// کد مطلب: ۱۶۷۰۸۰

اقتصاد|گوهرسنگ ها

انتظار رئیس انجمن صنفی گوهر سنگ ایران، از دولت

انتظار  رئیس انجمن صنفی گوهر سنگ ایران، از دولت
لینک کوتاه کپی شد

کیانی عنوان کرد: انتظار می رود دولت جدید در زنجیره تولید، تامین و عرضه طلا و جواهر و گوهر سنگ کمال توجه را داشته باشد و قوانینی که باعث می شود این زنجیره مختل شود را اصلاح کند و اگر لازم است قوانین تازه تصویب و یا لایحه جدید در این زمینه تدوین شود.

به گزارش طلانیوز: مسعود کیانی،رئیس انجمن صنفی گوهر سنگ ایران بیان داشت: در حال حاضر ما از بخش معدن که ابتدای زنجیره تا مرحله برندسازی و تجارت جهانی و بین المللی دچار ضعف هستیم که بخشی از این ضعف ناشی از صنف و بخشی از آن نیز ناشی از عدم حمایت دولت می باشد.

وی با بیان اینکه در این راستا نیاز است دولت حمایت خود را از ابتدای زنجیره یعنی تامین مواد اولیه ( از معادن داخلی، خارجی و یا بازار های جهانی) انجام دهد گفت: انجام این مهم نیاز به اصلاح قانون واردات کالاهای لوکس دارد که در حال حاضر این قانون اجازه نمی دهد ارز ترجیحی و ارز کشور به تامین کالاهای لوکس اختصاص یابد.

کیانی تصریح داد: گوهر سنگ یک کالای لوکس مصرفی نیست و بیشتر یک کالای مصرفی، تولیدی و اشتغال زا است و مواد خام آن اغلب از خارج از کشور وارد می شود و بایستی در این زنجیره قرار گیرد.

رئیس انجمن صنفی گوهر سنگ ایران با اشاره به اینکه کشور ما در سطح جهانی رتبه بالایی ندارد بیان داشت: حمایت از آموزش و پژوهش و تولید را یکی از مباحثی دانست که انتظار می رود دولت جدید انجام دهد و با کشور های خارجی در این زمینه  تعامل داشته باشد تا بتواند علم و تجهیزات به روز در این زمینه را وارد کشور کند.

استفاده از  فرصت های الماسی

وی  در این باره اظهار داشت: یکی از معضلات موجود، تامین تجهیزات در حوزه گوهر شناسی و الماس است لذا ضروری است با تعامل با کشور های دوست مانند هندوستان و روسیه تجهیزات این صنعت و بازار آن برای کشور تامین شود.

کیانی اذعان داشت:  با توجه به تحریم صنعت الماس روسیه، ایران می تواند با تعامل با روسیه کریدور تولید، تراش و توزیع الماس را به دست بگیرد که البته شروع این اقدام با توجه به نداشتن تجربه ایران در این زمینه سخت است ولی راهی است که باید رفت و بایستی دیر یا زود این مسئله پیگیری شود.

رئیس انجمن صنفی گوهر سنگ ایران خاطر نشان کرد:  اکنون که ایران تعاملات خوبی با کشور روسیه دارد بهترین زمان است که از این فرصت استفاده کند.  

گوهرسنگ

ضرورت حمایت دولت جدید از تولید و برند سازی تولیدات گوهر سنگ

وی با اشاره به سختگیرانه بودن قوانین حوزه صادرات و واردات محصولات بیان داشت: از دولت جدید انتظار می رود در حوزه تولید و  برند سازی و کسب بازارهای جهانی حمایت هایی داشته باشد.

کیانی ادامه داد: اکنون در گمرکات آزمایشگاه های مجهز وجود ندارد و ضروری است برای توسعه صادرات و تولیدات حوزه گوهر سنگ اتاق های گوهر سنگ ایجاد شود تا محصولات گوهر سنگ کشور از مبادی و گمرکات خاص یا فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) ترخیص به داخل و خارج از کشور شوند.

کمک به دانش بنیان کردن محصولات گوهر سنگ ها

وی با تاکید بر اینکه کمک به دانش بنیان کردن محصولات گوهرسنگ بحث دیگری است که از دولت جدید انتظار می رود عملیاتی کند اظهار داشت: گوهر شناسی علم به روزی است و تجهیزات نوینی دارد و پیگیری های زیادی در مورد دانش بنیان کردن مباحث گوهرشناسی انجام شده است ولی معاونت علمی و فناوری رییس جمهور دستگاه ها گوهر شناسی را هایتک نمی دانند ولی مباحثی اعم از ساخت و تولید تجهیزات و ساخت و تولید کریستال ها و بهسازی گوهر ها و بحث نانو گوهر سنگ ها از مواردی است که بایستی  پیگیری شود.

رئیس انجمن صنفی گوهر سنگ ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی از قوانین موجود به صنعت گوهر سنگ آسیب می زند بیان داشت: ضروری است دولت جدید باید  قوانین مالیاتی و صنفی را اصلاح کند  چرا که تعدیل قوانین منصفانه به نفع تولید و صادرات می تواند منافع زیادی برای کشور ایجاد کند که ارزآوری و ضد تحریم بودن و اشتغال زایی از تاثیرات مثبت توسعه تولید و صادرات حوزه گوهر سنگ است.

ضرورت تدوین قوانین خاص صنعت طلا و حذف سامانه جامع تجارت

کیانی با اشاره به اینکه در حال حاضر معضل سامانه جامع تجارت یکی از قوانینی است که مشکلاتی ناشی از آن حل نشده و فقط برای آن مسکن تزریق می شود اذعان داشت: در مورد این مهم ضروری است دولت با بخش صنفی گفتگوی انجام و بدور از تنش، قوانین خاص این صنعت را  تدوین کند.

وی ادامه داد: ماده اولیه در صنعت طلا و جواهر و گوهر سنگ گران قیمت است و ارزش افزوده آن زیاد می شود و مالیات هایی که بر سایر کالاها قرار می گیرد بر محصولات این صنعت قرار گیرد منصفانه نیست.

کیانی تصریح کرد: در کشور هندوستان برای صنعت طلا تخفیفات و معافیت های مالیاتی قائل شده اند که باعث شده ، این کشور در صنعت طلا 80 میلیارد دلار گردش مالی داشته باشد در حالی که کشور ایران نتوانسته حتی  یک صدم درصد گردش مالی از این صنعت  را داشته باشد.  

ضرورت عدم سنگ اندازی بخش های دولتی و تصدی گری دولت

رئیس انجمن صنفی گوهر سنگ ایران در ادامه افزود: با توجه به اینکه برخی از بخش های دولت به جای تسهیل گیری تصدی گری می کنند انتظار می رود این رویه در دولت جدید اصلاح شود تا بخش خصوصی به عنوان بخش پیشرو، فعال و چابک فعالیت خود را انجام دهد.

وی گفت: تصدی گری دولت باعث سنگ اندازی و ضعف صنعت و اذیت فعالین صنعت و بالا رفتن ارزش افزوده و هزینه های تولید می شود لذا بایستی دولت اجازه دهد بخش خصوصی فعالیت خود را انجام دهد و دولت نقش تسهیل گری و رفع مشکلات را انجام دهد.

کیانی با تاکید بر اینکه  بدترین کاری که دولت می تواند به آن ورود کند تصدی گری است و نباید دولت برای نفع و سود خود تصدی گری کند اذعان داشت: امید می رود در دولت جدید این رویه تغییر کند و دولت حامی بخش خصوصی باشد نه رقیب آن. 

منبع:سایت طلا

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه