طلای دست دوم | فروش طلای دست دوم

رواج فروش طلای دست دوم به صنعت طلا ضربه می زند

رواج فروش طلای دست دوم به صنعت طلا ضربه می زند
لینک کوتاه کپی شد

رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر سکه شهرستان مرند:اصلی ترین خریداران طلا در مرند قشر کامیون دار و رانندگان ترانزیت هستند.

به گزارش طلانیوز: سیروس حدادی، رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر سکه شهرستان مرند بیان داشت: در گذشته اغلب مردم شهرستان مرند پیشه کشاورزی داشتند ولی در چند سال اخیر تقریبا شغل اصلی مردم شهرستان رانندگی ترانزیت است و برخی خانواده ها 10 تریلر دارند و اغلب پول حاصل از فعالیت خود را برای خرید طلا هزینه می کنند.

وی با اشاره به نقش موثر ترانزیت در توسعه این شهرستان بیان داشت: گردش مالی  کامیون ها وتریلی ها سرمایه بزرگی برای مرند است و باعث توسعه این شهر و بهبود وضعیت اقتصادی و اشتغال شهر شده است.

حدادی تصریح کرد: در دهه اخیر کاشت زعفران به کشاورزی مرند رونق بخشیده و زعفران مرند یکی از برند های زعفران شده که برخی از فروشندگان زعفران از مشهد زعفران مرند را خریداری و با زعفران مشهد مخلوط می کنند و می فروشند.

رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر سکه شهرستان مرند اظهار داشت: باغداری نیز از مشاغل دیگر مردم مرند است که در چند سال اخیر باغات شهر تبدیل به باغ پسته شده و مردم شهر برای کسب درآمد بیشتر روی به باغداری و کشاورزی آورده اند.

 

کاهش 35 درصدی قدرت خرید مردم

وی با بیان اینکه در حال حاضر 75 واحد طلا فروشی، 15 واحد تعمیرات طلا، 3 واحد آزمایشگاه ری گیری، 2 واحد آب شده فروشی طلا و 2 واحد سکه فروشی در شهرستان مرند فعالیت می کنند گفت: طلا فروشان مرند در خیابان امام خمینی (ره) و حوالی چهار راه هفت تیر متمرکز هستند.

حداد مرندی در ادامه با بیان اینکه به طور کلی قدرت خرید مردم نسبت به دهه گذشته 35 درصد کاهش یافته است بیان داشت: به طور مثال در سال های گذشته اغلب سرویس طلا در  طلا فروشی ها به فروش می رفت ولی اکنون مردم بیشتر طلای خرده ریز می خرند و فقط ماهیانه یک سرویس طلا فروش می رود.

 

فروش طلای بدون اجرت به صنعت طلا ضربه می زند

 وی بیان داشت: یکی از مهمترین مشکلات صنف و صنعت طلا و جواهر کشور، فروش طلای دست دوم و بدون اجرت است که توسط برخی از همکاران انجام می شود ولی با تدابیری که در اتحادیه طلا و‌جواهر شهرستان مرند اتخاذ گردیده به صورت جدی با پدیده کهنه فروشی مقابله و با فروشندگان طلای دست دوم برخورد میشود.

رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر سکه شهرستان مرند  تاکید کرد: متاسفانه رواج فروش طلای دست دوم و بدون اجرت به صنعت طلا ضربه می زند.

وی یکی از مشکلات اصلی که نه تنها مرند که کل کشور درگیر آن هستند را وضع برخی قوانین عنوان کرد و بیان داشت:‌گلایه مند بودن اغلب کسبه از مدیران مالیاتی به دلیل قوانین است و مدیران و مجریان مالیات فقط مجری قوانین هستند و ایراد اساسی در قانون مجلس و دولت است که تصمیم گیری و قانونگذاری می کنند.

 

قوانینی که به صنعت طلا آسیب می زند

حداد مرندی بیان داشت:‌در مورد قانون مالیات بر ارزش افزوده بارها به ایرادات این قانون تذکر داده شد ولی متاسفانه اجرای این قانون غلط سال ها معضل بزرگ صنف طلا و جواهر بود و به صنف آسیب زیادی وارد کرد.

وی در ادامه قانون مالیاتی جدید و محاسبه و دریافت مالیات بر اساس تراکنش های  دستگاه های کارتخوان را از دیگر قوانینی دانست که در صنف طلا بایستی با نگاه کارشناسی و تخصصی تری انجام شود و خرید و فروش سکه و طلای آب شده که سود چندانی ندارد از درآمد و تراکنش ها تفکیک گردد.

رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر سکه شهرستان مرند ادامه داد: معاون مدیر کل اداره مالیات شهرستان مرند به منظور افزایش اطلاع و دانش طلافروشان به امور مالیاتی و رفع  مشکل عدم آگاهی به قوانین مالیاتی اعلام آمادگی برای برگزاری دوره های آموزشی در این راستا را داشته است.

حداد مرندی اظهار داشت: به دلیل اینکه با توجه به اجرت ها مبلغ طلا مشخص نیست زمینه برای چانه زنی مشتری برای کم کردن قیمت طلا وجود دارد و موضوع چانه زنی مشتریان یکی از مشکلات صنف طلا است.

 

نقش موثر زنان در صنف طلا

وی در ادامه با اشاره به حضور زنان در صنف طلا و اینکه در شهرستان مرند 3 نفر از بانوان وارد صنف طلا شده و  خانم نرگس خاوری نیز به عنوان بازرس در هیئت مدیره فعالیت دارد گفت:‌حضور بانوان در صنف و در کسوت فروشندگی باعث می شود بانوان برای خرید طلا اطمینان خاطر و امنیت و راحتی بیشتری داشته باشند.

حداد مرندی بیان داشت:‌ عمده طلای شهرستان مرند از تهران خریداری می شود و عمده داد و ستد طلافروشان مرندی با تهران است چرا که بر خلاف شهرهای جنوبی کشور و کرمان طلای زرد در شهرستان مرند مصرف ندارد و بانوان مرندی به خرید طلای قرمز و طلاهای روز علاقه دارند.

[9/27, 12:26] حداد اتحادیه مرند: وی با بیان اینکه وی به دلیل علاقه به شغل طلا فروشی و افزایش تجربه در این شغل در نمایشگاه های تخصصی طلا و جواهر در کشور های هنگ کنک، بانکوک، ترکیه و دبی شرکت کرده و این حضور و دیدن محصولات و  مصنوعات دیگر کشور ها باعث انتخاب بهتر و خرید بهتر طلا می شود.

رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر سکه شهرستان مرند گفت: متاسفانه ایران در تولید طلا به لحاظ دستگاه ها و ماشین آلات پیشرفته ای که در این حوزه وجود دارد از برخی کشور ها عقب تر است که این مهم برای ارتقاء صنعت طلا بایستی مورد توجه قرار گیرد.

حداد مرندی با تاکید بر اهمیت آموزش و ضرورت کسب تحصیلات تکمیلی طلا فروشان در رشته طلا و جواهر به منظور رشد و ارتقاء این هنر صنعت بیان داشت: شرکت پالار گوهر  در نظر دارد دوره های آموزشی رایگان را در زمینه تولید و ساخت طلا با همکاری اتحادیه طلا مرند برگزار کند.

 

صنف طلای شهرستان مرند از منظم ترین صنوف

وی در ادامه گفت: سابقه فعالیت اتحادیه طلای مرند را به 40 سال پیش برمی گردد و آخرین انتخابات هیات مدیره اتحادیه در اسفند ماه 401 برگزار شده است.

حداد مرندی تصریح کرد: هئیت مدیره جدید اتحادیه طلای مرند در این مدت با شعار حفظ نظم و امنیت از منظم ترین اتحادیه های طلا  در کشور بوده و در این راستا برای طلا فروشان شهرستان ساعت کاری مشخص نموده است و طلافروشان برای حفظ امنیت و هماهنگی موظف هستند فقط در ساعت کاری مشخص شده فعالیت داشته باشند.

رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر سکه شهرستان مرند خاطر نشان کرد: ساعت کاری طلا فروشی های مرند از ساعت 10 صبح تا ساعت  8 شب تعیین شده و بنا به تصویب هیات مدیره اتحادیه همانند تعطیلی های بازار بزرگ تهران ، روزهای جمعه و مناسبتهای مذهبی وفات و میلاد ائمه طلا فروشی های مرند تعطیل هستند.

 

اعطای وام 500 گرمی طلا از صندوق قرض الحسنه طلا مرند

وی یکی دیگر از اقدامات اتحادیه را ساماندهی و یکسان کردن تابلو های نرخ آنلاین و تجهیز طلا فروشی ها به این تابلو ها عنوان کرد و بیان داشت قبل از این تابلو ها نیز نرخ طلا به صورت یکسان و آنلاین به طلا فروشان اعلام می شد.

حداد مرندی در ادامه تامین امکانات رفاهی و هماهنگی برای استفاده از هتل ها در مسافرت های اعضا را از دیگر خدمات اتحادیه برشمرد و بیان داشت: اتحادیه صندوق قرض الحسنه طلا را راه اندازی کرده و روزانه هر کدام از طلافروشان نیم گرم طلا در صندوق می گذارند که ماهانه این طلا جمع و در قرعه کشی ماهنامه  در مجموع 500 گرم طلا به برنده تعلق می گیرد که بایستی به طور اقساط ماهیانه 15 گرم طلا به صندوق برگرداند که این مهم می تواند به توسعه کسب  طلا فروشان کمک کند.

 

مرند، شهر محل عبور حضرت نوح (ع) و کلیساهای قدیمی

رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر سکه شهرستان مرند  تصریح کرد: شهرستان مرند در 65 کیلومتری تبریز به سمت آذربایجان باکو قرار دارد و شهری است که عده ای معتقدند کشتی نوح از این شهر عبور کرده است و مردمان این شهر بسیار مهمان نواز بوده و ترک زبان هستند.

وی اظهار داشت: صنایع دستی شهرستان قالی بافی و حصیر بافی بوده است که حصیر بافی در شهرکشکسرایی از توابع شهرستان مرند انجام می شده ولی اکنون هر خانواده حداقل  2 تا 3 ماشین سنگین ترانزیتی دارد و بساط حصیر بافی در این  شهر جمع شده است.

حداد مرندی ادامه داد: دو کلیسای موجومبار و کلیسای جلفا از کلیساهای قدیمی کشور است که در گذشته نقش موثری در جذب گردشگر و افزایش گردش مالی بازار مرند داشته است بیان داشت: در گذشته ارامنه برای زیارت از این  کلیساها وارد شهر مرند می شدند و از شهر خرید می کردند ولی اکنون از طریق کمربندی به این کلیسا ها می روند.

وی افزود، با توجه به فاصله ی بسیار کمی که با منطقه آزاد ارس  داریم، از موهبات آن بهره مند نیستیم، اما ساکنین آن منطقه و هادیشهر و اطراف آن اغلب برای خرید طلا به شهرستان مرند مراجعه میکنند.

 

به قدرت و ثروت حاصل از طلافروشی نناز

آقای حدادی که از قدیمی های این صنف و پدر وی نیز اولین رییس اتحادیه طلا مرند بوده است بیان داشت: توصیه های پدرم همواره  در زندگی شغلی سرلوحه کارم بوده است.

حداد مرندی افزود:  پدرم توصیه می کرد هیچ وقت به مال و قدرت نناز و بدان که ویترین طلافروشی از آن مردم است و طلافروش بایستی با مدیریت خوب و طی کردن راه صحیح کسب بتوانند از طلای ویترین امرار معاش کند.

وی خاطر نشان کرد: بنا به توصیه  پدرم در 65 سال سابقه فعالیت در این شغل همیشه به شغل طلا فروشی اهمیت داده ام نه به ثروت آن و همواره تلاش داشته ام بخشی از سود حاصله از این شغل را در امور خیری چون خرید جهیزیه، اعزام افراد بی بضاعت به کربلا و مشهد، توانبخشی نیازمندان بهزیستی هزینه شود.

و در پایان اظهار داشت امیدوارم رکودی که سراسر بازار طلا و‌ جواهر را گرفته به زودی  از بین رفته و رونق به این صنف برگردد.

 

/منبع: گلدنیوز

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه