// کد مطلب: ۱۷۱۶۷۲

حقوق بازنشستگان | افزارش حقوق بازنشستگان

آیا حقوق بازنشستگان در ماه آبان دو برابر می‌شود؟

آیا حقوق بازنشستگان در ماه آبان دو برابر می‌شود؟
لینک کوتاه کپی شد

با تصویب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در جلسه هیئت وزیران و با اعلام اجرایی شدن این طرح در پایان آبان ۱۴۰۳، بازنشستگان آماده دریافت مطالبه دیرینه خود می‌شوند و این احتمال وجود دارد که فیش حقوقی جدید آنها شگفت‌زده‌شان کند.

به گزارش طلانیوز: پس از چندین ماه وعده سرانجام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به تصویب رسیده و به مرحله اجرایی درآمده و طبق آنچه که در برنامه هفتم توسعه آمده، بازنشستگان ظرف ۳ سال ۹۰ درصد حقوق شاغلان را دریافت خواهند کرد. 40 درصد از پروسه همسان‌سازی قرار است در ماه آبان عملیاتی شود.

مبلغ قابل پرداخت به مشمولان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان که در تاریخ یکم مرداد ۱۴۰۳ به تصویب هیأت وزیران رسیده، مشخص شده است. طبق این آیین‌نامه بایستی مبلغ قابل پرداخت به مشمولان بر اساس میانگین حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز در پایه، رتبه، طبقه، گروه و یا سایر عناوین مشابه با ملاک ۳۰ سال سابقه بیمه‌پردازی محاسبه و پرداخت شود.

نکته‌ای که وجود دارد این است که متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از تیر ۱۴۰۳ به طور غیر رسمی با واریز ۳ میلیون تومان علی‌الحساب همسان‌سازی به تمامی بازنشستگان کلید خورده و برای بازنشستگان کشوری در شهریور و مهر روی هم رفته ۲ میلیون تومان دیگر بابت متناسب‌سازی واریز شده است. بنابراین بازنشستگان کشوری تا کنون ۵ میلیون از مبلغ متناسب‌سازی و بازنشستگان تامین اجتماعی ۳ میلیون از آن را دریافت کرده‌اند.

مطالب آیین‌نامه آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، مبلغ متناسب‌سازی برای هر بازنشسته با بازنشستگان دیگر متفاوت است. این احتمال وجود دارد که متوسط کل طلب بازنشستگان کشوری به نسبت بازنشستگان تامین اجتماعی رقم بیشتری باشد و دلیل اینکه پس از تیرماه دیگر مبلغی تحت عنوان علی‌الحساب به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی واریز نشده نیز به همین موضوع برگردد.

علیرغم آنکه فضل‌الله رنجبر، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داده که متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تا پایان آبان‌ماه اجرایی خواهد شد، مرور برخی از دیدگاه‌های بازنشستگان که در فضای مجازی منتشر می‌کنند نشان می‌دهد که آنها دیگر وعده‌هایی که داده می‌شود را خیلی جدی نمی‌گیرند. برخی از بازشستگان نوشته‌اند که هنوز به طور کامل مطمئن نیستند که در پایان آبان با آنها تسویه خواهد شد. آنها در اولین روز ماه پس از شنیدن خبر اجرایی شدن متناسب‌سازی در پایان آبان خوشحال شدند ا

موضوع دیگری که بازنشستگان در خصوص آن اظهارنظر می‌کنند، پیش‌بینی مبلغی است که آنها بابت متناسب‌سازی دریافت خواهند کرد. در این زمینه نگاه‌ها متفاوت است و عده‌ای خوش‌بینانه و عده‌ای دیگر بدبینانه به آن نگاه می‌کنند. برخی از بازنشستگان نوشته‌اند دریافت ۳ تا ۵ میلیون به‌عنوان علی‌الحساب احتمالاً به این معناست که رقم اصلی و کامل متناسب‌سازی بسیار قابل توجه خواهد بود. برخی دیگر نوشته‌اند ممکن است طلب آنها به اندازه حقوق یک ماه باشد و عده‌ای پیش‌بینی می‌کنند ۵ تا ۱۰ میلیون دریافت کنند. اما برخی دیگر نگاهی امیدوارانه ندارند و می‌گویند بعید است مبلغ هنگفتی به یکباره به حساب آنها واریز شود. بازنشستگان تامین اجتماعی کمتر خوش‌بین هستند. مبلغ کمتری که تحت عنوان علی‌الحساب به حساب آنها واریز شده نگران‌شان کرده است. آنها می‌گویند شاید ۳ میلیون تومانی که تا کنون دریافت کرده‌اند بخش قابل توجهی از طلب آنها باشد.

به هر روی امید است متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان طبق وعده‌ای که داده شده در پایان ماه جاری اجرایی شود تا با واریز ۴۰ درصد از کل مبلغ متناسب‌سازی، بخشی از مشکلات بازنشستگان رفع شود.

 

 

 

/منبع : اقتصادآنلاین

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه