طلافروشی | مجوز صنف طلا

چالش روز صنف طلا صدور فله ای مجوزها است؟

چالش روز صنف طلا صدور فله ای مجوزها است؟
لینک کوتاه کپی شد

رییس اتحادیه طلا و جواهر، نقره و ساعت شهرستان تنکابن عنوان کرد:متاسفانه در روند فعلی صدور مجوز ها اتحادیه ها نمی توانند مانند گذشته سخت گیری کنند.

به گزارش طلانیوز: سعید فلاحی، رییس اتحادیه طلا و جواهر، نقره و ساعت شهرستان تنکابن بیان داشت: قبل از دهه 90 و گرانی دلار و افزایش ناگهانی قیمت طلا دوره رونق طلا فروشی ها بود که با گران شدن دلار فروش طلا در کشور افت کرد.

وی افزود:‌ زمانی کارمندان از مشتریان خود طلافروشی ها بودند و ماهانه خرید طلا داشتند ولی اکنون قشر کارگر و کارمند ضعیف شده اند و اغلب مشتریان طلافروشی ها افرادی هستند که یا محصول و یا ملک خود را با قیمت خوب فروخته اند.

فلاحی تصریح کرد: در سنوات گذشته اعیاد و مناسبت هایی مثل روز زن و روز مادر فروش طلا رونق داشت ولی اکنون با این وضعیت اقتصادی و گرانی نمی توان امید داشت که در این ایام فروش خوب باشد.

صدور فله ای مجوز ها چالش روز صنف طلا

وی با بیان افزایشی بودن تعداد واحدهای طلافروشی در تنکابن خاطر نشان کرد:‌ متاسفانه صدور فله ای مجوز کسب و کار و و صدور مجوز برای افراد بی تجربه و بدون سابقه برای صنف طلا تبدیل به چالشی شده است.

فلاحی تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر بیشتر تخلفات در صنف توسط افرادی انجام می شود که تجربه کار در طلافروشی نداشته و فکر می کنند با فروش طلای دست دوم، کم عیار و فروش سکه های تقلبی می توانند در این شغل رشد کنند.

 ‌متاسفانه در روند فعلی صدور مجوز ها اتحادیه ها نمی توانند مانند گذشته سخت گیری کنند و شرط صدور مجوز را گذراندن دوره های آموزشی و کسب تجربه و مهارت قرار دهند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر، نقره و ساعت شهرستان تنکابن افزود:‌ در چند سال اخیر 3 تا 4 نفر از بانوان شهر نیز وارد این حرفه شده و جواز مستقل به نام خود دریافت کرده اند که حضور بانوان در شغل طلافروشی علیرغم اینکه مزایایی برای خریداران دارد ولی بطبع نسبت به آقایان کار سخت تری برای یادگیری در پیش خواهند داشت.

فروش طلای دست دوم پدر بازار طلا را درآورده

فلاحی در ادامه یکی از مشکلات صنف طلا در شهرستان تنکابن را فشار بیش از اندازه اداره قاچاق کالا و ارز عنوان کرد و بیان داشت: این اداره برای پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و جلوگیری از فروش طلای خارجی علیرغم اینکه بیشتر طلای خارجی در شهرهای بزرگ فروش می رود به شهرهای کوچک فشار می آورد.

وی رواج فروش طلای دست دوم را از دیگر مشکلات صنف را عنوان کرد و بیان داشت: دست دوم فروشی طلا و صدور مجوز برای فروش طلای دست دوم از چالش هایی است ضربه بدی به تولید و جامعه کارگری زده است و برخی از تولید کنندگان به دلیل کاهش تولید مجبور به اخراج کارگران شده اند.

فلاحی اذعان داشت: فروش طلای دست دوم و بدون اجرت فروختن طلا بیشتر از فروش طلای خارجی و قاچاق به صنف طلا ضربه زده است.

وی گفت: امروزه با رونق فروش آنلاین نیز متاسفانه برخی از افراد اقدام به فروش طلای دست دوم در فضای مجازی کرده اند که این فروش طلای دست دوم بازار فروش طلای نو را خراب و پدر بازار را درآورده است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر، نقره و ساعت شهرستان تنکابن ادامه داد: اگر از فرصت اینترنت و فضای مجازی برای تبلیغ محصولات طلا فروشی ها استفاده شود مشکلی برای صنف ایجاد نمی شود ولی وقتی به حاشیه می رود برای صنف ایجاد ضرر می کند که اگر از سطوح بالا در کشور از اتحادیه های طلا و جواهر حمایت شود می توان جلوی فروش طلای دست دوم را گرفت.

فلاحی در ادامه گفت: شهرستان تنکابن از قدیم جز شهرهای باکلاس و لاکچری مازندران و گیلان بوده و سال های اوایل انقلاب 4 سینما در این شهر بود و همه نوع امکانات طبیعی از کوه، دریا، اماکن طبیعی و گردشگری داشت ولی اکنون متاسفانه هیچ سینمایی ندارد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان تنکابن مرکز باغ های کیوی، پرتقال و چای است و شغل اغلب ساکنین شهرستان علاوه بر پرورش ماهی و ماهیگیری شغل باغداری، کشاورزی و دامداری است بیان داشت: بافت کیف و ساک های حصیری، سبد بافی و نمد از صنایع دستی این شهرستان است.

فلاحی در مورد تاثیر گردشگران بر بازار طلا نیز بیان داشت: اغلب گردشگران در شهرهای رامسر، متل قو، عباس آباد اسکان دارند و حضور آنها در تنکابن تاثیری بر بازار طلا شهر ندارد و فقط برخی از مسافران خارجی که خانواده آنها در تنکابن سکونت دارند زمانی که برای بازدید خانواده می آیند گاها از بازار طلا شهرستان خرید می کنند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر، نقره و ساعت شهرستان تنکابن با بیان اینکه شغل طلا فروشی از گذشته از پدر به پسر منتقل شده است ولی اکنون آموزش های این حوزه در تنکابن توسط فنی و حرفه ای انجام می شود که از نظر اتحادیه این آموزش ها آنچنان که باید قوی نیز لذا اتحادیه پیشنهاد داده برای آموزش می تواند استادکاران قوی تری را معرفی کند.

نیم قرن سابقه طلا فروشی در تنکابن

وی با بیان اینکه آقای قریشی اولین طلافروشی شهر تنکابن را قبل از انقلاب تاسیس کرده است گفت: تاسیس اتحادیه تنکابن به سال های بعد از انقلاب برمی گردد.

فلاحی گفت:‌ هیات مدیره جدید اتحادیه طلا و جواهر تنکابن از تیرماه 401 آغاز به کار کرده و آقایان ساسان فرزاد (نایب رئیس اول، منوچهر تقی پور(نایب رئیس دوم)، کامبوزیا پاکدامن(دبیر) محمد قهرمانی نژاد(خزانه دار)، بهمن مهر کیش( بازرس) به عنوان اعضای جدید برگزیده شدند.

وی در تشریح فعالیت های هیات مدیره فعلی اتحادیه طلا و جواهر تنکابن گفت: پرداخت بدهی های قبلی اتحادیه و پرداخت سنوات دهه قبل و به روزرسانی و تامین مالی اتحادیه به جهت اینکه زیر مجموعه اتحادیه های دیگر قرار نگیرد از مهمترین اقدامات اتحادیه بوده است.

فلاحی برگزاری جلسه با اماکن و نیروی انتظامی و هماهنگی جهت اینکه متقاضیان تاسیس طلافروشی قبل از دریافت مجوز به اماکن مراجعه و از لحاظ مکان تاییدیه از نیروی انتظامی و اماکن دریافت کنند از اقدامات مهم دیگر است.

 

/منبع: گلدنیوز

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه