اقتصاد|طلا

تحلیل قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته ابتدایی مردادماه ۱۴۰۳

تحلیل قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته ابتدایی مردادماه 1403
لینک کوتاه کپی شد

هفته اول مردادماه قیمت انس طلا در بازارهای جهانی ریزش شدیدی داشت ولی قیمت طلای آبشده و سکه امامی در معاملات بازار داخلی رشد کرد. دلار در بازار غیررسمی نیز با وجود عقب نشینی تا کانال ۵۷ هزار تومان دوباره به سطح ۵۸ هزار تومان برگشت. بسیاری از فعالان بازار رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی را دلیل افزایش قیمت طلا عنوان می‌کنند.

به گزارش طلانیوز: قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته ابتدایی مردادماه صعودی بود درحالی‌که انس طلا در بازارهای جهانی ریزش سنگینی تجربه کرد. چهارشنبه هم زمان با ارائه گزارش‌های مالی شرکت‌های بزرگ آمریکایی و عملکرد ضعیف آنها، بورس آمریکا به شدت ریزشی شد. انس طلا نیز در واکنش به این خبر بیش از ۶۰ دلار ریخت. در طرف مقابل دلار در بازار غیررسمی پس از کاهش به کانال ۵۷ هزار تومان، دوباره صعودی شد و به محدوده ۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان برگشت. وزنه نرخ دلار در بازار داخلی نسبت به انس طلا سنگین‌تر بود و نتیجه آن افزایش قیمت طلای آبشده و سکه امامی بود.

طلای آبشده در پایان هفته به محدوده ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. البته در روز چهارشنبه و پیش از ریزش قیمت انس طلا، طلای آبشده به یک قدمی کانال ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسیده بود و همزمان با ریزش انس طلا تا محدوده ۱۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان عقب نشینی کرد. اگر طلای آبشده در این محدوده مورد حمایت قرار بگیرد احتمال رشد تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان وجود دارد ولی در غیر این صورت دوباره تا ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ریزشی خواهد شد. سنگین‌ترین حمایت طلای آبشده در سال ۱۴۰۳ قیمت ۱۴ میلیون و۴۰۰ هزار تومان است.

در بازار سکه امامی نیز قیمت‌ها مانند طلای آبشده صعودی بود به خصوص پس از رشد نرخ دلار در بازار غیررسمی، سکه امامی خیلی سریع بر مدار صعود قرار گرفت و بازدهی مثبت بالاتری نسبت به طلای آبشده به ثبت رساند. قیمت سکه امامی دو هفته قبل به حمایت ۳۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. این مقاومت در سال ۱۴۰۳ بیش از ۵ مرتبه امتحان شده است ولی هر بار خریداران در این سطح مانع از ریزش قیمت سکه شدند.

سکه امامی روند صعودی جدیدی از محدوده ۳۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را آغاز کرده است و در نزدیکی هدف اول یعنی کانال ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قرار دارد. اهداف قیمتی سکه امامی در صورت ادامه روند صعودی ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سپس ۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. همزمان با رشد قیمت سکه امامی، قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز صعودی شد. نیم سکه در معاملات پایانی هفته به کانال ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید و ربع سکه تا ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رشد کرد. فعالان بازار همچنان سطح معاملات را پایین ارزیابی می‌کنند. به طور معمول معاملات بازار طلا در ماه‌های محرم و صفر کاهش پیدا می‌کند، با این حال مسائلی مانند شروع به کار دولت جدید و مشخص شدن اعضای کابینه دولت چهاردهم نیز معاملات بازار طلا را از رونق انداخته است. فعالان بازار عقیده دارند در هفته‌های پیش‌رو با شفاف‌شدن سیاست‌های دولت چهاردهم و اعضای کابینه، بازار طلا فاز قیمتی جدیدی آغاز می‌کند.

طلا

منبع:ایراسین

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه