بازار طلا | فروش طلا | رکود بازار برنج

رکود در بازار برنج؛ بازار طلای آستانه را نیز از رونق می اندازد

رکود در بازار برنج؛ بازار طلای آستانه را نیز از رونق می اندازد
لینک کوتاه کپی شد

محمد پور با بیان اینکه برنج آستانه اشرفیه از شهرت جهانی برخوردار است و یکی از مرغوبترین نوع برنج در دنیا است عنوان کرد:‌ در فصل برداشت برنج مصادف پایان شهریور و اوایل مهر در صورت پر رونق بودن بازار برنج بازار طلا ی آستانه نیز رونق می یابد ولی در سالهایی مثل امسال که بازار برنج در رکود است و در تمام کارخانه های برنج صد ها تن برنج وجود دارد، کشاورزان نمی توانند برنج خود را تبدیل به پول کنند و بازار طلا نیز از رونق می افتد.

به گزارش طلانیوز: غلامحسین محمد پور، رئیس اتحادیه صنف زرگران و ساعت فروشان آستانه اشرفیه بیان داشت: بهبود وضعیت اقتصادی مردم و افزایش توان اقتصادی و پر بودن جیب اقشار مختلف جامعه می تواند به بازار رونق دهد.

آستانه اشرفیه قطب کشاورزی است و بادام زمینی ، ابریشم و برنج از مهمترین محصولات کشاورزی این شهر است که شهرت جهانی دارد.

محمد پور با بیان اینکه آستانه اشرفیه شهر صنعتی نیست و به دلیل عدم مدیریت واردات صنعت تولید ابریشم آن نابود شده است و توتستان های این شهر عملا از بین رفته است ، تصریح کرد:‌ شغل عرف مردمان ساکن این شهر کشاورزی است و برنج آستانه اشرفیه زبانزد خاص بوده و در اروپا با همان گونی های برند آستانه اشرفیه به فروش می رسد و مردم از کشت این محصول امرار معاش می کنند.

بازار برنج پررونق تر از بازار طلا

وی با تاکید بر اینکه همیشه بازار برنج پر رونق تر از بازار طلا بوده است بیان داشت:‌ برنج این شهر پس از برداشت در کارخانه برنج کوبی کوبیده می شود  و به شرکتهای بزرگ هلدینگ فروخته می شود

رئیس اتحادیه صنف زرگران و ساعت فروشان آستانه اشرفیه در ادامه بیان داشت:‌ علاوه بر صیفی جات،  بادام زمینی های آستانه اشرفیه نیز به دلیل طعم خوشمزه آن فراتر از ایران خواهان دارد و پس از برنج مهمترین منبع درآمد کشاورزان است.

محمد پور با بیان اینکه مروار بافی از صنایع دستی آستانه اشرفیه است اظهار داشت:‌ آستانه اشرفیه  به دلیل وجود بقعه آقا سید حسن بن امام موسی کاظم  و قرار گرفتن در نزدیکی بندر کیاشهر و  سپید رود، یک شهر زیارتی و توریستی است و اغلب توریست ها در صورت خرید طلا از این شهر بیشتر تمایل به خرید طلاهای خرده ریز ، شیک  و خاص دارند.

فاصله آستانه تا لاهیجان 10 کیلومتر، تا رشت 30 و تا فرودگاه 35 کیلومتر و  تا منطقه آزاد تجاری انزلی 20 کیلومتر است و  شهر دسترسی راحتی دارد


 از بین رفتن شغل جواهر فروشی

رئیس اتحادیه صنف زرگران و ساعت فروشان آستانه اشرفیه با اشاره به اینکه طلافروشی های بندر کیاشهر زیر مجموعه اتحادیه زرگران آستانه اشرفیه هستند بیان داشت:‌ در دو شهر کیاشهر و آستانه مجموعا 37 واحد صنفی طلا فروشی فعالیت می کنند و متاسفانه به دلیل قیمت بالا و کاهش تمایل مردم به خرید جواهر به طور کل جواهر فروشی در این شهر از بین رفته است.

وی دهه هفتاد  را به دلیل پایین بودن قیمت ها دوران پر رونق صنعت طلا و جواهر عنوان کرد و  بیان داشت:‌ اولین طلافروشی در آستانه در دهه 50 توسط علی قاسمی تاسیس شد و مرحوم حسین پور  از قدیمی های صنف طلا در آستانه اشرفیه است.

محمد پور تصریح کرد:‌ اغلب مغازه های طلا فروشی شهر آستانه اشرفیه در مرکز شهر  و میدان  امام خمینی و پاساژ های حرم، فاطمی و پارادایس مستقر هستند و با توجه به سبک و سلیقه بانوان آستانه اشرفیه خرید النگو رونق زیادی دارد.

رئیس اتحادیه صنف زرگران و ساعت فروشان آستانه اشرفیه با بیان اینکه در گذشته آموزش شغل زرگری  به صورت استاد و شاگردی انجام می شد ولی اکنون آموزش ها مدرن شده و دوره های  تخصصی ساخت ، تعمیرات، فروشندگی طلا  برای علاقمندان برگزار می شود.

وی اظهار داشت: ‌از سال گذشته  با فراهم کردن زیر ساخت های لازم برای برگزاری کارگاه های آموزشی دوره های ساخت طلا با حضور مربی از تهران برای علاقمندان به طلاسازی در آستانه اشرفیه برگزار می شود.

 سامانه جامع تجارت مشکل فراگیر صنف طلا؛ اعلام سرمایه صنف طلا به چه اعتباری

محمد پور با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات فراگیر صنف طلا اجرای سامانه جامع تجارت و اعلام میزان دارایی واحدهای طلافروشی در این سامانه است که برای اعضای صنف نگرانی ایجاد کرده و نمی دانند به چه اعتباری سرمایه خود را که سال ها  پشت به پشت و با صد سال فعالیت اجداد خود  در بازار کسب کرده اند باید در سامانه ثبت کنند.

رئیس اتحادیه صنف زرگران و ساعت فروشان آستانه اشرفیه در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به افزایش بیکاری و نبود شغل بازار به عنوان یک اقیانوس سیل جمعیت تحصیلکرده را در خود جا داده است و افراد تحصیلکرده به ناچار وارد بازار شدند.

 سیل تحصیلکرده ها در بازار، در آستانه اشرفیه به ازای هر 15 نفر یک واحد صنفی وجود دارد

محمد پور بیان داشت:‌ در 40 سال گذشته فقط آموزش تعریف شده است و برای  ایجاد اشتغال افراد  تحصیلکرده تدبیری نشده و با ورود تحصیلکرده ها به بازار ، بازار اشباع شده است به طوری که در شهر آستانه اشرفیه هر 15 نفر یک واحد صنفی وجود دارد

 در آستانه اشرفیه با جمعیت  150 هزار نفر ، 7 هزار واحد صنفی فعال است که این بیانگر بیکاری افراد تحصیلکرده است و امروز در بازار افراد تحصیلکرده به ناچار شاگردی می کنند.

محمد پور اذعان داشت: دولت برای اشتغال هر فرد بیکار بایستی یک میلیارد سرمایه گذار کند که متاسفانه این مهم انجام نگرفته و شاهد حضور تحصیلکرده ها در بازار هستیم.

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه