// کد مطلب: ۱۷۰۲۵۹

اقتصاد|الماس

الماس چیست و چطور به وجود می آید

الماس چیست و چطور به وجود می آید
لینک کوتاه کپی شد

الماس معجزه شگفت انگیز طبیعت است که از میلیاردها اتم کربن تشکیل شده است. الماس ها ساختار شبکه کریستالی مکعبی منحصر به فردی دارند. هر اتم کربن در یک الماس به شدت به چهار اتم دیگر متصل است و آنها را به سخت ترین ماده طبیعی شناخته شده تبدیل می کند.

به گزارش طلانیوز: در اعماق زمین در اعماق بیش از 120 کیلومتر، از طریق گرمای شدید بین 900 درجه سانتیگراد تا 1300 درجه سانتیگراد، فشارهای 45 کیلوبار و بالاتر و در طی میلیون‌ها و اغلب میلیاردها سال، این معجزه باورنکردنی اتفاق می‌افتد - کربن متبلور شده و الماس را تشکیل می‌دهد.

الماس چیست؟

ماده معدنی متشکل از کربن خالص. این سخت ترین ماده طبیعی شناخته شده است. همچنین محبوب ترین سنگ قیمتی است. الماس ها به دلیل سختی بسیار زیاد، کاربردهای صنعتی مهمی دارند.

منشا الماس چیست؟

الماس ها میلیون ها سال پیش در پوسته زمین شکل گرفته و تنها به لطف فوران های آتشفشانی در سطح زمین در کیمبرلیت ظاهر شد. فرسایش و متلاشی شدن کیمبرلیت الماس‌هایی را با اندازه‌ها، رنگ‌ها و خلوص‌های مختلف آزاد کرده که بعداً در مراکز تخصصی طبقه‌بندی شدند.

توضیح:

کیمبرلیت (انگلیسی: Kimberlite) به سنگ‌های آذرین اولترامافیکی غنی از پتاسیم اطلاق می‌گردند، که بیشتر حاوی قطعاتی از سنگ‌ها و کانی‌های پوسته و جبه می‌باشند.

معدن الماس چگونه ایجاد می شود؟

به طور کلی، الماس از لوله های لامپرویت و کیمبرلیت گرفته می شود که مجرای آتشفشانی هستند که الماس را از اعماق گوشته زمین به سطح منتقل می کنند. روش‌های متعددی برای استخراج الماس از این لوله‌ها وجود دارد، از جمله استخراج معادن روباز، استخراج زیرزمینی، استخراج از معادن دریایی و معادن آبرفتی.

چگونه بفهمیم یک الماس واقعی است؟

رایج ترین نوع آزمایش ،آزمایش کریستال است که از نور کوچکی استفاده می کند این نور به سنگ می تابد و تعیین می کند که آیا سنگ کربن خالص است یا خیر. اگر کربن خالص نباشد در زیر نور متفاوت به نظر می رسد و می توانید بگویید که یک الماس اصیل نیست.

قدمت الماس ها چقدر است؟

الماس های طبیعی بین 1 تا 3.5 میلیارد سال سن دارند. بیشتر آنها در اعماق زمین بین 150 تا 250 کیلومتری (93 و 155 مایلی) در گوشته زمین شکل گرفته اند، اگرچه تعداد کمی از آنها از عمق 800 کیلومتری (500 مایلی) هم دیده شده اند.

قیمت الماس چگونه تعیین می شود؟

قیمت الماس نقطه شروعی برای ارزش گذاری الماس است. برای تعیین قیمت پایه، نمایندگی‌های صنعتی از قیراط، رنگ و وضوح آنها و قرار دادن در جدول راپاپورت استفاده می‌کنند .

راپاپورت:

Rapaport استانداردی برای تعیین قیمت الماس در صنعت جواهرات است.این گزارش از سوی موسسه راپاپورت به روز می شود .

جدول راپاپورت توسط (Martin Rapaport) در سال 1978 در کشور بلژیک پایه گذاری و بر اساس وضعیت بازار و سیستم 4Cs  تنظیم شده است. در استاندارد Rapaport یک اختلاف قیمت بین قیمت‌ های تعیین شده و مبلغ پرداختی برای الماس وجود دارد که امری طبیعی محسوب می شود.

سیستم cs4

سیستم cs4، چهار فاکتور مهم در الماس از جمله وزن، رنگ، تراش و شفافیت الماس را مورد بررسی قرار می دهد. سیستم cs4 در الماس دو نتیجه بسیار مهم را در پی دارد: کیفیت الماس توسط یک زبان جهانی بیان می شود و خریداران الماس به هنگام خرید الماس می توانند با این چهار فاکتور الماس خود را مورد ارزیابی قرار دهند. 

لیست قیمت راپاپورت دارای حق  چاپ است و فقط برای مشترکان در دسترس است و جواهرفروشان و تاجران الماس از آن برای تعیین قیمت مصرف کننده از آن استفاده می کنند.

قیمت ها در این لیست بر اساس ۴C’s در الماس یعنی همان پاکی (clarity) ، وزن (carat) ، رنگ (color) و برش (cut) مشخص می شوند.

جالب است بدانید قیمت های الماس هرهفته درشهر آنتراپ در کشور بلژیک یعنی در حقیقت پایتخت برلیان تعیین میگردد. آنتراپ (Antwerp) شهری است در بلژیک که اکثر بزرگان و معدن داران الماس دنیا و یا میتوان گفت در حقیقت تمام بزرگان الماس دنیا در آنجا حضور دارند و حجم بزرگی از تجارت الماس های خام در این شهر انجام می گیرد. اما بیاد داشته باشید قیمت الماس توسط شرکت رپاپورت در نیویورک منتشر میگردد.

آیا الماس می تواند چند رنگ باشد؟

الماس ها به طور طبیعی در تمام رنگ های مختلف تشکیل می شوند. سایه های زرد روشن رایج ترین هستند، اگرچه همه رنگ های رنگین کمان و سفید، سیاه و خاکستری را هم میتوان بین الماس ها یافت. گوهرشناسانی که الماس را درجه بندی می کنند از فهرستی از 27 رنگی در طیف رنگین کمان استفاده می کنند. الماس های رنگی را می توان در دوازده رنگ خالص یافت: زرد، آبی، صورتی، نارنجی، سبز، قهوه ای، خاکستری، بنفش، بنفش، قرمز، سفید و سیاه.

به طور کلی عامل رنگ در الماس ها شامل عناصر رنگ سازها مثل نیتروژن و بٌر است و عوامل دیگری مانند نقص در سیستم کریستالی، تششعات رادیو اکتیو، دما و فشارهای متغیر در هنگام تشکیل الماس هستند.

عموما تصور می شود که الماس صرفا در رنگ های زرد، قهوه ای، سیاه و بی رنگ است اما بر خلاف این تصور در رنگ های فانتزی دیگر مانند قرمز، صورتی، آبی، بنفش، ارغوانی و سبز هم یافت می شود. 

به طور کلی عامل رنگ الماس زرد و قهوه ای به علت عنصر نیتروژن، رنگ آبی به علت عنصر بٌر، رنگ سبز به علت تششعات رادیواکتیو و رنگ های صورتی و ارغوانی به علت تشکیل در شرایط دمای بالا به وجود می آیند.

از نظر تجارت الماس های بی رنگ، زرد، قهوه ای و سیاه در پایین ترین قیمت ها در الماس موجود هستند زیرا 98 درصد الماس های کشف شده در دنیا در این چهار رنگ قرار می گیرند اما رنگ های قرمز، سبز، آبی، صورتی و ارغوانی به علت کمیابی همیشه با قیمت های بالا به فروش رفته اند بنابراین اختلاف ارزش بین رنگ الماس ها وجود دارد.

به طور مثال یک عدد نگین بی رنگ با سایز 1 قیراط در بالاترین پاکی و کیفیت رنگ نهایتا 20 هزار دلار ارزش دارد. اما در همین شرایط اگر آن الماس به رنگ صورتی باشد تا 400 هزار دلار ارزش گذاری می شود.

چارت رنگ الماس

به نقل از وبسایت instoremag، الماس هایی که فقط 0.5 میلی متر قطر دارند می توانند دارای توالی الفبایی، شکل یا لوگوی کدگذاری شده در زیر سطح آنها باشند تا پیوند فیزیکی با سابقه زنجیره تامین یا منشاء جواهرات مارک دار ایجاد شود.

این امر پیشرفت مهمی برای تولیدکنندگان حجمی در نظر گرفته می شود، زیرا ممکن است آنها به دنبال یک روش منحصر به فرد و آینده نگر برای امنیت زنجیره تامین خود و محافظت در برابر مصنوعات ناشناخته باشند.

فناوری از راه رسیده در الماس

اندرو ریمر، مدیر اجرایی اوپسییا می گوید: «با استفاده از این فناوری، تجارت الماس طبیعی فرصت های بیشتری برای حفظ هویت محصولات خود و استفاده از ویژگی های زیر سطحی برای ایجاد «خراب آسودها» در زنجیره تامین خود دارد.

به همین ترتیب، مارک های جواهرات لوکس که مایل به مقابله با جعل و تقلب هستند، ممکن است بخواهند یک شناسه را در الماس pavé خاص خود قرار دهند و به مشتریان اطمینان دهند که فقط قطعاتی با این ویژگی هویتی در مقیاس نانو مجاز هستند.»

قابلیت های دقیق سیستم اوپسیدیا اجازه می دهد تا خطوط با وضوح بالا، عرض تقریباً0.001 میلی متر،  بر روی الماس ها قرار گیرد؛ به این معنی که در مقایسه با سیستم های علامت گذاری سطح استاندارد صنعت، می توان مشخصه های خوانا را در اندازه های بسیار کوچکتر به دست آورد.

اوپسیدیا این پیشرفت تکنولوژیکی را با همکاری شورای الماس طبیعی (NDC) در آخرین مرحله ابتکارASSURE Diamond Verification، به سمت حمایت از این تجارت هدایت کرده است.

برنامه ASSURE 2 که عملکرد نسبی ابزارهای تأیید الماس موجود در بازار را ارزیابی می کند، از سیستم آزمایشی ASSURE در سنگهای ریزالماس ها (شامل سنگهایی با اندازه کمتر از 1 میلی متر) برای آزمایش کارایی هر دستگاه در شناسایی و/ یا تشخیص الماس های طبیعی، الماس های رشد یافته آزمایشگاهی و شبیه سازهای الماس بهره می برد.

تشخیص اشتباه در الماس

اوپسیدیا برای کمک به تولیدکنندگان، شماره سریالهای منحصر به فردی را در زیر سطح همه سنگها در نمونه  ASSURE قرار داده است، بنابراین به سازندگان ابزارهای تأیید الماس با این سیستم اجازه می دهد که متوجه شوند دستگاه های آنها کدام سنگ ها را اشتباه تشخیص داده است.

این اطلاعات ارزشمند، که برای تولیدکنندگان قابل دسترسی خواهد بود، به مهندسان این امکان را می دهد که کارآیی دستگاه های تشخیص الماس خود را بهبود بخشند و در نتیجه، به منظور افشای دقیق، به نفع تجارت کار خواهد کرد.

رالوکا آنخل، رئیس امور خارجی و روابط صنعتی در شورای الماس طبیعی می گوید: «ما خوشحالیم که در آخرین مرحله برنامه ASSURE با اوپسیدیا همکاری می کنیم زیرا ما به تعهد مداوم آنها در زمینه نوآوری اهمیت می دهیم.

توانایی تشخیص دقیق ریزالماس ها، الماس های رشد یافته در آزمایشگاه و شبیه سازهای الماس به ASSURE  این امکان را می دهد تا بازخورد بیشتری را به تولیدکنندگان ارائه دهد و به یادگیری بیشتر، پیشرفت فنی و مهمتر از همه، حفاظت از مصرف کننده کمک می کند.»

لیزری با دقت بالا

اندرو ریمر می افزاید: «این یک موهبت بود که از شورای الماس طبیعی در موج بعدی برنامه آزمایش ASSURE حمایت کرد. این فرصتی برای نشان دادن مزایای فناوری اوپسیدیا در یک پروژه ارزشمند است که به نفع کل زنجیره تامین است.»

سیستم اوپسیدیا از لیزری با دقت بالا و فوق سریع برای قرار دادن لوگوها، توالی های عددی یا اشکال کد شده (معروف به شناسه) در زیر سطح یک الماس استفاده می کند. این لیزر هنگامی که از سطح یک الماس عبور می کند به شدت متمرکز می شود،

بنابراین تنها در یک عمق انتخاب شده بدون ایجاد تأثیر بر وضعیت سطح و جلای آن، شناسه را ایجاد می کند. می توان آن را در زیر سطح یک الماس در طیف وسیعی از مکانها مانند میز یا مکان های دیگر اعمال کرد.

اوپسیدیا با تطبیق تکنیک های خود بر اساس الماس های بسیار ریز و بزرگتر، بخش الماس طبیعی را با یک روش منحصر به فرد برای مقابله با چالش های اصلی خود مانند افزایش امنیت سنگ، ایجاد ابتکارات قابل ردیابی و محافظت در برابر کلاهبرداری، عدم افشاگری و سایر نگرانی ها در مورد تقلب آشنا می کند.

هویت شناسی یک قطعه الماس

سیستم اوپسیدیا (که تقریباً یک متر عرض  دارد و درگاه استاندارد آن قابل دسترسی است) بر اساس فناوری پیشرفته لیزری است که در دانشگاه آکسفورد توسعه یافته است. این سیستم می تواند ویژگی های منحصر به فرد هویت را در الماس قرار دهد و قادر است سالانه 50 هزار تا 100 هزار سنگ را در یک محیط صنعتی تصفیه کند.

تکنیک های رمزگذاری اطمینان می دهند که هر سیستم اوپسیدیا فقط می تواند لوگوها یا شناسه های مجاز را بنویسد که از تقلب جلوگیری کرده و از تمامیت برند محافظت می کند.

فناوری اوپسیدیا در سراسر جهان قابل استفاده است و می تواند توسط متخصصان الماس طبیعی و آزمایشگاه الماس مورد استفاده قرار گیرد.

یک الماس خام چگونه است؟

الماس خام یا الماس تراش نخورده می تواند اشکال، رنگ ها و اندازه های مختلفی داشته باشد. آنها معمولاً به شکل های نامنظم مانند هشت وجهی یا دوازده وجهی ظاهر می شوند و بافتی خشن دارند. الماس خام می تواند شفاف، ، یا مات باشد، با رنگ هایی از سفید و زرد تا قهوه ای و سبز.

یک الماس واقعی دارای ضریب شکست بالایی است که در نتیجه یک الگوی نور منحصر به فرد به نام سوسوزن ایجاد می شود. ما باید نوری را ببینیم که از سطوح الماس منعکس می‌شود و به صورت درخششی درخشان پراکنده می‌شود که اغلب شبیه رنگ‌های رنگین کمان است.

سنگ الماس (Heera)

شکست ناپذیر در هر شکلی، "آداماس" در یونانی، سنگ قیمتی غیرقابل عذرخواهی است که به سختی می توان از آن دوری کرد. الماس‌ها، انتخابی درخشان که کاملاً از عنصر کربن ساخته شده‌اند، زیبایی سمفونیکی را هنگام برخورد نور نشان می‌دهند و منظره‌ای را در ابعاد آن ایجاد می‌کنند. الماس طبیعی (سنگ هیرا) که نمادی از خرد، خلوص و وضوح است، یک سنگ قیمتی قدرتمند است که در انواع تقریباً بی رنگ محبوب است.

به عنوان یکی از سخت ترین مواد معدنی شناخته شده برای بشر، برخی از اولین و نمادین ترین الماس ها در گلکوندا، هند استخراج شدند. سنگ الماس به نام های حیرا، واجرا، هیرام و غیره نیز شناخته می شود.

الماس ها به دلیل سختی، درخشندگی و درخشندگی بسیار بهترین سنگ ها هستند. سنگ الماس سنگ متولد آوریل است و نماد عشق پایدار در نمادگرایی سنگ های قیمتی است. الماس بر حسب قیراط که برابر با 200 میلی گرم است و نقاط آن برابر با یک قیراط اندازه گیری می شود. علاوه بر سنگ‌های باکیفیت جواهری، الماس‌های صنعتی در اشکال مختلفی نیز وجود دارند.

به گفته فعالان این صنعت، الماس بازده خوبی دارد. مهمتر از همه، سرمایه گذاران شاهد افزایش قیمت ثابت در سال های اخیر بوده اند.

با این حال، مانند سایر سرمایه گذاری ها، الماس نیز مزایا و معایب خاص خود را دارد. به عنوان یک سرمایه گذار، باید از این موارد آگاه باشید تا بیشترین بهره را از سرمایه گذاری خود ببرید. در این مقاله هر چیزی که قبل از سرمایه گذاری در جواهرات الماس باید بدانید را به شما میگوییم.

مزایای خرید جواهرات الماس به عنوان یک سرمایه گذاری

در چند سال گذشته، استفاده از جواهرات الماس به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری، افزایش سریعی داشته است. چندین عامل آن ها را در مقایسه با طلا به گزینه سرمایه گذاری خوبی تبدیل می کند.

اندازه:

اولین و بارزترین مزیتی که جواهرات الماس نسبت به طلا دارند اندازه آن است. بر خلاف شمش های طلا، الماس فضای زیادی را اشغال نمی کند. این سنگ های قیمتی از دیرباز به عنوان وسیله ای عالی برای انتقال پول مورد استفاده قرار می گرفتند. یک خرده الماس، صرف نظر از اینکه چقدر کوچک باشد، در مقایسه با جواهرات طلایی هم اندازه، دو یا سه برابر قیمت دارد. این بدان معناست که زیور آلات الماس، چه انگشتر یا گردنبند الماس، گزینه های خوبی برای سرمایه گذاری هستند.

قابلیت ذخیره سازی: در الماس با اندازه کوچک، قابلیت ذخیره سازی عالی ای وجود دارد. آنقدر زیاد که می توانید یک الماس به ارزش صدها و هزاران دلار یا چند صد میلیون را در یک گاوصندوق کوچک نگه دارید. همچنین جواهرات الماس سرمایه ای هستند که می توان دید، نگه داشت و استفاده کرد. در نتیجه، بسیاری از مردم احساس می کنند که این یک شرط امن تر از سهام و سایر سرمایه گذاری های دیجیتال است.

دوام:

دوام الماس مزیت دیگری است که به طور طبیعی به آنها داده شده است. الماس سخت ترین سنگ طبیعی روی زمین است! می توانید مطمئن باشید که هیچ اتفاقی برای آن نخواهد افتاد. تا زمانی که به خوبی از جواهرات الماسی مراقبت کنید، لازم نیست نگران از بین رفتن آن ها باشید. این بدان معناست که می توانید سرمایه گذاری خود را استفاده کنید, بدرخشید و تا زمانی که می خواهید از آن لذت ببرید.

و اگر نگران از دست دادن آن هستید، می توانید آن را نیز بیمه کنید. الماس ها نیز مانند سایر کالاهای فیزیکی مثل طلا، نقره و املاک و مستغلات ضد تورم هستند. با این حال، بر خلاف سایر کالاهای فیزیکی، جواهرات الماس یک سرمایه گذاری متحرک تر و بادوام تر هستند. به غیر از جنبه های فیزیکی و روانشناسی جواهرات الماس به عنوان یک سرمایه گذاری، آنها مزایای مالی نیز دارند.

خطرات و معایب سرمایه گذاری در جواهرات الماس چیست؟

با کنار گذاشتن تمام مزایا، داشتن جواهرات الماس به عنوان سرمایه گذاری، معایب و خطراتی نیز دارد.

عدم شفافیت قیمت:

اولین مورد عدم شفافیت قیمت است. این در حالی است که کالاهایی مانند طلا دارای یک شاخص قیمت هستند که می توانید آن را دنبال کنید، هیچ یک از این شاخص ها برای الماس وجود ندارد. قیمت الماس صرفاً به بازار بر اساس تقاضا و عرضه بستگی دارد.

عدم قابلیت تجارت:

دومین ریسک خرید الماس به عنوان سرمایه گذاری، عدم قابلیت تجارت است. خرید جواهرات الماس بسیار ساده تر از فروش آنهاست. برخی از شرکت ها آنها را می خرند، اما قیمتی که حاضرند بپردازند کمتر از قیمتی است که شما آنها را خریده اید.

مزایای دراز مدت:

برای بهره مندی از مزایای جواهرات الماس باید صبر داشته باشید. اگر به دنبال بازدهی سریع یا سرمایه گذاری کوتاه مدت هستید، زیور آلات الماس ابزار خوبی نیستند. اگر آماده منتظر ماندن برای سود هستید، می توانید آنها را به بخشی از سبد سرمایه گذاری بلندمدت خود تبدیل کنید.

دستورالعمل هایی که قبل از سرمایه گذاری در الماس باید به خاطر داشته باشید

ناگفته نماند که جواهرات الماس گزینه خوبی برای سرمایه گذاری هستند. با این حال، باید تنها بخش کوچکی از سبد سرمایه گذاری شما را تشکیل دهند. این یک انتخاب عالی برای گنجاندن در دسته سرمایه گذاری های جایگزین شما است. شما می توانید از مزایای آنها بهره مند شوید تا زمانی که از دستورالعمل های اساسی سرمایه گذاری در آنها آگاه باشید.

اصول اولیه را بیاموزید: اولین کاری که باید انجام دهید این است که چهار C (چهار عامل حائز اهمیت)یعنی وضوح، برش، قیراط و رنگ را درک کنید! هر چه یک الماس نقص کمتری داشته باشد، درجه شفافیت آن بالاتر است.برای مثال این تراش الماس است که درخشندگی آن را کنترل می کند، به این معنی که برش بهتر، درخشش بیشتر. قیراط اندازه گیری وزن یک الماس است. آخرین عامل, رنگ الماس است یا بهتر است بگوییم فقدان رنگ الماس است. الماس های سفید یا بی رنگ بیشترین ارزش را دارند.

بودجه تعیین کنید: پس از اینکه اصول الماس را فهمیدید، بودجه ای را تعیین کنید که می خواهید سرمایه گذاری کنید. به یاد داشته باشید که جواهرات الماس نباید تنها سرمایه گذاری شما در سبد سهام شما باشد، بلکه بخشی از آن باشد. درست است که در ابتدا به مقدار بسیار بالاتری نیاز خواهید داشت. اما زمانی که تصمیم به سرمایه گذاری در جواهرات الماسی می گیرید، مطمئن شوید که از بودجه شما تجاوز نمی کند.

خرید را انجام دهید: هنگامی که بودجه خود را مشخص کردید، قیمت ها را با خرده فروشان مختلف آنلاین مقایسه کنید. گام بعدی فقط سرمایه گذاری در الماس های تایید شده است. GIA یک آزمایشگاه گوهرشناسی است که دارای قوانین سختگیرانه صدور گواهینامه است. این امر الماس های دارای گواهی GIA را به بهترین سنگ های قیمتی تبدیل می کند. داشتن الماس تایید شده در هنگام خرید و فروش آن مهم است.

اشتباهات رایجی که هنگام سرمایه گذاری در جواهرات الماس باید از آنها اجتناب کنید

اولین اشتباهی که اکثر سرمایه گذاران مرتکب می شوند این است که در کوتاه مدت بیش از حد انتظار سود دهی دارند. همیشه به یاد داشته باشید که جواهرات الماس طرحی برای ثروتمند شدن سریع نیست. الماس در طول زمان ارزش خود را افزایش می دهد و نتایج کوتاه مدتی ارائه نمی دهد. در واقع مانند سایر کالاهای فیزیکی، قیمت الماس نیز هر از چند گاهی در نوسان است.

دومین اشتباهی که باید از آن اجتناب کرد، خرید الماس نامناسب است. اینجاست که گواهینامه نقش مهمی ایفا می کند. چه در حال خرید حلقه نامزدی یا یک آویز هستید، مطمئن شوید که فقط یک الماس تایید شده دریافت می کنید.

جواهرات الماس به عنوان سرمایه گذاری فرصت های زیادی را ارائه می دهند به شرط اینکه به نکته های گفته شده در بالاتوجه کنید.

جواهرات الماس گزینه های سرمایه گذاری زیبایی هستند تا زمانی که آنها را برای فروش فوری نخرید. آنها سبد سرمایه گذاری شما را متنوع می کنند در حالی که به شما امکان دسترسی به برخی از بهترین جواهرات در دنیای جواهرات را می دهند. مزایا، معایب و دستورالعمل ها را در نظر بگیرید تا سرمایه گذاری مناسبی برای خود رقم بزنید.

هر سنگی که تلألو و جلای خوب داشته باشد،سختی متوسط تا بالایی داشته باشد می تواند شما را در تشخیص با الماس واقعی دچار اشتباه کند.

راههای تشخیص سنگ هایی که به الماس شباهت دارند نسبت به الماس:

یک شبه الماس طبیعی است که فرقش با الماس در سختی پایین آن، خط و خش و پریدگی‌های زیاد آن است.

Zircon-به طور طبیعی وجود دارد ولی بسیار کمیاب است. نوع مصنوعی آن دارای هاله ای از رنگ زرد است، ولی نه به خوبیRutile-الماس و سختی پائین دارد.

و همانند الماس است ولی از الماس سنگین‌تر است.YAG براقیت بیشتری نسبت به GGG-وارد بازار جهانی شد. از الماس بسیار سنگین ‌تر و سختی پائین ‌تری1970یک شبه ‌الماس مدرن بشمار می‌رود و در سال  CZ-دارد.

الماس نه تنها سخت‌ تر از گوهرهای طبیعی است بلکه سخت ‌تر از تمام شبه الماس ها بوده و به دلیل سختی بالا، اتصال صفحات تیز داشته و صفحات آن به خوبی صیقل می‌خورند. در سنگهایی که به الماس شباهت دارند اتصال صفحات گردتر بوده و با استفاده مکرر دچار خط و سائیدگی می‌شوند.

سنگهایی که به الماس شباهت دارند از الماس سنگین‌ترند. سنگهایی که به الماس شباهت دارند هیچ کدام ساختمان شیمیائی و فیزیکی همانند الماس نداشته و تنها از نظر ظاهری با الماس مشابه اند.

الماس

منبع:گلدنیوز

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه