیت کنند، اما با وجود این گفته مهدی یوسفخانی، خریداران کمتر می توانند در مراجعه به مغازه ها مرغ با قیمت مصوب پیدا کنند.

قیمت مرغ

دلایل افزایش قیمت
افزایش دوبرابری نرخ مصوب مرغ در اردیبهشت ماه همزمان با مردمی سازی یارانه ها در ابتدا واکنش مصرف کنندگان را به دنبال داشت که خود را به صورت کاهش چشمگیر خرید نشان داد، اما همزمان تولیدکنندگان نیز به قیمت تعیین شده معترض بودند.

مرغداران اعلام کردند با توجه به آزادشدن قیمت نهاده ها هزینه تولید به شدت افزایش یافته و در نبود بازار مناسب صادراتی، فروش مرغ و تخم مرغ با نرخ مصوب برای آنها به صرفه نیست.

تولیدکنندگان در مذاکره با وزارت جهادکشاورزی توافق کردند به شرط تجدیدنظر دولت در نرخ مصوب مرغ و تخم مرغ، آنها تا پایان شهریور محصولات خود را با قیمت مصوب اعلام شده عرضه کنند اما برای نیمه دوم سال در انتظار نرخ جدید خواهند بود. آنها همزمان با کاهش جوجه ریزی تلاش کردند از کاهش بیشتر قیمت در بازار جلوگیری کنند که این اقدام منجر به افزایش نرخ در بازار شد.

دولت قرار بود 31شهریورماه نرخ مصوب جدید را به تولیدکنندگان اعلام کند اما این موضوع تاکنون مسکوت مانده است. با این حال، قیمت ها در بازار به نرخ های پیشنهادی تولیدکنندگان رسیده و به نظر می رسد در نبود نظارت یا هر اقدام بازدارنده ای از سوی نهادهای مسئول، خریداران چاره ای جز پذیرش این قیمت ها ندارند.

قیمت مرغ

خواسته تولیدکنندگان چیست؟
رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار در گفت وگو با همشهری درباره قیمت پیشنهادی مرغداران به دولت برای هر کیلو تخم مرغ، گفت: میانگین قیمت خرید تخم مرغ درب مرغداری هم اکنون 36هزار تومان است اما واقعیت این است که تولید هر کیلو تخم مرغ برای مرغداران 49 تا 50هزار تومان تمام می شود و این قیمتی است که به عنوان هزینه تولید به وزارت جهادکشاورزی ارائه شده است.

ناصر نبی پور همچنین گفت: خرید تخم مرغ همین امروز هم با توجه به افت قدرت خرید مردم کاهش یافته اما اگر درخواست اصلاح قیمت از سوی تولیدکنندگان ارائه شده به این دلیل است که امکان ادامه تولید فراهم شود.

وی ادامه داد: در ماه های اخیر مصرف تخم مرغ تا 30درصد کاهش یافته و اگر دولت راهکاری مثل کالابرگ یا روش های دیگر برای افزایش توان خرید مردم اتخاذ نکند، این رقم بیشتر هم خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی نیز قیمت تمام شده هر کیلو مرغ درب مرغداری را 50هزار تومان اعلام کرد و ضمن تأیید تأثیر منفی افزایش مجدد قیمت مرغ بر معیشت و سرانه مصرف، افزود: تولیدکنندگان در زیان قرار دارند و اگر نرخ ها اصلاح نشود، قادر به ادامه روند فعلی نیستند.

حبیب اسدالله نژاد افزود: افزایش قیمت روی معیشت خانوار و سرانه مصرف مرغ در کشور تأثیر منفی می گذارد اما تولیدکنندگان نیز در زیان شدید هستند و در 2ماه گذشته از این مسئله به شدت آسیب دیده اند.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی نیز ضمن تأیید روند افزایش قیمت مرغ در بازار به همشهری گفت: هنوز نرخ مصوب تغییر نکرده و بعید به نظر می رسد فعلا تغییری در راه باشد اما شنیده های ما حاکی از آن است که در برخی خرده فروشی ها قیمت از 80هزار تومان بالاتر رفته است.

محمد یوسفی افزود: 80درصد هزینه تولید مرغ به واردات و در نتیجه نرخ ارز و قیمت های جهانی وابسته است و با توجه به هزینه تولید، قیمت تمام شده هر کیلو مرغ برای مصرف کننده حدود 80هزار تومان خواهد بود.

به گفته این فعال صنفی، با کاهش 25درصدی تولید مرغ طی امسال، جوجه ریزی از 130تا 140میلیون در ماه به 90میلیون در ماه رسیده است اما از آنجایی که مصرف مردم هم کم شده، کاهش تولید به بروز کمبودی در بازار منجر نشده است.

آمارها نشان می دهد از اردیبهشت ماه میزان جوجه ریزی به طور مستمر کاهش داشته به طوری که در اردیبهشت 123میلیون قطعه، خرداد 108میلیون قطعه، تیر 91میلیون و 280هزار قطعه و مرداد 90میلیون و 720هزار قطعه جوجه ریزی صورت گرفته که این موضوع کاهش 30درصدی تولید را نشان می دهد.

میزان جوجه ریزی در شهریورماه نیز تا امروز 64میلیون و 600هزار قطعه بوده که 50درصد در مقایسه با اردیبهشت کاهش یافته است. کارشناسان معتقدند با توجه به افزایش قیمت نهاده های دامی نرخ منطقی هر کیلو مرغ بسیار بالاتر از ارقام کنونی است، اما قیمت کیلویی 80 تا 90هزار تومان خارج از توان خرید بخش زیادی از مردم است و به نظر می رسد دولت باید برای حمایت از مصرف کنندگان تدابیر جدیدی اتخاذ کند.
منبع: همشهری آنلاین

افزایش سرسام‌آور قیمت مرغ | قیمت مرغ امروز 24 مهر 1401 | علت افزایش بی‌رویه قیمت مرغ چیست؟

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه