کشف گنج | گنج ۱۵۰۰ ساله

کشف گنج ۱۵۰۰ ساله توسط یک گنج یاب آماتور

کشف گنج 1500 ساله توسط یک گنج یاب آماتور
لینک کوتاه کپی شد

یک گنج‌یاب آمار در نروژ موفق به کشف مجموعه‌ای طلاها و جواهرات با قدمت ۱۵۰۰ سال شد که باستان‌شناسان این مجموعه را کشف طلای قرن در نروژ نامیده‌اند.

به گزارش طلانیوز: یک فلزیاب آماتور در نورژ موفق به کشف مجموعه‌ای شد که چندین آویز طلا و انگشتر و مروارید را در بر می‌گیرد. محققان این کشف را یکی از بزرگترین گنج‌ های طلای یافت شده در نروژ در قرن حاضر می‌دانند.

ارلند بور، مرد ۵۱ساله نروژی، اوایل تابستان امسال هنگام کاوش در رنسوی، جزیره‌ای خصوصی در سواحل جنوب غربی این کشور، این گنج را کشف کرد – که شامل ۹ آویز با نمادهای خاص، سه حلقه طلا و ۱۰ مروارید طلا بود.

ارلند بور فقط یک سرگرمی می خواست. بنابراین درست قبل از تابستان امسال، یک فلزیاب خرید. تا او را از روی کاناپه بلند کند و به دنبال گنج بگردد.

او در اطراف ساحل جزیره رنسوی ( Rennesøy ) در استاوانگر، در جنوب غربی نروژ جستجو می کرد که فلزیاب شروع به بوق زدن کرد. در یک تکه خاک چیزی را دید که شبیه سکه های طلا بود.

بور در یک بیانیه مطبوعاتی از موزه باستان شناسی در استاوانگر می گوید: «ابتدا فکر می کردم که پول شکلات را با لفاف طلا پیدا کرده ام ؛ اما بعد متوجه شد که چه چیزی پیدا کرده است.

او از طریق فلزیاب خود موفق شد این گنج را ردیابی کند و بعد از حفاری متوجه شد توده‌ای از اشیاء از دل خاک بیرون زده است. او بعد از کشف این اشیاء آنرا به مسئولان امر اطلاع داد و آن‌ها تأیید کردند که گنج طلا تقریباً ۳.۵ اونس (۱۰۰ گرم) وزن دارد.

به گفته اوله مدسن، مدیر این موزه، چیزی کمتر از “یافت طلای قرن در نروژ” نیست و به احتمال زیاد مربوط به قرن ششم است.

 

download (3)

 

قانون میراث فرهنگی نروژ بیان می‌کند که هر کسی که گنج را کشف کند، هزینه‌یاب دریافت می‌کند که باید به طور مساوی بین مالک زمین و یابنده تقسیم شود.

اوله مدسن (مدیر موزه باستان‌شناسی در دانشگاه استاوانگر) عنوان کرده است: پیدا کردن این همه طلا در یک زمان بسیار غیرعادی است.

کارشناسان موزه تشخیص دادند که قدمت آویزهای مسطح طلا به حدود سال ۵۰۰ پس از میلاد می‌رسد، زمانی که هیچ امپراتور رومی بر اروپای غربی حاکم نبود. در حالی که آویزها ممکن است شبیه سکه‌های طلا به نظر برسند، اما در واقع به آن‌ها «براکته» گفته می‌شود که به عنوان تزئین استفاده می‌شد.

download (4)

 

/منبع:گلدنیوز

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه