بیشتر بدانیم|آبکاری طلا

چگونگی آبکاری طلا روی استیل

چگونگی آبکاری طلا روی استیل
لینک کوتاه کپی شد

وقتی می خواهیم بدلیجاتی را خریداری کنیم فروشنده میگوید که این محصول روکش طلا دارد . روکش طلا یا آبکاری طلا هر دو یک معنی را می دهند . در واقع فرآیندی که باعث می شود لایه نازکی از طلا روی استیل بنشیند را آبکاری طلا یا روکش طلا می گویند.

به گزارش طلانیوز: استیل در اصل از فلز آهن ساخته شده است که 2درصد کربن در آن ترکیب شده است. اصولا سطح استیل بسیار صیقلی و صاف است و به همین دلیل آبکاری کردن استیل اصولا نیازمند زمان و دقت بیشتری می باشد. و در اکثر مواقع در هنگام تولید و در کارخانجات زیورآلات و بدلیجات و با دستگاههای مجهز انجام می گردد.

آبکاری-طلانیوز

در صورتی که از بدلیجات استیل برند و مارک استفاده می کنید باید عرض کنم که این بدلیجات در هنگام ساخت و در کارخانه یک لایه چند میکرونی از طلای 24 عیار روی آنها کشیده شده است. همین مسئله سبب می شود که رنگ آنها بسیار به طلا نزدیک باشد و نیاز به آبکاری طلا نداشته باشد.

برای مثال بدلیجات مارک شوپینگ که در کشور ما نیز فراوان است و در سایت بدلیجات و زیورآلات زرلوکس نیز بسیار از آنها در مدلهای گوناگون وجود دارد دارای روکش طلای 24 عیار می باشد که هم از ایجاد حساسیت جلوگیری می کند و هم رنگ آنها ثابت است.

گاهی اوقات آنقدر رنگ بدلیجات استیل به رنگ طلا و جواهر نزدیک است که تشخیص دادن آن کمی دشوار می شود!

مراحل آبکاری طلا روی استیل چیست؟

آماده کردن بدلیجات استیل برای آبکاری شامل مراحل زیر است:

سمباده کاری: ناهمواری های سطح استیل صاف می شود.

چربی زدایی: حذف چربی ها از روی استیل به کمک صابون و ..

پرداخت: حذف شیارها و خوردگی ها از روی استیل به روش شیمیایی

خنثی سازی و خشک کردن: از بین بردن مواد باقی مانده از روی استیل که هنگام آبکاری ایجاد شده و آبکشی و خشک کردن

روش انجام آبکاری طلایی استیل چگونه انجام می شود؟

بعد از مرحله آماده سازی، نوبت به انجام آبکاری طلا روی استیل می رسد. زیورآلات مورد نظر را در یک وان مخصوص قرار دهید. این وان از محلول های آب مقطر، یک گرم طلا با عیار بالا، ۳ گرم هیدروژن، ۵ گرم سیانور سدیم یا پتاسیم، ۳ گرم کربنات سدیم یا پتاسیم، یک استکان جوهر نمک و یک چهارم استکان محلول آمونیاک تشکیل شده است.

توجه: توصیه می کنیم که اینکار را در منزل انجام ندهید و از یک متخصص کمک بگیرید زیرا آمونیاک یک ماده خطرناک است.

آبکاری استیل معمولا با چه عیار طلایی انجام می شود ؟

عیار طلا برای آبکاری استیل معمولا بین 14 تا 18 می باشد. طلای 14 عیار برای آبکاری بسیار رایج است و این عیار بیشترین استفاده را برای آبکاری دارد . اما برخی بدلیجات خاص یا اشیا خاص که می خواهند آبکاری باکیفیت تری روی آن های انجام شود از طلای 18 عیار استفاده می شود که به مراتب قیمت و زیبایی و دوام بیشتری دارند . معمولا عیار های بالای 18 بدلیل اینکه کیفیت آبکاری پایین می آید زیرا با بالا رفتن خلوص طلا نرمی این فلز نیز افزایش یافته و معمولا برای آبکاری عیار های بالای 18 توصیه نمی شود .

قیمت آبکاری طلا روی استیل چگونه است؟

در واقعیت، قیمت آبکاری طلا بدلیجات به عوامل متعددی بستگی دارد و نمی‌توان آن را به طور دقیق پیش‌بینی کرد. برخی از عوامل کلیدی که تاثیر دارند، عبارتند از:

عیار طلای استفاده شده: اگر برای آبکاری طلا از طلای 21 عیار استفاده شده باشد، قیمت آبکاری طلا بدل به مراتب بیشتر از قیمت آبکاری با طلای 18 عیار خواهد بود، زیرا طلا با عیار بالاتر ارزش بیشتری دارد.

رنگ و تزئینات: آبکاری بدلیجات با طلاهای رنگ‌های مختلف مانند طلا سفید، رزگلد و شامپاین هزینه بیشتری دارند، زیرا برای تولید این رنگ‌ها ممکن است از مواد گران‌قیمتی مانند رودیم استفاده شود.

اندازه و وزن بدلیجات: اندازه و وزن بدلیجات نیز بر قیمت تاثیر دارد. بدلیجات با اندازه بزرگتر و وزن بالاتر هزینه بیشتری دارند.

شرایط بازار: قیمت طلا در بازار طلا معمولا تغییراتی دارد و این تغییرات ممکن است تاثیری بر قیمت آبکاری طلا بدلیجات داشته باشد.

به طور کلی معمولا طلافروش ها معمولا براساس هر گرم بین ده تا چهل هزار تومان انواع بدلیجات را آبکاری طلا می کنند.

 

منبع:گلدنیوز

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه