طلا

صنف طلا نیازمند یک نماینده قدرتمند

صنف طلا نیازمند یک نماینده قدرتمند
لینک کوتاه کپی شد

قدیم عنوان کرد:‌ در سطح کلان مشکل صنف طلا و جواهر این است که هیچ نماینده قدرتمندی به صورت تخصصی در حوزه طلا وجود ندارد. صنعت طلا باید یک نماینده پارلمانی و صنفی قدرتمند در حد نماینده مجلس داشته باشد.

به گزارش طلانیوز: عبدالحسن قدیم، رئیس اتحادیه طلا و جواهر شهرستان زرین دشت بیان داشت: وجود یک کمیسیون تخصصی یا انجمن تخصصی که مستقیما با نهاد های قانون گذار و نهاد های مجری ارتباط داشته و نظر اثر گذار داشته باشند برای دفاع از صنف طلا ضروری است.

وی افزود:‌ صنف طلا باید یک نماینده قدرتمند یا انجمن تخصصی داشته باشد که مصوبات آن لازم الاجرا باشد و در سطح کلان ارتباط داشته باشد و در تصویب قوانین، سیاستگذاری ها و قانونگذاری ها حداقل نظرات تخصصی صنف طلا تاثیر  داده شود، نه اینکه دولت بر اساس نظر خود تصمیم بگیرد و تصمیم و نظر خود را به بقیه صنوف الزام و تزریق کند.

قدیم تصریح کرد:‌ اگر صنف طلا کمیسیون تخصصی  داشته باشد قطع به یقین به نتیجه بهتری خواهد رسید.

 سامانه جامع تجارت امنیت طلافروشان را به خطر می اندازد

وی با تاکید بر اینکه اجرای سامانه جامع تجارت امنیت طلا فروشان را به خطر می اندازد اظهار داشت:‌ در کشور های قدرتمند مانند ایتالیا با آن حجم طلا این چنین سیستمی اجرایی نشده و فقط فاکتور فروش و خرید بررسی می شود نه اینکه طلا فراشان کل دارایی خود را وارد سامانه ای کنند که در امنیت آن تضمینی نیست.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر زرین دشت تاکید کرد:‌ اگر سامانه جامع تجارت هک شود و اطلاعات افراد وارد بخش عمومی جامعه شود امنیت طلا فروشان چگونه تضمین می شود.

قدیم تصریح کرد:‌ مهمترین بحث در صنف طلا و جواهر بحث امنیت است و اگر این امر دچار تزلزل شود هیچکدام از اعضای صنف از بنکدار تا تک فروش در شهر خود امنیت نخواهند داشت.

بازار نسبتا راکد زرین دشت

 

وی در ادامه گفت:‌ با توجه به مالیات بر ارزش افزوده و افزایش قیمت طلا و تمایل مردم به خرید سکه و طلای آب شده بازار زرین دشت نسبتا راکد است و متاسفانه این شهرستان در مسیر مستقیم جاده قرار ندارد و در جاده فرعی است.

قدیم تصریح کرد:‌ زرین دشت حدود 30 هزار نفر جمعیت دارد که  نسبت به شهر های اطراف جمعیت کمتری داشته  و شهرستان های اطراف به دلیل جمعیت بیشتر بازاری  مثبت تر از زرین دشت دارند.

وی اظهار داشت:‌ در گذشته عمده درآمد ساکنین  زرین دشت از کشور امارات بود ولی بعد از ریاست جمهوری احمدی نژاد به دلیل عدم صدور ویزا درآمد ساکنین تقلیل یافت.

رییس اتحادیه طلا و جواهر زرین دشت اذعان داشت:‌ زرین دشت شهر صنعتی نیست و اکنون نیز بخشی از ساکنان زرین دشت در امارات کار می کنند و منبع درآمد و حوزه فعالیت و درآمدی آنان بازار امارات و کشور های حوزه خلیج فارس است و از این جهت فرهنگ زرین دشت و سبک انتخاب لباس، پوشاک، طلاها و..  به سبک و سلیقه امارات است و معمولا طلاهای عربی را پسند می کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در زرین دشت 12 واحد طلافروشی فعال و دو واحد در حال راه اندازی وجود دارد گفت: در گذشته یک کارگاه فعال هم در زرین دشت وجود داشت که کارهای ظریف تولید می کرد ولی دو سال است ویترین دار شده است ‌ و همچنین  با رکورد بازار چندین طلافروشی شهر رو به فروش طلای آب شده آورده اند.

قدیم ادامه داد:‌ اغلب طلافروشان شهر در خیابان اصلی زرین دشت (خیابان امام خمینی ) به صورت پراکنده مستقر هستند که یکی از برنامه های اتحادیه تجمیع طلا فروشان است تا به منظور بهبود امنیت  طلافروشان در یک مکان تجمیع شوند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر زرین دشت با اشاره به اینکه زرین دشت در 270 کیلومتری شیراز قرار گرفته و هیچ وابستگی به مرکز استان ندارد و طلای مورد نیاز خود را به صورت مستقیم از یزد و اصفهان تامین می کند بیان داشت: بانوان زرین دشت تمایل بیشتری به خرید طلای زرد دارند و  عمده خرید آنها به سبک عربی است و بیشتر النگو ، تک پوش و شمایل های عربی و گردنبند های عربی خرید می کنند و  در این شهر، طلاهای فانتزی و خرد معمولا کمتر خرید می شود.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه حوزه فعالیت پدران ، دوستان و اقوام کشور امارات بوده و  ‌ارتباط اقلیمی زرین دشت بیشتر  با جنوب و شهرها و کشورهای حوزه خلیج فارس بوده است بیشتر فرهنگ زرین دشت از اعراب گرفته می شود و پوشش، مراسمات آنها عربی است.

ضرورت ایجاد بانک ملی اصناف؛ بانکی که فقط دغدغه اصناف را داشته باشد

قدیم اظهار کرد:‌ صنوف بزرگترین مجموعه اقتصادی کشور هستند و اغلب بخش اقتصادی کشور را در دست دارند ولی هیچ  بانک تخصصی برای  اصناف وجود ندارد و دلالان ذی نفع هستند و پول مردم را به صورت  عمده در دست دارند و در بانک ها نفوذ  کرده و سرمایه مردم را در بانک ها  استفاده می کنند و  صنوف از مزایای بانک ها هیچ استفاده ای ندارد و حتی برای وام و تسهیلات دچار مشکل می باشند که  ضروری است  اتاق اصناف ایران در این مهم  پیگیر باشد و بانک ملی اصناف را ایجاد کند تا این بانک فقط دغدغه صنوف و کسبه را داشته باشد تا صنوف از این مسئله سود ببرند.

جای خالی نقوش ایرانی در صنعت طلا

رییس اتحادیه طلا و جواهر زرین دشت در ادامه در مورد عدم استفاده از طرح ها و نقوش ایرانی باستانی در طلا و مصنوعات طلا گفت:‌ دولت در برابر مسائل و رسوم سنتی ایرانی مقاومت می کند و در مقابل این مقاومت سخت می توان  فرهنگ سازی کرد و فرهنگ سازی دست یک صنف نیست.

قدیم بیان داشت:‌ در کشور ترکیه برخی برند ها در برخی از سریال ها و فیلم ها  تبلیغ می شوند و این امر  باعث رونق آن مصنوعات می شود ولی در کشور ما فرهنگ ایرانی در طراحی طلا و جواهر استفاده و تبلیغ نمی شود که این امر نیازمند تبلیغات و حمایت هایی اعم از کم کردن اجرت ها و قرار دادن مشوق هایی برای تولید طلا های ایرانی  به منظور ترویج و رونق فرهنگ ایرانی است.

 قبضه بازار توسط دلالان

وی ادامه داد:‌ کشور ما متاسفانه کشور دلالی است و در هر صنفی دلالان پیشرفت مالی بالاتری نسبت به تولید کنندگان دارند و به صراحت می توان گفت که دلالان بازار را قبضه کرده اند و در ده سال اخیر دلالان بیشترین پیشرفت در حوزه اقتصاد را داشته اند.

قدیم با اشاره به اینکه در حال حاضر دولت هم  از بازار خودرو دلالی می کند و اصناف دیگر هم تحت تاثیر حوزه خودرو هستند اظهار داشت:‌  بورس تجربه سنگینی برای مردم داشت و با توجه به اینکه قرار بود شفافیت داشته باشد شفاف نبود و مردم ناآگاهانه وارد شدند و دلالان از سرمایه مردم سود بردند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر زرین دشت با تاکید بر اینکه در کشور ما اصرار به کار اشتنباه زیاد است مانند ارزش افزوده که صنعت طلا را نابود کرد ولی دولت اصرار به انجام داشت و هیچ وقتدر مورد اجرای این برنامه  آسیب شناسی نکرد بیان داشت:‌ هم اکنون نیز کشور  در حوزه صنعت خودرویی حرفی برای گفتن ندارد ولی دولت  اصرار دارد که این امر به دلیل وجود مافیا و لابی ها و دلالی ها در این حوزه است.

وی ادامه داد: در بازار امروز افرادی قوی تر هستند که ارتباط بیشتری داشته و دلالی بیشتری می توانند کنند و قدرت مانور اقتصادی بالایی داشته باشند.

قدیم خاطر نشان کرد:‌ یکی ازآیتم های پیشران،  پیشرفت تحصیل و تخصص است ولی در بازار ایران تحصیلات تاثیر چندانی نداشته و با تقلب و زد و بند می توان به موفقیت رسید.

وی با بیان اینکه امروزه پزشکان ما به دلیل منفعت اقتصادی وارد کار املاک و تاسیس بنگاه شده اند گفت: ‌ تحصیلات فقط می تواند فرد را  به عنوان محرک به سمت پیشرفت سوق دهد ولی بعید است که افراد  تحصیلکرده نسبت به دیگر افراد صنف برتری داشته باشند و تحصیلات در کسب در درآمد در بازار طلا موثر نیست و داشتن  ارتباط مولفه تاثیر گذار تری است.

قدیم افزود:‌ برخی از اتفاقاتی که امروزه در بازار رخ می دهد به دلیل این است که افراد به دلیل بی سوادی منفعت خود را مدنظر قرار می دهند در صورتی که اگر  اقدام و یا برنامه ای نفع احتماعی داشته باشد از آن نفع همه منتفع می شوند.

 

/منبع: گلدنیوز

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه