وضعیت بازار | بازار مالی

بازارهای مالی هفته سوم تیر راچگونه گذراندند؟

بازارهای مالی هفته سوم تیر راچگونه گذراندند؟
لینک کوتاه کپی شد

هفته سوم تیر، بازدهی بازارها در تمام بخش‌های مورد بررسی، منفی بود. این بازدهی منفی در بورس پرچمداری کرد. کارشناسان اقتصادی افت بازدهی در بازارهای مالی را ناشی از دخالت‌های دستوری سیاستگذار می‌دانند.

به گزارش طلانیوز: به اعتقاد معامله‌گران بازارهای مالی آنچه افت شاخص را رقم زده بازارساز و دخالت‌های دستوری دولت است. هر چند کارشناسان اقتصادی از حالت سایدوی در بازار صحبت می‌کنند و معتقدند بازارهای مالی در روندی خنثی در حرکت هستند. آنها دوام این روند را تا نیمه‌های تابستان و نهایتا تا انتهای این فصل پیش‌بینی می‌کنند.

بررسی بازارهای مالی از ۱۵ تا ۲۲ تیر، حکایت از افت قیمت در یک هفته مورد بررسی، متاثر از سیگنال‌هایی‌ است که روانه بازار شد. انتشار خبرهای مثبت سیاسی و اقتصادی توانست روند قیمت را در محدوده‌ای مشخص تثبیت کند. بازیگران بازارهای مالی بر این تصورند که بازارساز اصرار دارد که قیمت‌ها را زیر بازه و ارزش ذاتی خود و حتی پایین‌تر حفظ کند.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند بازارساز جای علت و معلول را اشتباه گرفته و راهکار مهار تورم را سرکوب قیمت‌ها می‌داند. آنها معتقدند درباره تورم علی‌رغم اینکه قسمتی از آمارها حاکی از کاهش رشد نقدینگی دارد، اما چون آمارهای سایر متغیرها به درستی اعلام نمی‌شود، نمی‌توان استناد کرد و وضعیت را عالی تشخیص داد.

 

بازار

 

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از ۱۵ تا امروز ۲۲ تیرماه نشان می‌دهد، اسکناس آمریکایی با کاهش ۹۹۰ تومانی قیمت بازدهی منفی ۱.۹۷ درصدی داشته است. در آخرین معامله امروز دلار با قیمت ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان بسته شد.

در یک هفته مورد بررسی قیمت دلار کانال بالاتر را ترک کرد و همواره در محدوده ۴۹ هزار تومانی نوسان داشت. تحلیلگران اقتصادی کانال مذکور را منطقه مهم روانی برای بازار ارز می‌دانند و کف قیمت دلار را 43 هزار تومان اعلام کرده‌اند. آنها رسیدن به این کف را منوط به انتشار اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی می‌دانند.

 

باید توجه داشت بازارساز طی ماه‌های اخیر تلاش کرده است با تزریق اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی، قیمت دلار را کاهشی کند. تلاشی که گاه به نتیجه رسیده و گاه به دلیل آنکه خبر موثقی به بازار نرسیده، با شکست مواجه شده است.

کارشناسان اقتصادی معتفدند قیمت دلار در بلند‌مدت به متغیرهای کلان اقتصادی وابسته است و تاثیر اخبار و رویدادهای سیاسی و ایجاد فضای آرام در بازار اثر کوتاه‌مدت بر بازار ارز دارد.

قیمت طلا

هر گرم طلای ۱۸ عیار در هفته گذشته چهارشنبه پانزدهم تیرماه با رقم دو میلیون و ۳۸۷ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. این مقدار طلا امروز ۲۲ تیر با قیمت دو میلیون و ۳۵۴ هزار تومان رسید. به این ترتیب قیمت طلا در سومین هفته ماه‌ جاری کاهش قیمت ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومانی داشته است. بازدهی طلا در هفته اخیر افت ۱.۴۰ درصدی داشت.

گفتنی است قیمت انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۱۹۶۰ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۳۳ دلار رشد قیمت داشته است.

قیمت سکه

در هفته سوم تیر ماه سکه امامی با قیمت ۲۸ میلیون و ۲۵۱ هزار تومان مبادله شد و در یک هفته گذشته ۶۳۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است. در سومین هفته تیرماه بازدهی سکه امامی افت ۱.۹۷ درصدی داشت.

بورس

بازار سهام سومین هفته تیرماه را در وضعیتی ناامیدکننده سپری کرد. این هفته، شاخص کل بورس 131 هزار و 228 واحد، معادل 6 درصد فروریخت و با از دست رفتن کانال 2.1 میلیونی روی ارتفاع 2 میلیون و 71 هزار واحد متوقف شد.

اگرچه هفته گذشته، دو خبر مثبت مبنی بر افزایش نرخ فروش محصولات بهمن‌موتور و گزارش خوب فولادی‌ها از جمله ارفع نیز منتشر شد، اما زور این خبرهای مثبت به خبرهای منفی پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها نرسید تا در نهایت، شاخص‌های بازار سهام افت زیادی را تجربه کنند.

بنابراین در طول هفته سوم تیرماه، بازار سهام روزانه با خروج پول مواجه بود و در هیچ‌کدام از روزهای هفته نتوانست پول

 

بررسی معاملات هفته سوم تیرماه نشان می‌دهد، نمادهای بزرگ و پرطرفدار بورس، به شدت کاهش داشتند و در تمامی روزهای هفته بازار سهام سرخ بود. همچنین جدول بیشترین بازدهی نمادهای بورس، حکایت از آن دارد که میدان بورس این هفته در اختیار نمادهای بازار پایه بود.

نماد «وآیند» که پس از دو سال بازگشایی شد، با رشد 53 درصدی در یک روز، بار بازدهی هفتگی خود را بست و عنوان پربازده ترین نماد این هفته را از آن خود کرد. اما باید توجه کرد این رشد شارپی یک روزه برای سهامدارنی که بیشتر از دو سال، بلاتکلیف بودند، آنچنان صرفه اقتصادی نداشت.

نماد «ناما»، نماینده فرابورسی‌ها نیز با رشد 25 درصدی از زمان عرضه اولیه، دومین سهم پربازده این هفته بود. به طور کلی می‌توان گفت در هفته سوم تیرماه، رشد سهام پربازده، به دلیل بازگشایی شدن نماد یا عرضه اولیه بوده است.

کمترین بازدهی

در هفته سوم تیرماه، سهام شرکت تامین‌ ماسه‌ ریخته‌گری نماد کماسه حدود 36 درصد کاهش داشت و به 751 تومان رسید. تحلیل تکنیکال سهم نشان می‌دهد، مهم‌ترین حمایت سهم، سطح 526 تومان است.

 

/منبع: گلدنیوز

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه