راه اندازی گمرک های تخصصی طلا و جواهر در ۵ استان؛

شکستن قفل ده ساله صادرات مصنوعات طلا

شکستن قفل ده ساله صادرات مصنوعات طلا
لینک کوتاه کپی شد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: با افتتاح اتاق فلزات گرانبها در فرودگاه امام بعد از 10 سال یک جهشی در صادرات مصنوعات طلا و جواهر صورت گرفت و این قفل شکسته شد.

به گزارش طلانیوز: محمد مهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزیر صمت در حاشیه افتتاحیه اولین اتاق فلزات گرانبها در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) بیان داشت: یکی از مشکلات صادرکنندگان مصنوعات طلا به کشور این بود که فرایند واردات و صادرات با سختی توام و حداقل 17 گام داشت که کار صادرات مصنوعات را به صورت غیر ممکن تجلی می داد و در آمار مبادلات تجاری هم این عرصه تقریبا صفر بود.

برادران با بیان اینکه با افتتاح اتاق فلزات گرانبها بعد از 10 سال یک جهشی صورت گرفت و این قفل شکسته شد افزود: یکی از تجاربی که در کشور های دیگر استفاده شده و تجربه مناسبی است، ایجاد اتاق های مبادلات طلا و جواهرآلات در گمرک است که این مهم با همکاری گمرک جمهوری اسلامی، فرودگاه امام خمینی(ره)، دستگاه های ذیربط و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مصنوعات طلا و جواهر استان تهران و همراهی مجموعه های نظارتی و سایر دستگاه ها ، به مدت 45 روز و به صورت آزمایشی اجرا شد که در این مدت هم مورد استقبال واردکنندگان شمش طلا و هم صادرکنندگان مصنوعات طلا قرار گرفته است.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در افتتاح اتاق فلزات گرانبها  بیش از 10 دستگاه اعم از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا، وزارت اقتصاد، گمرک جمهوری اسلامی، مسکن و شهرسازی، ایمیدرو، دفتر صنایع خلاق وزارت صنعت معدن و تجارت، بانک مرکزی، انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان طلا، سازمان ملی استاندارد، مجموعه واجا با یکدیگر هم افزایی داشتند.

راه اندازی گمرک های تخصصی طلا و جواهر در 5 استان دیگر

برادران اظهارداشت: به منظور تشکیل این گمرک های تخصصی در استانهای دیگر 5 استان خراسان رضوی ،یزد ، اصفهان ، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی نیز در افتتاح این اتاق دعوت شده بودند تا این تجربه در اختیار آنها قرار بگیرد و راه اندازی گمرک های تخصصی طلا و جواهر در سایر استانها دنبال شود.

وی اذعان داشت: به منظور تکمیل و توسعه این اتاق مقرر شد امکانات بیشتری از جمله دستگاه XRF به اتاق اضافه شود و صندوق های جدیدی که  توسط  مجموعه صادرکنندگان تهیه شده در اختیار اتاق قرار بگیرد و با توجه به اینکه مراحل صادرات از 17 گام به 4 گام تقلیل داده شده ، سازمان ملی استاندارد هم همتی در این حوزه داشته باشد تا سرعت مبادلات در گمرک تسهیل و امنیت برقرار و صادرکنندگان مطمئن باشند تمام خدمات در یک نقطه جغرافیایی  و مکان امن ارائه می شود.

تلاش برای رفع ممنوع الورودی سنگ های قیمتی

برادران در ادامه با اشاره اینکه در حوزه گوهر سنگ هم تفاهم انجام شده که بانکهای کارگشایی در استانها به عنوان نمایندگان بانک مرکزی و وزارت صمت این امر را عهده دار باشند و در گمرک تخصصی طلا و جواهر هم مستقر شوند بیان داشت: یکی از مشکلات در حوزه گوهر سنگ ها قرار گرفتن آن در گروه کالایی 4 و ممنوعیت واردات سنگ های قیمتی است که با توجه به اینکه در ماده 16 قانون حمایت از تولید داخلی محدودیت های قانونی در گروه 2 و 4 کالایی تا پایان برنامه ششم توسعه بوده است ، تلاش بر ایجاد تغییرات این محدودیت ها است.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: برخی کشور ها مثلا افغانستان ظرفیت خوبی در برخی گوهرسنگ ها دارد ولی به دلیل قرار گرفتن گوهر سنگ ها در گروه کالاهای ممنوعه ما اجازه واردات رسمی نداریم که این کار در حال پیگیری است تا با نظر مسئولین سازمان توسعه وتجارت واردات برخی از جواهرات خصوصا از کشورهایی مثل افغانستان به صورت راف یا هر شکلی دیگری که ارزش افزوده بیشتری در کشور ایجاد می کند انجام و این فرایند تسریع شود.

رعایت اولویت صادرات مصنوعات بر واردات طلا

برادران در مراسم افتتاحیه اتاق فلزات گرانبها با تاکید بر ضرورت رعایت اولویت صادرات به واردات در گمرک تخصصی فلزات گرانبها عنوان کرد: هدف از واردات شمس باید صادرات مصنوعات طلا باشد.

 مصوبه هیات دولت که کمک کرد شمش طلا با تعرفه گمرکی صفر وارد کشور شود، از این حیث که  قدرت برابری پول ملی ما را بالا می برد و جریان طلا را به عنوان پشتوانه در کشور تقویت می کند مصوبه خوبی است ولی فرایند صادرات مصنوعات طلا توسط متخصصین امر طلا و افراد آگاه و خبره باید پیگیری و صورت بگیرد.

وی افزود: در حال حاضر  کشور ما بیش از 12 تا 14 تن طلا تولید رسمی دارد و می توان بر اساس ظرفیت معادن داخلی این تولید را بالاتر هم برد.

برادران تصریح کرد: پس از راه اندازی گمرک تخصصی  فلزات گرانبها باید ملزوماتی که در قانون صادرات و واردات آمده، مانند الزام به بیمه و حمل و نقل امن  رعایت و لحاظ شود.

اجازه واردات صرفا به وارد کنندگانی که زنجیره واردات شفاف دارند داده می شود

وی با تاکید بر اینکه باید اجازه واردات صرفا به واردکنندگان داده شود زنجیره واردات آنها شفاف است و این مهم بایستی بر اساس تبصره 4 ماده 18 اعمال شود اظهارداشت: اگر فردی واردات طلا داشته که در سامانه درج نکرده و زنجیره آن شفاف نبوده حتما رفع تبادل ارزی آن در بانک پاس نخواهد شد و به عنوان بدهکار نظام بانکی اجازه واردات مجدد نخواهند داشت.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به  اینکه در گذشته به دلیل رویه سخت تخمین طلا برای صادرات، میزان صادرات مصنوعات طلا کشور صفر شده بود بیان داشت: در دوسال اخیر بیش از 60 تن طلا با ارزش بیش از 3 میلیارد دلار در مبادلات تجاری مورد استفاده قرار گرفته است ولی اکنون با ایجاد گمرک تخصصی فلزات گرانبها، علیرغم تسهیل در صادرات، الزام بر این است که در مبادلات طلا عیار سنجی دقیق  با دستگاه های XRF  صورت بگیرد و افرادی بتوانند مبادلات طلا انجام دهند که واردات شفاف داشته و در زنجیره سامانه جامع تجارت الزامات قانونی را رعایت کنند تا مطمئن شویم که طلای وارد شده در تولید مصنوعات صرف می شود و مصنوعات صادرکنندگان می تواند نیاز های منطقه را رفع کند.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که برای رقبای ما در سطح منطقه پیش آمده ، فرصت هایی برای کشور مهیا شده که اگر از این ظرفیت استفاده کنیم امید می رود اشتغالزایی خوبی در حوزه کارخانجات مصنوعات طلا و جواهر ایجاد شود.

برادران تاکید کرد: لازمه این مهم این است که فعالان صنعت شفافیت را در دستور کار قرار دهند و اگردر شناسه اقتصادی شفافیت ایجاد شود می توان امنیت را تضمین کرد و فعالین مشمول معافیت های ارزش افزوده شوند.

ایجاد زنجیره شفاف طلا با محوریت مبدا و مقصد بودن گمرک تخصصی طلا و جواهر

وی با اشاره به ورود دادستانی در امر رسیدگی به موضوع طلاهای تقلبی و عیار پایین و سکه های تقلبی که حجم بالایی از این سکه ها و طلا ها در بازار وجود دارد بیان داشت: اگر طلای با عیار پایین وارد کشور و تبدیل به مصنوعات شود و در بازار عرضه شود اعتماد مردم به صنف طلا که امین ترین صنف بودند از بین می رود و دیگر مردم نمی توانند به راحتی اعتماد کنند. 

برادران با تاکید بر اینکه این موضوع نگران کننده است که طلاهایی با عیار پایین تر از عیار ایران به صورت قاچاق وارد کشور شده و مسکوکاتی از فلزات دیگر در بازار با نام طلا به فروش رفته اند بیان داشت: با ایجاد شناسه گذاری و شناسه رهگیری و ایجاد زنجیره شفاف با محوریت مبدا و مقصد بودن گمرک تخصصی طلا و جواهر و استفاده از متخصص ترین افراد در این گمرک، این مشکل برطرف خواهد شد.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد: با راه اندازی این اتاق بیش از این صادرات رسمی انجام و دستگاه های عیار سنج XRF مستقر و با آزمایش ساده و دقیق عیارطلا در سازمان ملی استاندارد و مجموعه ذیربط و گمرک نهایی شود و اینگونه نباشد که از ترکیه خبر برسد که فردی به دنبال  طلای عیار 12 برای ورود به ایران است.

جواهر

منبع:گلدنیوز

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه