// کد مطلب: ۱۷۱۲۰۶

گواهینامه تخصصی برای طلافروشان

اخذ گواهینامه تخصصی برای طلافروشان الزامی میشود

اخذ گواهینامه تخصصی برای طلافروشان الزامی میشود
لینک کوتاه کپی شد

رئیس اتاق اصناف ایران طی نامه ای به دبیر هیأت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور پیشنهاد کرد با توجه به مشکلاتی که عدم رعایت اخذ پروانه تخصصی در بازار طلا و سکه ایجاد کرده است ؛ اصلاح آئیننامه مشاغل تخصصی و فنی و الزام به اخذ گواهینامه تخصصی برای رسته هایی همچون خرده فروشی طلا و جواهرات ، سکه فروشی و عیارسنجی طلا در دستور کار اولین جلسه هیأت عالی نظارت قرار گیرد.

به گزارش طلانیوز: مجتبی صفائی رئیس اتاق اصناف ایران طی نامه ای از دبیر هیأت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور خواسته است که آئین نامه مشاغل تخصصی و فنی همچون رسته های خرده فروشی طلا و جواهرات، سکه فروشی و عیارسنجی طلا اصلاح گردد.

 

متن نامه بدین شرح است:

جناب آقای مهدوی

دبیر محترم هیأت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور

موضوع : پیشنهاد اصلاح آئیننامه مشاغل تخصصی و فنی با سلام و احترام

با سلام و احترام با عنایت به مکاتبات استانها درخصوص بند (۲) ماده یک آئیننامه مشاغل تخصصی و فنی ( موضوع تبصره ماده ۱۳ قانون نظام صنفی ) مبنی بر عدم شمولیت بعضی از رسته های تخصصی بر الزام اخذ گواهینامه مربوطه، این امر موجبات نابسامانی در بازار و بروز مشکلاتی برای مصرف کنندگان گردیده است.

به عنوان مثال یکی از حوزه های مورد بحث آئین نامه فوق الاشاره در گروه ۳ ( صنایع فلزی ) رسته های خرده فروشی طلا و جواهرات، سکه فروشی و عیارسنجی طلا در حالی مشمول اخذ گواهینامه تخصصی و فنی نمیباشد که فرد متقاضی پروانه کسب در دو رسته بالا، می بایست حداقل دانش درخصوص محک زدن طلا، تشخیص عیار طلا، تعیین نوع سکه ها اعم از بانکی و غیر بانکی، تقلبی و عیار پست و ... را داشته باشد.

از آنجائیکه طلا، کالایی سرمایه ای در دست عموم مردم است و انجام هر معامله ای در این حوزه به طور مستقیم با سرمایه مردم سروکار دارد، عدم تخصص دراین زمینه میتواند مشکلاتی در جامعه ایجاد نماید.

به دلیل عدم الزام به اخذ گواهینامه تخصصی در این دو رسته و عدم تخصص در تشخیص، توسط برخی از اعضای جدید در صنف مذکور، مشکلاتی نظیر نابسامانی در بازار طلا و سکه، اعم از خرید و فروش طلا و سکه تقلبی و عیار پائین را به همراه داشته است. لذا به منظور پیشگیری و جلوگیری از تبعات سنگین عدم رعایت اخذ پروانه تخصصی پیشنهاد میشود موضوع، در دستور کار اولین جلسه هیأت عالی نظارت قرارگرفته و از نتیجه این اتاق را مطلع نمایند.

گواهینامه تخصصی طلافروشان

این نامه جهت اطلاع به اتاق های اصناف سراسر کشور ارسال شده است.

 

 

/منبع: گلد نیوز

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه