مالیات | مالیات طلافروشان

مالیات بزرگترین مشکل بازار بی رونق فریمان

مالیات بزرگترین مشکل بازار بی رونق فریمان
لینک کوتاه کپی شد

اکبری با تاکید بر اینکه مالیات بزرگترین مشکل صنف طلا در شهرستان فریمان است عنوان کرد:‌ با توجه به وضعیت اقتصادی امروز کشور و رکود و کسادی بازار و کاهش قدرت خرید مردم دریافت مالیات های سنگین باعث شده که ویترین داری طلا صرفه اقتصادی نداشته باشد و طلافروشان فریمان رو به تعطیلی آورده اند.

به گزارش گلدنیوز: اکبری، رئیس اتحادیه اتحادیه طلا ،ساعت، عکاس و خدمات رایانه شهرستان فریمان بیان داشت: در شهرستان فریمان حدود 14 طلافروشی فعال بود که به دلیل سخت گیری های اداره مالیات و اجرای مالیات بر ارزش افزوده تعدادی از طلا فروشان کسب خود را تعطیل کردند و اکنون تنها 9 واحد طلا فروشی در فریمان فعالیت دارند.

وی افزود: متاسفانه دولت تامین بودجه سال 1402 را از درآمدهای مالیاتی قرار داده است و این امر باعث فشار به صنوف وکاسبان شده است.

اکبری با بیان اینکه افزایش بی رویه مالیات ها چالش اغلب صنوف است تصریح کرد:‌ برای یک واحد صنفی که در سال های قبل 5 میلیون تومان مالیات تعیین می شده اکنون 95 میلیون تومان مالیات محاسبه شده که این افزایش مالیات برای کسبه سنگین است.

رئیس اتحادیه طلا شهرستان فریمان با بیان اینکه افزایش حق بیمه ها که توسط دولت اجرایی شده نیز صنوف را دچار مشکلاتی کرده بیان داشت: متاسفانه در سالهای اخیر هر طرح و برنامه ای که دولت اجرا کرده به ضرر کسب و کارها بوده که با توجه به این امر ضروری است در سیاست گذاری و برنامه ریزی ها از کارشناسان و اقتصاددانان و افراد خبره بهره گرفته است.

وی ادامه داد: برخی از این مشکلات به دلیل این است که افراد در سر جای خود نیستند اگر در کارگروه ها از افراد متخصص در همان کار استفاده شود نتیجه بهتری خواهد داشت.

 زمان دلار هزار تومانی، دوره رونق بازار طلا در فریمان

 

اکبری بهترین دوره رونق بازار طلا را در زمان دولت هایی عنوان کرد که دلار هزار تومان و طلا گرمی 100 هزار تومان بود و اغلب مردم توان خرید طلا داشتند و طلا خرید می کردند.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه تعدیل وضعیت امور اقتصادی در اتاق اصناف گفت:‌ اگر طلا و دلار ارزان شود و قدرت خرید مردم افزایش یابد بازار طلا رونق خواهد یافت.

رئیس اتحادیه اتحادیه طلا ،ساعت، عکاس و خدمات رایانه شهرستان فریمان در ادامه گفت:‌ در حدود 7 سالی که ریاست اتحادیه را بر عهده داشته است تعداد واحدهای صنفی زیر مجموعه اتحادیه اعم از ساعت و خدمات رایانه گسترش داشته و از 80 واحد صنفی به 180 واحد صنفی افزایش یافته است ولی تعداد طلافروشان از 12 واحد به 8 واحد کاهش یافته است

وی خاطر نشان کرد:‌ در حال حاضر 8 واحد طلافروشی و 8 واحد تعمیرات طلا در شهرستان فریمان فعالیت دارند و اتحادیه فریمان به طور مستقیم زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر مشهد استو عمده طلای مورد نیاز شهرستان از بازار مشهد تامین می شود.

اکبری با بیان اینکه طلافروشان شهرستان در خیابان های امام خمینی (ره) شرقی و غربی مستقر هستند بیان داشت: در شهرستان فریمان اغلب خریداران طلا بانوان هستند و بیشتر تمایل به خرید انگشتر و گوشواره دارند.

وی ادامه داد:‌ در مناسبت های خاص و اعیاد بازار طلا فریمان رونق دارد ولی در بین شهرستان های تابع مشهد رونق بازار طلا در شهرهای نیشابور ، تربت حیدریه ، سبزوار بیشتر است و فریمان در رتبه 5 یا 6 قرار دارد.

رئیس اتحادیه طلا فریمان در مورد حضور بانوان در صنف طلا اذعان داشت:‌ در شهرستان فریمان بانوان چندان رغبتی برای حضور در صنف طلا ندارند و تنها یکی دو نفر به عنوان فروشنده طلا فعالیت دارند.

اکبری در ادامه با اشاره به اینکه اولین طلافروشی در فریمان در حدود 35 سال پیش در سال 1370 راه اندازی شده و آقایان آل رضا، اکبری، بخشایی از قدیمی ها و بزرگان صنف طلا در فریمان هستند که هم مشهد و هم فریمان طلا فروشی داشته اند.

وی خاطرنشان کرد:‌ آموزش حرفه طلافروشی و طلا سازی از گذشته به صورت سینه به سینه و نسل به نسل انجام شده ولی اکنون برای دریافت جواز کسب علاوه بر آموزش های استاد شاگردی باید متقاضیان آموزش های حرفه ای را در مراکز فنی حرفه پشت سر بگذارند و در آزمون شرکت کرده و مدرک دریافت کنند.

 تغییر سبک طلافروشی از سنتی به مدرن با افزایش سطح سواد و تحصیلات

 

اکبری در ادامه با بیان اینکه شهرستان فریمان گنجایش و ظرفیت راه اندازی آموزشگاه طلا را ندارد و بیشتر علاقمندان برای کسب دانش در این حوزه به آموزشگاه های مشهد مراجعه می کنند بیان داشت:‌ با توجه به وجود دانشگاه های پیام نور و آزاد در شهرستان فریمان سطح سواد و تحصیلات اغلب افراد بالا رفته و به طبع سطح سواد اعضای اتحادیه نیز افزایش یافته و اعضای صنوف تحصیلات کارشناسی و دکتری دارند که این افزایش سطح تحصیلات در صنف طلا باعث می شود کسب و کار طلافروشی و طلاسازی از حالت سنتی و فرهنگی خود به مدرن و سبک روز تغییر کند.

وی در مورد فروش آنلاین طلا در فریمان نیز بیان داشت:‌ فروش آنلاین و فروش طلا در شبکه های مجازی به خاطر مالیات های سنگین در مشهد بیشتر از فریمان رونق دارد ولی اکنون مدتی است که طلافروشان فریمانی کم کم رغبت به فروش آنلاین پیدا کرده اند.

اکبری تصریح کرد:‌ اتحادیه طلا فریمان در مدت فعالیت خود اقدامات خوبی در زمینه حق عضویت ها، کارشناسی سکه و ارز،ارتباط با اتاق اصناف گرفتن امتیاز برای کارشناسی از ثبت اسناد انجام داده است.

رییس اتحادیه طلا شهرستان فریمان در ادامه با بیان اینکه بافت شهرستان فریمان سنتی و قدیمی است و تا مشهد 67 تا 70 کیلومتر فاصله دارد گفت: به دلیل نزدیکی به مشهد ‌اغلب جمعه ها فریمان و “رباط” فریمان که بافت تاریخی و قدیمی این کاروانسرا جاذبه گردشگری دارد میزبان جمعیت زیادی از مسافرین و توریست ها است ولی اغلب زائرین برای خرید طلا از بازار مشهد خرید می کنند.

وی گفت: شهرستان فریمان دارای پیشینه و بناهای تاریخی زیادی است و اغلب ساختمان های این شهر از جمله ساختمان بنیاد شهید، نیرو انتظامی، اداره مالیات و امور دارایی، بانک ملی، اداره قند و شکر، اداره کشاورزی، دادگستری همگی در دوره رضا شاه (دوره پهلوی) ساخته شده اند.

 

 روزگاری قند فریمان بهترین قند ایران بود

 

اکبری با بیان اینکه اغلب مردم شهرستان فریمان پیشه کشاورزی دارند و اکثر محصولات کشاورزی شهرستان اعم از سیب زمینی، چغدر، گندم، گوجه، پیاز و .. به افغانستان صادر می شود بیان داشت:‌ به دلیل وجود کارخانه قند در این شهرستان برخی از جمعیت شهر کارگر هستند و دسته دیگر مغازه دار هستند.

وی در گذشته کشاورزی مخصوص کشت چغندر رونق داشت و قند فریمان بهترین قند ایران بود گفت:‌ بعد از انقلاب کارگران سهامداران کارخانه قند فریمان هستند و به صورت هیات مدیره و مدیر عاملی اداره می شود ولی اکنون به دلیل کم آبی سطح کشت چغندر کاهش یافته و اکنون در کارخانه قند شکر را تبدیل به قند می کنند، به همین دلیل قند های امروزی کیفیت قبلی را ندارند.

 

/منبع: گلدنیوز

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه