نقره از نظر خصوصیات فلزی براق و نسبتا نرم است که سخت تر از طلا می باشد.

آبکاری نقره چیست و چگونه انجام میشود

آبکاری نقره چیست و چگونه انجام میشود
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش طلانیوز: آبکاری یا پوشش کاری یا روکش کردن فرایندی است که به منظور جلوگیری از فرایند اکسیداسیون، سایش، افزایش مقاومت سطحی، یک لایه از فلزات و یا غیر فلزات روی فلزات یا غیر فلزات دیگر قرار میگیرد. از مهمترین دلایل آبکاری هزینه مناسب استفاده از آن می باشد.

کاربرد و خواص آبکاری نقره چیست؟

سطحی که توسط آبکاری نقره پوشش داده میشود میتواند سفید مات، نیمه براق و یا تمام براق باشد. چنین سطحی در برابر خوردگی مقاومت دارد ولی تا اندازه ای تمایل به تیره شدن دارد. در صنعت الکترونیک در مواردی که پارامترهایی مثل تغییر رنگ، تغییر مقاومت تماسی و نفوذ مد نظر نباشد به دلیل قیمت بالای طلا می توان از روکش نقره استفاده کرد. آبکاری نقره علاوه بر استفاده بالایی که در جواهرات و ظروف نقره دارد میتواند به طور گسترده در مدارهای چاپ، مخابرات، خودرو، جواهرات به کار رود.

اشیا پلاستیکی یا سرامیک ها را در صورتی که سطح آنها را با پوشش رسانایی از مس یا نیکل به روش غیر الکتریکی انجام شده باشد میتوان با نقره آبکاری کرد. بیشترین خواص آبکاری نقره، هدایت الکتریکی بالا، هدایت حرارتی بالا، و بازتاب نور است. فلز نقره نسبت به دیگر فلزات وزن پایین تر و نقطه ذوب بالاتری دارد واین یکی ازتفاوت های نقره و طلا می باشد، بنابراین گزینه مناسبی برای آبکاری محسوب میشود. دیگر مزیت آبکاری نقره این است که میتواند بر روی اکثر فلزات پوشش داده شود.نکته قابل توجه این است که زیورآلات نقره به راحتی قابل آبکاری مجدد می باشد.

نقره-طلانیوز

فلز نقره از قدیمی ترین فلزات گرانبها هست. فلزی است نقره ای رنگ که تقریبا کمیاب و گران قیمت است. فلز نقره در آب و هوای خالص پایدار است ولی در معرض سولفید هیدروژن و هوای دارای سولفور کدر میشود؛ از این رو برای ازبین بردن کدری ها و همچنین به منظور تزیین و زیبایی و درخشندگی سطوح مورد نظر میتوان از آبکاری نقره استفاده کرد. آبکاری نقره عبارتست از پوشاندن یک لایه از فلز نقره بر روی یک یا چند فلز دیگر به وسیله ایجاد جریان الکتریکی. جواهرات، ساعت، ظروف و ... از جمله مواردی هستند که می توان آبکاری نقره بر روی آنها مشاهده کرد.

برای محافظت از سطوح مختلف در برابر خوردگی، آبکاری نقره یکی از روش هایی است که بر روی این سطوح انجام می گیرد. آبکاری نقره با روش الکتریکی که رایج ترین روش آبکاری نقره است به این صورت است که در محلول، یون های مثبت یا کاتیون فلز نقره به صورت یک لایه روی جسم مورد نظر قرار میگیرد. این کار علاوه بر اینکه مقاومت جسم در برابر سایش را افزایش میدهد بلکه موجب شفافیت و چشم نوازی جسم مورد نظر مثل زیورآلات و وسایل تزیینی میشود. نکته اینکه آبکاری نقره عمل جدیدی نیست و سال های بیشماری است که در بین جوامع مختلف رواج دارد.

روش انجام آبکاری نقره و دستگاه آبکاری نقره چیست؟

نقره خالص فلزی سفید و درخشانی است که کمی سخت تر از طلا است و بسیار انعطاف پذیر و نرم است. این عنصر بالاترین هدایت الکتریکی و حرارتی را در بین تمام فلزات دارا می باشد ولی در عین حال کمترین مقاومت تماسی را دارد.

نقره در هوا و آب خالص پایدار است اما در معرض ازن ، سولفید هیدروژن یا هوای حاوی گوگرد لکه دار می شود. این آبکاری در درجه اول برای کاربردهای صنعتی به ویژه اتصالات برقی استفاده می شود.

برای فرایند آبکاری یک حمام الکترولیتی لازم است و تجهیزات آبکاری نقره و مواد شیمیایی مورد نیاز شما پودر نیترات نقره ، آب مقطر و سیانید پتاسیم است که با نسبت های مشخص در یک ظرف باهم مخلوط می شوند. برای انجام الکترولیز ، نقره در آند و فلز مورد نظر برای آبکاری در کاتد قرار گرفته و جریان برقرار می شود.

صبر کنید تا فلز مورد نظر آبکاری شود. مدت زمان این واکنش به اندازه فلزی دارد که باید آبکاری شود و همچنین به قدرت باتری مورد استفاده شما بستگی دارد. بسته به این متغیرها ، روند آبکاری ممکن است از چند روز تا هفته ها طول بکشد. در طول آبکاری هر روز کاتد را بررسی کنید تا ببینید که آیا سطح آن آبکاری شده است یا خیر. اگر میزان آبکاری خیلی آهسته به نظر می رسد شدت جریان الکتریکی را افزایش دهید.

ضخامت روکش ها می تواند از ۱ میکرون برای ماندگاری کوتاه مدت و لحیم کاری ، تا ۱۰ میکرون برای اتصالات فشرده ضد گرما و تا ۴۰ میکرون برای کاربردهای مقاوم در برابر سایش باشد.

چند نکته درباره آبکاری نقره باید در نظر بگیرید:

۱٫ روکش آب طلا به معنی رنگ ثابت بودن نیست و روکش آب طلا بعد از مدتی استفاده (زمان تغییر رنگ بسته به شرایط استفاده متغییر است و ممکن است از یک روز تا چند سال متغییر باشد) تغییر رنگ خواهد داد و از بین خواهد رفت. پس اگر فروشنده ای به شما گفت که روکش آب طلا کاملا رنگ ثابت است باور نکنید.

۲٫ روکش آب طلا در زیورالات استیل دوام بیشتری دارند و اگر درجه یک باشد می توان به عنوان رنگ ثابت به آن اعتماد کرد ولی در زیورآلات نقره اینگونه نیست و روکش آب طلای معمولی رنگ ثابت نخواهد بود مگر اینکه یکی از شرایط دو بند بعدی در آن رعایت شود.

۳٫ اگر یک زیوآلات روکش آب طلا روکشی از پلاستیک نانو نیز داشته باشند رنگ ثابت خواهد بود چرا که این روکش نانو از روکش آب طلا محافظت خواهد کرد و دوام آن بسیار بیشتر خواهد بود ولی توجه داشته باشید که روکش نانو باعث میشود زیورآلات کمی کدرتر باشند و درخشندگی مورد نظر شما را نخواهند داشت. پس زیورآلات نقره با روکش نانو کمی مات هستند و تناژ رنگ مخصوص به خود را خواهند داشت.

۴٫ اگر بر روی روکش آب طلا لاک مخصوص کشیده شود رنگ ثابت خواهد بود چرا که مثل روکش نانو از لایه پایینتر محافظت خواهد کرد و باعث خواهد شد که رنگ انگشتر یا دستبند یا …. ثابت بماند. زیورآلاتی که بر روی آن ها لاک استفاده شده است از درخشندگی بیشتری نسبت به روکش نانو برخوردار هستند و همانند روکش معمولی درخشان بوده و از دوام بالاتری برخوردار است.

بهترین نوع آبکاری نقره کدام است ؟

پاسخ به ابنکه بهترین نوع آبکاری نقره کدام است کار آسانی نیست چرا که معیار های مختلفی برای افراد وجود دارد. ممکن است کسی درخشش یک دستبند نقره ، نیم ست نقره یا سرویس نقره از هر چیزی برای او مهمتر باشد در این صورت استفاده از آب رودیوم و آب طلا بدون روکش بهترین انتخاب خواهد بود ولی ممکن است شخصی دوام و طول عمر یک زیور نقره برای او مهمتر باشد که در این صورت می توان روکش هایی که لایه ای از لاک یا پلاستیک نانو دارند را بهترین نوع روکش نقره دانست. پس در حالت کلی نمی توان یک نوع خاص را بهترین نوع آبکاری دانست.

آبکاری طلا روی نقره چیست؟

روکش طلا نوعی از روکش طلا و جواهر است ، اما به طور خاص از طلا به عنوان لایه ای در خارج استفاده می شود. ضخامت لایه طلا در خارج از جواهرات با روکش طلا می تواند بسیار متفاوت باشد. با این حال ، کمیسیون تجارت فدرال اقلام روکش طلا را با ۰٫۵ میکرون و اقلام “روکش سنگین ” را با ۲٫۵ میکرون برچسب گذاری می کند. روکش هایی که نازک تر از .۵ میکرون هستند غالباً به عنوان روکش طلا برچسب گذاری می شوند ، هرچند که از نظر فنی “الکتروپلیت طلا” در .۱۷۵ میکرون ، یا “طلا فلش شده” یا “طلا شسته شده” در صورتی که پوشش کمتر از .۱۷۵ میکرون باشد ، در نظر گرفته می شوند.

همه پوشش های فوق از نظر فنی “آبکاری شده” هستند ، اما FTC بسته به ضخامت پوشش آنها را با برچسب های مختلف طبقه بندی می کند. برای آبکاری کردن طلا ، آن را در محلول حاوی طلا یا آلیاژ طلا رنگ فرو کنید. سپس این ماده با جریان الکتریکی شلیک می شود و واکنش الکتروشیمیایی حاصله یک لایه نازک طلا را به خارج از فلز پایه رسوب می دهد.

ماندگاری آبکاری نقره چقدر است؟

نتیجه آبکاری با نقره  دائمی است و سطح آبکاری شده هرگز دچار پوسته پوسته نخواهد شد. با این حال اگر فلز آبکاری شده یک تکه جواهر باشد از بین رفتن روکش آن به میزان سایش و اصطکاک آن با اجسام دیگر و البته مقدار آبکاری انجام شده بستگی دارد. به همین ترتیب اگر آن را بیش از حد صیقل دهید روکش  آن تحت تاثیر قرار می گیرد اما نگران نباشید چون می توانید بارها و بارها آنرا آبکاری کنید.

شما می توانید جواهرات یا هر وسیله دیگری که با نقره آبکاری شده است را پولیش بزنید تا درخشش و صافی آنرا به حداکثر برسانید. ولی اگر شی مورد نظر را خیلی شدید و بطور مداوم پولیش بزنید آبکاری آن سریع تر از بین خواهد رفت.

آبکاری نقره چه کاربردهایی دارد؟

می توانید از این روش برای بازگرداندن برق و درخشش اولیه ظروف نقره ای استفاده کنید. به علاوه بیشتر فلزات سخت مانند برنج ، مس ، برنز و نیکل را می توانید با نقره آبکاری کنید. البته این ماده روی فلزات نرم مانند پلوتونیم و سرب کار نخواهد کرد.

این روش برای آبکاری مجدد جواهر نقره ای کهنه استفاده شده و یک راه ایده آل برای افزایش درخشش فلزی کم رنگ شده ظروف نقره ای قدیمی روکش شده با نقره ، کارد و چنگال و قاب های عکس یا تصاویر نقره اندود شده است. از طرف دیگر اگر جواهرات و یا دکوری های برنجی ، مسی یا برنزی دارید ، می توانید توسط نقره جلوه جدیدی به آنها بدهید.

 

چگونه آبکاری نقره را در خانه انجام دهیم؟

ابتدا با یک دستمال نخی مرطوب و مقدار کمی شوینده نقره را تمیز میکنیم و سپس به خوبی خشک میکنیم. دوم اینکه نقره را به مقداری پولیش صنعتی آغشته و با دستمال نخی مرطوب سطحمان را تمیز میکنیم.

پولیش صنعتی نباید  به مدت طولانی با سطح نقره در تماس باشد چرا که باعث آسیب دیدگی آن میشود. در مرحله بعد، دستمال آغشته به پولیش را به نرمی و حوصله به سطح نقره مالش میدهیم تا زمانیکه تیرگی آن از بین برود. و در نهایت مطمئن میشویم که سطح نقره را از ماده پولیش کاملا تمیز کرده ایم.

آبکاری نقره با رادیوم چیست؟

 رادیوم، یک فلز نقره ای-سفید و از خانواده پلاتینیوم هاست که ارزش قیمتی آن چند برابر فلز طلاست. این فلز دوست داشتنی عموما به عنوان یک روکش با کیفیت با براقیت بالا، مقاوم و همچنین ضد حساسیت بر روی سطح استیل و همچنین الماس ها کشیده می شود. روکش رادیوم، علاوه بر اینکه ضد آلرژی است، اجازه نمی دهد که رنگ زیورآلات شما (چه سفید باشد و چه طلایی) به سبزی گرایش پیدا کند. این همان تعریفی است که ما از آن به عنوان "رنگ ثابت" یاد می کنیم.

روکش رادیوم، اگر بر روی فلزی کشیده شود آن را براق تر و روشن تر نشان می دهد و اگر بر روی الماس و تراشه های شیشه ای کشیده شود آنها را درخشنده تر و بزرگتر نمایش می دهد. هیچ روکشی به اندازه روکش رادیوم نمی تواند فلزها و نگین ها را براق  نشان دهد.

چطور آبکاری نقره با رادیوم را تشخصیص دهیم؟

 توجه کنید که محصولاتی که روکش رادیوم دارند، عموما براق تر از سایر محصولات هستند و چشم ها را به خود خیره می کنند.

آبکاری نقره روی مس چیست؟

آبکاری نقره روی مس فرآیندی است که در آن از نقره به عنوان یک مادهٔ معدنی، آلیاژ یا شیمیایی، برای پوشش دادن سطوح به منظور بهبود ظاهر، مقاومت به زنگ زدگی، و یا خصوصیات ضد باکتریایی و آنتی‌میکروبیال استفاده می‌شود.

این فرآیند به تکنیک‌های مختلفی مانند الکترولیتی، آبکاری، و یا اسپری کردن نقره بر روی سطوح انجام می‌شود.

قابلیت های آبکاری نقره روی مس چیست؟

ابکاری نقره بر روی سطوح مختلف، به وسیله ایجاد لایه‌های نازک نقره، می‌تواند ویژگی‌های مختلفی را به سطوح اضافه کند.

برخی از قابلیت‌های ابکاری نقره بر روی مواد مختلف عبارتند از:

۱- زیبایی و طراحی

ابکاری نقره به عنوان یک فرآیند هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد تا ظاهر زیبا و طراحی‌های متنوع را بر روی سطوح مختلف ایجاد کند.

این فرآیند به طراحان این امکان را می‌دهد که خلق طرحات دقیق و منحصر به فرد داشته باشند.

۲- مقاومت به خوردگی

لایه نقره ایجاد شده توسط ابکاری معمولاً مقاوم به خوردگی است.

این ویژگی مهم در جلوگیری از زنگ‌زدگی و خرابی سطوح به ویژه در معرض عوامل محیطی است.

۳- مقاومت به زنگ‌زدگی

ابکاری نقره معمولاً باعث افزایش مقاومت سطوح به زنگ‌زدگی می‌شود، که این ویژگی به خصوص در مواردی که سطوح به هوا، آب، یا مواد شیمیایی اضافی معرض هستند، مورد توجه است.

۴- استفاده در جواهرات

نقره ابکاری شده به عنوان یک مواد قیمتی در صنعت جواهرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ماده اشیاء زیبا و مقاومی را ایجاد می‌کند.

قابلیت های آبکاری نقره روی

۵- ضد باکتریایی و آنتی‌میکروبیال

نقره دارای ویژگی‌های آنتی‌باکتریال و آنتی‌میکروبیال است، بنابراین ابکاری نقره بر روی سطوح مختلف می‌تواند به عنوان یک راه حل بهداشتی و ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار گیرد.

۶- سازگاری با الکتریسیته

نقره خود دارای خواص خوب الکتریکی است.

بنابراین، ابکاری نقره می‌تواند به عنوان یک روش پوشش دهی الکتریکی مؤثر بر روی قطعات الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد.

۷- مقاومت به حرارت

ابکاری نقره می‌تواند سطوح را در برابر دمای بالا مقاوم کند.

این ویژگی در برخی از کاربردهای صنعتی و مکانیکی مهم است.

منبع:گلدنیوز

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه