// کد مطلب: ۱۵۳۴۵۲

اختصاصی طلانیوز / برای اولین بار در کشور انجام شد

صدور مجوز بیمه اتکایی برای ۲ شرکت بیمه‌ای

صدور مجوز بیمه اتکایی برای ۲ شرکت بیمه‌ای
لینک کوتاه کپی شد

برای نخستین بار در کشور مجوز بیمه اتکایی برای دو شرکت بیمه‌ای کشور به منظور انتقال ریسک‌های صنعت به بازار سرمایه با مشارکت دارندگان آن در تأمین سرمایه مورد نیاز از طریق بورس و فرابورس توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی در آذرماه صادر شد.

به گزارش طلانیوز ، طبق اطلاعیه وزارت امور اقتصاد و دارایی کشور؛ برای اولین بار در کشور مجوز صدور اوراق بیمه اتکایی را در آذر ماه امسال برای دو شرکت بیمه ای ملت و اتکایی امین صادر کرد تا شرکت های مذکور پس از انجام هماهنگی های لازم با سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به انتشار اوراق مزبور اقدام کنند.

اوراق بهادار بیمه‌ای، یکی از انواع اوراق بهادار است که از طریق آن، فرصتی برای برقراری ارتباط میان بازار سرمایه و بازار بیمه فراهم می‌شود. یکی از انواع این اوراق، اوراق بیمۀ اتکایی است که بر مبنای ضوابط عقد بیمه و عقد وکالت ساختاربندی شده است. بر مبنای این اوراق، بازار بیمه بخشی از ریسک عملیات بیمۀ اتکایی خود را به بازار سرمایه منتقل می نماید.

ساختار این اوراق به گونه ای است که در ازای پذیرش مخاطرات بیمه‌ای، نسبت به سایر اوراق بهادار مشابه، سود بیشتری را عاید سرمایه‌گذاران می‌کند. بیمه مرکزی یا شرکت‌های بیمه، با رعایت مقررات مربوطه می‌توانند از طریق اوراق بیمۀ اتکایی، نسبت به انجام عملیات اتکایی بخشی از مخاطرات بیمه‌ای خود اقدام نمایند و در حقیقت در اوراق بیمه اتکایی، انجام عملیات اتکایی از طریق بازار سرمایه انجام می‌گیرد.

اوراق بیمه اتکایی، اوراق بهادار با نامی است كه نشان دهنده مشاركت دارندگان آن در تأمین سرمایه مورد نیاز جهت پذیرش تمام یا بخشی از سبد ریسك بیمه‌ای و عواید ناشی از آن بوده و قابل معامله در بورس‌ها یا بازارهای خارج از بورس است.

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی ماه گذشته اعلام کرد در راستای توسعه همکاری‌های مشترک صنعت بیمه و بازار سرمایه، مجوز انتشار اوراق بیمه اتکایی برای 2 شرکت بیمه‌ای از سوی بیمه مرکزی صادر می‌شود.

در همین راستا، وزارت امور اقتصادی و دارایی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: برای نخستین بار در کشور مجوز صدور اوراق بیمه اتکایی برای دو شرکت بیمه ای ملت و اتکایی امین صادر شد.

در این اطلاعیه آمده است: به دنبال تصویب دستورالعمل انتشار اوراق بیمه اتکایی در هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ 7 آذر ماه 1397 و مجوز صادره برای بیمه مرکزی و شرکت های بیمه در بند (ز) تبصره (5) قانون بودجه سال 1399 کل کشور مبنی بر انتشار اوراق مالی اسلامی در بازار سرمایه برای پوشش‌های بیمه‌ای و همچنین اوراق بهادار سازی خطر پذیری (ریسک پذیری)، بیمه مرکزی به منظور توسعه همکاری های صنعت بیمه کشور و بازار سرمایه، پس از اخذ تاییدیه هیات عامل بیمه مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار، برای اولین بار در کشور مجوز صدور اوراق بیمه اتکایی را در آذر ماه امسال برای دو شرکت بیمه ای ملت و اتکایی امین صادر کرد تا شرکت های مذکور پس از انجام هماهنگی های لازم با سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به انتشار اوراق مزبور اقدام کنند.

بر این اساس برای اولین بار در صنعت بیمه کشور قرار است اوراق بهادار بیمه اتکایی به میزان یک هزار میلیارد ریال توسط بیمه ملت و 12 هزار میلیارد ریال توسط بیمه اتکایی امین به منظور انتقال ریسک های صنعت به بازار سرمایه منتشر شود تا توسعه و استفاده از ابزار های مالی نوین و اوراق بهادارسازی به پشتوانه انواع دارایی ها، بدهی ها و ریسک ها، منجر به عمق بخشیدن به بازار ها و افزایش کاریی آن ها شود.

به بیان دیگر بیمه اتکایی را می‌توان توزیع جهانی ریسک نامید. این اتفاق در صنعت بیمه با هماهنگی بیمه مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت های بیمه و شرکت های تأمین سرمایه انجام خواهد شد.

در فرآیند انتشار اوراق بیمه اتکایی، سرمایه‌گذاران با خرید این اوراق، منابع مالی خود را در اختیار نهاد واسط (SPV) قرار می دهند. نهاد واسط وجوه حاصل از انتشار اوراق را به بانی پرداخت و به او وکالت می دهد تا حق بیمه‌های اتکایی و وجوه حاصل از انتشار اوراق را سرمایه‌گذاری نماید. لازم به ذکر است پس از انتقال ریسک به نهاد واسط طی قرارداد بیمة اتکایی، رسیدگی و پرداخت خسارت به وکالت از نهاد واسط بر عهده بانی است. منابع مالی که با خرید اوراق از سوی سرمایه‌گذاران بدست می‌آید، سرمایه اولیه برای انجام کسب و کار بیمه اتکایی را فراهم می‌کند.

کزارش : معصومه افلاکی

صدور مجوز بیمه اتکایی برای ۲ شرکت بیمه‌ای

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه