// کد مطلب: ۱۷۰۵۵۲

اقتصاد|شمش طلا

معرفی انواع شمش طلا

معرفی انواع شمش طلا
لینک کوتاه کپی شد

شمش طلا، یک گزینه سرمایه گذاری بسیار مورد توجه، علاقه مندان مالی و سرمایه گذاران با تجربه است.

به گزارش طلانیوز: یکی از دارایی‌های بسیار مورد توجه در بازار سرمایه گذاری به علت وزن بالای طلای خالصی که در آن به کار می‌رود شمش طلا است و همین امر شمش طلا را ه یکی از گرانبها‌ترین دارایی‌های طلا در سطح دنیا تبدیل کرده است.

شمش طلا چیست؟

قطعه‌ای مکعبی ساخته شده از طلایی با عیار بالا که به‌عنوان یکی از شکل‌ های محبوب طلا در بازار سرمایه گذاری طلا است . شمش‌ها معمولا از طلای خام تولید می‌ شوند و عیار آن بین ۹۹۵ تا ۹۹۹.۹۹ است و قیمت شمش طلا معمولاً با توجه به میزان آلیاژ طلا موجود در شمش، بازار خرید و فروش و عوامل دیگر به صورت روزانه تغییر می‌کند.

برای تولید شمش‌های طلا از یک استاندارد واحد در سراسر دنیا استفاده می‌شود. در داخل کشور تولید کنندگان شمش طلا زیر نظر بانک مرکزی کار تولید انواع شمش‌های طلا را انجام می‌دهند.

نکته مهم در خصوص شمش‌های طلا این است که از یک استاندارد واحد برای تولید این آن‌ها در سراسر دنیا استفاده می‌شود. در کشور ما نیز تولیدکنندگان شمش به تعداد محدودی فعالیت می‌کنند و تمام آن‌ها زیر نظر بانک مرکزی کار تولید انواع شمش‌های طلا را انجام می‌دهند.شمش طلا برای سرمایه گذاری و حفظ سرمایه، بسیار محبوب است .

استاندارد تولید شمش طلا

هر کشوری از استاندارد خاصی برای تولید شمش طلا استفاده می‌کند. و در این بین هستند تعدادی از کشورها در دنیا که به دلیل وجود معادن طلای بسیار غنی در کشور خود، اقدام به صادرات شمش‌های طلا به کشورهای دیگر می‌کنند.

اکثر شمش‌های صادراتی در کشورها با وزن ۱۲ کیلوگرمی تولید می‌شوند. اما ممکن است سایر شمش‌هایی که در بازار مصرف داخلی عرضه می‌شوند، از وزن‌های متفاوتی در وزن‌های یک گرمی تا یک کیلوگرمی در بازار عرضه شوند و البته ابعاد شمش طلا نیز به وزن و شرکت سازنده آن بستگی دارد.

شمش‌های گرمی با وزن کمتر در بین سرمایه گذاران این بازار از طرفداران زیادی برخوردار است و وزن کمترین شمش طلا برای فروش به مردم عموما بین ۲ گرم تا ۵ گرم می باشد و بزرگ‌ترین شمش در دنیا نیز با وزن ۲۵۰ کیلوگرم طلای خالص تولید شده است.

اکثر تولیدکنندگان عمده شمش طلا تمایل دارند شمش های کوچکتر خود را با وزن 1 گرم تا 100 گرم به صورت ضرب شده بسازند، زیرا در بین سرمایه گذاران خرده فروشی محبوبیت بیشتری دارند. سپس اندازه های بزرگتر در محدوده با استفاده از روش ریخته گری تولید می شوند. اینها معمولاً شامل 250 گرم، 500 گرم، 1 کیلوگرم و بالاتر هستند. تولید ریخته گری کمی ارزان تر است که با نیاز به حق بیمه کمتر در شمش های اندازه بزرگتر مطابقت دارد.

برای تولیدکنندگان معمول است که برخی از محبوب‌ترین شمش های خرده‌فروشی با وزن متوسط ​​مانند 1 اونس و 100 گرم را در هر دو نسخه ضرب شده و ریخته‌گری تولید کنند. این انتخاب را برای مصرف کنندگان فراهم می کند که در آن ترجیح شخصی ممکن است نقش داشته باشد.

انواع شمش طلا در کشورهای مختلف

بیشتر از سی نوع شمش‌ در شرکت های مختلفی در جهان تولید می‌شود. مثلا شمش طلای Good Delivery در اروپا به خصوص لندن خرید و فروش میشود. در هند و کشورهای دیگر مثل سنگاپور شمش ده تولا بسیار پرفروش میباشد. این شمش ها خلوص بالا دارد و مردم هم علاقمند به خرید آنها میباشند. به جزء این دو مدل شمش، شمش پنج تل هم در چین وجود دارد که از بازار هنگ کنک وارد انجا میشود. اما یک شمش خاص که وزنی معادل 32 گرم دارد و در سوئیس تولید میشود کیلوبار نام دارد.

بین کشورهای گوناگون در دنیا، چند کشور مانند سوئیس، انگلیس، امارات و استرالیا در ردیف بهترین و معتبرترین سازندگان شمش‌ طلا در جهان هستند و البته شمش های سوئیسی در ایران بسیار معروف و پرطرفدار میباشند.

امارات گلد (Emirates Gold)

Baird & Co

Mint

Metalor

Valcambi

PAMP

انواع شمش طلا به همراه نشان تجاری آن در ایران

پارسیس گل

شمش محمد

خانه سکه ایران

شمش پرنیا

شمش ونوس و...

شمش طلا به طلای فیزیکی به شکل شمش یا سکه، با حداقل خلوص 99.5 درصد برای شمش طلا و خلوص متفاوت برای سکه های طلا اطلاق می شود.

بر روی همه شمش های طلا باید این 4 علامت حک شده باشد تا از فروش تقلبی آن جلوگیری شود.

عیار 999 شمش

وزن شمش

که باید دقیق روی شمش حک شده باشد و با وزنی که شما روی ترازو میبینید یکسان باشد.

لوگو و نام کارخانه سازنده

مثل بقیه مدل های طلا و جواهر که دارای لوگوی برند تولید کننده در داخل یا پشتش میباشد، باید بر روی شمش طلا هم لوگو یا نام شرکت را حک و درج شده باشد.

هر شمش طلا معتبر دارای یک کد شناسایی است.

این کد که به نام ری گیری هم معروف است در ازمایشگاه های عیار سنج تیین میشود. البته حواستان باشد از کدهای باطله استفاده نشود.نشانه هایی که نشان دهنده استاندارد بوده شمش طلا در ایران است.

اکثر سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها، شمش طلا را برای محافظت در برابر ریسک‌های ارزی، ریسک‌های تورمی، ریسک‌های ژئوپلیتیکی یا افزودن تنوع و بیمه مالی به سبد سرمایه‌گذاری می‌خرند.

مزایای خرید شمش طلا/علت محبوبیت سرمایه گذاری در شمش طلا

دارایی های مشهود

محافظت در برابر تورم

محافظت در برابر عدم قطعیت های اقتصادی

به حداقل رساندن خطرات مرتبط با سایر گزینه های سرمایه گذاری مانند سهام و اوراق قرضه با درک پیچیدگی های شمش طلا

سرمایه گذاران می توانند تصمیمات آگاهانه ای برای گنجاندن آن در استراتژی های مدیریت ثروت خود بگیرند

شمش طلا وطلای آب شده

عیار شمش‌ طلا در اکثر موارد ۲۴ است. اماطلای اب شده دارای عیار 18 میباشد. شناخت اصل بودن در شمشم طلا خیلی راحتتر از طلای آب شده است. طلاهای آب شده ممکن است تقلبی باشند و تشخیص انها هم سخت است اما در شمش اینگونه نیست.

شمش طلا در همه جای دنیا خرید و فروش میشود اما طلای آب شده تنها در ایران مشتری دارد و خرید و فروش میشود.

روی طلای اب شده نظارت و بررسی وجود ندارد اما شمش طلا تنها زیر نظر بانک مرکزی تولید و ساخته میشود و به همین دلیل اطمینان بیشتری روی وزن و قیمت آن وجود دارد و اگر قصد دارید تا طلای آب شده را بخرید فقط با نظر متخصص حوزه طلا و جواهر دست به این اقدام بزنید تا جلوی هرگونه ضرر و زیانی را بگیرید.

قیمت شمش طلا ارتباط تنگاتنگی با قیمت لحظه ای طلا دارد. این به طور مداوم با توجه به رویدادهای جهانی و پویایی بازار در حال تغییر است.

ارزش شمش طلا را چه عواملی تعیین میکند؟

قیمت نقطه طلا:

این قیمت عمده فروشی است که 400 اونس طلا (شمش تحویل خوب لندن) بین بانک ها در بازارهای بین المللی معامله می شود. به طور معمول، سرمایه گذاران خصوصی نسبت به قیمت نقدی حق بیمه پرداخت می کنند. زمان و تلاش کمتری برای تولید شمش ها صرف می شود، به همین دلیل است که آنها نسبت به سکه های طلا حق بیمه کمتری دارند و فروشندگان طلا معمولاً برای شمش های بزرگتر حق بیمه کمتری دریافت می کنند.

محتوای طلا:

طبق فهرست تحویل خوب لندن که توسط انجمن بازار شمش لندن (LBMA) اداره می‌شود، شمش‌های طلای درجه سرمایه‌گذاری باید دارای حداقل ظرافت 995.0 قسمت طلای مرغوب در هر هزار باشند. بنابراین، هر چه محتوای طلا بیشتر باشد، ارزش شمش طلا بالاتر است.

تقاضای سرمایه گذار:

همانطور که در بالا ذکر شد، خالص ترین میله ها بیشترین تقاضا را دارند و می توانند حق بیمه بالاتری داشته باشند. عدم تعادل بین عرضه و تقاضا می تواند بر حق بیمه ای که شمش طلا با آن معامله می شود، تأثیر بگذارد.

وزن:

ارزش یک شمش طلا همیشه تحت تأثیر وزن آن خواهد بود. هر چه وزن آن بیشتر باشد، ارزش آن بیشتر است.

تصور اشتباه رایجی وجود دارد که سکه‌های طلا گران‌تر از شمش هستند، زیرا ممکن است در عرضه محدود باشند، با حق بیمه بالاتری عرضه شوند یا حتی به عنوان اقلام کلکسیونر طبقه‌بندی شوند. همیشه اینطور نیست و مطمئناً وقتی سکه طلا با GoldCore می‌خرید، اینطور نیست.

ودر پایان :

هنگامی که شما خرید شمش طلا را انتخاب می کنید، مالکیت مستقیم آن دارایی را دارید. این صرف نظر از این است که آیا فلزات گرانبها در ضمانت شخصی شما نگهداری می شوند یا به صورت ایمن به نام شما در یک حساب بیمه شده در یک مرکز واجد شرایط ذخیره می شوند. این فقط یک تکه کاغذ یا محصول مشتق نیست که به عنوان نماینده ای برای فلز گرانبها عمل می کند، همانطور که اگر در یک شرکت ETF یا معدن طلا سرمایه گذاری کنید.

شمش-طلانیوز

منبع:گلدنیوز

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه