ثبت نام ۳ درصدی صنف طلا در سامانه جامع تجارت؛

نتیجه جلسه صنف طلا با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

نتیجه جلسه صنف طلا با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز
لینک کوتاه کپی شد

بذرافشان عنوان کرد: جلسه صنف طلا با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در 7 شهریور 1403، جلسه بسیار خوب و پرمحتوایی بود و خروجی خوبی داشت و اعضاء ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز متقاعد شدند که اجرای سامانه جامع تجارت آسیب ها و تبعات زیادی برای صنعت طلا دارد ؛ همچنین مقرر شد جلسات به صورت متعدد در هفته های آینده تکرار شود تا جمع بندی و تصمیم نهایی در رابطه با این موضوع گرفته شود.

به گزارش طلانیوز: نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا ، نقره و جواهر و سکه تهران  بیان داشت: بعد از گذشت 4 ماه از مهلت و معافیت 6 ماهه صنف طلا برای ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت ، با توجه به شرایط فعلی بازار و آمار و ارقام پایین ثبت نام صنف طلا در سامانه جامع تجارت، به درخواست اتحادیه طلا و جواهر تهران و کارگروه تخصصی اتاق اصناف تهران، 7 شهریور ماه جلسه ای با ستاد مبارزه با قاچاق کالا برگزار شد.

 وی افزود: در این نشست سه ساعته که با حضور هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران و اعضای کارگروه تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف تهران و تعدادی از فعالان صنفی و با حضور رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، رئیس اتاق اصناف تهران ، ارگان های مختلف امنیتی ، انتظامی و دادستانی برگزار شد؛ پیرامون مسائل آسیب ها و تبعات اجرایی شدن سامانه جامع تجارت در چرخه تولید و توزیع صنعت طلا ، نگرانی ها و دغدغه های صنف طلا و جواهر نسبت به آینده صنفی و مشکلات کاری که ممکن است پیدا کنند، مباحثی مطرح شد.

بذر افشان تصریح کرد: با توجه به شرایط بازار و عدم استقبال اعضاء صنف و آمار پایین ثبت نام ها در سامانه  جامع تجارت و بیان توضیحات در مورد آسیب های اجرای سامانه جامع تجارت در صنف طلا ، ستاد مبارزه باقاچاق کالا و ارز متعاقد شدند و مقرر شد جلسات به صورت متعدد در هفته های آینده تکرار شود تا جمع بندی و تصمیم نهایی در رابطه با این موضوع گرفته شود.

ثبت نام تنها 3 درصد از صنف طلا در سامانه جامع تجارت

وی اظهار داشت: در این نشست با توجه به اینکه درمهلت داده شده و تا کنون در سطح کشور تنها 3 درصد از صنف طلا و جواهر در سامانه جامع تجارت ثبت نام کرده اند که این عدد ، رقم خوبی نیست  و استقبال نسبت به ثبت نام در سامانه جامع تجارت بسیار کم بوده است.

ایشان تاکید کرد : در صورتی که در مورد ثبت نام در سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی در تهران بیش از 70 درصد ثبت نام صنف طلا انجام شده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه در این جلسه  مسئولین ستاد قاچاق مبارزه با کالا اعلام کردند که سامانه جامع تجارت قانون و لازم الاجراست ولی به عنوان رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران و رئیس کارگروه تخصیصی اتحادیه طلا و جواهر اتاق اصناف بیان داشتم: قانون ارزش افزوده نیز قانونی بود که در دراز مدت به صنعت طلا آسیب زد و پس از 12 سال مشخص شد که ارزش افزوده از اصل طلا نباید اخذ شود بنابراین  هر قانونی برای هر صنعتی نمی تواند کارآمد باشد و ممکن است که اجرای این سامانه در صنف طلا تجربه تلخ دیگری را برای صنعت داشته باشد.

امکان واکنش دوباره بازار به اجرای سامانه جامع تجارت

وی اذعان داشت: به دلایل مختلف همکاران صنف طلا و جواهر از آینده فعالیت اقتصادی خود نگران هستند و در صورتی که سامانه جامع تجارت پس از اتمام مهلت 6 ماهه اجرایی شود ممکن است دوباره بازار واکنش نشان دهد.

بذر افشان در گفتگو با سایت طلا گلدنیوز اظهار داشت: برخی از همکاران با توجه به نزدیک شدن به پایان مهلت 6 ماهه،  از هم اکنون فعالیت اقتصادی خود را کم کرده اند و بازار هم که متاسفانه شرایط خوبی ندارد و رکورد و کاهش تقاضا از ابتدای سال در حوزه صنعت طلا و جواهر حاکم بوده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: به همین جهت در این جلسه اعلام کردیم احتمال اینکه ثبت نام صنف طلا در سامانه جامع تجارت انجام و این سامانه در صنف اجرایی شود بسیار کم است، لذا باید یک تدبیری شود و اجرای سامانه تعلیق شود و در زمان تعلیق جلسات به صورت علمی، کارشناسی و تخصصی برگزار و تبعات و آسیب های این  سامانه مطرح و بررسی شود.

ضرورت تعلیق سامانه جامع تجارت

وی گفت: با توجه به اینکه ابطال سامانه به صورت قانونی نیز مستلزم زمان است  لذا بایستی اجرای این سامانه تعلیق شود چرا که اجرایی شدن سامانه بعد از اتمام مهلت 6 ماهه ممکن است تبعات زیادی داشته  و آسیب هایی که در دراز مدت به چرخه تولید میزند  ممکن است از لحاظ اقتصادی و معیشتی فشار و هجمه سنگین به بخش صنعت و تولید وارد کند و تولیدی ها دچار آسیب های غیر قابل جبران شوند.  

بذر افشان افزود: فعالان صنف طلا و جواهر با توجه به نگرانی هایی که از اجرای این سامانه دارند، نسبت به ثبت نام در سامانه جامع تجارت تمایل ندارند که باید تدبیر شود در دراز مدت آسیب هایی برای صنعت پیش نیاید.

وی خاطر نشان کرد: صنف طلا و جواهر در اردیبهشت ماه نیز با ستاد قاچاق کالا نشستی  7 ساعت داشت  و خروجی آن نشست این بود که ثبت سرمایه و ثبت آنی معاملات از سامانه خارج شد.

ابلاغ ممنوعیت فروش طلای دست دوم، هنوز نیامده

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در مورد مصوبه ممنوعیت فروش طلای دست دوم و مهلت یک ماهه تغییر رسته در سامانه نوین اصناف که قرار بود ابلاغ شود بیان داشت: هنوز این مصوبه به اتحادیه تهران ابلاغ نشده است  ولی اتحادیه تهران پیگیر ممنوعیت فروش طلای دست دوم است. 

طلا

منبع:گلدنیوز

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه