خرید الماس | مراکز تجارت الماس

۱۱ مرکز تجارت الماس در جهان

11 مرکز تجارت الماس در جهان
لینک کوتاه کپی شد

صرف‌ نظر از آنکه الماسها از طریق چه کانالی تجارت می‌شوند، به هر حال باید این کانال در مسیر خود از مراکز تراش سنگ عبور کند و موارد متعددی بر چگونگی و شرایط این مراکز تأثیرگذار می‌باشد.

به گزراش طلانیوز: صرف‌ نظر از آنکه الماسها از طریق چه کانالی تجارت می‌شوند، به هر حال باید این کانال در مسیر خود از مراکز تراش سنگ عبور کند و موارد متعددی بر چگونگی و شرایط این مراکز تأثیرگذار می‌باشد.

 

آنت ورپ (Antwerp) ؛ مهمترین مرکز تجارت الماس

این شهر در بلژیک از دوران قرون وسطا به همراه آمستردام عمده‌ترین مراکز تراش و تجارت الماس در اروپا محسوب می‌شدند.

این شهر امروزه به مهمترین مرکز تجارت الماس خام، صنعتی و تراش خورده تبدیل شده، بطوری که خرید و فروش بیش از 80% الماس خام در این شهر انجام می‌شود و حجم تجارت سالیانه الماس در این شهر به ده‌ها میلیارد دلار می‌رسد و مهمترین سایت هولدرها نیز در این شهر ساکن می‌باشند.

این شهر همچنین به تخصص در تراش الماس مشهور است و ماهرترین تراشنده‌ها که سنگهایی مانند Macle (الماسهای بلورهایشان2 قلو شدگی است که دارای ترکهای عمقی است) را به بهترین شکل می‌تراشند در این شهر زندگی می‌کنند.

 

امارات (Emirates (UAE

امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۱ با پشت سر گذاشتن آنتورب بلژیک تبدیل به قطب تجارت راف الماس شد. احمد بی سلیم «DMCC»، مدیرعامل مرکز تجارت آزاد دبی اعلام کرد که در سال گذشته (2021) ۲۲/۸ میلیارد دلار الماس راف (نتراشیده) از طریق امارات مبادله شده است⁣. از سال 2015، تجارت الماس راف امارات 76 درصد رشد داشته است.

در بیانیه دفتر مدیر عامل DMCC آمده است که کل تجارت الماس امارات بین سال های 2020 تا 2021 ، 83 درصد رشد داشته است. افزودن به تجارت از طریق دبی، گشایش روابط دیپلماتیک و تجاری با اسرائیل، دومین مرکز بزرگ الماس خاورمیانه، از زمان عادی سازی روابط در سال 2020 بوده است.

DMCC اکنون یک دفتر در بورس الماس اسرائیل (IDE) در تل آویو دارد و IDE یک دفتر در بورس الماس دبی دارد. دبی، خانه شلوغ ترین فرودگاه بین المللی جهان، صنعت الماس خود را با استفاده از نزدیکی به آفریقا، جایی که الماس های زیادی در آن استخراج می شود، و هند، جایی که 90 درصد از الماس های جهان صیقل داده می شود، رشد داده است.

 

آمستردام (Amsterdam)

همانطور که اشاره شد این شهر نیز از مراکز قدیمی تجارت الماس در اروپا بوده و در قرن شانزدهم الماس از هندوستان به آمستردام برای تجارت و سپس به آنت ورب (Antwerp) برای تراش برده می‌شد.

تراشنده‌های هلندی به تخصص در Cleave (روشی از برش است که از زوایای کلوژ استفاده میشود) کردن الماس مشهور بوده و ابداء کننده روش جدید برش الماس محسوب می‌گردند.

الماس کولینان (Cullinan) (بزرگترین الماس که تا به حال پیدا شده) نیز توسط یک هلندی به نام جوزف آشر (Joseph Ascher) در سال 1907 تراشیده شد.

ولی در خلال جنگ جهانی دوم بسیاری از تراشنده‌ها و تجار الماس که اغلب آنها نیز یهودی بودند توسط آلمانها یا کشته شده یا به اردوگاهها فرستاده شده و یا موفق به فرار شدند، و به همین دلیل امروز تعداد اندکی تراشنده الماس در این شهر باقی مانده است ولی این شهر هنوز یکی از مراکز مهم تجارت جهانی الماس محسوب می‌گردد.

 

تل آویو (Tel Aviv)

پس از آنکه ارتش آلمان در سال 1940 کشورهای هلند و بلژیک را اشغال کرد، اقتصاد و صنایع از جمله صنعت تراش الماس در این کشورها سقوط کرد و از طرفی، از آنجایی که اکثر تجار و تراشندگان الماس یهودی بوده و نازیها نیز بر زد یهودیان بودند، در نتیجه بسیاری از یهودیان از جمله دست‌اندرکاران الماس که از دست آلمانها جان سالم بدر برده بودند به تدریج به اسرائیل کنونی مهاجرت کرده و بدین ترتیب یک خلاء در مشتریان دیبرز ایجاد شد و از طرف دیگر بسیاری از مهاجرین مذکور از بهترین تجار و تراشندگان الماس بودند، به همین دلیل دیبرز مجبور شد تا در تقسیم‌ بندی‌های خود تجدید نظر کند و تعدادی از سایت هولدرها را از اسرائیل انتخاب کند.

ولی ایشان به دلیل مهاجرت دارای توان مالی قوی نبوده و در نتیجه ناچار به خرید الماسهای کوچک و ارزان بودند و تا پیش از دهه 80 مشغول به تراش الماسهای ارزان بودند، ولی از آن زمان تصمیم به تغییر در خط تولید خود گرفتند و شروع به تراش الماسهای بزرگ و اشکال فانتزی (Fancy cut) کردند و تراش سنگهای ارزان را به دیگر کشورهای آسیایی واگذار کردند. 

صنعتگران اسرائیلی در طراحی و تولید تجهیزات پیشرفته تراش الماس (مانند دستگاههای اتوماتیک و تراش لیزری) پیش قدم بوده و به همین دلیل الماسهای با اشکال فانتزی را با دقت بسیار بالایی می‌تراشند.

 

هند (India)

صنعت تراش الماس هندوستان در استان Gujarat و در نزدیکی مرکز تجارت بین‌المللی یمینی تمرکز دارد. گذشته از پیشینه تاریخی این کشور در صنعت الماس، پیدا شدن معدن ارگل استرالیا و سرازیر شدن الماسهای آن به هندوستان، صنعت تراش الماس را در این کشور تا حد زیادی تقویت کرد. زیرا با توجه به پایین ارزش نسبی این الماسها از یک طرف و پایین بودن دستمزد در هندوستان تراشیده می‌شوند کوچکتر از 3pts می‌باشند ولی حجم آن به قدری زیاد است که حدود 90% الماس تراش خورده جهان را شامل می‌شود (35% از نظر ارزش) بطوری که مهمترین صادرات این کشور در سال 2000 الماس تراش خورده بوده که به بازارهای آمریکا، اروپا و ژاپن سرازیر می‌شوند، بد نیست اشاره شود که بیش از 650 هزار نفر در صنعت الماس در کشور هندوستان مشغول به کار می‌باشند.

 

نیویورک (New York)

این شهر از نظر تجارت الماس رغیبی جدی برای تلاویو ، آنتورب محسوب می‌گردد بطوریکه نزدیک به نیمی از الماس تراش خورده جهان در این شهر مورد معامله قرار می‌گیرد. از آنجایی که میزان دستمزد در این شهر بسیار بالا می‌باشد، تراشکارها علاقمند به تراش الماسهای بزرگ و با بهترین کیفیت می‌باشند که البته اکثر این سنگها نیز در جواهر فروشی‌های لوکس همین شهر به فروش می‌رسد حجم این تجارت در این شهر به قدری گسترده است که جهت تامین امنیت لازم، خیابان 47 غربی که اکثر آسمان‌خراشهای آن شامل دفاتر تجارت الماس می‌باشند، دارای پلیس و نیرو امنیتی مخصوص می‌باشد.

 

جوهانسبورگ (Johannesburg)

این شهر که بزرگترین شهر آفریقای جنوبی بوده و در نزدیکی بزرگترین معادن طلای جهان قرار دارد یکی از مراکز اصلی تجارت الماس نیز می‌باشد. مهمترین نکته قابل توجه در این باره آن است که دیبرز در سایتهای که در این شهر برگزار می‌کند، سنگها را 10% ارزان‌تر از قیمت سایتهای لندن به فروش می‌رساند (این تخفیف فقط شامل کسانی می‌گردد که در جوهانسبورگ کارخانه تراش الماس دارند و در واقع در حکم یک سیاست تشویقی برای رشد دادن و نگاهداشتن اهمیت این شهر در تجارت الماس می‌باشد).

 

روسیه (Russia)

صنعت تراش الماس در روسیه به قرن هفدهم باز می‌گردد، ولی با پیدا شدن ذخایر غنی الماس در روسیه در دهه 50 این صنعت رشد چشم‌گیری پیدا کرد. تراشکارهای روس همواره بر روی کیفیت تأکید داشته و کیفیت تراش آنها با بلژیک و اسرائیل برابری می‌کند. روسها الماس خام خود را از معادن خود و همچنین دیبرز تأمین می‌کنند و پس از فروپاشی شوری دیبرز برای روسها نیز سهمیه سایت هولدر در نظر گرفت.

 

بانکوک (Bangkok)

تایلندی‌ها سابقه‌ای طولانی در تراش و فرآوری و تجارت سنگهای رنگی دارند، ولی از دهه نود بدون دارا بودن هرگونه سابقه‌ای در زمینه تراش الماس وارد این صنعت شده و تا سال 2000 به قدری پیشرفت کرده که بیش از بیست هزار نفر در بانکوک مشغول به تراش الماس بودند. هر چند که میزان دستمزد در تایلند نیز پایین است، ولی این در حد هندوستان نیست و به همین دلیل می‌توان گفت که آنها به تراش الماسهای متوسط (چه از نظر اندازه و چه ارزش) مشغول می‌باشند.

 

چین (China)

پشتیبانی قوی دولت این کشور از صنعت تراش الماس موجب رشد آن در سالیان اخیر شده است. البته بازار داخلی چین نیز خود می‌تواند عامل محرک مهمی محسوب گردد. هر چند که چینی‌ها نیز فعلاً مشغول تراش سنگهای کوچک می‌باشند ولی به کیفیت نیز اهمیت زیادی می‌دهند و حتی بسیاری از مراکز تراش الماس، سنگهای خود را پس از تراشیدن فقط برای کارهای پایانی مثل پولیش و… (Finishiong) به چین می‌فرستادند. همچنین در سالیان اخیر چینی‌ها به تراش الماسهای (Princess cut) که نوعی تراش مربعی است و کوچکتر از 2/0 قیراط و با کیفیت بالا مشهور شده‌اند.

 

کانادا (Canada)

این کشور در واقع آخرین عضو مراکز اصلی‌ تراش الماس می‌باشد. این صنعت مورد حمایت دولت قرار دارد و با حمایت‌ها، سرمایه‌گذاری و آموزشی دولت در شمالی‌ترین قسمتهایی توندرا (tundra) و در زیر لایه‌های قطور یخ ذخایر بسیار غنی و مهم الماس پیدا شد. البته حمایت‌های تشویقی دیگری نیز برای گسترش این صنعت وجود دارد، از جمله آنکه معدن ایکاتی10% از بهترین سنگهای خود را به تراشندگان محلی می‌فروشد. البته مراکز تراش الماس در بسیاری از دیگر شهرهای جهان نیز برقرار است ولی موارد مذکور مهمترین آنها می‌باشند.

 

/منبع: کتاب الماس نوشته فرشاد کیوانی/مایند آپ مارکت/سنگ شناس

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه