ارز|اقتصاد

ثبات نسبتی در انتظار بازار ارز

ثبات نسبتی در انتظار بازار ارز
لینک کوتاه کپی شد

فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی گفت: قیمت دلار در بازار آزاد نسبت به انتخاب دکتر پزشکیان واکنش مثبت و ریزشی نشان داد. ولی متغیرهای اقتصادی بیشتر از اخبار بازار ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین هیجانات در این بازار رفته‌رفته تخلیه می‌شود و ثبات نسبی در انتظار بازار ارز خواهد بود.

به گزارش طلانیوز: قیمت دلار در بازار غیررسمی در اولین روزهای تیر ماه سال جاری در پله‌های ابتدایی کانال ۶۰ هزار تومان در نوسان بود و این نوسانات رفت و برگشتی تا اواسط ماه جاری نیز ادامه داشت. ولی با شروع نیمه دوم تیر ماه دلار در بازار آزاد از کانال ۶۰ هزار تومان فاصله گرفت و قیمت این اسکناس در شانزدهم تیر ماه حدود دو هزار تومان کاهش پیدا کرد. مشاهدات میدانی از بازار غیررسمی دلار نشان می‌دهد این اسکناس در روزهای پایانی تیر ماه نیز با کاهش ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومانی روند نزولی خود را طی می‌کند و در پله هفتم کانال ۵۰ هزار تومان قرار دارد. معامله گران در بازار آزاد ریزش قیمت دلار از اواسط تیر ماه را متأثر از انتخابات ریاست جمهوری و انتشار اخبار مثبت سیاسی می‌دانند. شماری از کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند انتخاب پزشکیان به عنوان رئیس جمهور نهم، سوخت دلار برای شروع روند نزولی را فراهم ساخته و احتمال کاهش قیمت هر دلار در بازار آزاد تا میانه کانال ۵۰ هزار تومان وجود دارد.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی درباره پیش بینی قیمت دلار در بازار غیررسمی به خبرنگار ایراسین گفت: بازارهای مختلف از جمله ارز، طلا، بورس، خودرو و مسکن نسبت به اخبار سیاسی و انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور جدید واکنش مثبتی نشان دادند و هر کدام تحت تأثیر انتخابات روند ریزشی یا افزایشی تجربه کردند. با این حال مدت و میزان تحت تأثیر قرار گرفتن بازارهای مختلف از انتخاب رئیس جمهور نهم متفاوت است، برای نمونه طول عمر روند ریزشی قیمت‌ها در بازار خودرو و ارز نسبت به دیگر بازارها بیشتر بود ولی هیجانات بازار مسکن و بورس به سرعت تخلیه شد.

آقابزرگی با اشاره به متغیرهای اقتصادی به عنوان عاملی مؤثر بر قیمت دلار اضافه کرد: اگرچه بازار ارز بلافاصله به انتخاب دکتر پزشکیان واکنش بسیار مثبت و ریزشی از خود نشان داد. ولی این روند هیجانی بود. درواقع متغیرهای اقتصادی و انتظارات تورمی در یک کشور بیشتر از اخبار بازارهای مختلف از جمله ارز را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آثار روانی بر بازارهای سرمایه‌ای به جای می‌گذارد.

این کارشناس بازارهای مالی عقیده دارد قیمت دلار در بازار آزاد در روزهای آتی ثبات نسبی تجربه خواهد کرد، آقابزرگی دراین‌باره توضیح داد: دامنه نوسانات قیمت دلار در بازار آزاد در روزهای پیش‌رو محدود خواهد بود و هیجانات از این بازار رفته رفته تخلیه خواهد شد. به عبارتی از میزان شور و اشتیاق مثبت برای ریزش قیمت‌ها در این بازار کاسته می‌شود و وضعیت با ثباتی در انتظار بازار ارز خواهد بود.

قیمت دلار

منبع:ایراسین

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه