اقتصاد|سکه

علت بزرگ شدن حباب سکه چیست

علت بزرگ شدن حباب سکه چیست
لینک کوتاه کپی شد

در حالی که بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امامی در سه ماه گذشته افزایشی برابربا 14.6 درصد را تجربه کرده است، حباب سکه تمام بهار آزادی بیش از 48 درصد افزایش یافته است.

به گزارش طلانیوز: تمام بهار آزادی در اواسط اسفندماه سال گذشته در بازار برابر با 35 میلیون و 680 هزار تومان بود . قیمت سکه در این دوره زمانی با رشدی 14.6 درصدی به محدوده چهل میلیون 900 هزار تومان رسیده است اما در همین دوره زمانی حباب سکه از حدود 5 میلیون و 446 هزار تومان در اسفندماه به هشت میلیون و 63 هزار تومان افزایش یافته است.

طلا و سکه-طلانیوز

عدم تطابق رشد حباب سکه با قیمت سکه ناشی از سیاست‌های نارسای سیاستگذار در بازار است . این اتفاق در دوره‌هایی رخ می‌دهد که عرضه از تقاضا عقب‌مندگی شدید دارد. این وضعیت نشان از آن دارد که سیاستگذار ترجیح می‌دهد با توجه به در اختیار داشتن انحصار ضرب و عرضه سکه، حباب مذکور را حفظ و بزرگ کند .

این بدان معناست که از 40 میلیون و 900 هزار تومان قیمت پرداختی برای سکه، هشت میلیون تومان آن حباب است و مشتری این کالا را به قیمتی بسیار گزاف‌تر از ارزش واقعی آن خریداری می‌کند.

در پیش بینی قیمت سکه ،صرافان نیز معتقدند حجم خرید سکه تمام بهار آزادی چندان بالا نیست از این رو بزرگ شدن حباب نشان از آن دارد که عرضه‌ی سکه به صورت قطره‌چکانی و بسیار عقب‌تر از تقاضاست. 

منبع: اقتصاد100

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه