// کد مطلب: ۱۶۶۵۴۳

اقتصاد|طلا

طریقه مینا کاری روی طلا

طریقه مینا کاری روی طلا
لینک کوتاه کپی شد

مینا کاری هنر درخشان آتش و خاک است با رنگ های پخته و درخشان که سابقه آن به یک هزار و پانصد سال قبل از میلاد میرسد. اصول هنر مینا کاری که آن را مینیاتور بر روی آتش نام نهاده اند برپایه تزیین فلزهایی از جمله مس نقره طلا با رنگ های مینایی قرار دارد این رنگ های مینایی پس از قرار گرفتن روی فلز در کوره پخته می شوند.

به گزارش طلانیوز: این جواهرات که ترکیبی از رنگ های سرزنده و چشم‌نواز هستند، محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کرده اند. چون قیمت طلای میناکاری شده، مناسب و مقرون به صرفه است، مد روز و مدرن به نظر می رسد و می توان این نوع طلا را با هر استایل و پوششی ترکیب کرد.

میناکاری-طلانیوز

تاریخچه میناکاری روی طلا چیست ؟

برای رسیدن به تاریخچه طلای میناکاری شده، باید اول چند پله عقب‌تر برویم و کمی درباره تاریخچه میناکاری صحبت کنیم.

مینا در لغت یعنی آسمان آبی و به دلیل اینکه در میناکاری، معمولا از رنگ‌های آبی و سبز استفاده می‌شود و مصنوعات حاصل از این هنر مخاطب را یادِ آسمانِ آبی می‌اندارند، به آن میناکاری می‌گویند.

میناکاری یک هنر ۱۰۰% ایرانی است که بعدها توانست پای خود را فراتر از مرزها گذاشته و در میان هنرها و صنایع دستی کشورهای خارجی نیز جا برای خود باز کند. اسناد تاریخی نشان می‌دهد اولین بار میناکاران بیزانس این مهارت ویژه را از هنرمندان ایرانی در دوره ساسانیان فرا گرفته‌اند.

چیزی که تاریخ به ما می‌گوید، قدمت میناکاری حدودا به ۵۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد و منشا آغاز آن در دوره هخامنشیان بوده است؛ با این حال اوج شکوفایی میناکاری به دوره ساسانیان برمی‌گردد؛ یعنی دقیقا همان زمانی که هنرمندان خارجی نیز از آن الگو گرفتند.

اگرچه میناکاری بیشتر روی مس انجام می‌شود؛ اما همچنان که مستحضر هستید می‌توان آن را بر روی سفال و فلزات دیگری همچون طلا و نقره (به دلیل خاصیت ویژه‌ای که در واکنش با مینا دارند) نیز پیاده‌سازی کرد؛ منظور از خاصیت ویژه طلا و نقره که کمی قبل‌تر آن را عنوان کردیم، عدم اکسید شدن آن‌ها هنگام ترکیب شدن با مینا است؛ به عبارت دیگر این دو فلز هنگام حرارت دیدن در ترکیب با مینا، اکسید نمی‌شوند؛ به همین خاطر هم می‌توان هر طرح و نقشی را با میناکاری روی طلا و نقره ایجاد کرد.

انواع مدل های میناکاری روی طلا و نحوه انجام آن چگونه است؟

فلز طلا به خاطر ویژگی هایش تنها فلزی است که هنگام میناکاری اکسید نمی شود. و به همین خاطر می توان هر نوع طرح و نقشی را بر روی آن کار کرد.هنر میناکاری روی طلا به دو روش سرد و گرم انجام می شود که در زیر هر کدام را توضیح داده ایم.

میناکاری روی طلا/میناکاری گرم چیست؟

در روش میناکاری گرم روی طلا، نوارهای جامد و براق رنگی توسط یک فرد متخصص آسیاب و به پودری یکدست و نرم تبدیل می‌شود.

سپس به این پودر کمی آب اضافه می‌شود. ترکیب پودر و آب باید به خوبی با هم مخلوط شود تا در نهایت یک محلول یک دست با حالت کشسان شبیه به رنگ مایع غلیظ را به ما تحویل دهد؛ این ترکیب در حقیقت همان رنگی است که استادکاران در میناکاری روی طلا از آن استفاده می‌کنند.

بعد از اینکه متخصص، سطح طلا را با رنگ مخصوص میناکاری رنگ‌آمیزی کرد، آن را درون کوره‌ای با دمای ۷۰۰ الی ۹۰۰ سانتی گراد قرار می‌دهد تا حرارت ببیند. اینکه طلا چند بار باید تحت این حرارت در کوره قرار بگیرد، کاملا بستگی به این دارد که طرح کشیده شده روی آن چه زمانی به شفافیت، استحکام و جلای کافی برسد؛ برای مثال در برخی موارد ممکن است متخصص ۲۰ مرتبه پروسه گذاشتن طلا در کوره را تکرار کند!

مسئله‌ای که میناکاری گرم روی طلا را دشوار می‌کند این است که استادکار روی پروسه جلادهی و قوام یافتن طلا و جواهری که درون کوره قرار می‌دهد هیچ کنترلی ندارد؛ یعنی این احتمال وجود دارد که متخصص طلا را دیرتر یا زودتر از زمانی که باید از کوره خارج کند؛ مسئله‌ای که فرآیند میناکاری روی طلا را دستخوش اختلال می‌کند. تنها راه حل ممکن برای رسیدن به یک معیار و عدد مشخص برای زمان و درجه کوره، تکرار و تجربه است.

میناکاری روی طلا/میناکاری سردچیست؟

دقت و سرعت بالا مهم‌ترین فاکتورهای لازم در میناکاری سرد روی طلا هستند. در این روش بعد از خشک شدن رنگ روی طلا، حالت سرامیکیِ براقی روی طلای میناکاری شده ایجاد می‌شود.

ابزار میناکاری روی طلا در این روش معمولا ابزارها و براش‌های نوک تیز هستند که قیمت بالایی هم ندارند.

در این روش بعد از تکمیل پروسه میناکاری، برای رسیدن به قوام نهایی طلا باید ۴۸ ساعت بدون حرکت در دمای طبیعی اتاق قرار بگیرد.

این شیوه از میناکاری دوام بسیار بالایی دارد؛ البته به شرط آنکه متریال مصرفی از کیفیت خوبی برخوردار باشند؛ با این حال دوام میناکاری گرم روی طلا به سبب حرارت دیدن طلا در کوره، بیشتر از روش سرد است.

تنها مسئله‌ نامطلوب درباره این مدل از میناکاری روی طلا زمان‌بر بودن آن است؛ به این صورت که رنگ کردن یک جفت گوشواره طلا زنانه به تنهایی حدود یک روز کامل از متخصص زمان خواهد گرفت.

میناکاری روی طلا یعنی به وسیله‌ی رنگ‌های لعاب‌دار مخصوصی نقش‌هایی را روی مصنوعات طلا بکشند و سپس آنها در حرارت زیاد بپزند تا رنگ و نقش ثابت شود. طلا تنها فلزی است که هنگام ذوب شدن با مینا اکسید نمی‌شود و به همین دلیل است که می‌توان هر نوع طرح و نقشی را روی آن پیاده کرد.

مراحل میناکاری روی طلا چیست؟

برای اجرای هنر میناکاری همیشه طلا با عیار و رنگ‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. طلای رزگلد چیست؟ در واقع این سوالی است که بیشتر هنرمندان هنگام کار با طلا با آن روبرو می‌شوند. این همان طلای روس است که رنگی صورتی و زیبا دارد و طلای آن کاملا خالص است. اجرای هنر میناکاری روی طلای رزگلد جلوه فوق‌العاده‌ای دارد. طلایی که میناکاری می‌شود در دنیای مد و فشن اهمیت زیادی دارد.

اساتید برای خلق چنین آثار گرانبهایی همیشه ایده‌های بروزی را به کار می‌گیرند و زمان زیادی را هم صرف می‌کنند. رنگ کشیده شده روی طلا هر چقدر بیشتر حرارت داده شود دوام بیشتری پیدا می‌کند و ماندگار‌تر است. برای شروع کار ابتدا سطح طلا به طور کامل صیقل داده می‌شود تا کاملا صاف شود. این کار نیاز به دقت و تخصص و مهارت دارد و افرادی که تجربه لازم را دارند می‌توانند کار را در مدت زمان کمتر و با کیفیت بالاتری انجام دهند. در آموزش میناکاری روی طلا شما با تمام مراحل آشنا خواهید شد.

برای اینکه هنر خلق شده بتواند تاثیرگذار باشد و نظر مشتری را جلب کند نیاز است که از متریال باکیفیت استفاده کنید. پس از صاف کردن سطح طلا رنگ پودری آماده شده با آب ترکیب می‌شود و با قلم موهایی خاص روی سطح طلا کشیده می‌شود. استفاده از رنگ سفید با قلم موی نوک تیز می‌تواند دور نقوش را کامل کند. داخل طرح با رنگ‌های شاد و روشن می‌شود.

زمانی که نقاشی تمام می‌شود ظرف میناکاری شده چندین مرتبه درون کوره قرار داده می‌شود تا با حرارت خشک و براق شود و ماندگاری بیشتری پیدا کند.

برای تهیه رنگ‌های مختلف در میناکاری از چه موادی کمک می‌گیرند؟

قرمز: برای تهیه رنگ قرمز از براکس و کربنات سدیم استفاده می‌شود.

سبز: برای تهیه رنگ سبز از مس و کرومات سرب استفاده می‌شود.

زرد: برای تهیه رنگ زرد از آهن و اکسید کروم و قلع استفاده می‌کنند.

نکته: توجه داشته باشید برای شفافیت رنگ‌ها می‌توان از اکسید قلع کمک گرفت.

صنعت میناکاری روی طلا در دیگر کشورها چگونه است؟

در برخی از کشورهای اروپایی نیز علاقه به میناکاری یافت می‌شود و بسیاری از آثار ارزشمند در این کشورها قرار دارند. هنر میناکاری در دوران سلجوقیان به اوج خود رسید و در این دوران بسیاری از ظروف میناکاری رواج پیدا کرد و به کشورهای دیگر نیز صادر شد. یکی از مهمترین ظروف در این دوران که توسط استاد حسن کاشانی ساخته شده است، مربوط به سینی آلب ارسلان می‌باشد.

این سینی با خطوط کوفی روی آن از جنس فلز نقره بوده و اکنون در موزه بوستون حفاظت می‌شود. اخیرا، در ارمنستان بشقاب‌هایی با اثر شگفت‌انگیز میناکاری کشف شدند و در موزه متروپلیتن وجود دارد.

راهنمای خرید میناکاری روی طلا چیست؟

برای خرید طلای میناکاری شده، نکات و راهنمایی های زیر را به خاطر بسپارید:

سعی کنید به دنبال طلای میناکاری شده با روش گرم باشید. چون این نوع میناکاری کیفیت بالاتری دارد.

فلزی که برای پایه میناکاری استفاده می شود، از اهمیت زیادی برخوردار است و می تواند بر زیبایی ظاهری جواهر و دوام آن تأثیر بگذارد. طلا یک پایه عالی برای میناکاری است. چراکه به هیچ عنوان کدر و تیره نمی شود.

سایر فلزات مثل برنج، مس و نقره هم انتخاب خوبی برای جواهرات میناکاری هستند. اما آلیاژهای فلزی ارزان قیمت و محصولاتی که فقط روکشی از طلا یا نقره دارند، ممکن است به خوبی به میناکاری جواب ندهند و دوام مناسبی نداشته باشند.

منبع: گلدنیوز

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه