سومین میز کشوری طلا | تسهیل تولید هدف اساسی میز طلا

هدف اساسی میز طلا چیست؟ | سومین میز کشوری طلا در چه تاریخی برگزار میگردد؟

هدف اساسی میز طلا  چیست؟ | سومین میز کشوری طلا در چه تاریخی برگزار میگردد؟
لینک کوتاه کپی شد

مدیرکل صنایع ورزشی و خلاق وزارت صمت عنوان کرد:هدف میز کشوری طلا رفع مشکلات و کمک و تسهیل به تولید صنعت مصنوعات طلا و جواهر است.

به گزارش طلانیوز:  محمدرضا زارع، مدیرکل دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت بیان داشت: تمامی اقدامات و فعالیت هایی که در حوزه میز کشوری توسعه صنعت مصنوعات طلا، نقره، جواهر و سنگ‌های گران‌بها انجام شده و انجام خواهد گرفت برای کمک به حوزه تولید است.

وی افزود: اغلب مشکلات صنف طلا در سه بخش تولید، صادرات و واردات مواد اولیه و تجهیزات در میز طلای کشوری مطرح و اقدامات برای رفع این مشکلات انجام می گیرد.

زارع با بیان اینکه از ابتدای سال پیرو دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تشکیل میز تخصصی طلا، تا کنون دو جلسه برگزار شده است که دومین جلسه میز کشوری طلا در حاشیه نمایشگاه طلا و جواهر اصفهان تشکیل شد و در این نشست تصمیمات جلسه قبل بررسی و تصمیمات جدیدی نیز گرفته شد.

 

25 آبان ماه؛ برگزاری سومین میز طلا

مدیرکل دفتر صنایع خلاق وزارت صمت در ادامه با بیان اینکه تلاش بر این است که جلسات میز کشوری طلا در خلال نمایشگاه های طلا و جواهر برگزار شود گفت: جلسه بعدی میز کشوری طلا 25 آبان ماه همزمان با نمایشگاه طلا و جواهر تبریز و جلسه بعد نیز در آذر ماه و همزمان با نمایشگاه مشهد برگزار می شود.

وی با بیان اینکه تسهیل در ورود شمش طلا و ثبت سفارش سیستمی شمش طلا از تصمیمات دومین میز طلای کشور بود که اکنون در حال انجام است، گفت: برگزاری کارگروه توسعه صادرات استان ها در فاصله میز کشوری بعدی از مصوبات جلسه دوم بود که تا کنون استانهای مشهد، اصفهان، تهران جلسات کارگروه توسعه صادرات را برگزار و صورتجلسات را ارسال کرده اند.

 

جانمایی ساخت شهرک طلا و جواهر در 5 استان

زارع بیان داشت: در میز کشوری طلا به ادارات کل صمت استانها وظیفه داده شد در مورد راه اندازی شهرکهای تخصصی طلا و جواهر پیگیری های لازم را انجام دهند که 5 استان تهران، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی و یزد پیگیری ها انجام و اکنون در وضعیت جانمایی شهرک ها قرار دارند و حتی در دو استان اصفهان و تبریز جانمایی ها نیز انجام شده است.

 

عدم همراهی اتحادیه ها علت به نتیجه نرسیدن شهرک های طلا

وی در ادامه یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن شهرک های طلا در استان ها را عدم همراهی اتحادیه با واحدهای استانی اعم از معاونت اقتصادی استانداری، اداره صنعت، معدن و تجارت و اداره استاندارد عنوان کرد و بیان داشت: مرکزیت کار راه اندازی شهرک های طلا با اداره صمت استان ها و اتحادیه ها است و اغلب اتحادیه ها در جانمایی شهرک ها به مشکل میخورند که اگر در مکان شهرک به جمع بندی برسند مشکلی برای ساخت و ساز و سرمایه گذاری اولیه در این حوزه وجود نخواهد داشت.

مدیرکل دفتر صنایع خلاق وزارت صمت گفت: یکی دیگر از تصمیمات دومین میز کشوری طلا در حوزه گوهر سنگها بود که مقرر شد با توجه به اینکه در گروه 4 کالایی قرار دارند پیگیری هایی برای خروج گوهر سنگ ها مورد نیاز از گروه 4 کالایی انجام شود که برای انجام این موضوع به معاونت معدنی و شرکت ایمیدرو ارجاع شد.

وی تسهیل در حضور شرکتهای خارجی جهت نمایشگاه های طلا و جواهر را از دیگر تصمیمات برشمرد که در این راستا برای حضور در نمایشگاه اصفهان عبور موقت تعدادی شرکت خارجی صورت پذیرفت و هماهنگی هایی با سازمان توسعه تجارت برای حضور شرکتهای خارجی انجام گرفته است.

زارع خاطر نشان شد: در مورد تبصره 4 ماده 18 نیز دو هفته فرصت برای جمع آوری نظرات پیشنهادی جهت ارسال به ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشخص شد که در این فرصت چند اتحادیه نظرات پیشنهادی و اصلاحی خود را ارسال کردند و پس از بررسی به ستاد ارسال شد که فعلا تغییر خاصی روی تبصره انجام نشده است.

 

به طور میانگین کشوری بیش از ۳۰ درصد ثبت نام ها در سامانه جامع تجارت انجام گرفته

وی در ادامه یادآور شد: اجرای سامانه جامع تجارت در برخی استان ها و شهرها به صورت قوی و در برخی به صورت ضعیف تر در حال اجرا است و به طور میانگین کشوری بیش از ۳۰ درصد ثبت نام ها در سامانه جامع تجارت انجام گرفته و روند خوبی وجود دارد، ولی با توجه به اینکه صنف طلا و جواهر تعداد کسبه بالایی دارد ثبت نام در سامانه زمان بر خواهد بود.

زارع ادامه داد: اجرای قانون تبصره 4 ماده 18 و ثبت و اظهار تولید در سامانه جامع تجارت به کمک تولید کنندگان می آیند ولی تولیدکنندگان و کسبه صنف طلا بر خلاف این واقعیت فکر می کنند با ثبت معاملات در سامانه تجارت باید مالیات بیشتری پرداخت کنند.

وی افزود: سامانه صدور مجوزها جهت تسهیل در کسب و کارها به وجود آمده که در حوزه طلا و جواهر اگر صدور مجوزی در سامانه مجوزها انجام شود حتما نظارت با اتحادیه ها است و اتحادیه ها به عنوان بالاترین ارگان صنفی مورد قبول وزارت صمت هستند که باید وظیفه نظارتی خود را انجام دهند.

زارع اظهار داشت: مجوزهای صنفی مانند مجوز مشاغل خانگی که مبنی بر فعالیت در حوزه طلا و جواهر توسط دستگاه های مختلف مانند وزارت میراث فرهنگی، وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت معدن و تجارت صادر می شود باید زیر مجموعه اتحادیه طلا و جواهر همان شهر باشد.

مدیرکل دفتر صنایع خلاق وزارت صمت با بیان اینکه رفتن به سمت ابطال این مجوزها کار درستی نیست و باید نظارت همه این مجوزها ذیل اتحادیه طلا و جواهر باشد.

 

هیچ محدودیتی برای واردات تجهیزات و ماشین آلات وجود ندارد

وی با تاکید بر اینکه در حوزه طلا و جواهر تمامی تولیدکنندگانی که مجوز صنعتی از وزارت صمت دریافت کرده اند در حوزه واردات ماشین آلات و تجهیزات با هیچ محدودیتی روبرو نبوده و وزارت صمت تمامی دارندگان مجوز صنعتی را برای دریافت تسهیلات برای ورود ماشین آلات و مواد اولیه حمایت می کند.

زارع گفت: برخی از فعالین صنف طلا و جواهر از یک طرف نمیخواهند مجوز صنعتی دریافت کرده و از سامانه جامع تجارت کد نقش بگیرند ولی از طرف دیگر انتظار دریافت تسهیلات و حمایت دارند که به دلیل همین دوگانگی هنوز به جمع بندی نرسیده و انتظار حمایت دارند که وزارت صمت به دلیل اینکه مجوز صنعتی ندارند از پس حمایت آنها برنمی آید.

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه