اقتصاد|طلا

گزارش شورای جهانی طلا از سومین ماه افزایشی قیمت طلا

گزارش شورای جهانی طلا از سومین ماه افزایشی قیمت طلا
لینک کوتاه کپی شد

شورای جهانی طلا : طلا سومین افزایش ماهانه متوالی درسال 2024 را در طول ماه می (may) ثبت کرد به طوریکه فعالیت فرابورس و بانک مرکزی همچنان عامل کلیدی تقویت قیمت طلا در ماه می بوده است. مطابق این گزارش در ماه ژوئن احتمال افزایش قیمت طلا ، با توجه به تضعیف دلار ، وجود دارد.

به گزارش طلانیوز: طلا سومین افزایش ماهانه متوالی را در ماه می ثبت کرد ، هرچند اندک ، و با 2 درصد افزایش به 2348 دلار در هر اونس رسید. علی‌رغم افزایش معتدل‌تر قیمت طلا نسبت به ماه مارس و آوریل ، طلا در اواسط ماه به بالاترین حد خود یعنی 2427 دلار آمریکا در هر اونس رسید و پس از آن عقب‌نشینی کرد که احتمالاً بازتاب کمی سود بوده است.

قیمت طلای جهانی

اما فعالیت بازار در طول ماه حمایتی باقی ماند، به‌طوری‌که موقعیت‌های خالص پولی مدیریت شده طولانی مدت در COMEX به بالاترین سطح چهار ساله خود رسید و ETFهای طلا (اولین صندوق قابل در بورس طلا)  برای اولین بار از ماه می 2023، شاهد جریان خالص ورودی (529 میلیون دلار آمریکا) بودند.

دلایل افزایش قیمت طلا در ماه گذشته میلادی

مومنتوم و کاهش ارزش دلار آمریکا محرک های مثبت برای افزایش قیمت طلا بودند، اما تاثیر آنها حاشیه ای بود. ما معتقدیم برخی از دلایل افزایشی ماندن قیمت طلا به خرید قوی خارج از بورس بازمیگردد، از جمله خریدهای بانک مرکزی که سهم قابل توجهی در بازده اخیر طلا داشته است.

پیش بینی قیمت طلا در ماه جدید میلادی

آمارهای رشد و تورم ایالات متحده همچنان به بازارهای ارز و همچنین طبقات دیگر دارایی ها جهت می دهد. در واقع، دلار تا همین اواخر به‌طور قابل‌توجهی قوی به نظر می‌رسید، زیرا رشد ایالات متحده قوی بود.

با این حال، افزایش قیمت دلار آمریکا در ماه مه معکوس شد - برای اولین بار در سال 2024 کاهش یافت - اما با نگاه به نمودارها ، روایت افزایشی دلار ممکن است با استدلال هایی برای صعود بعدی همراه باشد، که به نوبه خود می تواند برای طلا مثبت باشد.

اما برای پیش بینی قیمت طلا دو سناریو وجود دارد ، اول : سناریوی "عدم فرود" که این نگاه در بین تحلیلگران رو به افزایش است. دوم، و طبق نظرسنجی مدیر صندوق جهانی BofA، یک فرود نرم همچنان سناریوی غالب در بین سرمایه گذاران برای طلا در این مقطع است.

داده های تاریخی چه پیش بینی از قیمت طلا دارند؟

دوره پس از اوج گرفتن دلار از نظر تاریخی برای طلا خوب بوده است. ما هشت دوره از تاریخ را ارزیابی کردیم که در آن دلار یک انقباض طولانی را تجربه کرد. میانگین مدت این عقب نشینی ها تقریباً 22 ماه بود که طی آن دلار آمریکا 23 درصد کاهش یافت و طلا به طور متوسط ​​52 درصد افزایش یافت.

با نگاهی عمیق تر، زمانی که دلار در یک دوره شش ماهه از سال 1971 حداقل 10 درصد کاهش یافته است، متوسط ​​بازده طلا در این دوره ها 14+ بود. علاوه بر این، بازده طلا در 87 درصد مواقع مثبت بود.

به طور خلاصه به نظر می‌رسد دلار آمریکا در یک محیط معاملاتی طولانی مدت قرار دارد، اما اخیراً عملکرد خوبی داشته است، می‌تواند پس از اولین ماه کاهشی خود در سال 2024 در ماه می، عقب‌نشینی بیشتری داشته باشد. و همانطور که در تجزیه و تحلیل ما مشخص شد، هر گونه ضعف طولانی مدت در دلار باید حداقل، باد مخالف را کاهش دهد و بالقوه صعودی را برای طلا در ماه های بعد ایجاد کند.

منبع:گلدنیوز

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه