معدن طلا | فعالیت های معدنی در زاهدان

توسعه فعالیت های معدنی در زاهدان به رونق صنعت طلا و ایجاد اشتغال کمک می کند

توسعه فعالیت های معدنی در زاهدان به رونق صنعت طلا و ایجاد اشتغال کمک می کند
لینک کوتاه کپی شد

صالح زهی عنوان کرد:‌ با توجه پتانسیل و ذخایر معادن طلای زاهدان، توسعه فعالیت های معدنی در زاهدان به رونق صنعت طلا و ایجاد اشتغال در این شهر کمک می کند.

به گزارش طلانیوز: حسن صالح زهی، رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره زاهدان بیان داشت: زاهدان ظرفیت های فراوانی در حوزه ذخایر معدنی دارد و معادن متنوع فلزی و غیر فلزی زیادی از جمله معادت مس در نصرت آباد، معدن طلا در تفتان و پهنه معدنی سراوان در این شهر وجوددارد.

وی افزود: با اجرای برنامه های اکتشفاهی و بهره برداری از معادن علاوه بر اینکه برای جوانان شهر اشتغال ایجاد می شود، استخراج و فرآوری طلا در استان موجب رونق صنعت طلا وجواهر در زاهدان می شود.

صالح زهی تاکید کرد: با توجه به اینکه در زاهدان به دلیل کم آبی و خشکسالی کشاورزی و صنعت وکارخانه ای وجود ندارد توسعه و گسترش صنعت معدن به رفع بیکاری مردم کمک می کند.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره زاهدان تصریح کرد: به دلیل بیکاری  اغلب مردم زاهدان به منظور تامین معیشت خود رو به قاچاق گازوئیل و نفت می آورندکه این امر خطراتی را برای جان ها دارد.

  وی با بیان اینکه  در حال حاضر 330 واحد صنفی طلا فروشی، 8 واحد طلا و جواهر فروشی، 12 واحد تعمیرات طلا و جواهر، 2 واحد سکه فروشی، 2 واحد آب شده فروشی و 3 کارگاه محلی تولید طلا و جواهر در زاهدان فعالیت می کنند اظهار داشت:عمده طلای مصرفی زاهدان از شهرهای مشهد، تهران، اصفهان تامین می شود.

 اغلب مغازه های طلافر وشی شهر زاهدان در مرکز شهر و در کوچه حافظ (کوچه زندان قدیم) و در 6 دهنه پاساژ مستقر هستند و حدود 20 واحد طلافروشی نیز در پاساژ برادران فعالیت دارند.

وی خاطر نشان کرد: اغلب سازنده های طلا در منطقه زاهدان در  ابتدا در سراوان و پس از آن در زاهدان سازنده طلاهای سنتی بلوچ از جمله سنجاق بلوچی، سینه ریز و گوشواره های بلوچی، یوده اند.

 3 خاندان با سابقه طلا و جواهر زاهدان

صالح زهی با بیان اینکه حاج قربان شکر زهی اولین طلافروشی در زاهدذان را حدود60 سال پیش تاسیس کرده است بیالن داشت: حاج ادریس شکر زهی،حاج مخمد چهار زهی و استاد دٌر محمد صالح زهی (پدربزرگم) از قدیمی ترین زرگران زاهدان بوده و سه خاندان صالح زهی، شکر زهی و چهار زهی از خاندان های قدیمی و با سابقه صنف طلا وجواهر زاهدان هستندکه نسل اندر نسل به پیشه زرگری مشغول بوده و به صورت پدر به پسر این شغل  را به نسل بعد انتقال داده اند.

وی در ادامه بیان داشت: در زاهدان آموزشگاه طلا وجواهر به مدیریت علیرضا شیری تاسیس شده است که دوره های تخصصی طلا سازی وجواهر سازی را از سطوح مبتدی تا حرفه ای در رشته های ساخت طلا و جواهر، تعمیرات طلا، طراحی طلا و جواهر، ریخته گری و مخراج کاری برگزار و ماهیانه به20 تا 30 علاقمند به رشته های طلا و جواهر آموزش می دهند.

رئیس اتحادیه طلا وجواهر زاهدان با بیان اینکه اتحادیه طلا و جواهر زاهدان بیش از 35 سال پیش تاسیس شده است بیان داشت: در گذشته درآمد قشر طلا وجواهر رونق زیادی داشت و در سال های 63 و 64 و زمانی که گرانی کمتر بود بازار طلا و جواهر رونق خوبی داشت ولی اکنون به خاطر مالیات های سنگین و مالیات بر ارزش افزوده حدود30تا 40 مغازه طلا و جواهر در سال های اخیر ورشکسته شده اند.

مهمترین مشکل صنف طلا وجواهر مالیات است و متاسفانه اجرای قوانینی مانندالزام ثبت دارایی طلا فروشان در سامانه جامع تجارت علیرغم تمایل صنف به اعلام میزان دارایی خود و  محاسبه و دریافت مالیات بر اساس گردش مالی دستگاه های پز به صنف ضربه زده است .

 نبود سرمایه مانع توسعه صنف طلا در زاهدان

صالح زهی با تاکید بر اینکه رونق بازار طلای زاهدان در گرو کاهش گرانی ها و افزایش توان خرید مردم است بیان داشت: اتحادیه طلا و جواهر زاهدان برنامه هایی را برای رونق تجاری طلا و جواهر با کشور های افغانستان ، پاکستان و هند مد نظر دارد ولی با توجه به اینکه اصل رونق صنعت طلا و جواهر با سرمایه است و اغلب طلا فروشان زاهدان به صورت امانی فعالیت می کنندوسرمایه چندانی ندارند نمی توان توسعه ای در صنف و صنعت ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: در حال حااضر اجرت ساخت طلا درصدی شده و  افزایش زیادی دارد که این امر باعث کاهش رونق و خرید طلا توسط خریداران طلا شده و اغلب مردم به دلیل کاهش ارزش پول به دنبال خرید طلای آب شده هستند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر زاهدان با بیان اینکه در 3 سال گذشته تعداد مغازه های طلافروشی زاهدان 230 واحد بوده و اکنون به 300 واحد افزایش یافته بیان داشت: اکنون به دلیل نبود محدودیت در صدور مجوز کسب برخی از افراد که زرگر نبوده و فقط با جمع کردن اندکی سرمایه اقدام به تاسیس طلا فروشی کرده اند و اکنون 70واحد طلا فروشی فاقد جواز کسب در شهر فعالیت دارند که درخواست صدور جواز کسب داده اند.

 رونق فروش سینه ریز، گوشواره و سنجاق  بلوچی در زاهدان و افغانستان

صالح زهی اذعان داشت: در زاهدان اغلب بانوان تمایل به خرید طلاهای محلی و زیورآلات بلوچی دارند و خرید النگو، سینه ریز، سنجاق سینه و گوشواره های بلوچ رونق زیادی دارد و مسافران از کشور افغانستان نیز گردنبند ها و گوشواره های محلی زاهدان را خرید می کنند.

وی گفت: سوزن دوزی و بلوچ دوزی از مهمترین صنایع دستی زاهدان است و مردم زاهدان به شغل تجارت و واردات کالا مشغول هستند.

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه