رئیس اتحادیه طلا و جواهر;

احتمال کاهش قیمت طلا در روزهای آینده کم است

احتمال کاهش قیمت طلا در روزهای آینده کم است
لینک کوتاه کپی شد

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید: بازار طلا و سکه طی یک ماه گذشته ثبات نسبی و کاهش خود را سپری کرد. اکنون قیمت‌ها در این بازار با بازار جهانی و قیمت ارز در بازار داخلی هم‌خوانی دارد. بنابراین احتمال کاهش قیمت طلا در روزهای آینده کم است.

به گزارش طلانیوز: قیمت طلا و سکه در آخرین روز از تیرماه ۱۴۰۳ روند متوازنی نداشت. قیمت‌ها در این بازار طی ساعات ابتدایی روز گذشته در مسیر افزایشی حرکت کردند ولی در نیمه‌های روز صعود جای خود را به نزول داد تا بهای بعضی از قطعات با افزایش و شماری دیگر با کاهش و ثبات همراه شود. قیمت سکه تمام روز یکشنبه مصادف با سی و یکم تیرماه ۱۴۰۳، با افزایش ۴۰۱ هزار تومانی با رقم ۴۰ میلیون و ۴۵۴ هزار تومان معامله شد و نیم سکه بدون تغییر روی پله ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ایستاد. ربع سکه با رشد ۱۰۰ هزار تومانی با بهای ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید. سکه گرمی نیز بدون تغییر با قیمت روز شنبه یعنی شش میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در بازار حاضر شد.

در لحظه نگارش این گزارش، هر گرم طلای ۱۸ عیار سه میلیون و ۳۴۶ هزار تومان قیمت داشت که نشان‌دهنده کاهش قیمت ۱۶ هزار تومانی آن در مقایسه با اولین روز هفته است. طلای دست دوم نیز با رقم سه میلیون و ۳۰۶ هزار تومان معامله شد.

فعالان بازار طلا بر این باورند انتخابات ریاست جمهوری به بازار طلا آرایش نزولی داد و از آنجایی که فرمان بازار طلا و سکه در شرایط فعلی در دست دلار قرار دارد، ریتم کاهشی نرخ دلار در بازار آزاد منجر به تداوم روند ریزشی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه با آغاز دومین ماه از تابستان سال جاری خواهد شد. نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره روند بازار طلا در مرداد ماه به خبرنگار ایراسین می‌گوید: قیمت طلا و سکه در فاصله زمانی بین دور اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری برخلاف انتظار افزایش پیدا کرد، به طوری که قیمت سکه حدود دو میلیون تومان و هر گرم طلا ۱۸ عیار نزدیک ۱۵۰ هزار تومان بالا رفت. درحالی که در آن زمان تغییرات خاصی در شرایط بازار طلای جهانی صورت نگرفته بود.

بذرافشان ادامه می‌دهد: با انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم، قیمت‌ها از نیمه دوم تیرماه در بازار طلا و سکه با روند عادی و منطقی بازگشایی شد و روند کاهشی به خود گرفتند. تا جایی که بازار طلا صعود غیرکارشناسی خود را در فاصله بین دور اول و دوم انتخابات پس گرفت و رشد حدود ۳۲ دلاری انس طلا نیز تأثیری بر بازار داخلی نداشت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به پایین بودن احتمال تداوم روند ریزشی قیمت طلا در روزهای آینده بیان می‌دارد: بازار طلا در طول هفته گذشته به دلیل فرا رسیدن دهه محرم تعطیل بود. پس از بازگشایی بازار در اولین روز کاری هفته جاری نیز ریزش ۶۲ دلاری انس طلا، بازار داخلی را تحت تأثیر قرار داد تا از قیمت طلای ۱۸ عیار و سکه در بازار داخلی کاسته شود. با این حال بازار طلا و سکه طی یک ماه گذشته ثبات نسبی و کاهش خود را سپری کرد و اکنون قیمت‌ها در این بازار با بازار جهانی و قیمت ارز در بازار داخلی هم‌خوانی دارد. بنابراین احتمال کاهش قیمت طلا در روزهای آینده کم است.

بذرافشان عقیده دارد با توجه به پیش‌بینی و تحلیل‌هایی که در بازار جهانی طلا برای افزایش قیمت‌ها وجود دارد، بازار طلا داخلی نیز در ادامه سال تحت تأثیر قرار خواهد گرفت تا قیمت‌ها صعودی شود.

در ادامه این رئیس اتحادیه طلا و جواهر اتخاذ هرگونه تصمیم برای صنف طلا و سکه کشور را در وضعیت این بازار تأثیرگذار دانست و دراین‌باره می‌گوید: با توجه به صحبت‌های دکتر پزشکیان در مناظره‌های پیش از انتخابات و رویکرد ایشان نسبت به حوزه اصناف، انتظار اتخاذ تصمیمات تخصصی و کارشناسی برای این حوزه وجود دارد. با این وجود باید صبور بود تا وزرای پیشنهادی ایشان مورد تأیید قرار گیرند و سکان دولت چهاردهم را به دست آورند تا بینیم چه اتفاقاتی در عمل رخ می‌دهد.

بذرافشان با اشاره به ظرفیت و پتانسیل بالا اصناف کشور توضیح می‌دهد: اصناف کشور به ویژه صنعت طلا و سکه با توجه به ظرفیت و پتانسیل بالا می‌توانند نقش مهم و محوری در کشور ایفا کنند. اگر از اصناف کشور به صورت تخصصی و فنی استفاده شود، این حوزه بدون شک در شرایط اقتصادی کشور تأثیر مؤثری خواهند داشت.

این مقام صنفی در انتها خاطر نشان می‌کند: ما از رئیس جمهور جدید و منتخب و حتی نمایندگانی که از حدود یک ماه قبل به مجلس شورای اسلامی راه یافتند، تقاضا داریم با نگاه کارشناسی و تخصصی به حوزه اصناف و صنف طلا و جواهر بنگرند و جهت تصویب قوانین پیرامون هر صنفی، از اعضای آن صنف و کارشناسان اقتصادی مشاوره بگیرند تا در هنگام اجرا شاهد تصمیمات غیرکارشناسی و واکنش اصناف نباشیم.

طلا

منبع: ایراسین

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه