معدن طلا | غنی ترین معادن طلا

غنی ترین معادن طلا در محروم ترین شهر کشور

غنی ترین معادن طلا در محروم ترین شهر کشور
لینک کوتاه کپی شد

ملکی عنوان کرد: شهر تکاب با توجه به داشتن دو معدن طلا جزو شهرهای پردرآمد برای دیگران و محروم برای مردم منطقه است و نیم درصد طلای جهان در معادن تکاب قرار دارد.

به گزارش طلانیوز: پرویز ملکی، رییس اتحادیه صحافان، عکاسان و زرگران تکاب بیان داشت: تکاب جنوبی ترین شهر آذربایجان غربی  است و  دارای معادن طلا  است .معدن زرشوران که بزرگترین معدن طلای خاورمیانه و معدن آقدره که دومین معدن طلای آسیا است در این شهر قرار گرفته است.

 

نیم درصد طلای جهان در تکاب

وی افزود: به طور کلی شهر تکاب، یک  شهر کوچک و با جمعیت کم درآمد  است و از وجود این معادن طلا هیچ سودی نصیب مردم و یا اتحادیه طلا نشده است.

 

استخراج ماهیانه 500 کیلو طلای 24 عیار از معادن تکاب

ملکی تصریح کرد: در حال حاضر در مورد استخراج طلا از این معادن اطلاعات دقیقی وجود ندارد و بنا بر گفته ها ماهیانه حدود 400 تا 500 کیلو طلای 24 عیار از این معادن  استخراج می شود.

رییس اتحادیه صحافان، عکاسان و زرگران تکاب اظهار داشت: ایجاد صنایع پایین‌دست معادن از مطالبات جدی مردم منطقه است و بارها پیشنهادهایی برای سرمایه گذاری‌ و راه اندازی کارگاه های فرآوری، ساخت و تولید طلا در کنار معادن داده شده است ولی تا کنون اجرایی نشده و متاسفانه مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه حدود 400 تا 500 کارگر در معدن طلای تکاب کار می کنند گفت: 80 درصد کارگران معدن بومی تکاب هستند.

وی در ادامه گفت: با توجه به جمعیت کم شهر تکاب اتحادیه عکاسان، صحافان، بزازان، نجاران، شیشه بران، خدمات کامپیوتر با هم ادغام شده اند و اتحادیه ای تحت عنوان« اتحادیه، صحافان، عکاسان و زرگران» تشکیل شده که در بهار سال 1400 انتخاب دور جدید هیات مدیره این اتحادیه برگزار وآقایان پرویز ملکی به عنوان رئیس اتحادیه، بهمنی(خدمات کامپیوتر) به عنوان نائب رئیس اول، خرقانی (عکاس) به عنوان نائب رئیس دوم، نامق خضری(طلا فروش) به عنوان دبیر اتحادیه و سنندجی (تعمیرات کامپیوتر) به عنوان خزانه دار و عرفان زارعی (کافی نت) به عنوان بازرس اتحادیه انتخاب شدند.

ملکی با بیان اینکه به دلیل اینکه بازرس اتحادیه زرگران سر رشته ای از طلا ندارد بازرسی های اتحادیه به سید جلال علوی سپرده شده است و هر دو ماه یکبار بازرسی از واحد ها انجام می شود گفت: بیشتر تخلفاتی که به اتحادیه اعلام می شود دزدی های کوچک از مغازه ها است.

رییس اتحادیه صحافان، عکاسان و زرگران تکاب با بیان اینکه آقایان  زائر و ارجمند از پیشکسوتان  صنف طلا در شهر تکاب هستند بیان داشت: اتحادیه زرگران تکاب در سال 76 تاسیس شده و تاسیس اولین طلا فروشی در شهر تکاب مربوط به سال 1330 می باشد.

 

 عدم تمرکز طلافروشان تکاب در شهر

ملکی با اشاره به اینکه عمده طلای مورد مصرف شهر تکاب از تهران تامین می شود و دو نفر کیفی نیز از تبریز طلا می آورند اظهار داشت: با توجه به اینکه شهر تکاب بازار بزرگ و پر رونقی ندارد که گردشگر را جذب کند و به طور کلی در مرکز شهر تکاب 4 خیابان اصلی وجود دارد، طلافروشان نیز در یک نقطه از شهر متمرکز نبوده و در سطح شهر و اغلب در طول 4 خیابان اصلی شهر فعالیت دارند .

رئیس اتحادیه صحافان، عکاسان و زرگران تکاب گفت: ساعت کاری طلا فروشان تکاب از 9 صبح تا 1.5 ظهر و از 3.5 عصر تا 8 شب می باشد و اغلب مشتریان صبح از قشر کشاورز و مشتریان عصر از قشر کارمند و کارگران معدن هستند.

وی با بیان پیشینه طلا در شهر تکاب بیان داشت: در گذشته آموزش طلافروشی به صورت سینه به سینه به نسل بعد انتقال داده می شد ولی اکنون با رونق آموزشگاه های طلا سازی و جواهر سازی دریافت مدرک فنی حرفه ای و گذراندن دوره های حرفه ای برای کسب جواز طلافروشی الزامی است.

ملکی تصریح کرد: در گذشته در ایام عید و فصل پاییز بازارفروش طلا پررونق بود ولی اکنون با توجه به کاهش توان خرید ، مردم هر زمان که پول داشته باشند برای خرید طلا هزینه می کند و اغلب تمایل به خرید طلای دست دوم، بدون اجرت و طلای آب شده دارند.

 

20 درصد جمعیت شهر تکاب توان خرید طلا دارند

رئیس اتحادیه صحافان، عکاسان و زرگران تکاب ادامه داد: با توجه به اینکه اغلب جمعیت شهر تکاب قشر کارگر و کشاورز هستند و توان خرید طلا را ندارند بیان داشت: تنها 20 درصد جمعیت شهر تکاب که شغل های پردرآمد دارند، توان خرید طلا دارند و در تکاب خرید النگو بسیار رونق داشته و در حال حاضر نیز با رونق شبکه های اجتماعی تمایل بانوان به خرید طلاهای شیک و خاص افزایش یافته است.

وی در ادامه با بیان اینکه تکاب دارای ظرفیت و توانمندی‌ های بالایی در بخش گردشگری، معادن و کشاورزی است بیان داشت: متاسفانه دامداری و کشاورزی در تکاب ضعیف است و مسئولین به توسعه صنعت گردشگری این شهر هم توجه چندانی ندارند.

ملکی اظهار داشت: نام قدیم شهر تکاب «شیز» است  و تخت سلیمان از جاذبه‌های گردشگری تاریخی ارزشمند کشور و معروف به گنجینه ایران است و یکی از معروف‌ترین صنایع دستی تکاب، «فرش آهنین» است که آلمانی ها بسیار علاقمند به آن هستند.

وی ادامه داد: 60 درصد مردمان شهر تکاب کرد و اهل سنت و 40 درصد ترک و اهل تشیع هستند که بدون داشتن هیچ مشکلی کنار هم زندگی می کنند.

 

مالیات های سنگین و باقی مانده از گذشته مشکل صنف طلا در تکاب

رئیس اتحادیه صحافان، عکاسان و زرگران تکاب  در ادامه با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل طلافروشان تکاب مالیات های است و مالیات ارزش افزوده  مانده از سال های  99 و 400 است بیان داشت: بنا بر قانون از 13 دی ماه  1400  دریافت مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا حذف شد ولی  متاسفانه  مالیات  بر ارزش افزوده سال های قبل صنف طلا پرداخت نشده که پیشنهاد کرده ایم با توجه به اینکه قانون دریافت مالیات بر ارزش افزوده را حذف کردن این مالیات های مانده به 30 تا 40 درصد تقلیل یابد.

وی گفت: متاسفانه این مالیات ها سنگین بوده و به طور مثال برای یکی از مغازه های طلا فروشی در شهر کوچک تکاب یک میلیارد تومان محاسبه شده است.

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه