اکتشاف الماس | انقلابی در اکتشاف الماس | الماس

انقلاب جدید در راه است؟ | آیا انقلابی در اکتشاف الماس در راه است؟

انقلاب جدید در راه است؟ | آیا انقلابی در اکتشاف الماس در راه است؟
لینک کوتاه کپی شد

یافته های علمی جدید ممکن است آینده صنعت اکتشاف الماس را برای شرکت های معدنی رقم بزند.

به گزاش طلانیوز: کشف اخیر محققان بین‌المللی، فروپاشی صفحات تکتونیکی را به عنوان نیروی محرکه تولید و فوران ماگما از اعماق زمین شناسایی کرده است.این تحقیقات جدید می‌تواند برای شناسایی مکان‌ها و زمان‌بندی‌های احتمالی فوران‌های آتشفشانی گذشته مورد استفاده قرار گیرد و بینش‌های ارزشمندی را ارائه دهدتا امکان کشف ذخایر الماس را در آینده فراهم کند.

به گزارش گلدنیوز به نقل از وبسایت جولری مگزین، الماس ها معمولاً در نوعی سنگ آتشفشانی به نام کیمبرلیت یافت می شوند که در قدیمی ترین و ضخیم ترین قسمت های قاره ها یافت می شود. با این حال، چگونگی رسیدن این الماس ها به سطح یک راز باقی مانده است.

در مطالعه‌ای که در مجله نیچر (Nature) منتشر شد، محققان تأثیر نیروهای زمین ساختی جهانی را بر فوران‌های آتشفشانی یک میلیارد سال گذشته بررسی کردند.

دکتر تام گرنون از دانشگاه ساوتهمپتون می گوید: «الگوی فوران های الماس چرخه ای است و ریتم ابرقاره ها را تقلید می کند که در طول زمان در یک الگوی تکراری جمع می شوند و فرو می پاشند.»

او ادامه داد: «اما قبلاً نمی‌دانستیم چه فرآیندی باعث فوران ناگهانی الماس می‌شود که میلیون‌ها یا میلیاردها سال را در 150 کیلومتری زیر سطح زمین سپری کرده‌اند.»

این پروژه از تجزیه و تحلیل آماری برای بررسی آزمایشگاهی ارتباط بین فروپاشی قاره ای و آتشفشانی شدن کیمبرلیت استفاده کرد.

الماس کولینان در عمق 410 کیلومتری زمین شکل گرفته

نتایج نشان داد که فوران بیشتر آتشفشان های کیمبرلیت 20 تا 30 میلیون سال پس از فروپاشی زمین ساختی قاره های زمین رخ داده است. این بینش دانشمندان را بر آن داشت تا کشف کنند که چه فرآیند زمین شناسی می تواند این الگو را هدایت کند.

آنها دریافتند که گوشته زمین در اثر شکافتن پوسته مختل شده است. در طول شکافته شدن پوسته، تکه ای از ریشه قاره ای مختل می شود و در گوشته زیر آن فرو می رود. این باعث ایجاد زنجیره ای از الگوهای جریان مشابه در زیر قاره مجاور می شود.

در حالی که الماس ها تحت فشار بسیار زیاد در اعماق زمین تشکیل می شوند، بسیاری از آنها نزدیک به سطح زمین کشف می شوند.

شاید بارزترین نمونه از این پدیده الماس 3106 قیراطی کولینان باشد. تخمین زده می شود که کولینان در منطقه انتقال گوشته زمین در عمق تقریباً 410 کیلومتری شکل گرفته باشد.

این الماس تنها پنج متر زیر سطح در معدن پریمیر در سال 1905 کشف شد.

گرنون می‌گوید: «فروپاشی نه تنها گوشته را دوباره سازمان‌دهی می‌کند، بلکه ممکن است بر محیط و آب و هوای سطح زمین نیز تأثیر بگذارد، بنابراین الماس‌ها ممکن است تنها بخشی از داستان باشند.»

این تحقیق جدید می‌تواند برای شناسایی مکان‌ها و زمان‌بندی‌های احتمالی فوران‌های آتشفشانی گذشته مرتبط با این فرآیند مورد استفاده قرار گیرد و بینش‌های ارزشمندی را ارائه دهد که می‌تواند امکان کشف ذخایر الماس را در آینده فراهم کند.

 

/منبع: jewellermagazine

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه